PDA

View Full Version : Kuilen in mn vingers :D



Dridon
17 april 2006, 20:42
Hey,
Ik heb nu al zon 4 jaar gespeeld op een spaanse gitaar, en regelmatig bij mn vader op een western.

Nu heb ik sinds een paar maanden zelf een versterkte werstern, maar het grappige is, ik heb nu al door de pijn heen gespeeld, en op mn vingers zit al een redelijke eeltlaag, alleen in het eelt zit gewoon een afdruk van mn snaren, waardoor het soms zo is dat als ik speel, snaren niet meer goed worden ingedrukt, en soms erg lelijk klinken :D...

Hebben jullie dit ook welleens, en hoe ben je er vanaf gekomen?

Picker
17 april 2006, 21:40
Als ik lang speel zitten er bij mij ook gleuven in waar bijna een cruiseschip doorheen kan varen, en als ik dan nog verder speel hangen de rafels er er zelfs aan. Ik heb bijna altijd beschadigde vingertoppen links, maar het geneest altijd ook weer heel snel.

Dridon
17 april 2006, 21:43
Ja idd, ik heb er stukken vel uitsteken die hard zijn van de eelt, dit is heel irritant bij pull offs en derg.

Julile weten niet toevallig een manier om dit snel weer een beetje bij te laten trekken, gezien ik praktisch elke dag wel een uurtje of 2 gitaar speel, en wil spelen, en ik het zonde vind om de hele eelt laag weer te laten verdwijnen.

Eko
17 april 2006, 23:37
Stevie ray smeerde z`n toppen in mer secondenlijm.Werkte goed. Maar hij snoof en zoop voldoende om zich over de consequenties geen zorgen te maken. Geen echt advies dus helaas.

gertdm
18 april 2006, 10:39
Er is een simpel middeltje, namelijk zo'n klein potje van het Kruidvat, om kloven in de winter snel te laten genezen. Werkt ook prima bij andere beschadigingen aan vingertoppen. Verder is er ook nog Arnica-zalf...werkt ook erg goed.
Aldus..:)

Secondenlijm....tja...liever maar niet he?

GunMetalBlue
18 april 2006, 11:10
ik smeer altijd een dikke laag van die vloeibare plijsters (ook kruidvat) op mijn vingertoppen

Nickname
18 april 2006, 11:43
Wat een mietjes zeg hier.. (ik wil niemand beledigen maar dit moet toch even gezegd worden) met jullie zalfjes en cremepjes.... Gewoon lekker doorspelen en als je op 1 plek in je vinger een gleuf krijgt gewoon je vinger ietsje hoger of lager zetten.. naast de gleuf dus.. dan kweek je overal een goede eeltlaag en heb je geen problemen meer. Als je het dan nog voor elkaar krijgt om echt diepe gleuven te krijgen douw je gewoon te hard op je snaren. 8-) Zie dit s.v.p. niet als belediging maar als een tip :hippie: peace!

youngster
18 april 2006, 12:01
Eej Dridon,

Waarschijnlijk een bekend probleem voor veel gitaristen en de oplossing is opzich niet zo moeilijk. Zalfjes en cremepjes helpen echt niet...Kijk als eerste of de hals van je gitaar niet te hol staat, dit kost teveel moeite om de snaren naar beneden te drukken. Ik had zelf ook 't probleem maar m'n gitaar leraar zei dat ik te hard drukte. Probeer gewoon niet te hard te drukken en je vingers dichtgenoeg tegen de fretten te zetten. Kracht is niet belangrijk maar de positie van de vingers wel. Probeer maar eens, je zult zien dat het werkt.

gertdm
18 april 2006, 13:14
Wat een mietjes zeg hier.. (ik wil niemand beledigen maar dit moet toch even gezegd worden) met jullie zalfjes en cremepjes.... Gewoon lekker doorspelen en als je op 1 plek in je vinger een gleuf krijgt gewoon je vinger ietsje hoger of lager zetten.. naast de gleuf dus.. dan kweek je overal een goede eeltlaag en heb je geen problemen meer. Als je het dan nog voor elkaar krijgt om echt diepe gleuven te krijgen douw je gewoon te hard op je snaren. 8-) Zie dit s.v.p. niet als belediging maar als een tip :hippie: peace!


nou nou....ik persoonlijk gebruik helemaal niets....maar als er een vraag gesteld wordt door mensen die nu eenmaal wel wat problemen hebben (zie trouwens ook t topic over kunstnagels etc), dan is meedenken toch niet verkeerd?
Dus ik zie t niet als n belediging, maar je kunt natuurlijk best serieuze problemen hebben soms....ik kan me toch ook n concert van Ry Cooder herinneren die life op de buhne met een gescheurde nagel te maken kreeg...

Het gaat om het ALS...DAN...

Dridon
18 april 2006, 23:39
bedankt allemaal :P

Ze zijn alweer weg, het word alleen vervelend als ik op een dag 3 uur speel, dan is er na die paar uur niks meer mee te beginnen :S.Maargoed volgende dag trekt het wel weer weg...

Merc Wiersma
19 april 2006, 19:27
Ik heb ook vaak last van te diepe gleuven in mijn vingertoppen. Ik speel notabene nog nylonsnarig ook. Ik denk dat iik inderdaad te hard op de snaren druk, ik heb me dit zo aangeleerd en speel dus al 15 jaar zo. Ik heb wel eens geprobeerd om minder hard in te drukken maar val steeds terug in de oude gewoonte. Maar ondanks dit alles; wat hebben we een fantastische gemeenschappelijke hobby. Qua sound, techniek etc. blijft er zo veel te ontdekken en te genieten.

Beste collega's, nog één tip: Speel tot je er bij neer valt.

Dridon
19 april 2006, 19:44
Idd!

Ik vind het wel een van de meest levendige forums waar ik op zit, iedereen helpt je waarmee hij kan, en er is plek om lekker te ouwehoeren. Iedereen heeft dezelfde passie of hobby en dat kan je zeker merken :)

CG_JOE
19 april 2006, 20:00
Na een paar weken spelen kreeg ik al behoorlijk wat eelt op mn vingers. Je kan t beste gewoon door de pijn heenspelen. Pas als je hele vingertop genoeg is beschermd voel je t niet meer.

Hebben jullie ook dat je middelvinger het hardste is, gevolgd door je wijsvinger

Dridon
19 april 2006, 20:39
De pijn is al een hele poos weg, maar het probleem was dat ik gewoon op mn eelt laag kuilen krijg :P

En ja idd op mn middelvinger zit het meeste eelt, daarna mn ringvinger en dan mn wijvinger, dan mn pink :P

Zerubbabel
20 april 2006, 16:50
Hoi Dridon,

De eeltlaag kan zelfs te dik worden. Gevolg: bladderen, vervellen en deuken.
Het beste kun je je eeltlaagje om de zoveel tijd een beetje bijvijlen met een fijn nagelvijltje. Niet te enthousiast anders vijl je alles weg.

Succes!

RAW
20 april 2006, 18:33
Misschien tóch maar eens die gitaar laten nakijken......misschien moet je wel veel te hard drukken vanwege een te hoge action (teveel ruimte tussen snaren en hals)

RIES
20 april 2006, 19:07
Hoi Dridon,

De eeltlaag kan zelfs te dik worden. Gevolg: bladderen, vervellen en deuken.
Het beste kun je je eeltlaagje om de zoveel tijd een beetje bijvijlen met een fijn nagelvijltje. Niet te enthousiast anders vijl je alles weg.

Succes!


Bijvijlen? nooit van gehoord, wel afvijlen

Kijk eens voor een dunner setje snaren. Een 0.11 of 0.10

bogner
20 april 2006, 23:23
Bij mij zijn zelfs mn vingertoppen er vanaf geknalt ! Echt waar !..

Dridon
21 april 2006, 00:09
Bij mij zijn zelfs mn vingertoppen er vanaf geknalt ! Echt waar !..

Uuuuh? Vertel!

polysix
23 april 2006, 14:28
Heb ook wel lichte afdrukken van mijn bassnaren op mijn vingers staan.
En aan de onderkant van mijn wijsvingers eeltplekken door het drummen. Ik lijk wel een muzikant :)