PDA

View Full Version : volumepedaal???



sell
17 april 2006, 21:01
Hallo,

Na zo'n 10 jaar in een punkband gespeeld te hebben, speel in nu ongeveer een jaar in een coverband. Compleet nieuwe wereld en compleet ander spel. Nieuwe uitdaging dus. Tevens is het bovenste mijn excuus voor de volgende waarschijnlijk domme vraag :)

Ik begin me nu pas na 15 jaar spelen me te verdiepen in effecten. Ik heb een marshall dls 50 watt. Helaas heeft de versterker maar 2 kanalen. ik heb mijn geluid nu maar eens wat uitgebreid met een boss dd20 gigadelay. Geweldig apparaat...... maaar.... wat ik nu nog mis is soms dat extra beetje volume in een solo.

Is het zo simpel als gewoon een volume pedaal aanschaffen of zijn er meer of andere opties???

alvast mijn dank voor de ongetwijveld nuttige hulp :)

groeten,
marcel

robert-gitarist
17 april 2006, 21:07
Ik denk dat je meer aan een booster hebt voor solos.Een volume pedaal geeft niet meer volume er bij op.Een volume pedaal geeft het zelfde effect als de volume knop op je gitaar.Een booster is gewoon een pedaaltje dat je bij solos in kan trappen en net even dat beetje extra geven.Aangezien jij een buizenbak hebt zal ik gaan kijken na een Ibanez TS-9 Tubescreamer..Deze "jaagt" je buizen over de top en geeft een waanzinnig mooi geluid zeker bij solos.Veder kun je ook andere pedalen als boost gebruiken zoals een Boss SD-1 Super Overdrive(die gebruik ik ook met als setting: Drive 2,Lever 10 en Tone na smaak),Boss OD-1/OD-3(OD-1 word niet meer gemaakt helaas) en er zijn zat andere pedalen.PM Speeddemon maar eens hier van het forum,die maakt o.a. ook boost pedalen waar iedereen erg over te spreken is.

sell
17 april 2006, 21:12
ahhh ok, maar goed dat ik het ff vraag, ik ken de tube screamer wel een beetje, maar geeft die ook niet een randje schuur aan je geluid? Want soms soleer ik ook clean

aart steekelenburg
17 april 2006, 21:17
probeer de micro-amp van mxr, die maakt alleen je gitaarsignaal harder.... als je hem te hard zet gaan echter wel je buizen oversturen natuurlijk;)
maar werkt bij milde instelling volgens mij ook prima om clean te boosten.

nielsduursma
17 april 2006, 21:18
als je clean soleert moet je een cleane boost hebben, dat kan een boost pedaaltje zijn wat clean boost, dus alleen maar je volume verhoogt en geen vervorming toevoegt.

of een equalizer, die kan verschillende frequenties boosten, dus heel veel bass, mid, of hoog. zo'n equalizer kan ook alle frequenties boosten zodat je de sound niet aantast, dus echt alleen maar volume erbij krijgt.

alleen heb je de kans dat als je een cleane buizenversterker boost je een randje vervorming krijgt, omdat er meer signaal naar binnen komt. ik zou gewoon kijken of je een equalizertje of booster kan lenen. (desnoods de goedkope behringer equalizer kopen 20 euro) om te kijken of het wat voor je is.

sell
17 april 2006, 21:28
ik heb nog zo'n boss half 19" equaliser liggen, laat ik die maar ff proberen :)

alvast bedankt,
marcel

sell
25 april 2006, 08:18
Super!!! ik heb de equaliser op neutraal staan om het geluid te laten zoals het was en het volume iets opgekrikt. een beetje met de gain en de volume spelen van de versterker om het geluid zo clean mogelijk te houden. En het werkt prima. Jongens bedankt :satisfie: