PDA

View Full Version : Opnieuw wiren; Veel vragen.



BartL
18 april 2006, 11:38
Check pagina 5 voor vervolg.




















Heej Leute,
Ik wil mijn Fender helemaal opnieuw gaan wiren.

Er komt in;
Haeussel Hot bridge humbucker (5 snoertjes).
2 Singlecoils.
Volume potmeter.
5 way switch.

GEEN tone pots.
Humbucker hoeft NIET GESPLIT te kunnen worden.

Heb met het nieuwe wiren van een gitaar totaal geen ervaring (maar ik wil het dolgraag leren), dus weet niet precies wat ik nou allemaal nodig heb; wat voor snoertjes/kabeltjes precies en wat voor potmetertje. Waar zou ik het benodigde kunnen bestellen?

Ik heb een soldeerbout en kan wel al een beetje solderen (gitaarkabels etc.)
Hoe maak ik mijn soldeerbout overigens fatsoenlijk schoon?

Nog even over mijn humbucker:
1. zwart
2. groen
3. wit
4. rood
5. gewone kabel (zonder omhulsel)

De rode en witte waren samengebonden en zaten nergens aan vast (toen ze in mijn Charvel zaten). Enig idee welke ik waar moet solderen?

Zoals gezegd, veel vragen...misschien kunnen jullie me helpen of me sites kunnen geven waar de benodigde dingen te koop zijn (dus eigenlijk alleen potmeter/switch/snoertjes). Is er misschien al een topic hierover dat ik over het hoofd heb gezien?

cosmos
18 april 2006, 11:42
ik vind zelf deze (http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources/) link altijd erg handig..!

taylor
18 april 2006, 11:43
groen zou dan wel signaal zijn(hot) en zwart aarde,soldeerbout kun je schoon maken op een vochtige spons.

die witte en rooie moet gewoon weer aan elkaar maken enzo laten.

voor de rest moet gewoon wiren als een strat, alleen met 5-way switch mis je dan 1 stand doordat je de humbucker niet split dus misschien kun je beter voor 3 way gaan...

of je kunt het doen dat stand 4 en 5 het zelfde elment zijn dus die humbucker dat kan ook.

BartL
18 april 2006, 11:46
Alvast bedankt voor de 2 snelle reacties. Die link had ik inderdaad al gevonden, maar daar staat (helaas) niets over Haeussel hb's.

Weet iemand overigens of ik ergens in Nederland een 'custom' slagplaat kan laten maken?

SBloke
18 april 2006, 11:48
Weet iemand overigens of ik ergens in Nederland een 'custom' slagplaat kan laten maken?

Het eerste wat mij in valt is Voxhumana... Die kunnen zo ongeveer alles wel maken, als je maar betaald...

BartL
18 april 2006, 11:52
For standard humbucker wiring (series-in phase) two of the wires (series link/ coil tap wires) are connected together and the remaining two wires are used as hot and ground. (the wire used as the ground is combined with the bare ground wire and soldered to the back of the volume pot or other ground spot. The wire used as hot is soldered to the pickup switch or volume pot.
Ikke begrijp :)

Tsja...Voxhumana is misschien een optie inderdaad. Zal eens rondkoekeloeren.

bert k
18 april 2006, 11:58
voor de rest moet gewoon wiren als een strat, alleen met 5-way switch mis je dan 1 stand doordat je de humbucker niet split dus misschien kun je beter voor 3 way gaan...

of je kunt het doen dat stand 4 en 5 het zelfde elment zijn dus die humbucker dat kan ook.
Klopt niet toch? Stans 4 is dan toch gewoon humbucker en middenelement? Gewoon net als een strat.

BartL
18 april 2006, 12:03
Uuhm...ik wil hem dus zo hebben:
1. brug
2. brug & mid
3. mid
4. mid & hals
5. hals

Maar daar staan wel redelijk wat schema's van op inet. Dus zal hopelijk wel lukken.

taylor
18 april 2006, 12:07
als je die humbucker NIET split zoals in je begin post staat zou dat niet gaan.

dan moet je dus die rooie en witte er bij wiren.

BartL
18 april 2006, 12:10
Hmmm...
Wacht eens even. Zou ik hem ook zo kunnen wiren:
1. humbucker
2. niets/stil
3. mid
4. mid & hals
5. hals

Dan zou ik de volumepot zelfs weg kunnen laten.

taylor
18 april 2006, 12:13
dat zou ik niet doen,dan kun je beter dus stand 4 en 5 het zelfde element laten zijn dat kan ook.

maar je moet het zelf weten,je kunt misschien beter spliten die humbucker heb je toch weer iets meer variatie ook al gebruik je het niet..

BartL
18 april 2006, 12:19
Das waar...maar dan kan ik dus die rode en witte kabel niet bij elkaar laten zitten hè? Ik heb dan wel geen idee hoe ik hem moet wiren... zal eens op guitarelectronics kijken of er een vergelijkbare humbucker staat...

Edit:
Zie hieronder de Jackson humbucker...
http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources.11pickupcolorcodes/
Zou dat een vergelijkbare zijn?

taylor
18 april 2006, 12:22
ja ,om te spliten moet je die rooie en witte los maken en wiren in het schema,voor de stand 4 en 5 als humbucker hoeft dat (dacht ik)niet.

BartL
18 april 2006, 12:22
Maar dan heb ik op de brug positie dus wel nog het 'gewone' humbucker geluid right?

taylor
18 april 2006, 12:25
jawohl +10

Negative K3 fan
18 april 2006, 12:30
Hoe maak ik mijn soldeerbout overigens fatsoenlijk schoon?


als hij echt behoorlijk ranzig is, moet je gewoon met een rasp of vijl de punt bewerken tot het weer een beetje begint te glanzen.

hoe gaat het trouwens met de LC??

BartL
18 april 2006, 12:35
Met de LC is alles prima :D

Zaterdag mee opgetreden en klonk erg goed icm mijn cab :cooler:

Negative K3 fan
18 april 2006, 12:37
koel hij heeft het eerste optreden overleefd :)

bert k
18 april 2006, 12:54
ja ,om te spliten moet je die rooie en witte los maken en wiren in het schema,voor de stand 4 en 5 als humbucker hoeft dat (dacht ik)niet.
Taylor, je zit fout! Als je rood en wit vast laat zitten, kan je de humbucker toch gewoon net zo aansluiten als een single brugelement? Je hebt gewoon drie elementen, net als iedere strat. Kan gewoon op een 5 standen schakelaar.
De rood/wit kan dan later op een extra schkelaar (push-pull) naar aarde, en dan heb je nog split ook.

BartL
18 april 2006, 13:39
OK...dan snap ik het niet meer :D

G.G.
18 april 2006, 15:47
Hmmm...


Dan zou ik de volumepot zelfs weg kunnen laten.

Staat zo raar zonder een potmetertje. Als je het volgende idee eens doet, maar dan net iets anders:


Taylor, je zit fout! Als je rood en wit vast laat zitten, kan je de humbucker toch gewoon net zo aansluiten als een single brugelement? Je hebt gewoon drie elementen, net als iedere strat. Kan gewoon op een 5 standen schakelaar.
De rood/wit kan dan later op een extra schkelaar (push-pull) naar aarde, en dan heb je nog split ook.

Net iets anders: De pushpull gebruken voor serie paralel en dan de draaiknop voor de rooie en witte draad om die te aarden. dan heb je netzoveel knoppen als Bert K beschreef, maar aangezien je al aangaf de volume knop niet nodig te hebben (maar dat staat zo raar zonder potmetertje) zou je hem kunnen gebruiken om 1 van de twee spoelen van de humbucker weg te draaien.

Klinkt ingewikkeld, maar volgens mij kan het.

bert k
18 april 2006, 16:00
Ok dan, kijken of ik het makkelijk kan uitleggen.

1) De humbucker. wit en rood aan elkaar vastmaken, en verder vergeten voorlopig. Groen en de eventuele afscherming zijn allebei massa (aarde) en worden aan het huis van je volumepot gesoldeerd. Hou je over een zwarte signaaldraad.

2) De singlecoils eender aansluiten. Massa aan de volumepot, en je houd een signaaldraad over.

3) Nu heb je drie signaaldraden. Ga naar deze link: http://www.stewmac.com/wiring101/diagrams_for_3and5_way.html en kijk welke van de vier schakelaars je hebt. Sluit je signaaldraden nu aan zoals hij het beschrijft: 1=brug, 2=midden, en 3=neck. De 0 sluit je aan op het rechterpootje van de volumepot.

4) Het linker pootje van de pot soldeer je aan massa (aan het huis.) Het middelste pootje van de pot gaat naar je ouputjack, naar de tip. Mantel van de outputjack gaat aan massa, weer op het huis van de pot. Klaar. :)

taylor
18 april 2006, 23:57
Taylor, je zit fout! Als je rood en wit vast laat zitten, kan je de humbucker toch gewoon net zo aansluiten als een single brugelement? Je hebt gewoon drie elementen, net als iedere strat. Kan gewoon op een 5 standen schakelaar.
De rood/wit kan dan later op een extra schkelaar (push-pull) naar aarde, en dan heb je nog split ook.

oh ja foutje zat ff aan een gitaar van me zelf te denken waar ik een soort gelijk probleem mee had.

je hebt dan idd in stand 4: hum+mid singel.

BartL
19 april 2006, 01:02
@bert: Thnx! Misschien dat ik er zo uitkom. Maar ik dacht eerder dat groen signaal zou zijn en zwart aarde... Mjah, uitproberen maar.

bert k
19 april 2006, 09:09
Ja, dat zou je wel denken. Maar het lijkt erop dat ze de kleurcode van Seymour Duncan aanhouden, en dan klopt het .

Nog 1 ding: als straks je volumeknop de verkeerde kant op werkt, dan moet je linker en rechter pootje verwisselen. Midden blijft gelijk. suc6

BartL
19 april 2006, 13:16
Ik heb een hele rits aan spullen besteld bij Thomann, waaronder een nieuwe potmeter en switch. Ik ga bij de locale gitaarboer wel kijken of ik wat snoetjes kan krijgen...of kan ik daar gewoon draad ver gebruiken dat ik ook als speaker kabel heb gebruikt? Beetje dik...maar kan het?

DarknessAwaits
19 april 2006, 13:26
Ik ga bij de locale gitaarboer wel kijken of ik wat snoetjes kan krijgen...of kan ik daar gewoon draad ver gebruiken dat ik ook als speaker kabel heb gebruikt? Beetje dik...maar kan het?

Het kan wel, maar is zoals je zegt een beetje (onnodig) dik. Ik heb zelf weleens uit gebrek aan beter een telefoonsnoer gebruikt, daar zitten ook van die dunne draadjes in zoals die worden gebruikt voor gitaar.

Of het echt goed is weet ik niet, maar ik heb me laten vertellen dat die draadjes niet echt veel invloed hebben op het geluid.

G.G.
19 april 2006, 15:05
IK gebruik gewoon van dat witte goedkope stroomdraad van 30 cent per meter. Zit een rooie en een bleuwe ader in. Die trek ik eruit en die gebruik ik. Ook lekker overzichtelijk die twee kleuren.

BartL
7 mei 2006, 17:40
Ik wilde net dus beginnen met solderen...maar ik kom er maar niet achter wat voor switch ik heb. Het is een gewone standaard fender 5 way switch. Maar is dat dan een gold contact of electroswitch (zoals ik de link van bert)?

Dirk W
7 mei 2006, 18:48
USA fenders hebben gold contacts. Jappanse switchen zien eruit als de enclosed switch.
Het maakt weinig uit. Alleen voor de tekening. Kijk naar de onderkant van je switch. Als je nu in gedachten op elke plek van een contactje een rondje indenkt dan heb je de tekening.

BartL
7 mei 2006, 19:17
Hi,
Ik heb hem net helemaal gewired. Geen enkel geluid. Niet eens een brom/ruis.

WTF heb ik verkeerd gedaan? :(

Ik heb de switch overigens nieuw gekocht in de winkel. heeft 4 poletjes aan beide kanten. Ik draai momenteel helemaal door. Heb er 2 uur op gewerkt...dikke lollie

bert k
7 mei 2006, 19:40
Waar zit je output jack aan vast?

Jeroenvanhulsteijn
7 mei 2006, 19:42
Je moet bij Haeussel is navragen welke kleur wat voorstelt. Want ik meen me te herinneren dat dat toch iets anders was dan bij SD. Die man antwoordt altijd erg snel.

www.haeussel.com

En kun je een tekeningetje maken van hoe je het nu hebt aangesloten?

BartL
7 mei 2006, 19:45
Wacht wacht...

Alles werkt nu volgens mij (ik hem met een schroevendraaier op de polepieces van de singlecoils, en op beide polebars (?????) van de humbucker getikt en er komt overal geluid uit). Probleem is dat er nu een constante zoem in mijn signaal zit. Als ik de volumepot vasthoud, is die ruis weg.

Wat moet ik nu waaraan vast solderen?

Alweer hartelijk dank voor jullie reacties :)

bert k
7 mei 2006, 20:00
Hey, klasse!
Ik denk dat je aardedraad er nog niet is. Er moet een draadje van aarde (huis van de volumepot) naar de brug lopen. Dan zijn je snaren geaard, en ben je van de brom af.

Gearjunkie
7 mei 2006, 22:07
Je electronicaruimte afschermen met koperfolie wil anders ook helpen.

Zelf zit ik te denken dat magneetverf zich hier ook voor leent, iemand ervaring hiermee?

BartL
7 mei 2006, 22:10
Hey, klasse!
Ik denk dat je aardedraad er nog niet is. Er moet een draadje van aarde (huis van de volumepot) naar de brug lopen. Dan zijn je snaren geaard, en ben je van de brom af.
Hmm..die zit er toch al...

Nog eens proberen dan maar.

BartL
7 mei 2006, 22:22
Heb inderdaad een draadje van de achterkant van de pot naar de klauw van de brug...nogsteeds zoem :(

bert k
8 mei 2006, 00:04
Je electronicaruimte afschermen met koperfolie wil anders ook helpen.

Zelf zit ik te denken dat magneetverf zich hier ook voor leent, iemand ervaring hiermee?
Afschermen is een prima idee, dan wel de afscherming met massa verbinden.

Magneetverf lijkt me niet werken. Je wilt namelijk een electrische afscherming en geen magnetische.

BartL
8 mei 2006, 00:51
Voorheen had ik mijn strat niet afgeschermd. Toen had ik geen last van brom.

BartL
8 mei 2006, 18:33
Kick

Heb ook al een andere kabel gebruikt, hetgeen geen invloed had.

BartL
9 mei 2006, 19:24
Hij werkt!

Volgend probleem: Als op bepaalde plekken een willekeurige snaar induw, krijg ik zo een tremolo-achtig geluid.

Moeilijk uit te leggen; Als je op het gehoor aan het stemmen bent (met harmonics op de 5de en 7de fret) hoor je, indien de snaren niet goed gestemd zijn, een raar, hakkelend geluid. Dit geluid heb ik nu wanneer ik (bijvoorbeeld) de G op de 12 fret inhoud. Voor de rest zijn alle snaren gedempd.

Iemand enig idee wat het probleem is? (Het ligt niet aan de amp, kabel of pedaaltjes. Het ligt echt aan de gitaar)

nielsduursma
9 mei 2006, 19:28
Hij werkt!

Volgend probleem: Als op bepaalde plekken een willekeurige snaar induw, krijg ik zo een tremolo-achtig geluid.

Moeilijk uit te leggen; Als je op het gehoor aan het stemmen bent (met harmonics op de 5de en 7de fret) hoor je, indien de snaren niet goed gestemd zijn, een raar, hakkelend geluid. Dit geluid heb ik nu wanneer ik (bijvoorbeeld) de G op de 12 fret inhoud. Voor de rest zijn alle snaren gedempd.

Iemand enig idee wat het probleem is? (Het ligt niet aan de amp, kabel of pedaaltjes. Het ligt echt aan de gitaar)

afstelbeurt?

DarknessAwaits
9 mei 2006, 20:51
Dat is of intoneren of de pickups staan te dicht bij de snaren zodat het magnetische veld gaat interfereren op de beweging van de snaren. Kan ook nog een combinatie van beide zijn.

BartL
9 mei 2006, 21:02
Ik zal straks eens kijken of ik de pickups er wat verder vanaf kan krijgen. Ik vond de output inderdaad al hoog tov mijn LP :)

Intonatie was goed dacht ik.

ALs het niet helpt, zal ik 'm maar eens laten afstellen jah.

Thnx

DarknessAwaits
9 mei 2006, 21:39
Nee joh, als je zelf de pickups al kunt installeren dan kun je ook afstellen. Staat genoeg info over op het forum.

BartL
10 mei 2006, 00:42
Nee joh, als je zelf de pickups al kunt installeren dan kun je ook afstellen. Staat genoeg info over op het forum.
Hmmm...
Nja, zo handig ben ik niet. Maar bedankt voor het vertrouwen in ieder geval :D




Ik heb zojuist de pickups wat omlaag gedraaid, maar nogsteeds hetzelfde probleem. Ik heb het probleem overigens niet op de B en e snaar. Voorheen heb ik hier geen last van gehad...ook vreemd.

DarknessAwaits
10 mei 2006, 00:48
Toch denk ik dan dat het aan (de afstand van) de pickups ligt. Welke magneten zitten er precies in? Ik geloof te herinneren dat vooral bij Alnico er een erg sterke stringpull ontstaat.

Verder weet ik er ook maar weinig vanaf, waarschijnlijk heeft iemand anders nog wel wat zinnigers te zeggen.

BartL
10 mei 2006, 00:56
Het zijn www.haeussel.com pickups.

big mag
vintage stagg. singlecoil
hot bridge hb

Edit:
hb & sc "alnico 5"
big mag "sterke magneten"...geen idee welke.

DarknessAwaits
10 mei 2006, 01:04
Nou is m'n Duits niet zo goed maar:

"mit größeren und stärkeren Magneten"

Lijkt me een duidelijk verhaal voor die Big Mag. Die andere kan ik trwns niet vinden op die site?

BartL
10 mei 2006, 01:27
http://www.haeussel.com/m_guit_g.html

Hier staat dus dat die bigmags inderdaad sterke magneten hebben (zoals ik al zei in vorige post). Die sc's hebben alnico 2 of 5 en de hot bridge alnico 5. Geen idee wat het betekent allemaal! :)

Mjah, wat nu te doen? :(
Elementen nog lager draaien?

Luke-wannabe
10 mei 2006, 06:39
Dat heb je altijd als je die flagioletten of hoe dat ook heet, als je daar mee stemt. Ligt niet aan je elementen of wat dan ook maar aan de 'natuur'. Door dat je bijv een E en een 'net niet E' hoort, gaat ie dat geluid maken wat jij beschrijft..

Snapt niemand dat dan :???: Dat heb je toch altijd als je stemt!

DarknessAwaits
10 mei 2006, 07:53
Dat heb je altijd als je die flagioletten of hoe dat ook heet, als je daar mee stemt. Ligt niet aan je elementen of wat dan ook maar aan de 'natuur'. Door dat je bijv een E en een 'net niet E' hoort, gaat ie dat geluid maken wat jij beschrijft..

Snapt niemand dat dan :???: Dat heb je toch altijd als je stemt!

Lees het stuk eerst even goed door voordat je reageert. Snapt niemand dát dan?

tsss...

Nickname
10 mei 2006, 09:35
Je hebt het erover dat je die problemen hebt met de G snaar.. op de meeste gitaren is dit de dikste unwound snaar... daarom zou het kunnen dat je het probleem van stringpull alleen op die snaar hebt.. probeer het eens op een extreme manier.. de pickups helemaal naar beneden draaien en dan testen of het nog zo is. Zo nee.. kan je de pickups weer langzaam omhoog laten komen, zo ja.. is het niet gewoon een oude snaar? of het is toch een afstellingsprobleem :)

BartL
10 mei 2006, 10:04
Heb de snaren er gisteren opgelegd. Heb het probleem ook niet alleen bij de G, maar ook op de E.

Ik heb gusteren de brug iets omhoog gedraaid. Speelt wat lekkerder nu. Snaren komen minder tegen de hals aan, dus hopelijk helpt het. Ik ga het NU ff proberen :)

BartL
10 mei 2006, 10:27
Hmmm...hielp niet echt veel denk ik. Ik zal maandag 'ns kijken of ik er in de band last van heb.