PDA

View Full Version : vragen over conus T1534 G12H30 55hz



Unicron
18 april 2006, 12:30
Ik heb onlangs een kwartet Rola's G12H30 55hz uit 1970 (CB6) kunnen scoren voor 275 euro, geen slechte deal dacht ik zo.

Nu zit ik wel met een vraag. Bij twee van de speakers heeft de conus veel meer bewegingsruimte dan bij de andere twee.

Bij een paar is het ongeveer 0.50-1.0cm (deze stijfheid ben ik van de meeste G12h30 speakers gewend). Er zijn er echter ook twee die meer ruimte hebben en veel 'elastischer' lijken. Deze hebben bijna 1.5cm uitslagruimte en lijken net iets 'hoger' op het frame te zitten. (De bolling bij de framerand is net wat 'ronder'). Er is behalve dit tussen de speakers onderling met het oog geen verschil te zien. Volgens mij zijn geen van alle recones en op huiskamervolume hoor ik niets bijzonders (behalve dat het een erg fijn kwartet met veel bas is.....)

Is een variatie in stijfheid normaal bij oudere celestions, of is er iets aan de hand dat ik in de gaten moet houden?

Alvast bedankt.

J.

the sure thing
18 april 2006, 20:46
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Een BIJZONDER goede prijs....De uitslag zoals je ze noemt van 1,5 cm heb ik nooit meegemaakt bij de G12M en G12H series. Wellicht zouden ze gereconed kunnen zijn? Als je geen verschil hoort en de conussen lopen niet aan... BOEIE!!! Geniet ervan!

the sure thing
18 april 2006, 20:49
... nog ff een aanvulling: kijk ff wat voor stempels (wit-kleurige) er op de conus zelf staat (een de binnenkant en dus niet op het frame). Wellicht zijn het bas-versies en "gewone" versies? Op de informatie van de stickers hoef je niet altijd af te gaan, die klopt nl. in 15% van de gevallen niet. De stempels op de conussen geven volledige uitsluitsel of het om de gitaar- of de basversie gaat. Wellicht verklaart dit wel het verschil in beweging?

Unicron
18 april 2006, 20:52
Genieten, ja ik ben het zeker van plan, morgen m'n Orange OR120 erop loslaten en als ze dan geen krimp geven dan maal ik nergens meer om...

Heb na een tijdje zoeken eindelijk een fullstack (2 maal 4x12") met alleen maar 55hz G12H30's sommige rola, andere pre-rola. Zal lekker warm en romig worden vermoed ik...

Unicron
18 april 2006, 20:56
Hey, ik zag net je nieuwe post.

Ik ga de conussen even bekijken. Maar ook mijn andere G12H30's hebben niet zoveel beweging. Ik denk dat vooral mijn oor het moet bepalen; kraakt het niet, dan schaadt het niet.

fullorder
18 april 2006, 21:04
WTF? Ik heb 250 betaald voor 2 stuks uit 1971! Ik weet niet wat voor een amplitude de mijne hebben. Ik kan wel even kijken thuis, maar zoals je zelf al zei, als het goed klinkt met je OR120 zou ik me er verder niet druk over maken.

Maar men, 8 stuks originele G12H's aan het brullen samen :o

Unicron
18 april 2006, 21:16
8 stuks, dat is de bedoeling, voor extra balans. Ik vind dat m'n versterker vaak te hard moet op 1 box waardoor de sound wat schreeuwerig wordt omdat er weinig overblijft voor een solide bas. Op twee boxen trekt dit mooi bij.

Wat trouwens een goed alternatief is zijn de V12-60 speakers van Celestion, deze worden geloof ik niet meer gemaakt, maar in Engeland kosten deze maar 40 euro/stuk. En hoewel ze minder efficient zijn lijkt de sound behoorlijk. Minder efficientie betekent ook meer vervorming uit je amp, kan mooi zijn. Maar deze speakers waren helaas alleen in 8 ohm te krijgen, wat het niet echt aantrekkelijk maakt als je altijd je boxen met 16 ohms speakers vol hebt.

Iets anders nog. Als je Celestion speakers in NL koopt, gaat dit volgens mij via Viertron. Dan kost een Heritage G12H 215 euro ofzo. Haal je ze bij een dealer in Engeland, ben je ongeveer 150 incl verz kwijt denk ik. Misschien een tip voor sommigen. Op de site van celestion staan veel dealers met webadressen vermeld. Vele zenden ook europa in.

fullorder
18 april 2006, 22:31
Bedankt voor de tip!

mathe
19 april 2006, 19:47
Ik heb 250 betaald voor 2 stuks uit 1971!
Da's knap duur! Je kunt ze toch wel voor wat minder vinden?