PDA

View Full Version : PA of extra akoestisch versterker



Merc Wiersma
17 april 2006, 18:00
Voor mijn nylonsnarige el/ac gitaren gebruik ik een Fender akoestische gitaarversterker (acoustasonic Junior). Ik begeleid een koor en we treden meestal in kerken op. Om me aan het koor goed verstaanbaar te maken (prettig als ze in de maat blijven), richt ik de versterker naar het koor toe. Dat betekent wel dat het geluid naar het publiek toe niet echt tot z'n recht komt. Ik denk er aan om nog een gitaarversterker te kopen en die te koppelen aan de Fender versterker (Ik denk dat je ze door kunt lussen?), Een andere optie is misschien de aanschaf van een kleine PA (bijvoorbeeld 2 actieve speakers met een klein mengpaneel?) Graag jullie adviezen.

paulusdeBKB
17 april 2006, 18:37
Hmm... ik neem aan dat je in redelijk grote ruimtes speelt met dat koor?
Dan is een mini-PA'tje wel handig, maar het is meteen wel een vrij kostbare oplossing als je het goed wilt doen.

Een mini-PA heeft nog twee voordelen:
- meer spreiding want je gaat met twee topkasten werken
- is ook voor andere doeleinden geschikt (uitversterken zang / keyboards)

Waar je naar op zoek kunt gaan:
- Actieve PA van minimaal 2x200 watt met een behoorlijk rendement (richting 120db@1m). Je kunt ze kleiner krijgen maar dan laat de spreiding wel echt te wensen over en akoestisch gitaar is enorm dynamisch, dus de headroom is echt wel fijn ook al zet je het niet heel hard.
- mixertje (mag best van Behringer zijn hoor) met als het effe kan een 2x31 bands grafische EQ, iets van een dynamische processor (comp/limiter) en een eenvoudige multi-FX.
- Subkast is niet meteen nodig als je alleen maar akoestische gitaar versterkt, maar wel prettig.

Probleem met PA's is wel dat het
- aanmerkelijk duurder is dan een enkele akoestische gitaarversterker erbij
- meer tijd kost om op te zetten
- je moet je gaan verdiepen in een heel ander technisch segment
- meer gesleep en gesjouw

nou, succes!