PDA

View Full Version : verschil in houtsoort



license to kill
17 april 2006, 20:28
kan iemand wat uitleg geven bij het soort hout en wat het verschil in klank is?

STW
17 april 2006, 21:17
google kan dat wel:

3. Hoe bepalend is de houtsoort waarvan mijn gitaar is gemaakt voor het geluid dat hij voortbrengt?

Voor zowel acoustische- als voor electrische gitaren is het zeker van belang uit welke houtsoorten een instrument is samengesteld. Het is echter niet zo dat een bepaalde combinatie van hout altijd garant staat voor een bepaald geluid.

De constructie van de gitaar, bijvoorbeeld de manier waarop de zangbalken in een acoustische gitaar zijn geplaatst, en de visie van de bouwer/ontwerper, zijn minstens zo belangrijk bij het maken van een instrument. Evenals de dikte van gebruikte materialen.

Over houtsoorten die gebruikt worden in de gitaarbouw en de klankeigenschappen van de diverse houtsoorten kun je je dus slechts in algemeenheden uitdrukken.



Enkele algemeenheden:



Een toets van een harde soort hout, bijv. ebben of esdoorn zorgt voor een wat fellere klank.

Een cederen bovenblad klinkt “middig” en warm.

Zo kan een mahonie electrische gitaar met esdoornen top behoorlijk vet klinken.

Een tegenwoordig veel gebruikte houtsoort voor electrische instrumenten is Linde ofwel Basswood. Dit materiaal staat voor een behoorlijk stevige rocksound.

Negative K3 fan
17 april 2006, 21:19
ik heb een poosje terug een topic gemaakt met alles over houtsoorten, ik denk dat die wel te vinden is mbv. de zoekopties van het forum

license to kill
17 april 2006, 21:29
bedankt voor de info :) en ik zal eens zoeken naar die topic

Jerre
17 april 2006, 21:36
Linde ofwel Basswood. Dit materiaal staat voor een behoorlijk stevige rocksound.

Basswood is wel vrij karakterloos van klank, en het is eigenlijk ook meer aan de goedkopere kant.
Vb ik heb nog nooit een Fender of Gibson gemaakt van basswood gezien.
Kopiegitaren aan de andere kant wel.
Het voordeel van Linde is wel dat het vrij licht is.

Een leuk weetje, die oude Mosrites die zo cool zijn werden ook met dit soort hout gemaakt.

Negative K3 fan
17 april 2006, 21:36
ik heb hem al voor je gevonden
http://www.informatik.uni-bremen.de/~dace/guitar/AVWoods.FAQ.html

alstu

Trocar
17 april 2006, 21:43
ik heb hem al voor je gevonden
http://www.informatik.uni-bremen.de/~dace/guitar/AVWoods.FAQ.html

alstu

(Ook) namens mijzelf bedankt! Die gaat in mn 'favorites'.

Dirk W
18 april 2006, 00:00
Basswood is wel vrij karakterloos van klank, en het is eigenlijk ook meer aan de goedkopere kant.
"karakterloos" is ook een beetje een vage term. Je zou op dezelfde manier kunnen zeggen dat het een "gebalanceerde" toon heeft.
Petrucci en Satriani spelen allebij op een gitaar van basswood dacht ik. Het is dus niet per definitie een keuze gemaakt uit financiele overwegingen.

Nitefly7
18 april 2006, 00:35
Basswood is wel vrij karakterloos van klank, en het is eigenlijk ook meer aan de goedkopere kant.
Vb ik heb nog nooit een Fender of Gibson gemaakt van basswood gezien.
Kopiegitaren aan de andere kant wel.
Het voordeel van Linde is wel dat het vrij licht is.

Een leuk weetje, die oude Mosrites die zo cool zijn werden ook met dit soort hout gemaakt.

Quote van een man die geen onaardige gitaren bouwt... (http://www.suhrguitars.com/wood.htm)
" Basswood Back / Quilt Maple Top - Ok, this may be the Holy Grail of tone, The Basswood response is extended by a 3/16" Maple top adding more clearity and grind to the fattness of the Basswood, my favorite! Usually colors chosen will be opaque on the back with transparents on the top, LP style. Most Excellent with a Maple neck."
..weliswaar met een gequilteerde (haha) esdoorn top...maar linde nonetheless..

Orpheo
18 april 2006, 00:37
Quote van een man die geen onaardige gitaren bouwt... (http://www.suhrguitars.com/wood.htm)
" Basswood Back / Quilt Maple Top - Ok, this may be the Holy Grail of tone, The Basswood response is extended by a 3/16" Maple top adding more clearity and grind to the fattness of the Basswood, my favorite! Usually colors chosen will be opaque on the back with transparents on the top, LP style. Most Excellent with a Maple neck."
..weliswaar met een gequilteerde (haha) esdoorn top...maar linde nonetheless..

anderson zegt dat ook, bijna hetzelfde. maar toch, ik vind basswood nog steeds kaal en leeg klinken. liever mahonie/esdoorn.

Jerre
18 april 2006, 00:49
Ik heb een gitaar van basswood, ze klinkt wel goed, maar inderdaad kaal en leeg.
Met distortion kan het wel goed klinken, maar clean ist het gewoon te plat.
Kheb nu een maple gitaar, wel een semi-hol type, dat is pas tone heaven.

Maar iedereen heeft zijn mening he.
Wat de ene de bom vindt hoeft dat niet perse zo te zijn voor iemand anders.

Nitefly7
18 april 2006, 01:30
ligt ook aan de body: ik vind mijn Godin LGX-SA (mahonie body, nek, ebben toets en flame maple top) stevig genoeg om een Les Paul-gevoel te krijgen, even goed een Jazzgitaar-feel, 'snappier' dan een Les Paul in singlecoil stand, maar de Strat-vibe is het toch nét niet...

maar vind die LGX wel 'mooi' klinken, warmer...maar een strat is 'koud' eigenlijk 'net zo mooi'...maar dan anders (gewoon alder body, maple/maple neck... )

Les Pauls of PRS'en hoeven voorlopig niet voor mij, een goede Strat i.c.m Godin'netje en ik kan bijna alles aan...behalve Tele's...

Pat85
18 april 2006, 07:40
Basswood is wel vrij karakterloos van klank, en het is eigenlijk ook meer aan de goedkopere kant.
Vb ik heb nog nooit een Fender of Gibson gemaakt van basswood gezien.
Kopiegitaren aan de andere kant wel.
Het voordeel van Linde is wel dat het vrij licht is.

Een leuk weetje, die oude Mosrites die zo cool zijn werden ook met dit soort hout gemaakt.

Er zijn absoluut wel Fenders van Basswood...degene die me nu te binnen schieten zijn:de Jag-stang en de ’69 Mustang RI
en heb nog wel meer gelezen over basswood fenders

license to kill
18 april 2006, 18:06
die link staat in men favorieten, hehe, bedankt iedereen (en anti K3 fan natuurlijk)