PDA

View Full Version : Licht bespeelbaar



Boy
19 april 2006, 00:23
Hoi Allemaal,

Ik speel inmiddels een jaar of 15 gitaar, maar al lang niet zo fanatiek meer.
De eerste jaren heb ik klassiek gespeeld eerst op 'n 3/4 beginnersgitaartje later op een Spaanse gitaar (Alhambra). Daarna ben ik overgstapt op elektrisch, 'n Vantage. Simpel gitaartje maar speelt wel lekker licht. 'N jaar of twee geleden vond ik het wel weer leuk om wat meer te gaan spelen en heb ik dus een Staalsnarige Akoestische gitaar aangeschaft, 'n Richwood. Ik ben hier echt niet over te spreken, zowel qua geluid als speelbaarheid. Aangezien ik niet heel veel speel is het vrij lastig om bepaalde akkorden zuiver te pakken op de RIchwood. Daarom wil ik een nieuw gitaar gaan kopen die meer richting de speelbaarheid van een Elektrische gitaar gaat.

Ik heb hier op het forum al het een en ander doorgelezen, en zag wel veel postieve berichten over Ovation. Ik zat te denken aan de Tangent of de Wat duurdere Elite-T, Ovation geeft zelf aan dat deze gitaren geënt zijn op de elektrische spelers. Bovendein vind ik 't ook zeer fraai ogende gitaren, ik heb het niet zo op die veel voorkomende westernlook.

Zou dit een goede keus zijn of zijn er bepaalde gitaren die ik zeker zou moeten proberen met een lichte speelbaarheid??

Ik speel vooral Rock en Pop, een element is geen must voor mij, ook vind ik de Klank minder van belang als de speelbaarheid...

Alvast bedankt

Groeten

Boy

Dridon
19 april 2006, 00:30
Misschien een idee om eens met de gitaar langs een muziekwinkel te gaan, en kijken wat eraan valt af te stellen :), kost je misschien 100 euro, maar bespaart je wel weer meer...

Flipkoos
19 april 2006, 10:47
Ovation, moet je van houden. Of je vindt het prachtig of je vindt het niks. Ik hou er persoonlijk wél van. Heb zo eentje:

http://www.j-guitar.com/sp/sea/data/1042/r/0687_2.jpg
http://www.zztmanni.de/fotos/ova2.jpg

Merc Wiersma
19 april 2006, 11:58
Als je de gitaar niet versterkt gebruikt zou ik geen ovation gebruiken. Voor hetzelfde geld koop je dan een goeie dreadnought gitaar met een lekker volume en klank. De duurdere Ovations klinken goed, maar hebben wel een bepaalde sound waar je van houdt of niet. De goedkopere modellen hebben m.i. niet een goede prijs/ kwaliteitsverhouding, vooral niet als je puur akoestisch gaat spelen.

Droffie
19 april 2006, 13:27
Er zijn nog vele andere modellen dan de standaard western dreadnoughts.
Ik vermoed overigens dat je Richwood ook een dreadnought is.

Licht spelen heeft veel met setup te maken. Een stram spelende gitaar kan opklaren als een zonnetje na een draai aan de halspen. Daar zou ik me niet blind op staren. Wel kan je selecteren op dunnere halzen, mediumsize frets, korter mensuur. Deze zaken zullen ook wat comfortabeler spelen.
Hangt ook weer af wat je wilt spelen.

Ovation zou ik ook niet als eerste aanraden als het om puur akoestische klank gaat.

Idd ga eens langs een gitaarzaak met veel keuze en probeer eens wat. Ik vind Takamine meestal wel lekker spelen alhoewel ik er geen een heb.

Boy
19 april 2006, 14:40
Hte geludi van de Ovations vind ik wel mooi...
Ik ben onlangs wel naar een muziekwinkel geweest en het een en ander uigeprobeerd, maar het was toch niet echt wat ik zocht. Ik ga sowieso op zoek naar een gitaar met een dunne hals, dat is ook de reden dat ik bij de Ovation Tangent en Elite-T uitkwam.

De Richwood is een dreadgnought met Cutaway. Het afstellen van de Richwood vind ik niet de moeite en het is en blijft een goedkope gitaar.. Ik heb 'm inmiddels ook al aan m'n moeder gegeven, zij oefent er nou een beetje op. Ik wil nu gewoon een betere gitaar, waar ik de komende decenia mee kan doen en wil wel tot zo'n €1000 uitgeven... Als je zo'n Elite-T vanuit de USA laat komen red je dat wel..

Ik heb nog nooit op een ovation gespeeld, maar als ik dan toch langs een andere winkel ga wil ik meteen ook wat andere aanraders proberen! Er zijn natuurlijk ook gitaren als de Acousticaster van Godin en Fender telecoustic (oid), acoustische gitaren in de vorm van een elektrische, iemand hie rervaring mee?

Boy
23 april 2006, 01:40
Vandaag bij Vriese in Doetincchem geweest, daar was ik eigenlijk nog niet eerder geweest, ze hebben hier een behoorlijk assortiment (semi)akoestische gitaren.. Ik heb van alles bespeeld, (dus ook eindelijk wat ovations) maar de fijnste vond ik toch de Takamine EN-10, erg fijn licht spelende gitaar met een warme klank. Ik weet dat er ook een EN-10 C is, ben dus eigenlijkbenieuwd of dit precies dezelfde is met cutaway of is er meer anders??

Ik heb eigenlijk het liefst een cutaway, de meneer in de winkel vertelde mij dat dit wel weer negatieve invloed op de klank heeft. Eens kijken of ik een EN-10c kan vinden anders ga ik de EN-10 Zeker halen...

Iemand wat leusk te melden over zo'n EN-10 ??

Eko
23 april 2006, 09:43
Ik ken Vriese in Doetinchem. Mooie grote zaak. De opmerking van de cutaway klopt voor een gedeelte. ja, het is zo dat het geluid in een ronde body zich beter verplaatst. In de holte van de cutaway wil het wat verstoord worden. Echter wie hoort dit helemaal goed?
Als je een cutaway wilt koop hem dan ook. Je hebt er spijt van als je het niet doet. De bespeelbaarheid met solo`s bv is vele malen groter.
Ik weet niet waar je vandaan komt anders zijn er nog wel een paar zaken te noemen als optie.

Boy
23 april 2006, 10:15
Ik kom uit Arnhem,

Weet iemand nog meer winkels die een aardige collectie Takamine hebben?? Liefst niet aan de ander kant van 't land.. De EN-10 zonder cutaway was wel zo'n €600 afgeprijsd, en ben bang dat àls ik er een met cutaway vind dat hij dus een heel stuk duurder is..

Kan ik er er vanuit gaan dat een EN-10C gewoon een EN-10 is mèt cutaway

hier de 2 naast elkaar op foto:
http://www.theguitarstore.com/seite41.jpg http://www.mug.se/bilder/Tak%20EN10C.jpg

Boy
23 april 2006, 13:14
Nog een klein vraagie..
Ik kom de EAN-10c ook vaak voor op internet, volgen smij is dot de opvolger van EN-10c kan iemand dit bevestigen??

mzzls

Boy

Boy
30 april 2006, 20:46
Ik ben afgelopen week ook nog naar een ander winkel geweest, en ook nog op wat andere gitaren gespeel, ook een vrij onbekend merk: Furch oid, mooi afgewerkt en speelde ook wel OK. Maar verder niks gevonden wat voor mij beter speelde als de Takamine die ik eerder had bespeeld, heb hem dit weekend dus maar online besteld via Ebay uit Duitsland, dus hopenlijk komende week thuis... :rockon:

mzzls

Boy

gertdm
30 april 2006, 20:52
Denk ook eens aan Ayers...nieuwe gitaren..geheel massief, erg goed en ook erg betaalbaar. Te vergelijken met Furch, maar dan massief :)( de instap range van Furch heeft gelamineerde zij-en achterbladen) Ik heb er op verschillende gespeeld , Ayers dus
En ik vond ze allemaal erg goed met bovendien een eigen karakter.....en..ik ben erg verwend want ik speel toch al jaren op de duurdere massieve gitaren.