PDA

View Full Version : effectenpedalen in serie aan/uit?



drap
17 april 2006, 17:14
Ik heb een brandende vraag om van m'n staaltje tapdansen af te komen als het gaat om m'n pedalen aantrappen. Wat ik wil is een overdrive + distortion + booster in 1 keer aan kunnen trappen. Ik heb ook es geneust op het internet en ook wel iets gevonden, maar dat gaf me ook nog niet echt een duidelijk antwoord. Weet iemand ook van het bestaan van een dergelijk pedaal waar ik dus pedalen in serie kan in en uitschakelen?

DREAMMACHINE
17 april 2006, 17:15
looper, kijk maar eens bij lehle.de of ff wachten tot speeddemon reageerd, die maakt ze namelijk ook wel.

drap
17 april 2006, 17:21
looper, kijk maar eens bij lehle.de of ff wachten tot speeddemon reageerd, die maakt ze namelijk ook wel.

www.lehle.de ingetoetst... enter... "Scheinerei Lehle - der küchenhersteller in schwabmünchen". dus... :o Jij hebt de Gouden Gids niet geschreven, das duidelijk :seriousf:

robert-gitarist
17 april 2006, 17:27
Ik heb een brandende vraag om van m'n staaltje tapdansen af te komen als het gaat om m'n pedalen aantrappen. Wat ik wil is een overdrive + distortion + booster in 1 keer aan kunnen trappen. Ik heb ook es geneust op het internet en ook wel iets gevonden, maar dat gaf me ook nog niet echt een duidelijk antwoord. Weet iemand ook van het bestaan van een dergelijk pedaal waar ik dus pedalen in serie kan in en uitschakelen?

Hmm misschien een Boss PSM-5? 2de hands te vinden(worden namelijk neit meer gemaakt).Goedkope oplossing.Mij bevalt ie prima

the sure thing
17 april 2006, 17:58
Tsja.... www.lehle.com brengt je wel waar je moet weze.... De looper-switcher van Boss is idd een goede practische... Ibanez heeft ze ook ooit gemaakt.

paulusdeBKB
17 april 2006, 18:03
Boss maakt nog steeds de LS-2 line selector. Die is nog wat handiger dan de PSM-5 want hiermee kun je schakelen tussen twee loops op alle mogelijke manieren:
- bypass of loop A
- bypass, loop A, loop B
- bypass, loop A+B
- bypass, loop B
- loop A of B (geen bypass)
en nog een paar varianten. Ik heb hem en hij bevalt erg goed.
http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=47

Er is trouwens geen kopie van door Behringer (een zeldzaamheid!)

drap
17 april 2006, 19:34
Boss maakt nog steeds de LS-2 line selector. Die is nog wat handiger dan de PSM-5 want hiermee kun je schakelen tussen twee loops op alle mogelijke manieren:
- bypass of loop A
- bypass, loop A, loop B
- bypass, loop A+B
- bypass, loop B
- loop A of B (geen bypass)
en nog een paar varianten. Ik heb hem en hij bevalt erg goed.
http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=47

Er is trouwens geen kopie van door Behringer (een zeldzaamheid!)

Die had ik inderdaad ook gezien, die Boss LS-2. Ik wist alleen niet zeker of die ook doet wat ik wil. Mensen met nog andere suggesties? Andere merken? Ik ga in ieder geval zeker ff info inwinnen van die Lehle en die Boss. Thanx voor de antwoorden tot nu toe

robert-gitarist
17 april 2006, 20:37
Inderdaad de LS-2..niet aangedacht zo gauw :stop: Zeker een vet pedaal en heel uitgebreid nog wel..

the sure thing
17 april 2006, 22:23
... die bedoelde ik eigenlijk: de BOSS line selector. Daarvan kan je van beide loops ook nog apart het volume instellen! Handig voor boost-functies enzo.

drap
17 april 2006, 22:46
Ik heb al ff een mailtje gestuurd naar Muziekhuis Westerhaven voor de prijs. De LS-2 gaat het worden waarschijnlijk. Maar als er nog meer suggesties zijn, zijn ze altijd welkom. Ik heb 'm nog niet gekocht, dus er kan altijd nog verandering komen in m'n voorlopige voorkeur :)

drap
18 april 2006, 18:07
Volgens het mailtje wat ik terug heb gekregen van Muziekhuis Westerhaven kun je met de LS-2 een loop maken indien je geen send/return op je versterker hebt. Dit is dus geen selector waarmee je verschillende pedalen tegelijk aan of uit kunt zetten. Ik denk dus niet dat dit het pedaal is wat ik zoek helaas

robert-gitarist
18 april 2006, 18:10
Als je een pedaal zoekt waarmee je 1 of meedere pedalen uit kunt zetten zal ik eens na een PSM kijken van Boss wat ik al zei in me andere reactie ;)

drap
18 april 2006, 19:32
Als je een pedaal zoekt waarmee je 1 of meedere pedalen uit kunt zetten zal ik eens na een PSM kijken van Boss wat ik al zei in me andere reactie ;)

Van dat pedaal zal ik ook es info over inwinnen, zeker. Als die wel doet wat ik wil dan moet ik 'm hebben. Het gekke is dat ik het helemaal niet zo'n raar idee vind, het in serie kunnen schakelen van pedalen. Bij 2 winkels, waarvan 1 zeker gerenomeerd, stonden ze me aan te kijken of water kan branden. Zo raar is het toch niet? Eigenlijk toch best logisch? Volgens de winkel waar ik per mail nog ff kontakt mee heb gehad kan dat wat ik wil alleen met een MIDI-switcher en dat zou alleen werken op apparaten met een MIDI aansluiting. Schiet mij maar lek. Het moet toch mogelijk zijn om een distortion+overdrive+booster in 1 keer uit te kunnen schakelen naar clean? Hoe doen proffesionals het anders. Ik heb er nog nooit 1 zien tapdansen onder het gitaarspelen tijdens over switchen.

the sure thing
18 april 2006, 20:36
De DURE manier is een midi-gestuurd pedal-board waarin je elk pedaaltje apart en in groepen kan "programmeren" onder verschillende knoppen. De GOEDKOPE en ZEER EFFECTIEVE manier is: de distortion+overdrive+booster in een loop in de Line Selector te zetten (voor het gemak even loop A genoemd) zodat je met je pedaal loop A met één voetbeweging in- of uit kan schakelen. Als je loop A uitschakelt, bypass je als het ware loop A waardoor je een clean geluid overhoudt! Schakel je loop A in, heb je je distortion+overdrive+booster in één keer er weer bij.

bat
18 april 2006, 20:53
Van dat pedaal zal ik ook es info over inwinnen, zeker. Als die wel doet wat ik wil dan moet ik 'm hebben. Het gekke is dat ik het helemaal niet zo'n raar idee vind, het in serie kunnen schakelen van pedalen. Bij 2 winkels, waarvan 1 zeker gerenomeerd, stonden ze me aan te kijken of water kan branden. Zo raar is het toch niet? Eigenlijk toch best logisch? Volgens de winkel waar ik per mail nog ff kontakt mee heb gehad kan dat wat ik wil alleen met een MIDI-switcher en dat zou alleen werken op apparaten met een MIDI aansluiting. Schiet mij maar lek. Het moet toch mogelijk zijn om een distortion+overdrive+booster in 1 keer uit te kunnen schakelen naar clean? Hoe doen proffesionals het anders. Ik heb er nog nooit 1 zien tapdansen onder het gitaarspelen tijdens over switchen.
Wat wil je nu precies? Wil je altijd één groep pedalen óf aan óf uit hebben, of steeds verschillende groepen pedalen in één keer aan of uit kunnen schakelen?

Dat eerste is met een simpel looppedaaltje te realiseren, waarbij je de effecten die je in één keer schakelt in die loop zet. Betekent wel dat je altijd dezelfde groep pedalen in één keer of mee laat doen of uit de signaalketen haalt.

Dat tweede is inderdaad alleen op de dure manier te realiseren, omdat je toch ergens iets moet programmeren. Die profs doen dat overigens ook met custom built pedalboards, waarmee je verschillende presets/combinaties van pedalen kunt voorprogrammeren.

up-guitarman
18 april 2006, 20:59
Volgens het mailtje wat ik terug heb gekregen van Muziekhuis Westerhaven kun je met de LS-2 een loop maken indien je geen send/return op je versterker hebt. Dit is dus geen selector waarmee je verschillende pedalen tegelijk aan of uit kunt zetten. Ik denk dus niet dat dit het pedaal is wat ik zoek helaas

Dat kan je wel met een Line selector volgens mij !!!
Gitaar in => Loop met de pedalen die je tesamen wil schakelen => Amp uit
Je kan zelf kiezen om tussen 2 loops te schakelen dacht ik, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen ...

drap
18 april 2006, 21:36
Wat wil je nu precies? Wil je altijd één groep pedalen óf aan óf uit hebben, of steeds verschillende groepen pedalen in één keer aan of uit kunnen schakelen?

Dat eerste is met een simpel looppedaaltje te realiseren, waarbij je de effecten die je in één keer schakelt in die loop zet. Betekent wel dat je altijd dezelfde groep pedalen in één keer of mee laat doen of uit de signaalketen haalt.

Dat tweede is inderdaad alleen op de dure manier te realiseren, omdat je toch ergens iets moet programmeren. Die profs doen dat overigens ook met custom built pedalboards, waarmee je verschillende presets/combinaties van pedalen kunt voorprogrammeren.

Het eerste dus. In 1 keer distortion+overdrive+booster aan en uit kunnen schakelen zonder al die pedalen uit te hoeven zetten. Ik ga denk ik dan toch voor die Boss LS-2 dan, ondanks wat die gast van Westerhaven zegt. Nog iemand andere suggesties qua merken? Iedereen in ieder geval bedankt tot nu toe voor de antwoorden