PDA

View Full Version : Elementen opnieuw bedraden



P-Five
18 april 2006, 16:47
Ik wil een aantal elementen opnieuw van een aansluitdraad voorzien. De vorige eigenaar heeft ze wel erg kort afgeknipt... Ze hoeven dus niet opnieuw "gewonden" te worden. Is dit een klusje om zelf te doen of is het verstandig ze naar een reparateur te brengen. Is het wel de moeite waard om elementen te laten repareren vraag ik mij af. Had een defect Strat-element en ik heb een gebruikt exemplaar gekocht voor 25 euri. Het gaat om oude Dimarzio Distortions - jaren 70 ongeveer!

zoon van Piet
19 april 2006, 13:20
het lijkt me zeker de moeite waard om te (laten) doen. het is wel priegelwerk en het moet goed gebeuren, dus zelf doen is alleen weggelegd voor soldeervaardigen. ik heb weleens het gerboken laatste wikkeldraadje van een stratelement vast weten te solderen - en dat ding is 0,06 mm dik of zoiets? ik krijg nog koppijn als ik er aan terugdenk! maar het werkte wel...

P-Five
19 april 2006, 13:29
het lijkt me zeker de moeite waard om te (laten) doen. het is wel priegelwerk en het moet goed gebeuren, dus zelf doen is alleen weggelegd voor soldeervaardigen. ik heb weleens het gerboken laatste wikkeldraadje van een stratelement vast weten te solderen - en dat ding is 0,06 mm dik of zoiets? ik krijg nog koppijn als ik er aan terugdenk! maar het werkte wel...

Ik heb al gezien dat het een priegelwerk is dus ben ik er niet aan begonnen. Ik heb drie Dimarzio Distortions uit de jaren 70 die dan opnieuw moeten worden aangesloten...

Dank...

zoon van Piet
19 april 2006, 15:02
Dimarzio Super Distortions zijn toch gibsonformaat. daar valt het meetsal wel mee, omdat er aansluitdraad aan de spoelen zit, waar je dan weer van dat omwandoen draa aan kunt solderen. blijft gepriegel, maar is beter te doen danmet stratachtige pu's..

BamBuFan1
22 april 2006, 15:04
het lijkt me zeker de moeite waard om te (laten) doen. het is wel priegelwerk en het moet goed gebeuren, dus zelf doen is alleen weggelegd voor soldeervaardigen. ik heb weleens het gerboken laatste wikkeldraadje van een stratelement vast weten te solderen - en dat ding is 0,06 mm dik of zoiets? ik krijg nog koppijn als ik er aan terugdenk! maar het werkte wel...

Het is inderdaad kl*tewerk, maar op die manier heb ik al een element of zes na een vroegtijdig einde weer tot leven kunnen wekken, dus het loont de moeite.

tmcm
23 april 2006, 02:34
.... ligt er een beetje aan waar je moet solderen, als er blijkbaar nog korte draadjes aanzitten zou ik die gewoon simpel verlengen maar als je ook maar enigzins de spoel moet afwikkelen.... da's lastig. En het iemand anders laten doen? Wie? Het kostte mij 20 telefoontjes voor ik het nummer had van Ted Oberg, bij mijn weten de enige die een beetje handig is met zelf wikkelen. En voor 35 euro heb je al een goed pickupje, daar kan ome Ted zelfs niet tegen op.. dan is zelf proberen wel weer een optie natuurlijk