PDA

View Full Version : Kosten van het bouwen



Dridon
18 april 2006, 19:12
Hey,
Ik vroeg me af hoeveel het ongeveer kost om als een beginnende bouwer een gitaar te bouwen. Het hoeft niet van alle top notch merken en materialen, maar een beetje goed mag het wel zijn :P...

thanks

JulesKr
18 april 2006, 19:42
Het ligt er aan of je een akoestische of een elektrische gitaar maakt. Voor een akoestische ben je toch zeker meer als 400 euro kwijt. Een elektrische kan goedkoper maar het heeft er ook weer mee te maken of je dingen als de nek zelf
maakt enz. En daarnaast heb je goed gereedschap nodig.

Dridon
18 april 2006, 19:49
Voor een akoustische neem ik aan dat je zoveel betaald voor het hout?

maargoed ik doelde eigenlijk op een electrische gezien ik al een akoustische heb, en sowieso lijkt me een electrische bouwen makkelijk, of vergis ik me hierin?

De body zou ik dan zelf willen maken, en de neck, tja, lijkt me gewoon moeilijk om zoeits voor de eerste keer helemaal zelf te maken, en het er ook goed laten uitkomen...

JulesKr
18 april 2006, 19:58
Ik zou inderdaad een nek kant-en-klaar kopen. En voor de onderdelen gewoon goed zoeken. Maar je bent iedergeval niet goedkoper met bouwen als een elektrische gitaar kopen. Maar ik neem aan dat je ook een gitaar wilt bouwen omdat je het leuk vind. :dontgeti:

Dridon
18 april 2006, 22:23
Idd, gewoon wat meer erover te weten komen, zodat ik ook weet waar ik allemaal op moet letten, kan letten, en zodat ik zelf ook wat aan mn gitaren kan tweaken. En het is natuurlijk een prachtig tijdverdrijf :)

Arjo
19 april 2006, 07:58
Koop het boek van Melvin Hiscock (http://www.melvynhiscock.com/Guitars2.html) daar haal je echt veel info uit.

G.G.
19 april 2006, 08:06
Misschien is dit een idee:

Begin met een gemakkelijk standaard model.

Op ebay koop je voor 49 euro een schitterende stratreplica (oke, 65 euro als je de verzendkosten mee reken)

Die strip je helemaal, en zo heb je een prachtig voorbeeld om de body en de hals na te maken met de exacte maten.

Daarna zet je alle hardwear over van die ebay strat. Kijkt of de zelfgebouwde gitaar wat is.

Is ie oke, dan ga je klooien met betere elementen mechanieken en brug (stratonderdelen zijn vaak goedkoop te vinden en goed onderling uitwisselbaar)(en een nieuwe slagplaat natuurlijk zodat je de ebay gitaar weer in orde kan brengen).

Het ebay geval hou je lekker voor aan de muur of gaat gewoon voor een paar tientjes weer marktplaats op.

Op deze manier heb je altijd een exact 1:1 voorbeeld van ieder onderdeel bij de hand tijdens het hele proces.

Op de totale kosten van zelfbouw is zo'n investering van zo'n ebay gitaartje te verwaarzlozen (en het geld verdien je bijna geheel wel weer terug bij de verkoop ervan. Er is altijd wel vraag naar echte goedkope starters gitaarjes)

Mattia
19 april 2006, 12:12
Boeken = essentieel gereedschap. Het Melvyn Hiscock boek is een uitstekende investering voor electrische gitaarbouwers, Cumpiano+Natelson's boek of Kinkaid's boek voor akoestische bouwers.

Akoestische gitaren zijn eigenlijk lekker goedkoop om te bouwen. Met degelijk, goed, maar niet al te spannend/duur hout voor alle onderdelen, inclusief lijm, schuurpapier, lak (mahonie/sapele voor zij/achterblad, hals, binnenspul, Italiaans fichte voor de top en bebalking, indisch palissander voor kopplaat/toets/brug, been voor nut/saddle, Gotoh stemmechanieken, houten bindingen) kun je voor rond de 150-160 euro klaar zijn. Doe er nog eens 50-200 bovenop voor wat 'spannender' hout. En je hebt eigenlijk minder gereedschap nodig (kleinere frees, minder verschillende frezen, verder wat schraapstalen, beiteltje hier, schaaf, zaag).

Electrische gitaren kunnen qua hout net wat goedkoper (maar meestal niet veel goedkoper), vooral als je een beetje degelijke hardware en pickups wil/moet hebben. Daar liggen namelijk de kosten die je bij een akoestische gitaar domweg niet hebt; redelijke brug is 25-100 euro (afhankelijk van wat je zoekt), en een setje degelijke elementen voor veel minder dan 40-50 (GFS; merknamen veel duurder) zul je niet vinden. En dan nog electronicaonderdelen (switches, pots, paar tientjes), en het tikt aardig aan.

Voorbeeld: de strat en tele in aanbouw - Tele heeft me, all-in, net wat meer dan 250 euro gekost, strat rond de 300 (redenen: locking tuners, CF rods/Hot Rod truss rods, kieskeurig met de selectie van swamp ash, waardoor de body blanks rond de 65 euro hebben gekost, met best veel 'afvalhout' dat net te klein was voor een extra full-size body, Gotoh Wilkinson tremolo), inclusief kosten voor schuurpapier, lijm, lak, en dergelijke (niet te verwaarlozen, immers).

Waar de 'verborgen' kosten zitten: gereedschap. Bovenfrees (een of meerdere), degelijke schaaf, beitels, zagen, raspen, fretting gereedschappen, schuurmachines, het is niet allemaal strikt noodzakelijk, maar enige mate aan investering in gereedschap verhoogt je successkansen enorm (het juiste gereedschap hebben voor de taak, zeg maar), maar kost ook flink wat. Ik heb nu makkelijk anderhalf/tweeduizend euro uitgegeven aan goed gereedschap, en op termijn gooi ik er nog eens hetzelfde bovenop (grote lintzaag, stofafzuiging, schuurmachine(s)); verdeeld over een twintigtal/vijftigtal gitaren valt het wel mee, maar toch. Voor de eerste instrumenten heb ik wel makkelijk 500 euro uitgegeven aan een beetje degelijke decoupeerzaag, een goede boverfrees, frezen, schaven, beitels, een paar redelijke zagen, een compressor/spuitinstallatie. En daarna meer van hetzelfde, zal ik maar zeggen.

Dridon
9 mei 2006, 19:39
Bedankt nog voor jullie reacties! En sorry voor mijn late reactie!

Maar bij deze bedankt, heb hier wel heel veel aan!