PDA

View Full Version : Midi, USB, LATENCY ! :(



Das Schaap
18 april 2006, 22:38
Sommigen raden het misschien al, problemen met een midi keyboard via usb aangesloten. Ik gok zelf dat het probleem of bij mīn geluidskaart ligt, of bij mīn interne geheugen, en ik vraag ff een second opinion zover dat mogelijk is hier.

Het probleem doet zich voor als ik mīn midi keyboard wil gebruiken, in combinatie met een vst instrument dat je dan in cubase aanzet. Het programma is Garritan Personal Orchestra, ff ter illustratie, doet er verder niet veel toe denk ik.
Elke keer als ik dus een instrument hierin laad en daarna wil opnemen, via de usb dus, heb ik een echt te hoge latency. Normaal opnemen was nooit een probleem, vaak zat met gitaar prima opgenomen, ook als je meerdere tracks erbij laat aflopen waarbij ook nog allemaal plugins zitten die geladen moeten worden.
Ik hoop dat het eerder mīn interne geheugen is wat te weinig is, zit nu dacht ik ook maar op 1GB. De rest zit wel goed verder, dat had mīn broer voor me uitgezocht nadat ik mijn wensen had vermeld, en die waren dus richting een audio computer. Alleen op intern geheugen besloot ik met 1GB te beginnen en dan verder te kijken. Is het moment er om een 2e aan te schaffen ? Of ligt het aan mīn Terratec EWS 88 MT geluidskaart. :sssh:

Of beiden :(

Hopelijk kan iemand even voor helder licht spelen.

Dridon
19 april 2006, 00:42
Had hetzelfde probleem, maar het is redelijk makkelijk te fixen.

Kijk eens naar het volgende:
- ga naar devices -> device setup
- vst audiobay -> expert audio priority op high zetten, preload amount op 6 sec, en adjust voor record latency aanzetten

Daar staan de settings bij mij op nadat de latency door mn broer gefixed is.

Fvddungen
19 april 2006, 07:29
Misschien gebruik je nog usb1 ipv usb2. Verschil in snelheid tussen die 2 is enorm.

harrie-beton
19 april 2006, 09:10
Het lijkt me dat als je een pc hebt met 1 gig (dat is meeer dan genoeg) je ook USB 2.0 hebt, dat is er sinds 2003 geloof ik.

armageddon
19 april 2006, 09:51
Voor midisignalen is usb 1.0 meer dan voldoende. Ik denk dat je het ergens in je instellingen fout zit. 2GB aan geheugen zie ik ook niet denderend veel veranderen. Het inladen van patches in GPO zal wat sneller gaan, maar dat is het ook wel. Ik draai zelf GPO op een Athlon XP1700+ met 512MB Ram thuis en een ESI usb keyboard (1.1) en dat gaat als een trein namelijk.

Ik kan je helaas niet vertellen waar het aan ligt, maar ik kan je wel vertellen waar het niet aan ligt.

Fvddungen
19 april 2006, 11:24
Het lijkt me dat als je een pc hebt met 1 gig (dat is meeer dan genoeg) je ook USB 2.0 hebt, dat is er sinds 2003 geloof ik.
Dat je mammaplankje usb2 ondersteunt wil nog niet zeggen dat het juist is geinstalleerd. In 9 van de 10 gevallen moet je namelijk na install van windows de drivers hiervoor met de hand installeren, wat veel mensen dus door onwetendheid vergeten.

bert k
19 april 2006, 12:19
Dat was wat ik bedoelde. Helaas bedacht ik later dat die US122 USB 1 is... Neemt niet weg dat de USB de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik heb zelf een US122 op een laptop en die werkt probleemloos.

Das Schaap
20 april 2006, 00:58
Dat je mammaplankje usb2 ondersteunt wil nog niet zeggen dat het juist is geinstalleerd. In 9 van de 10 gevallen moet je namelijk na install van windows de drivers hiervoor met de hand installeren, wat veel mensen dus door onwetendheid vergeten.
Ok hoe doe ik dat ?

Ook vaag trouwens is dat hij mīn keyboard niet altijd even gemakkelijk ontdekt als ik em aanzet. Terwijl toch alles goed aanstaat.

Kamicolo
20 april 2006, 08:03
Als je windows XP heb en nog geen SP2 probeer die is te installeren heeft een hoop USB drivers erbij in,

als trouwens wilt weten of je geheugen vol raak kan je ook naar je Task Manager gaan, rechtermuisknop op de balk onderin windows en dan Task Manager, dan bij mij 3e tabblad staat performance, Hier zie je statestieken van je CPU en Geheugen/Pagefile verbruik.

bert k
20 april 2006, 11:12
Ok hoe doe ik dat ?

Ook vaag trouwens is dat hij mīn keyboard niet altijd even gemakkelijk ontdekt als ik em aanzet. Terwijl toch alles goed aanstaat.

Bij je moederbord kwam een CD. Daar staat een installatieprog voor je USB op. Heb je die CD niet, dan ff naar de site van je mobo, daar vind je het ook wel.

harrie-beton
1 mei 2006, 17:56
veel mensen weten het denk ik maar USB 2.0 werkt alleen in XP als je ServicePack 2 hebt geïnstalleerd.


Heeft DAS SCHAAP zijn latency al opgelost?

Das Schaap
1 mei 2006, 19:09
Bedankt voor de interesse nog. :) Kk zal het je nog erger vertellen, ik ben er sinds die post niet eens meer in geslaagd alles werkend te krijgen. :o

Als ik Garritan open in Cubase ziet ie em gewoon niet ofzo, maar hoor ik wel de standaard piano geluiden die in mīn keyboard zitten. De latency is er nog wel, maar niet zo rampzalig als eerst, maar ik gok dat ik die met Garritan weer wel zal hebben gezien dat wat zwaarder is dan de standaard geluiden.

Andere programmaīs waarmee ik snel via midi met vst instrumenten kan opnemen ?