PDA

View Full Version : Oefenen met bouwmarkthout



RIES
18 april 2006, 20:47
Ik ben nu al een tijdje een beetje informatie aan het zoeken om ook eens te proberen om een gitaar te maken..

Qua vakkennis denk ik niet dat ik een leek ben aangezien ik mijn vakdiploma's Vaktimmeren (timmerman 1) op zak heb.

Aan gereedschap ontbreekt het mij ook niet (schaven,beitels etc.) aangezien ik het meeste aangeschaft is in de loop der tijd en een heleboel speciaal gereedschap geerfd heb.

Maar: ik liep in de bouwmarkt en dacht is het misschien niet een idee om er gewoon een te maken van dat triplex wat ze daar verkopen en dat als zeg maar een proef cq oefenstuk te zien.
Je kan het proberen te buigen zonder je mooie goede stukken gelijk naar God te helpen en wat oefenen met balkjes en de lijmverbindingen met boven/onderblad etc. en dit allemaal een beetje uitwerken.

Zijn er mede bewonderaars die dit al eens geprobeerd hebben of zijn die zomaar ineens met hun mooie stukken hout aan de haal gegaan?

G.G.
18 april 2006, 21:09
Ik ben nu al een tijdje een beetje informatie aan het zoeken om ook eens te proberen om een gitaar te maken..

Qua vakkennis denk ik niet dat ik een leek ben aangezien ik mijn vakdiploma's Vaktimmeren (timmerman 1) op zak heb.

Aan gereedschap ontbreekt het mij ook niet (schaven,beitels etc.) aangezien ik het meeste aangeschaft is in de loop der tijd en een heleboel speciaal gereedschap geerfd heb.

Maar: ik liep in de bouwmarkt en dacht is het misschien niet een idee om er gewoon een te maken van dat triplex wat ze daar verkopen en dat als zeg maar een proef cq oefenstuk te zien.
Je kan het proberen te buigen zonder je mooie goede stukken gelijk naar God te helpen en wat oefenen met balkjes en de lijmverbindingen met boven/onderblad etc. en dit allemaal een beetje uitwerken.

Zijn er mede bewonderaars die dit al eens geprobeerd hebben of zijn die zomaar ineens met hun mooie stukken hout aan de haal gegaan?

Gewoon doen! Wordt het niets, dan ben je ook maar een klein bedrag kwijt. Wordt het wel wat, mooi meegenomen.

Bovendien kan je hem altijd nog als decoratie aan de muur hangen of aan een neefje oofzo geven.

Boosh
18 april 2006, 21:10
Ik heb geen enkele ervaring en ben meteen begonnen met esdoorn en mahonie.

Ik dacht,... straks wordt het wel een geweldig ding,... zit ik met een triplex gitaar hier,....

Het gaat inderdaad geweldig dus ik ben blij dat ik die fout niet gemaakt heb.

Ik kan niet in je knip kijken natuurlijk.

Javaca
18 april 2006, 21:48
Mijn eerste bouwpoging

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/gitaar0025.jpg

Body van multiplex,
Nek van meranti

Dirk W
18 april 2006, 21:53
Als je geen geld uit wil geven aan houten dan moet je nog hardware en electronica hebben. En om dat voor weinig geld te krijgen moet je troep kopen.
Dan ben je vervolgens heel lang bezig aan een project waarvan je eigenlijk weet dat het niets meer wordt... Dat stond mij niet aan. Ben ds meteen maar begonnen met echt hout.

Boosh
18 april 2006, 22:21
Het hout wat ik gebruik is perfect,..de hardware wordt tijdelijk troep,..als de gitaar echt wat wordt kan ik stukje bij beetje de hardware vervangen door top spul,...

G.G.
19 april 2006, 07:55
Uit de eerste post (lijm verbindingen , balkjes , onderblad, bovenblad etc) leek het mij dat het om een acoustische gitaar gaat. In dat geval zou ik toch wel eerst ff een stukkie oefenene op bouwmarkthout (al gaat het alleen maar om bepaalde "probleem delen" in het bouwproces.

Gaat het om een electrische gitaar dan zou ik gewoon losgaan.

Toen ik 15 was (ongeveer, is al zo lang geleden) kocht ik gewoon een plak essen, en voor gezaagde toets van palisander en een balk esdoorn en heb toen met echt minimaal gereedschap en maximaal vijlen en schuren een telecaster in elkaar gezet.

Voor een electrische gitaar zou ik eigenlijk alleen ff oefenen met het frezen van de neckpocket (maar da's meer om te testen of de mal de juiste afmeting heeft,) verder kan je weinig fout doen.

RopStop
19 april 2006, 12:44
Je kunt wel bouwen van brandhout, maar dat lijkt me niet verstandig.

Ik heb het als volgt gedaan:

De kritieke dingen eerst geoefend op goedkoop hout (zoals contour shapen, neckpocket frezen etc). Zodra ik er achter kwam dat dat goed lukte dat meteen gedaan op mijn zelfbouw gitaar.

oknarb180
19 april 2006, 13:36
Hallo,

Ik ben zelf eerst aan het oefenen op goedkoop bouwmarkt hout.
Ik ben momenteel een carved top aan het steken van een stukje 15mm grenen meubelplaat. M'n idee is een PRS-kopie.
Je krijgt veel meer gevoel met wat je werkelijk aan het doen bent.
Tevens kun je voordat je met de echte gaat beginnen nog eens goed over je werkvolgorde nadenken. Een andere mooie bijkomstigheid is dat je je mallen kan controleren en eventueel nog een beetje aanpassen.
Ik ben zeker niet onbekend met houtbewerking, maar ik vind het voor mezelf wel prettig om een beetje feeling te hebben met wat ik allemaal van plan ben en om te weten dat m'n gereedschappen in orde zijn.

Misschien heeft een bouwbedrijfje in de buurt nog wel wat resthout waar je je voor een prikkie (misschien wel gratis) op kan uitleven!!!

vr.gr.

Branko

Mattia
19 april 2006, 14:44
Doe 't meteen goed, zou ik persoonlijk aanraden. Het hout kost weinig, de tijd die je erin steekt best wel wat. Als het om electrisch gaat, esdoorn (hals) en linde (bijvoorbeeld) voor een body, dat hoeft niet veel te kosten. Als ik het goed lees gaat het hier om een akoestische gitaar, en zou ik aanraden om genoeg voor een paar instrumenten in te slaan bij Maderas Barber, bijvoorbeeld; mahonie (afrikaans) setjes kosten daar bijna niks, sapele net ietsjes meer (11 euro voor zij/achterblad combo?), honduras mahonie het dubbele (nog steeds maar 25 euro ofzo), en redelijke tops hoeven niet duur te zijn.

RIES
19 april 2006, 17:20
Bedankt voor de tips!


De bedoeling is om een akoestische gitaar te maken en het is niet de bedoeling om de kosten te drukken maar om het op de juiste manier te doen.

Ben van plan om echt kwaliteitshout te gaan gebruiken en dacht dat ik door eerst te oefenen minder kans heb om fouten te maken. Dan is de bedoeling om de gitaar van dat brandhout te gebruiken om af te kijken. Maak alleen de body van dat bouwhout. Gooit hem misschien daarna wel weg als mijn mallen goed zijn.

Noid
19 april 2006, 21:33
Ik dacht,... straks wordt het wel een geweldig ding,... zit ik met een triplex gitaar hier,....


Zo zou ik ook denken. Spijt als water zou ik hebben als ik een (in mijn ogen op dat moment) geweldig ding zou bouwen ...

@Ries: leuk onderschrift trouwens (verdomme man, volgend seizoen wordt echt beter !!!!! ..... hoop ik )

oaf
2 oktober 2007, 16:04
het is nu dik 1,5 jaar later.. ik ga nu ook mn eerste akoestische maken (na twee solids)
nu wil ik wel graag met goed koop hout (restjes triplex van decors die ik bouw) gewoon is wat proberen en gewoon lekker een proef ding maken..
maar zoals al meer op die topic gezegd wordt, straks maak je een pracht ding is ie van triplex.. daar ben ik dus ook bang voor,.. maar klinkt triplex toch wel een beetje?? dan kan ik hem gewoon voor mn broertje maken die ook wil beginnen met spelen...
thanks,
oaf

Mattia
2 oktober 2007, 19:28
het is nu dik 1,5 jaar later.. ik ga nu ook mn eerste akoestische maken (na twee solids)
nu wil ik wel graag met goed koop hout (restjes triplex van decors die ik bouw) gewoon is wat proberen en gewoon lekker een proef ding maken..
maar zoals al meer op die topic gezegd wordt, straks maak je een pracht ding is ie van triplex.. daar ben ik dus ook bang voor,.. maar klinkt triplex toch wel een beetje?? dan kan ik hem gewoon voor mn broertje maken die ook wil beginnen met spelen...
thanks,
oaf

Joh, een setje palisander kost bijna niks (40-70 euro, afhankelijk van kwaliteit), een setje Afrikaans mahonie eigenlijk echt helemaal niks (10-15 euro), en dan heb je gewoon goed klankhout te pakken. Voor de top moet je gewoon solid nemen, hoeft ook niet veel te kosten om goed te klinken.

Ik ga binnenkort (deels als oefening) redelijk wat kwartiers Khaya verzagen, als je een setje wil hebben, at cost, PM me maar even.

Basic materialen voor een akoestische gitaar hoeven niet veel te kosten. Voor rond de honderd euro (misschien ietsjes meer) heb je al een afrikaans mahonie gitaartje met AA of AAA spruce of cedar topje, afrikaans mahonie hals en indisch palisander trimmings en een setje Gotoh stemmechanieken.

Gitaarbouwer
2 oktober 2007, 22:53
het is nu dik 1,5 jaar later.. ik ga nu ook mn eerste akoestische maken (na twee solids)
nu wil ik wel graag met goed koop hout (restjes triplex van decors die ik bouw) gewoon is wat proberen en gewoon lekker een proef ding maken..
maar zoals al meer op die topic gezegd wordt, straks maak je een pracht ding is ie van triplex.. daar ben ik dus ook bang voor,.. maar klinkt triplex toch wel een beetje?? dan kan ik hem gewoon voor mn broertje maken die ook wil beginnen met spelen...
thanks,
oaf

Tja, 150 uur (want zo lang kostte mij het bouwen van een akoestische gitaar!) besteden aan een paar stukjes triplex zou ik persoonlijk nooit doen. Dat zou zo jammer zijn van alle energie die je erin gestoken hebt. Ik sluit me dus volledig aan bij wat Mattia zei. Okee je werkt dan wel met wat duurdere materialen maar dat dwingt je in feite om nóg secuurder te werken dan je misschien al van plan was. En dat komt de kwaliteit van het eindproduct nog meer ten goede.

Javaca
3 oktober 2007, 00:14
Bij ons maak je in het eerste jaar losse proefstukken voor je aan het onderdeel zelf begint.

Hals maken?
Eerst een proefhals van meranti.

Als de hals klaar is gaan we verder met het bovenblad.
Rozet inleggen?
Eerst oefenen op een stuk afvalhout voor je aan het echte werk begint.

Het is inderdaad zonde om veel uren te steken in een teleurstellend instrument. Dat werkt voor de meeste mensen erg demotiverend.

oaf
3 oktober 2007, 09:59
jullie hebben wel gelijk!
het zit zo, je moet toch mallen maken en een buig ijzer en al dat soort dingen..
het triplex kan ik zo gratis aan komen, waarom zou ik dan niet als proef een body in elkaar zetten,.. geen rosette of binding,.. maar gewoon alleen een basic klank kast als oefening. dan kan ik daarna gelijk toch beginnen met de echte body en de rest??

oaf

Mattia
3 oktober 2007, 12:36
jullie hebben wel gelijk!
het zit zo, je moet toch mallen maken en een buig ijzer en al dat soort dingen..
het triplex kan ik zo gratis aan komen, waarom zou ik dan niet als proef een body in elkaar zetten,.. geen rosette of binding,.. maar gewoon alleen een basic klank kast als oefening. dan kan ik daarna gelijk toch beginnen met de echte body en de rest??

oaf

Triplex buigen is hele andere kost dan massief hout buigen, dus of je daar nou echt iets van leert...en dan heb je tientallen uren gestoken in het buigen van een stuk bouwmarkthout (hobbywinkeltriplex, dunne spul van 2mm van redelijke kwaliteit, is stukken duurder dan menig massief houten setje) gestoken, en dan? To what end?

Stukkie proefbuigen met een restantje (massief) hout, da's aan te raden, even de feel ervoor krijgen. Maar daarna, als je de handeling kan, gewoon een leuk setje gebruiken en hup, gaan. Roset, bindings, dat zijn nou juist de moeilijke dingen die de moeite waard zijn om te oefenen op restantjes. Buigen ook een beetje. Maar balken oplijmen, gebogen zijkanten vastlijmen aan de tail en headblocks, linings lijmen, da's gewoon soms een beetje gepriegel, maar ingewikkeld is het zeker niet te noemen.

Als je een setje zij/achterblad hebt, dan moet je de top nog maken, en daar wil je gewoon spruce voor gebruiken. Punt. En, tja, als het toch niet klinkt kan je 'm altijd weer eraf frezen/halen, opnieuw beginnen.

Ik weet het niet, hoor, maar voor die 2 a 3 tientjes die materialen kosten (zij/achterbladen, headblock, tailbolock, lining, bracing)....

niekb
3 oktober 2007, 13:11
Ik had ook het plan om eerst proef te bouwen maar ik ga gewoon voor the real thing zometeen. het is zonde om er zoveel tijd in te stoppen en dan een gitaar te hebben voor aan de muur..

Daarbij werkt 'echt hout' ook anders dan triplex, qua buigen ed. Dus ik zou er gewoon aan beginnen. Evt eerst wat lastige dingen proberen ok maar het is zonde van al de tijd en energie die erin gaat zitten imo.

Enra
3 oktober 2007, 18:58
De voldoening van het werken met en gitaar voltooien met 'echt' hout is aanmerkelijk groter. En het hoeft geen kapitalen te kosten.

Anderzijds schildert Mattia de prijzen van klankhout wel erg mooi af. Hij kent en gebruikt andere kanalen dan iemand die begint.

Daarnaast is wereldwijd de prijs van hout onvoorstelbaar snel aan het stijgen omdat China enorme hoeveelheden inkoopt.

ernieman
3 oktober 2007, 22:46
Nou, dan wil ik dat ook wel graag weten waar je voor 2 a 3 tientjes een hele gitaarset haalt in kwaliteitshout.

Mattia
3 oktober 2007, 23:11
Nou, dan wil ik dat ook wel graag weten waar je voor 2 a 3 tientjes een hele gitaarset haalt in kwaliteitshout.

Maderas Barber of Madinter, eigenlijk (ik had het over zij/achterblad+hals, in totaal is het eerder rond de 100). Oke, niet helemaal eerlijk vanwege de verzendkosten, maar:

Afrikaans mahonie back/sides: 12 euro
Hals: 3,50 euro
Brug+toets: 4 euro
Topje: 25 euro
Bindings: los zijkantje indisch bestellen, heb je een hele boel, bracing kost geen fluit.

Als je een lintzaag hebt kun je 'locaal' wat kopen en de boel verzagen.

Ik bedoel, een tweede of derde kwaliteit topje hoeft akoestisch niet minder goed te presteren dan een master grade, en mahonie - hoe goedkoop dan ook - is een prima klankhout. Vind ik, dan.