PDA

View Full Version : Prijskaartje, buizen vervangen



Hector_Tsolodimos
17 april 2006, 18:28
lijkt me duidelijk, wat zijn de prijzen om je buizen te laten vervangen?
ik heb er 6, 2 kleine en 4 grote
welke zijn dan de voor en eindbuizen? en wat is daar precies verschil in? eindbuizen worden voor overdrive channel gebruikt? of andersom ofzo..

ik weet dat het vast al eens ooit gevraagd is, maar ik kon het nergens terugvinden bij 'zoeken' , dus denk:
weet je wat? ik maak lekker een nieuwe topic

lorenz
17 april 2006, 18:36
ligt eraan welk merk en type buizen je wil en hoeveel uiteraard. de kleintjes zijn de preampbuizen en de grote zijn de powerampbuizen.

ik heb m'n buizen pas laten vervangen, (4 powerampbuizen en 4 preampbuizen) en dat kostte me 150€, service inclusief. buizen alleen was iets van een 105€.

Als je dezelfde lampen zou nemen als mij (TAD 6L6GC-STR en Electro harmonix 12AX7) kost jou dat zo'n 90€ ongeveer denk ik.


'k ben er ook niet zo'n groot expert in hoor, maar hoop dat dit je toch een beetje helpt.

patricia
17 april 2006, 19:27
je moet voor voordelige en goede buizen eens hier kijken.

http://www.drtube.nl/index.htm

drap
17 april 2006, 19:52
je moet voor voordelige en goede buizen eens hier kijken.

http://www.drtube.nl/index.htm

Helemaal mee eens! Ik heb m'n buizen daar ook besteld. Die gast is 1) Goedkoper als een gitaarwinkel 2)Hele goeie verstrekking van informatie. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde gitaarboer. Niks dan lof over die gast van dr Tube. Nog niet zo lang geleden een buis van mij gesneuvelt bij vervoer. Heb ik dr Tube gemailt voor nieuwe buizen. Bood ie me aan om de nog goeie buis (het ging in dit geval over een paartje) weer terug te sturen en voor de prijs van 1 heb ik weer een gematched paartje gekregen. Ik bestel in het vervolg alleen nog maar bij dr Tube

patricia
17 april 2006, 20:24
ja,idd...voor mijn mesa boogie nomad was ik niet veel geld kwijt.
om de voorpitjes te vervangen ....51 pleuro`s.

De kosten zijn als volgt:
3x EHX 12AX7EH: Eur 27,00
2x JJ ECC83S: Eur 18,60
Verzendkosten: Eru 6,00
Totaal: Eur 51,60

patricia

robert-gitarist
17 april 2006, 20:39
En als je echt dure wilt hebben moet je voor Groove Tubes gaan...betaal je je scheel aan buizen :D

provisus
17 april 2006, 21:40
En weet je waarom die zo duur zijn?!
Omdat ze dubbel gecheckt zijn, het zijn gewoon JJ of sovteks (staad er zelfs onder) maar door de beter matching en de half jaar garantie zijn ze twee keer zo duur, heb zelf groove tubes in mijn mesa en die zijn nu al iets van 5 jaar mee en hij klinkt nog super (dat is wel een voordeel van Groove tubes, gaan lekker lang mee)

Thom TK
17 april 2006, 22:08
En weet je waarom die zo duur zijn?!
Omdat ze dubbel gecheckt zijn, het zijn gewoon JJ of sovteks (staad er zelfs onder) maar door de beter matching en de half jaar garantie zijn ze twee keer zo duur, heb zelf groove tubes in mijn mesa en die zijn nu al iets van 5 jaar mee en hij klinkt nog super (dat is wel een voordeel van Groove tubes, gaan lekker lang mee)

Echt? Groove Tubes worden toch gemaakt in Amerika dacht ik?

BeeJee
17 april 2006, 22:11
Groove Tubes wordt misschien gematcht in Amerika :seriousf:

robert-gitarist
17 april 2006, 23:17
En weet je waarom die zo duur zijn?!
Omdat ze dubbel gecheckt zijn, het zijn gewoon JJ of sovteks (staad er zelfs onder) maar door de beter matching en de half jaar garantie zijn ze twee keer zo duur, heb zelf groove tubes in mijn mesa en die zijn nu al iets van 5 jaar mee en hij klinkt nog super (dat is wel een voordeel van Groove tubes, gaan lekker lang mee)

Ja ik weet donders goed waarom ze zo duur zijn :stop:
Heb ze zelf ook gehad..zijn het geld wel waard.

drap
17 april 2006, 23:34
Voor zover ik op de hoogte ben zijn Groove Tubes gewoon buizen die in de Svetlana en/of Sovtek fabrieken worden gemaakt. Tuurlijk vist Groove Tubes de beste er uit en zijn ze daarom ook duurder. Maar dat doet JJ ook en die zijn dus wel even goedkoper. Het punt is alleen dat die Groove Tubes zo'n beetje 3 keer de oceaan overgaan en daarom zijn ze ook een stuk duurder. Ik had Groove Tubes ook altijd hoog zitten, tot ik dit verhaal hoorde cq las van een pro. Ik ben er nu dus van overtuigt dat je met JJ's of EHX's aardig beter uit bent. Als buizen al 5 jaar meegaan zonder enig klankverschil, komt dat waarschijnlijk omdat ze redelijk koud zijn gebiast. Warm biassen geeft een vollere klank, alleen gaan ze dan ook beduidend korter mee. Het is maar waar je voor kiest dus

renier
18 april 2006, 00:22
Voor zover ik op de hoogte ben zijn Groove Tubes gewoon buizen die in de Svetlana en/of Sovtek fabrieken worden gemaakt. Tuurlijk vist Groove Tubes de beste er uit en zijn ze daarom ook duurder. Maar dat doet JJ ook en die zijn dus wel even goedkoper. Het punt is alleen dat die Groove Tubes zo'n beetje 3 keer de oceaan overgaan en daarom zijn ze ook een stuk duurder. Ik had Groove Tubes ook altijd hoog zitten, tot ik dit verhaal hoorde cq las van een pro. Ik ben er nu dus van overtuigt dat je met JJ's of EHX's aardig beter uit bent. Als buizen al 5 jaar meegaan zonder enig klankverschil, komt dat waarschijnlijk omdat ze redelijk koud zijn gebiast. Warm biassen geeft een vollere klank, alleen gaan ze dan ook beduidend korter mee. Het is maar waar je voor kiest dus

zullen we wel effe ontopic blijven?

tip aan TS: uit je post blijkt dat je weinig tot geen verstand hebt van buizenversterkers. tip: breng je amp gewoon naar een onderhoudsman. voor 150 euro moet je klaar zijn (buizen + algehele checkup) zelf doen lijkt me voor jou geen optie (voor mij overigens ook niet. een verkeerde instelling is zo gedaan, en dan klinkt je versterker OF kut, OF je buizen zijn na een jaartje alweer kaduuk.)

Hector_Tsolodimos
18 april 2006, 07:50
zullen we wel effe ontopic blijven?

tip aan TS: uit je post blijkt dat je weinig tot geen verstand hebt van buizenversterkers. tip: breng je amp gewoon naar een onderhoudsman. voor 150 euro moet je klaar zijn (buizen + algehele checkup) zelf doen lijkt me voor jou geen optie (voor mij overigens ook niet. een verkeerde instelling is zo gedaan, en dan klinkt je versterker OF kut, OF je buizen zijn na een jaartje alweer kaduuk.)

ik weet er idd nog niet zo heel veel van af
maar ik zal het doen, bedankt allemaal!

dejohan
18 april 2006, 12:59
Helemaal mee eens! Ik heb m'n buizen daar ook besteld. Die gast is 1) Goedkoper als een gitaarwinkel 2)Hele goeie verstrekking van informatie. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde gitaarboer. Niks dan lof over die gast van dr Tube. Nog niet zo lang geleden een buis van mij gesneuvelt bij vervoer. Heb ik dr Tube gemailt voor nieuwe buizen. Bood ie me aan om de nog goeie buis (het ging in dit geval over een paartje) weer terug te sturen en voor de prijs van 1 heb ik weer een gematched paartje gekregen. Ik bestel in het vervolg alleen nog maar bij dr Tube

Dan lijkt tube town mij toch véél goedkoper. En die kerel weet ook veel van buizen.

drap
18 april 2006, 20:30
zullen we wel effe ontopic blijven?

tip aan TS: uit je post blijkt dat je weinig tot geen verstand hebt van buizenversterkers. tip: breng je amp gewoon naar een onderhoudsman. voor 150 euro moet je klaar zijn (buizen + algehele checkup) zelf doen lijkt me voor jou geen optie (voor mij overigens ook niet. een verkeerde instelling is zo gedaan, en dan klinkt je versterker OF kut, OF je buizen zijn na een jaartje alweer kaduuk.)

Ja papa. Ghehehe, wijsneus. M'n post was zo on topic als wat, omdat ik naar mijn inzicht probeerde de topicstarter er van te overtuigen om geen Groove Tubes te kopen. Dit omdat de prijs/kwaliteit verhouding naar mijn mening een beetje scheef is bij dit merk. Lijkt me on topic dacht ik.

Ik raad ook aan om je versterker naar een goeie onderhoudsman te brengen tenzij je het 1 en ander perse wil leren. Alleen zou ik dan de buizen niet bij een gitaarwinkel kopen, maar bij een webwinkel omdat die 9 van de 10 keer goedkoper zijn en meer keus hebben. Ook info kun je vaak beter inwinnen via een info mailtje naar een webwinkel in buizen

Punt
18 april 2006, 23:52
Het kan heel leuk zijn om eens wat oude buizen te proberen.
Hoeven niet meteen NOS te zijn, gebruikte Philips etc zijn vaak ook prima.
Als je je er een beetje in verdiept gaat er een wereld voor je open.
Nieuwe buizen kunnen niet tippen aan de kwaliteit van de oude uit de 60's en 70's.

provisus
19 april 2006, 12:53
Voor zover ik op de hoogte ben zijn Groove Tubes gewoon buizen die in de Svetlana en/of Sovtek fabrieken worden gemaakt. Tuurlijk vist Groove Tubes de beste er uit en zijn ze daarom ook duurder. Maar dat doet JJ ook en die zijn dus wel even goedkoper. Het punt is alleen dat die Groove Tubes zo'n beetje 3 keer de oceaan overgaan en daarom zijn ze ook een stuk duurder. Ik had Groove Tubes ook altijd hoog zitten, tot ik dit verhaal hoorde cq las van een pro. Ik ben er nu dus van overtuigt dat je met JJ's of EHX's aardig beter uit bent. Als buizen al 5 jaar meegaan zonder enig klankverschil, komt dat waarschijnlijk omdat ze redelijk koud zijn gebiast. Warm biassen geeft een vollere klank, alleen gaan ze dan ook beduidend korter mee. Het is maar waar je voor kiest dus

Ik heb geen bias hehe ^^ heb een klasse A amp

Hector_Tsolodimos
19 april 2006, 16:26
gister in het donker, keek ik even naar mijn buizen..
en daarvan was er één helemaal gloeidend..blouw
en een had helemaal niks (van de 2 grote)
vrees dat die ene kapot is..

drap
19 april 2006, 17:46
Ik heb geen bias hehe ^^ heb een klasse A amp

Eh... ghehe, oeps :D

jw009
19 april 2006, 19:47
gister in het donker, keek ik even naar mijn buizen..
en daarvan was er één helemaal gloeidend..blouw
en een had helemaal niks (van de 2 grote)
vrees dat die ene kapot is..


blouw?? uhm maar goed... ff ontopic; blauw gloeiend is niet erg, als er 1 niet brand dan is dat wel foute boel dan is hij kapot. Ik zou ff naar een amptech gaan en je buizen laten vervangen en biassen.

Hector_Tsolodimos
19 april 2006, 20:06
blouw?? uhm maar goed... ff ontopic; blauw gloeiend is niet erg, als er 1 niet brand dan is dat wel foute boel dan is hij kapot. Ik zou ff naar een amptech gaan en je buizen laten vervangen en biassen.

blauw, dat bedoelde ik eigenlijk ook :P
ja ik weet dat het normaal is als ze blauw zijn, en dat het fout boel is wanneer ze NIET gloeien, dat dacht ik zelf ook al..
maar hij klinkt nog best redelijk
zal ie een stuk beter klinken als ik ze heb vervangen?

nielsnielsniels
23 mei 2006, 15:36
Wat voor buizen zijn eigelnlijk goed voor een JCM800/900 ?

# Svetlana Tubes
# JJ Tubes
# Electro Harmonix Tubes
# Sovtek Tubes
# Tung-Sol Tubes
# Shuguang Tubes
# NOS Tubes

Wat is het verschil qua klank ? Er moet wel enigzins een verschil in zitten , anders zouden er niet zoveel verschillende buizen zijn :chicken:

vasnd
23 mei 2006, 16:25
zelfde vraag, maar dan voor een mesa caliber. en welke buizen zijn meestal beste prijs kwaliteit?

Punt
23 mei 2006, 16:50
Van de nieuwe buizen ben ik het meest gecharmeerd van de JJ als het gaat om Marshall achtige sounds.
Persoonlijk gebruik ik liever geen nieuwe buizen maar probeer zo nu en dan wat NOS buizen uit de jaren 60 ofzo op de kop te tikken.
Ook koop ik wel eens gebruikte uit die tijd.
Daar kan de huidige productie echt niet tegenop.

Wat ik jou rijtje mis is de Groove Tubes 12ax7M, da's een Mullard Reissue en alhoewel het geen echte Mullard is vind ik het een van de beste nieuwe productiebuizen, zeker voor Marshall.
Het kost wat, Musik-Prodktiv heeft ze geloof ik, maar dan heb je ook wat.

Als je het te duur vindt kun je overwegen een dure buis (NOS of de GT) op positie V1 te zetten en voor de overige posities JJ's oid te kiezen.

Succes en laat ons horen wat het uiteindelijk geworden is!

nielsnielsniels
23 mei 2006, 17:00
Was het niet echt van plan te kopen , ik vroeg het me alleen af maar toch bedankt , ik zou als ik ze ging kopen , NOS nemen . :cooler:

Basseytje
23 mei 2006, 19:51
uhmm belangrijke vraag voor mij om de hoeveel tijd moet je je buizen vervangen?

Punt
23 mei 2006, 19:54
uhmm belangrijke vraag voor mij om de hoeveel tijd moet je je buizen vervangen?

Tja hangt af hoe vaak en hoe lang je speelt.
Zeg bij 3 keer per week repeteren om de 2 a 3 jaar of zo voor de voorbuizen.
Handig is om een nieuwe voorbuis bij de hand te hebben en om de paar maanden eens luisteren wat er gebeurt als je die nieuwe op V1 zet.

Basseytje
23 mei 2006, 19:56
owkj heel erg bedankt

patricia
23 mei 2006, 21:41
dit kreeg ik van dktr.tube:
Voor een helder clean geluid zou ik voor V1 en V2 de EHX 12AX7EH
aanraden.
Voor een "vette" scheur, zou ik voor V3 en V4 de JJ ECC83S aanraden.

succes,
patricia