PDA

View Full Version : Marshall JCM 900



aic_gp
18 april 2006, 15:51
Ik heb een vraag...

Ik ben van plan om een JCM 900 Top met 1960 buikkast aan te schaffen maar nou hoorde ik dat ik nooit een Buizentop tweedehands moet kopen. Hebben jullie adviezen voor mij? Of misschien nog adviezen over andere versterkers die goed zijn voor mijn muziekstijl. Ik speel zelf Death Metal/Goregrind voornamelijk...

AART
18 april 2006, 16:00
buizenamps 2ehands kopen kna prima hoor, heb ik met al mijn buizentops gedaan.

maar voor echt zware metal zou ik geen jcm 900 top nemen maar een Mesa Caliber .50+.

BLOK182
18 april 2006, 16:04
Toch kan een JCM900 best bruut klinken! Heb er nu een maandje eentje thuis staan, een gewone 4100 (wel nieuwe svetlana's in de eindtrap en groove tubes in de preamp) met een 1960a kast. Met een beetje dialen en een goed stuk gitaar haal je der best een gave scheursound uit. Toch blijft het (voor mij dan) vooral een stevige hardrocksound, niet echt lompe metal. Met de treble op 9 uur, en presence gebruikt als treble op 2 uur, klinkt het ding ineens een stuk minder irritant schel dan de meeste mensen ze laten klinken!

aic_gp
18 april 2006, 16:10
Speel zelf met een Jackson soloist MG en een Boss GT6! Heb vaak goede verhalen gehoord ovfer de JCM 900 en een van men favoriete bands "The Berzerker" speelt ermee dus ja. Maar thanks for the tips :D

Waar moet ik extra opletten als ik zo'n top koop??? Kan je zien of er nieuwe buizen ingezet zijn?

En die Mesa Caliber lijkt me ook wel wat ja! Waarschijnlijk wel wat moeilijker te krijgen.

De gitarist van een van men bands die speelt via een Hughes & Kettner. Klinkt ook lekker zwaar...

Maar toch buizen klinkt beter!

chennie
18 april 2006, 16:11
ik weet niet wat voor death metal grind je wilt spelen, maar ik heb op verscheidene jcm 900 gespeeld met cabs. Ik kan er niet de oompfh uithalen en dat gemene donkere wat ik graag in mn metal wil. Wat wel heel geschikt is een (hard/punk)rock geluid, daar vind ik dat een goede versterker voor.

Dude
18 april 2006, 16:15
Er staat nu een jcm900 SL-X te koop op marktplaats of gitaarmarkt

dat zijn de perfecte bakken voor jou stijl

AART
18 april 2006, 16:40
Er staat nu een jcm900 SL-X te koop op marktplaats of gitaarmarkt

dat zijn de perfecte bakken voor jou stijl


No way, dara heb ik er een van gehad, daar krijg je GEEN zware metalsound uit.

Bins van het forum hier heft een prachtig Caliber .50+ topje staan, PM hem eens, ik denk dat zo'n ding zo ongeveer 550 euro moet kosten.

EpiCenturiesAWAy
18 april 2006, 16:49
No way, dara heb ik er een van gehad, daar krijg je GEEN zware metalsound uit.

Bins van het forum hier heft een prachtig Caliber .50+ topje staan, PM hem eens, ik denk dat zo'n ding zo ongeveer 150 euro moet kosten.

Je bedoelt natuurlijk 550 :)

AART
18 april 2006, 16:51
Je bedoelt natuurlijk 550 :)

klopt
10tekens

Kamiess
18 april 2006, 17:50
He, ook ik heb een 900 gehad en hij heeft gain genoeg maar idd niet de zware doordrukkende bas voor jouw stijl.

Misschien nog een tip> een jcm800 basversterker met een goed pedaaltje ervoor!!!
Heb het een x gehoord en het klonk geweldig!!!
Weet alleen niet meer wat voor pedaaltje ervoor stond>ik dacht een v-twin buizenpedaal van mesa maar 100% zeker weet ik het niet.

Als het iets meer te besteden hebt zou ik in de richting van de 5150 gaan of xxx

BLOK182
18 april 2006, 17:59
Of als je een tweedehands Engl Fireball op de kop kan tikken....nieuw zijn ze rond de 1000, heb ze wel eens voor rond de 700-750 zien gaan, gave amps!

Kamiess
19 april 2006, 00:05
Check trouwens ff de topic bij Vintage Versterkers.

Daar staat nu toevallig een stuk over de jcm800 Bass series

MZzlllls

Matthias
19 april 2006, 00:21
Voor metal zal ik ook niet meteen denken aan een jcm900, wellicht met wat bakkies ervoor word het wel wat. Een metal geluid krijg ik niet uit de mijne..
Een leuke 2e hands Engl zou ik, of een peavey 5150 is misschien meer wat voor metal...

en een buizentop 2e hands kopen is geen probleem, als je m maar van te voren uitprobeerd :)

Cris
19 april 2006, 00:27
Valt dus echt wel degelijk metal uit te halen. Je moet alleen niet van die rare moderne troep verwachten.

En geluid zoals dat van Slayer, of oude Cannibal corpse, Death of Sepultura kan je er echt wel zeker mee redden.

aic_gp
19 april 2006, 00:35
Bedankt voor jullie vele reacties en adviezen. Ik heb er zeker wat aan. Ik heb is rond gekeken naar de vele opties. Ik heb besloten volledig digitaal te gaan omdat ik toch vind dat digitaal de toekomst is... Alsjeblieft verklaar me niet voor gek. Hahahahahahahaha. Maar goed. Na veel na denken ben ik toch van plan een Line 6 vetta 2 te kopen. Maar mensen in ieder geval bedankt!!!

armageddon
19 april 2006, 09:59
Oehoehoeh...
een erg spannende beslissing van je :)
Laat wel even horen hoe je het gaat vinden. Persoonlijk zou ik nooit zo'n compleet andere weg inslaan opeens, maar ik vind wel dat je lef hebt :D

Overigens....is een Vetta II niet fokking veel duurder dan een JCM?

BartT5R
19 april 2006, 10:02
Is geen probleem,
alleen kan je gewoon heel veel geld besparen door gewoon een flextone II top te kopen, die kan je scoren voor een 300 à 400 euro en voldoen perfect voor alle soorten metal die je maar kan bedenken.

Maar een 5150 is echt te gek. De oomph die je daaruit krijgt ga je nooit digitaal kunnen laten simuleren.

Unicron
19 april 2006, 10:48
Bedankt voor jullie vele reacties en adviezen. Ik heb er zeker wat aan. Ik heb is rond gekeken naar de vele opties. Ik heb besloten volledig digitaal te gaan omdat ik toch vind dat digitaal de toekomst is... Alsjeblieft verklaar me niet voor gek. Hahahahahahahaha. Maar goed. Na veel na denken ben ik toch van plan een Line 6 vetta 2 te kopen. Maar mensen in ieder geval bedankt!!!

WTF?????

Ik was laatst ook bij een niet nader te noemen muziekzaak waar de verkoper serieus tegen een andere klant een verhaal afstak over Line-6, over dat dat toch op alle vlakken wel beter was en dat de rest van de markt en dat de andere producenten (waaronder Boss) achter hen aan loopt. Ik wist niet wat ik hoorde. Meende hij dit nou echt, of zag hij de oogjes van de klant twinkelen bij al dat mooie plastic en wilde hij hem met wat 'objectieve informatie' over de streep trekken.....?

Ik ken weinig muzikanten van enige betekenis die line-6 zouden verkiezen boven een goede buizenbak. Er is misschien het voordeel van laag gewicht en zeer veel verschillende geluiden, maar als jij deathgrind wil maken heb je meer baat bij een enkel solide klinkende sound. Voor laaggestemde 'blubbermetal' is digitaal allerminst geschikt, de meeste bands die ik met line-6 of iets anders digitaals hoor spelen prikt niet lekker door de mix en klinkt niet warm of rond.

Je kan beter één enkel goed geluid hebben, dan 1001 die het allemaal net niet zijn. Die Jcm900s zijn prima bakken, ik speel in een band waarin de andere gitarist de 50 watt versie op een Engl box heeft staan. Volume, gain en bas genoeg en bovendien lekker droog en ronkend.... Ik weet niet hoe laag je wilt gaan stemmen, maar wij staan in A# en dat trekt die jcm prima. Hoe lager je stemt hoe minder distortion je ook nodig hebt omdat het sowieso al bruter klinkt. Bovendien blijft het duidelijker wat je speelt bij lage stemmingen als je minder gain gebruikt.

Just my two cents....

P.S. hebben die 900's nou intern al een diode oversturing?

Agent_Smith
19 april 2006, 11:02
P.S. hebben die 900's nou intern al een diode oversturing?
Yep! Maar dat maakt niet uit. Sterker nog: is goed (zelfs de marshall Jubilee amps gebruiken diode clipping en die worden toch ongeveer als best klinkende marshalls ever aangeprezen)

schizo910
19 april 2006, 11:17
WTF?????

Ik was laatst ook bij een niet nader te noemen muziekzaak waar de verkoper serieus tegen een andere klant een verhaal afstak over Line-6, over dat dat toch op alle vlakken wel beter was en dat de rest van de markt en dat de andere producenten (waaronder Boss) achter hen aan loopt. Ik wist niet wat ik hoorde. Meende hij dit nou echt, of zag hij de oogjes van de klant twinkelen bij al dat mooie plastic en wilde hij hem met wat 'objectieve informatie' over de streep trekken.....?


Ach ik geloof best dat digitaal de toekomst heeft... Maar het heden heeft 't nog niet :D

taylor
19 april 2006, 11:48
wat ik wel vreemd vind is dat veel net doen alsof line6 zo'n nieuw idee is. preamps met soort van amps simulatie(dan wel niet met modeling)bestaan al tig jaar en is nooit echt door gedrongen.of de buizen amp doen verdwijnen

in begin jaren 90 had je al dat digitech spul gps ...nog wat,dat was toen zeer hot veel gasten hadden zo'n ding terwijl je nu niemand meer mee ziet.
daar zaten vaak nog preampbuisjes in ook..

Unicron
19 april 2006, 11:51
Yep! Maar dat maakt niet uit. Sterker nog: is goed (zelfs de marshall Jubilee amps gebruiken diode clipping en die worden toch ongeveer als best klinkende marshalls ever aangeprezen)

Dit vermindert wel de compatibiliteit met overdrive stomp boxes toch?

interessander
19 april 2006, 13:22
wat dacht je van de compabiliteit met de MT-2, dat zijn echt de meest lelijke sounds die ik ooit gehoord heb, een (slecht ingestelde) MT-2 voor een JCM 900

Cris
19 april 2006, 13:45
Maar goed dat je er "slecht ingestelde" tussen zet.

Scali
19 april 2006, 13:56
wat ik wel vreemd vind is dat veel net doen alsof line6 zo'n nieuw idee is. preamps met soort van amps simulatie(dan wel niet met modeling)bestaan al tig jaar en is nooit echt door gedrongen.of de buizen amp doen verdwijnen

Line6 was wel de eerste die met digitale modeling kwam (met de AxSys), ergens halverwege de jaren 90. Dat was wel degelijke een revolutie, want tot die tijd waren distortions altijd analoog geweest, transistor danwel buizen. Line6 was de eerste die met een produkt kwam dat het ingangssignaal digitaal maakte en toen door een model van een buizenversterker stuurde, en hier een acceptabel geluid uithaalde.
Al dat andere spul had alleen digitale effecten, en die bestaan inderdaad al wat langer (sinds begin jaren 80 gok ik). Digitale delays, reverbs, phasers etc, da's toch wat anders dan een preamp.

En die verkoper heeft op zich wel een punt, want alle andere grote namen op het gebied van multifx (Boss, Zoom, Digitech, Korg/Vox, Yamaha, Behringer) zijn dus ook nu op de modeling-toer, en hebben in feite gewoon het kunstje van Line6 afgekeken. En ook bij de low-budget versterkers is het bijna allemaal modeling wat de klok slaat.
Dus als die verkoper het daarover had, heeft ie een punt.
In de hogere marktsegmenten (waar dus ook de JCM900 onder valt) is modeling nog niet echt doorgebroken, dus als hij het daarover had, dan was het een beetje onzin. Daar zijn de meeste versterkers nog analoog, en is modeling uitzondering (Vetta II, H&K Zentera, Fender CyberTwin, dan heb je het wel ongeveer gehad).

taylor
20 april 2006, 11:28
ja ,dat weet ik ook wel maar dat was niet zo mijn punt.

Scali
20 april 2006, 11:56
Wat was je punt dan wel?

Unicron
20 april 2006, 11:59
wat dacht je van de compabiliteit met de MT-2, dat zijn echt de meest lelijke sounds die ik ooit gehoord heb, een (slecht ingestelde) MT-2 voor een JCM 900

Heb jij in Oostenrijk niets beters te doen mannetje? :-]

Droffie
20 april 2006, 14:40
JCM 900 SLX heeft geen diode clipping..

Andere modellen 2100 & 4100 wel.