PDA

View Full Version : biaspotmeter in een JTM60?



drap
17 april 2006, 14:58
Hallo luitjes! En daar is ie weer, 1 van de grootstse versterkernopes op dit forum. Ik heb nou ook wat. Ik heb dus een start gemaakt om m'n Marshall JTM 60 te biassen omdat er nieuwe JJ KT77 buizen in moeten komen. Haal ik de versterker dus open, in de overtuiging een biaspotmeter aan te gaan treffen. Niet dus! Mijn vraag is dan dus ook, waar zit dat ding of nog beter, zit er überhaupt wel 1 in? Ik heb ook ff een foto'tje gemaakt van de binnenkant van de versterker. Misschien dat iemand er 1 kan ontdekken?

http://img83.imageshack.us/my.php?image=jtm60binnenkant2ta.jpg

drap
17 april 2006, 15:05
Nog een aansluitend vraagje waar ik eigenlijk het antwoord al op weet. JTM 60's zijn vanuit de fabriek nogal koud ingesteld. Toen ik 'm overkocht zaten de originele buizen er nog in en zijn dus 1 keer eerder verwisseld en ook met JJ KT77's, waar dus 1 jammerlijk van is gesneuveld tijdens vervoer. Ik ben er alleen bepaald niet van overtuigd dat die winkel waar ze zijn verwisseld ook maar iets doorgemeten heeft. De kans is dus erg groot dat ie nog steeds redelijk koud is afgesteld. Is de gok erg groot om toch m'n nieuwe setje buizen er zo in te douwen en klaar is Klara?

Negative K3 fan
17 april 2006, 15:13
het lijkt erop dat die plaat die haaks in het beeld staat (in de z richting ahw) de voeding bevat, als de bias potmeter ergens zou zitten, zit ie waarschijnlijk daarop...

drap
17 april 2006, 16:09
het lijkt erop dat die plaat die haaks in het beeld staat (in de z richting ahw) de voeding bevat, als de bias potmeter ergens zou zitten, zit ie waarschijnlijk daarop...

Niet gevonden negative, helaas. Ik begin steeds meer te twijvelen of er wel 1 in zit. Ik dacht altijd dat er sowieso 1 in zat in welke Marshall buizenversterker dan ook, maar ik begin nu toch sterk te twijvelen. D'r is ook zo verdomd weinig te vinden over JTM 60's. Wel schema's maar daar kan ik echt niet wijs uit worden om eerlijk te zijn. Toch maar loos die buizen er in douwen? Ik heb 'm eigenlijk volgende week zondag nodig namelijk en dat wordt 'm nooit meer als ik er mee naar een winkel ga. Daar komt bij, mochten de buizen toch doorbranden, dan is het niet eens zoveel duurder om nieuwe buizen te bestellen in plaats van 'm naar een winkel te brengen om 'm te laten biassen (als ze dat al doen)

Agent_Smith
17 april 2006, 16:47
Volgens het schema (jcm600 dan wel, maar die zijn volgens mij vrijwel indentiek) heeft-ie wel een bias potm.
Ik denk dat ik m zie op je foto. Ik zie volgens mij een blauw potmeterje vlak naast de grootste blauwe elco op de foto. Dat kabeltje met blauw+blauw+wit draad (ofzo) loopt er voorlangs. Klopt dat? Is dat m?

drap
17 april 2006, 17:07
Volgens het schema (jcm600 dan wel, maar die zijn volgens mij vrijwel indentiek) heeft-ie wel een bias potm.
Ik denk dat ik m zie op je foto. Ik zie volgens mij een blauw potmeterje vlak naast de grootste blauwe elco op de foto. Dat kabeltje met blauw+blauw+wit draad (ofzo) loopt er voorlangs. Klopt dat? Is dat m?

Ik kan 't mis hebben, maar dat is 'm volgens mij niet helaas :( Toch bedankt voor je antwoord :) Je kan best gelijk hebben, maar ik denk ook niet dat een JCM600 en een JTM60 erg overeenkomen

Agent_Smith
17 april 2006, 18:04
Ik heb het nog even na gezocht: de JTM60 en de JCM600 zijn (technisch gezien) exact gelijk. Er zit echt een bias pot in. Dit zal een klein trimpotmetertje zijn.
Ik heb zelf de JCM600 head, maar die staat niet hier, dus ik kan niet voor je checken.
Ik herinner me nu vaag iets, toen ik m een keer open had. Volgens mij zit-ie ergens op de kop van de printplaat. Dus dat je zeg maar (zoals je er op de foto inkijkt) zijdelings het schroevendraaiertje in de pot kan steken.

drap
17 april 2006, 19:30
Ik heb het nog even na gezocht: de JTM60 en de JCM600 zijn (technisch gezien) exact gelijk. Er zit echt een bias pot in. Dit zal een klein trimpotmetertje zijn.
Ik heb zelf de JCM600 head, maar die staat niet hier, dus ik kan niet voor je checken.
Ik herinner me nu vaag iets, toen ik m een keer open had. Volgens mij zit-ie ergens op de kop van de printplaat. Dus dat je zeg maar (zoals je er op de foto inkijkt) zijdelings het schroevendraaiertje in de pot kan steken.

Yo! Gevonden. Thanx man! :) Nu nog zien hoe ik de reeds aangeschafte biasadapter erin moet bouwen, maar dat moet met de bijgeleverde handleiding ook wel lukken. @ negative: jij had infeite ook gelijk, want hij zat inderdaad op de plaat die jij dacht (waar ik ook eerst heb gezocht :) ) Thanx voor de antwoorden. Toppie

Agent_Smith
17 april 2006, 19:33
No thanx! Succes ermee!

Negative K3 fan
17 april 2006, 21:13
maar waar zat ie nou helemaal precies? kun je dat misschien aangeven in die foto?

drap
17 april 2006, 22:30
maar waar zat ie nou helemaal precies? kun je dat misschien aangeven in die foto?

Helemaal links van de foto zie je een blauwe en een zwarte draad lopen, nou, daaronder dus, ter hoogte van waar die gele, blauwe, zwarte en witte draden zijn getyript (schrijf ik dat goed zo?). Ik hoop dat ik 't een beetje goed omschrijf voor je. Wist ik veel dat zo'n ding zo klein was. Er zit daar dus inderdaad een kleinpotmetertje waar je via de zijkant bij kunt met een schroevedraaier, zoals Agent Smith beschreef. Je moet het maar weten