PDA

View Full Version : less paul



Orpheo
18 april 2006, 23:56
Ik vroeg me af: is de top van een les paul eraf te stomen?? opdat je er dan een soort semi hollow van kan maken, zoals de techguys van billy gibbons dat ook doen? is dat voor een leek te doen?

DarknessAwaits
19 april 2006, 00:40
Ik vraag het me af hoor, aangezien de meeste goede lijmverbindingen sterker zijn dan het hout zelf zul je denk ik flink moeten stomen wil je dat het los laat.

Of het daarna nog bruikbaar is...

fred dons
19 april 2006, 07:16
meestal (als men al zoiets gaat doen) wordt de top er afgefreesd nadat de nek eerst verwijdert is
een heel omslachtig proces dus
makkelijker bij een les paul (vanwege de platte achterkant) is om de back uit te hollen en daar bijvoorbeeld een plat flame maple "topje" (of eigenlijk "backje" a la les paul supreme) op te lijmen. Dan blijft de gitaar verder intact en hoef je geen nieuwe top te carven, en in dat geval is het relatief eenvoudig zelf te doen.
persoonlijk zou ik dat niet met een wat duurdere lp doen omdat het niet echt bevoordelijk is voor de waarde en het resultaat natuurlijk vrij onvoorspeelbaar is
mijn nieuwe tokai zal hier overigens niet snel het slachtoffer van worden :seriousf:

Arjo
19 april 2006, 07:51
Wat doet zoiets eigenlijks met de sound van de gitaar?

fred dons
19 april 2006, 07:54
ik heb een warmoth hollowed out les paul en heb eens een keer een testje bij Musikproductiv gedaan van Melancon gitaren (die daar met dezelfde specs in hollow en niet hollow verkrijgbaar waren) en onze conclusie was dat het geluid iets minder gedefinieerd werd maar wel "warmer" klonk (dit waren gitaren zonder f gaten btw)

Arjo
19 april 2006, 08:09
okay klinkt interesant. Weet je misschien wat de f gaten zouden kunnen doen met het geluid? Zit er namelijk over te denken om eens zoiets te bouwen.

En Orpheo je bent dit toch niet van plan met je custom?

Orpheo
19 april 2006, 10:28
En Orpheo je bent dit toch niet van plan met je custom?

:seriousf: nee :D niet met de custom. die krijgt hooguit een nieuwe brugpup en nieuwe snaren en pots.meer niet. ik zit met n ander idee in mijn hoofd...

fred dons
19 april 2006, 10:48
als ik mijn thinline tele met mijn solid tele vergelijk krijgt ik met de f gaten in ieder geval meer (akoustisch) volume maar daarnaast klinkt het geluid meer "open" (zeker in vergelijking met een hollowbody zonder f gaten die meer wollig klinkt )

Mattia
19 april 2006, 11:27
Zonder F-holes -> betere feedback controle. De semis die ik heb gebouwd zijn alles behalve 'wollig' te noemen, eentje zou ik zelfs als 'schel' willen betitelen. 'Warm', 'rond', 'vol' geluid, en meer akoestisch dan solidbodies. Maar ik maak ze tegewordig met een aantal kleinere holtes, meer voor het gewicht, minder invloed (voor zover ik dat kan beoordelen) op de klank.

Verder, top van een les paul halen, dat zou ik ' gewoon' met een grote lintzaag laten doen. Hals eruit stomen (is moeilijk, maar mogelijk), top eraf zagen, verlies je misschien 3-4mm als je het met een dun zaagblad doet, uithollen, weer erom, binding om het werk te verbergen. Maar het lijkt me eigenlijk makkelijker om 'gewoon' een nieuwe body te bouwen.

fred dons
19 april 2006, 11:30
Mattia
zelfs met een lintzaag zul je nog steeds de nek eerst moeten verwijderen, ik voel daarom ook meer voor je laatste suggestie van een compleet nieuwe body

Mattia
19 april 2006, 11:57
Mattia
zelfs met een lintzaag zul je nog steeds de nek eerst moeten verwijderen, ik voel daarom ook meer voor je laatste suggestie van een compleet nieuwe body

Yep, daarom staat er ook 'hals eruit stomen' ;)

Een Les Paul bouwen, als je alle mallen/etc. klaar hebt liggen, hoeft echt niet super lang te duren. Dat ik er meestal jaren over doe wil niet zoveel zeggen...kijk maar naar Charlotte d'r Les Paul.

Arjo
19 april 2006, 12:27
Dat ik er meestal jaren over doe wil niet zoveel zeggen...

Je bent niet de enige hoor :D (al 2 jaar aan m'n tele bezig)

Maar het lijkt mij dat als je zo'n hals eruit stoomt dat dat niet goed voor je hout is als al dat vocht erin trekt. Zou dan idd voor zelfbouw gaan (ik geloof dat hier zoiezo voor mij een nieuw project geboren is ;) )

Orpheo
19 april 2006, 13:35
het plan van iemand dat je freest vanaf de achterkant en dan daar een leuk stukkie hout opplakt, spreekt me ook wel aan.

wellicht heel debiel, maar maakt t voor je tone uit of de maple 'top' voor of achter t mahonie ziet? dus aan de kant van de pups of de andere kant. boeit dat veel? of geen zak? waarom is nog niet relevant :D merken jullie later wel...

fred dons
19 april 2006, 13:37
sorry mattia was een beetje snel over jou post heen gegaan

en ja top aan de voor of achterkant maakt uit bij een les paul, de brug posts
gaan namelijk door de maple top naar het mahonie waardoor beiden in sterkere mate de trillingen oppakken (in ieder geval sterker dan wanneer het andersom zou zijn)

Orpheo
20 april 2006, 12:21
sorry mattia was een beetje snel over jou post heen gegaan

en ja top aan de voor of achterkant maakt uit bij een les paul, de brug posts
gaan namelijk door de maple top naar het mahonie waardoor beiden in sterkere mate de trillingen oppakken (in ieder geval sterker dan wanneer het andersom zou zijn)

en als je een mapleplank voor en achter hebt? hoe zou dat uitmaken?

ik heb nl het plan opgevat om een PRS Singlecut SE een beetje aan te passen..... ik wil er nl wat wiringshit mee doen, en m dikker maken (ik houd van massaaaa)

fred dons
20 april 2006, 12:33
als hij volledig hol is maakt een maple achterkant wel uit (zelfd effect als bij een akoustische gitaar)
probleem is overigens wel met de se single cut is dat hij een tummy cut heeft
waardoor je er niet zomaar een top achterop kan lijmen (tenminste als ik het goed herinner van de mijne)

Orpheo
20 april 2006, 12:41
als hij volledig hol is maakt een maple achterkant wel uit (zelfd effect als bij een akoustische gitaar)
probleem is overigens wel met de se single cut is dat hij een tummy cut heeft
waardoor je er niet zomaar een top achterop kan lijmen (tenminste als ik het goed herinner van de mijne)

hmm oh ja, is waar ook. nou ja, dan schuur ik die tummycut eruit (veel werk, ik weet t), en plak er een dikke laag mahonie en esdoorn op. lol, bijna als een ouwe '70ies norlin les paul!

maar zelfde effect als op een akoestische gitaar... wat bedoel je daarmee?

t idee is namelijk om er een soort zwaar gepimpte les paul van te maken....

fred dons
20 april 2006, 13:05
de body van de se is niet zo dik dus je houd waarschijnlijk zeer weinig over als je de tummy cut eerst wegschuurt
dan zou ik eerder een richwood lp pimpen, daar zit tenminste een dikke mahonie back zonder tummycut op

wat ik bedoelde met de akoustiche vergelijking dat bij een een akoustisch gitaar de back (en de vorm hiervan) een flinke impact op je geluid heeft, rosewood klink flink anders dan esdoorn bijvoorbeeld, ik verwacht dat je een vergelijkbaar effect zult hebben bij een uitgeholde lp

Orpheo
20 april 2006, 13:10
de body van de se is niet zo dik dus je houd waarschijnlijk zeer weinig over als je de tummy cut eerst wegschuurt
dan zou ik eerder een richwood lp pimpen, daar zit tenminste een dikke mahonie back zonder tummycut op

wat ik bedoelde met de akoustiche vergelijking dat bij een een akoustisch gitaar de back (en de vorm hiervan) een flinke impact op je geluid heeft, rosewood klink flink anders dan esdoorn bijvoorbeeld, ik verwacht dat je een vergelijkbaar effect zult hebben bij een uitgeholde lp

liever niet richwood.. staat niet mooi in mijn collectie ghehe.

ik snap dat bij een uitgeholde LP een mapleplaat op de achterkant een flinke impact heeft, maar geeft t meer bite ofzo??

Orpheo
20 april 2006, 13:19
oh ja. ik heb t over die nieuwe se! die nieuwe singlecut se met humbuckers en maple top.....

Orpheo
20 april 2006, 13:31
@ Fred dons:

ik zat eens te denken, en wellicht is dit iets dat mogelijk is.

een warmoth LP body, en LP hals, ipv schroeven, erin LIJMEN (dus ook niet de gaatjes voor de schroeven) en dan de hiel bijschuren. is dat mogelijk? dan heb je in principe een set neck. toch?

fred dons
20 april 2006, 13:46
ja dat kan, warmoth levert op verzoek (en tegen extra kosten) ook bodies en nekken zonder schroefgaten

1 "nadeel" de"ideale" lp heeft een langere nekverbinding en die kun je niet krijgen met deze constructie
dit bedrijf levert ook losse setnecken
http://www.soulmateguitars.com/Necks.htm
en dan zou je met wat extra freeswerk wel een lange tenon in een warmoth body kunnen krijgen
warmoth levert wel eens bodies die ook een flamed back hebben (er staat nu een tele met zo'n opstelling in de showcase)

Orpheo
20 april 2006, 13:56
ja dat kan, warmoth levert op verzoek (en tegen extra kosten) ook bodies en nekken zonder schroefgaten

1 "nadeel" de"ideale" lp heeft een langere nekverbinding en die kun je niet krijgen met deze constructie
dit bedrijf levert ook losse setnecken
http://www.soulmateguitars.com/Necks.htm
en dan zou je met wat extra freeswerk wel een lange tenon in een warmoth body kunnen krijgen
warmoth levert wel eens bodies die ook een flamed back hebben (er staat nu een tele met zo'n opstelling in de showcase)

wow, coole site! ik ga daar zeker eens langer naar kijken!! een warmoth body met zo'n nek, ff de pocket wat verder uitfrezen. jammer dat die toko geen rosewood halzen maakt (ben beetje rosewoodhals adept sinds ik mn PRS heb....). maar goed. ik kan allicht die kerel van die site mailen.

en over de ideale les paul.... mijn custom heeft ook niet een lange nekverbinding, en die klinkt echt meesterlijk. vaak beter dan menig andere lp. dus long neck tennon zegt imo niet alles....

fred dons
20 april 2006, 14:02
ik had ideaal ook tussen haakjes staan :)

(overigens mijn Tokai heeft wel de lange tenon en die klinkt zoveel beter dan mijn 59 reissue, nog geen idee of dit alleen aan de tenon licht overigens)

fred dons
20 april 2006, 14:16
en mijn warmoth hollowed out lp heeft ook een rosewood nek, dus ik kan mij die voorkeur wel voorstellen :rockon:

Mattia
20 april 2006, 15:21
wow, coole site! ik ga daar zeker eens langer naar kijken!! een warmoth body met zo'n nek, ff de pocket wat verder uitfrezen. jammer dat die toko geen rosewood halzen maakt (ben beetje rosewoodhals adept sinds ik mn PRS heb....). maar goed. ik kan allicht die kerel van die site mailen.

en over de ideale les paul.... mijn custom heeft ook niet een lange nekverbinding, en die klinkt echt meesterlijk. vaak beter dan menig andere lp. dus long neck tennon zegt imo niet alles....

De gast van Soulmate guitars (ben z'n naam even kwijt) maakt volgens mij gewoon wat je wil, maakt niet zo gek veel uit. Hij post met enige regelmaat op projectguitar.com's forums.

Orpheo
20 april 2006, 15:44
het 'probleem' is (in mijn hoofd) dat als ik een gewone warmoth rosewood hals in een 'gewone' warmoth LP body LIJM (dus zonder de gaten en andere mods) dat dan die hals niet echt lekker stevig zit... of zie ik dat echt volkomen verkeerd?

over die set necks van die site die fred dons postte, als ik daar aan ga beginnen kan ik net zo goed er t hele body zelf omheen bouwen. t enige dat ECHT lastig zal zijn is de nekhoek goed frezen, en de top carven.... (tenzij daar nog een heel simpel trucje voor is...) want anders is t zeker te doen, t vanaf nul beginnen te bouwen, en via die site de hals doen...

Orpheo
20 april 2006, 15:53
ik had ideaal ook tussen haakjes staan :)

(overigens mijn Tokai heeft wel de lange tenon en die klinkt zoveel beter dan mijn 59 reissue, nog geen idee of dit alleen aan de tenon licht overigens)

je 59 reissue....gibson?

on topic: ik heb die kerel gemaild van die halzen-site. ik ben benieuwd.

Orpheo
26 april 2006, 22:03
ff hier in dit topic doorgaan over die hals.

maakt de dikte die onder de hals zit uit voor tone? en dan bedoel ik, bodydikte. (refererend naar dat enorme blok bij strats). als je dat dunner maakt, maakt dat dan uit voor tone??

fred dons
27 april 2006, 07:31
mijn persoonlijke ervaring is dat met name de dikte van de hals en de hiel van de van hals invloed op de toen heeft
als je bij voorbeeld een prs bekijk die heeft maar weinig body hout achter de de hiel maar toch niet echt problemen met "tone"

en ja mijn 59 reissue is een gibson, tis alleen een oudere versie met short tenon

Orpheo
27 april 2006, 10:40
mijn persoonlijke ervaring is dat met name de dikte van de hals en de hiel van de van hals invloed op de toen heeft
als je bij voorbeeld een prs bekijk die heeft maar weinig body hout achter de de hiel maar toch niet echt problemen met "tone"

en ja mijn 59 reissue is een gibson, tis alleen een oudere versie met short tenon

hmm interessant...

ik heb eens eventjes wat berekeningetjes gemaakt... de inhoud van de halspocket van een bolt on gitaar is iets groter dan dat van een gelijmde hals (short tenon). dat zou dan in theorie een betere tone moeten leveren, helemaal als t direct coupling (direct op t hout met niets ertussen) is. vraag ik me toch af waarom bolt on zo verguisd word...

DarknessAwaits
27 april 2006, 11:27
Nou verguisd...

Maar het maakt wel uit. Dat komt denk ik niet alleen door het contactoppervlak aan de onderkant maar ook rondom de hals. En ik denk ook dat wanneer iets met een schroef is vastgemaakt het anders resoneert dan wanneer het vast is gelijmd.

Orpheo
27 april 2006, 11:53
Nou verguisd...

Maar het maakt wel uit. Dat komt denk ik niet alleen door het contactoppervlak aan de onderkant maar ook rondom de hals. En ik denk ook dat wanneer iets met een schroef is vastgemaakt het anders resoneert dan wanneer het vast is gelijmd.

mee eens. een les paul met geschroefde hals klinkt imo meer stratachtig (lees: glasachtig, feller, punchier) dan een gelijmde hals, maarrrrrr wel met evenveel sustain (alsof daar een maat voor is....) en toch overwegend het lespaul karakter (lees: enorm veel power en ballen).