PDA

View Full Version : lacewood tele



rinaldo
17 april 2006, 13:07
he he eindelijk een paar fotos van mijn zelfbouw lacewood tele, het heeft even geduurd maar het is uiteindelijk toch gelukt.

http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar1.jpg
bodie en hals broederlijk naast elkaar
http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar2.jpg
bodie en hals even vlug bevestigd met twee schroeven ( rvs neck plate verzonken in bodie
http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar3.jpg
lacewood tele op stoel.
http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar4.jpg
close upje van de inlay zoals ik hem wil hebben op de twaalfde fret. de rest worden gewoon mop dots

rinaldo
17 april 2006, 13:33
even wat meer info over mijn lacewood tele, de bodie is gemaakt van 3 delen verlijmd sipo mahonie, met een lacewood top die verlijmd is uit 4 stukken van zon 10 cm breed de twee middelste delen zijn gebookmatchd, en daar zijn weer twee gebookmatched delen tegenaan geplakt. de donkere vlakken die je in de bodie ziet zijn denk ik stukken spynthout , ze zijn er in ieder geval niet uit te schuren, wat ik in eerste instantie dacht, maar goed het is niet anders. de hals is van esdoorn met een santos fingerboard, en op de kop heb ik ook maar een lacewood fineer laagje aangebracht. en om het helemaal af te maken heb ik de hele gitaar maar van een binding voorzien. hij is niet overal even strak maar voor een eerste keer is het toch aardig gelukt dacht ik zo.

Dirk W
17 april 2006, 13:54
Strak gedaan hoor. Erg netjes.
Persoonlijk vind ik lacewood teles niet zo mooi, maar je hebt het wel goed gedaan.

MichaelSS
17 april 2006, 14:16
http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar2.jpg

Zorg wel dat je plaatje recht zit. Hij zit hier scheef, of je hebt de gaten scheef geboort.

rinaldo
17 april 2006, 18:37
huh hoezo scheef? dacht dat ik het toch goed uitgemeten had. nja mischien is het gezichts bedrog of ik ben aan een bril toe.

rinaldo
17 april 2006, 19:05
nog even een paar fotos voor de fun bij de brug komt een gibson humbucker die van een ouwe les paul af komt, en in de hals positie komt een soortgelijk element van wmc besteld bij vox humana, ik wilde niet meteen het duurste spul er op hebben aangezien dit mijn eerste zelfbouw is en ik denk dat ik gewoon een drie standen schakelaar (neck bridge en beide) aansluit plus een vol. en tone potmeter thats it.


http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar5.jpg

http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar6.jpg
even een close up van de kop met lacewood fin

http://www.sanderakkerman.nl/gitaar/gitaar8.jpg
achterkant bodie en hals op hardhouten bankje(kan ik mischien wel een gitaartje van bouwen)

Michael AE
17 april 2006, 19:34
Body.

Ziet er erg gaaf uit. ik heb zelf een Anderson van Lacewood. Zeer ondergewaardeerd hout.

rinaldo
17 april 2006, 20:09
dat vind ik ook, ik heb bij toeval dit hout bij een houtzagerij bij mij in de buurt gekocht, wwaar ik ook het mahonie gehaald heb. ik wou in eerste instantie een maple topje oid maar die man wees mij op dit hout . en het zag er zo apart uit dat ik het meteen maar gekocht heb. ik had er nog nooit van gehoord en heb op het internet gezocht en kwam tot de ontdekking dat het ook nog hele goeie toon eigenschappen heeft. dus ik ben erg benieuwd hoe hij uiteindelijk klinken zal. en het is toch redelijk uniek want je komt niet zo gauw een gitaar tegen die van lacewood gebouwd is.

Dirk W
17 april 2006, 20:18
Ik zie het redelijk vaak langskomen op mimf.com. Ik vind het echt een walgelijke houtsoort. Heel apart ok, maar op een negatieve manier.
Wat bedoel je precies met "goede tooneigenschappen"? Ik probeer me de laatste tijd ietsje (een klein beetje) te verdiepen in wat houten met je klank doen.

Michael AE
17 april 2006, 21:17
Ik zie het redelijk vaak langskomen op mimf.com. Ik vind het echt een walgelijke houtsoort. Heel apart ok, maar op een negatieve manier.
Wat bedoel je precies met "goede tooneigenschappen"? Ik probeer me de laatste tijd ietsje (een klein beetje) te verdiepen in wat houten met je klank doen.

Ach, smaken verschillen, maar mensen die mijn Anderson walgelijk vinden neem ik niet echt serieus.

rinaldo
17 april 2006, 21:24
waarom walgelijk en op een negatieve manier? oke je vind iets mooi of niet, dat is persoonlijk, maar ik begrijp niet goed waarom je het apart vind op een negatieve manier. ik heb op het net al een heleboel lacewood gitaren gezien die er prachtig uitzagen en het is zeker apart, en het is in iedergeval niet standaard ik had ook gewoon een tele van swamp ash oid kunnen bouwen maar die kom je overal tegen, ik hou wel van iets aparts. en wat die toon eigenschappen betreft dat is iets wat ik op het internet gelezen heb, maar hoe het uiteindelijk zal klinken is voor mij ook nog een raadsel. maar ik hou jullie op de hoogte via dit forum

Dirk W
17 april 2006, 23:36
Het is een kwestie van smaak, ongetwijfeld. Het wordt lastig om te argumenteren waarom ik het walgelijk vind etc. Het doet me een beetje denken aan de hele slappe huid van een 120 jaar oude vrouw als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar je mag het gerust mooi vinden hoor, met apart bedoel ik dat het dus er duidelijk uitspringt. Net zoals 6A quilted maple oid. Ik vind het alleen niet mooi.
Ik vind nog steeds dat je goed een tele heb gebouwd. Maar discusseren over de mooiheid van het hout lijkt me een beetje zinloos.

G.G.
18 april 2006, 08:16
Ik ben het ergens met Dirk wel eens, maar zou het zelf iets andere geforuleerd hebben.

Ik vind het hout er erg "salami-achtig" uitzien, is gewoon niet mijn smaak en zou het zelf nooit gebruiken.

Wat ik wel heel erg kan waarderen is dat er houtsoorten gebruikt worden die je normaal gesproken niet heel vaak ziet.

Ook een verstandige keus om een telecaster te nemen. Dat model is zo tijdloos dat het altijd goed is,

Zo heb ik zelf ooit eens een essen telecaster gebouwd met twee humbuckers en twee volume en twee toneknoppen. Esdoorn hals Reverse headstock (strat) en een floyd rose (soort telecaster deluxe uit de jaren 70 maar dan met een knipoog) Toggleswitch zat onnderaan ipv boven en een stratjackplaatje omgekeerd aan de achterkant van de gitaar zodat de kabel gelijk naar de schouderband loopt.

Ik vind nog steeds het model van de tele perfect om je eigen inbreng in te brengen.

En dat is precies wat je gedaan hebt. Prachtige gitaar, hulde!!! (ondanks dat ik zelf nooit voor dat model zou kiezen.



(het is maar goed ook dat ieder zijn eigen smaak heeft anders zou ik overal stratocastertjes met twee humbuckers en een reverse headstock zien.)

rinaldo
18 april 2006, 18:07
zo is het maar net. ieder zijn ding, nietwaar en inderdaad het heeft geen zin om een discussie te voeren over wat mooi of niet mooi is, en ik moet zeggen dat ik in het begin wel wat getwijfeld heb of ik het gebruiken zou of niet, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb, want het hout was niet duur en toch lekker apart , en ik kon mooi oefenen op deze gitaar en ik heb er een hoop van geleerd, en weet al dat de volgende gitaar deze zomer gebouwd word maar dan met een flamed maple topje

Arjo
19 april 2006, 08:05
Ziet er goed uit man, word een mooie gitaar.

Boosh
19 april 2006, 16:45
Ziet er goed uit man, word een mooie gitaar.
Daar ben ik het helemaal mee eens!!

Mattia
19 april 2006, 16:48
Topgitaar. Ik hou daar wel van, Lacewood, al doet deze me bijna meer denken aan 'leapordwood'; beiden zijn nogal vage benamingen voor zeer uiteenlopende houtsoorten, puur gebaseerd op tekening (London Plane, platanus spp, wordt vaak ook 'lacewood' genoemd, in de VS ook Sycamore, maar is veel lichter van kleur).

Ik vind dit eigenlijk spannender dan een maple top gitaartje. Gefeliciteerd!

rinaldo
19 april 2006, 17:36
bedankt voor alle complimenten, dat doet een mens goed. lacewood is inderdaad een benaming die volgens mij verschillende houtsoorten aanduid, maarde man die mij dit hout verkocht die noemde het lauro faya, na enig zoeken op het world wide web kwam ik uiteindelijk bij lacewood terecht dus noem ik het voortaan ook maar lacewood.
het schiet al aardig op, ik heb intussen de inlays er al in, dus ben ik eindelijk aan het fretwerk toe gekomen daarna schuren,schuren,schuren en kan ie in de lak.

Noid
19 april 2006, 21:28
Vooral in combinatie met die witte binding geeft het hout een bepaalde stijl aan de hele gitaar. Dat bevalt me wel, dit wordt een mooie gitaar!