PDA

View Full Version : Eigen oefenruimte maken



Koekjes zijn lekker
17 april 2006, 11:32
Hoi allemaal,

Zoals de titel van t topic al een beetje duidelijk maakt ben ik een beetje aan het kijken hoe ik onze garage om kan bouwen tot een oefenruimte voor mijn band. We hebben erg veel moeite met het vinden van een oefenruimte, dus onze laatste hoop is dat we mijn garage om kunnen bouwen tot oefenruimte. Het probleem hierbij is natuurlijk dat mijn ouders en de buren enorme geluidsoverlast krijgen.

De oplossing hiervoor is een elektrisch drumstel, want die kunnen we zacht zetten. Het hoeft natuurlijk niet allemaal muisstil te zijn, maar het moet wel een stuk zachter dan "normaal". We willen dus een elektrisch drumstel kopen, een mengpaneel(tje) en dan boxen op het mengpaneel aansluiten.

De set-up moet er ongeveer zo uit gaan zien:

Ik -> Pod(xt) -> mengpaneel
2e Gitarist -> Tonelab -> mengpaneel
Bas -> mengpaneel/basversterker. Weten we nog niet zeker, misschien gaan we het ook zo doen:
Bas -> Guitar Rig 2 (computer) -> mengpaneel
Drums -> mengpaneel
Zang -> mengpaneel

Maar nu mijn vraag: wat kan ik het beste voor geluidsset aansluiten op het mengpaneel? We hebben namelijk geen eindeloos budget. Is het mogelijk om een Logitech 5.1 set te gebruiken? Of moeten het echt (duurdere) monitors ofzo zijn? Want het hoeft echt helemaal niet zo hard, en het leek mij dat zon 5.1 set ook best redelijk moet klinken.

Wat denken jullie? Is dit echt een belachelijk idee, of kan het wel? En is het technisch gezien eigenlijk wel mogelijk?

PS. Ik wist niet echt waar ik dit moest vragen, ik hoop dat ik hier goed zit.

Fvddungen
17 april 2006, 14:05
Als je toch geen hoge eisen stelt aan de geluidskwaliteit dan zou je 's moeten kijken naar een powered mixer van Behringer samen met 2 low budget PA speakers bij de Conrad vandaan. Ik denk dat je dan toch veel beter af bent dan een paar computerspeakertjes.

Dus bv: http://www.behringer.com/PMH1000/index.cfm?lang=ENG

Of zoek anders 's op marktplaats voor wat goedkope speakers.

Overigens een basgitaar in een DI en dan in de mixer werkt ook prima.

harrie-beton
17 april 2006, 15:00
allemaal een koptelefoon zoals de SONY mdr is ook goed

Koekjes zijn lekker
17 april 2006, 16:55
Bedankt voor de reacties. :)

Ik denk dat ik toch voor de PA boxen ga. Ik moet vast wel ergens 2 redelijk goedkope monitors weg kunnen halen. En dan over die mixer: wat is het verschil tussen een powermixer en een gewone mixer?

De powermixers zijn namelijk veel duurder dan de gewone. Ik zat zelf te kijken naar een Behringer UB 1204 FX, maar is die wel bruikbaar voor mij?

Mvg, Gertjan

skanky
17 april 2006, 17:17
Een powered mixer is een mixer waar de versterker zit ingebouwd, daar kan je de passieve speakers rechtstreeks op aansluiten daarom zijn ze duurder.

Fvddungen
17 april 2006, 20:52
Normaal zit er geen versterker in je mixer. Daarom kun je (passieve) speakers daar niet zomaar op aansluiten. Dan hoor je gewoon niks. Je hebt ook speakers met een versterker ingebouwd, maar die kunnen vrij prijzig zijn. Maar in principe is veel mogelijk. Je kunt zelfs een hifi versterker gebruiken en daar een set pa speakers op aansluiten. Dat het wat verschillende aansluitingen heeft is geen ramp. Tenslot zijn de draden allemaal hetzelfde. Kwestie van even de juiste kabels in elkaar solderen en gaan. Ik zou zeggen begin daar gewoon mee en later kun je altijd nog uitbreiden en verbeteren.

De UB1204 is een prima apparaat. Hij heeft 8 kanalen (2 stereo en 4 mono). De drums en podxt kunnen dan op de stereo ingangen. De rest op de mono ingangen. De bas rechtstreeks op de mixer kan wel, maar ik zou eerlijk gezegd er nog een di tussen doen om het signaal naar een goed niveau te krikken. DI's zijn niet echt duur. Deze is prima: http://www.behringer.com/DI20/index.cfm?lang=ENG

Fvddungen
17 april 2006, 20:54
Ik denk dat ik toch voor de PA boxen ga. Ik moet vast wel ergens 2 redelijk goedkope monitors weg kunnen halen.
Overigens ik hoop dat je weet dat pa speakers niet hetzelfde zijn als monitors.

Koekjes zijn lekker
17 april 2006, 21:17
Overigens ik hoop dat je weet dat pa speakers niet hetzelfde zijn als monitors.

Nee... ik weet echt heel weinig van zulk soort dingen af.

Fvddungen
17 april 2006, 21:25
Kijk hier maar eens: http://www.behringer.com/02_products/loudspeaker_index.cfm?lang=ENG

Die bovenste rij zijn pa speakers. Ok, zitten paar floor monitors tussen, maar dat is in principe ook pa.

Stukje naar beneden zie je studio monitors.

PA speakers zijn veelal bedoeld voor brute power. Monitors om geluid zo natuurlijk mogelijk weer te geven, terwijl dat niet hard hoeft. Wat jij nodig hebt zijn pa speakers. Toegegeven, er zit enige overlap in, maar het idee is duidelijk.

Fvddungen
17 april 2006, 21:28
Misschien is dit iets voor je: http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/professionele_speakers/30994750.html

De mixer verkoop je dan wel weer en dan koop je die UB1204 er voor terug.

harrie-beton
17 april 2006, 22:22
ik moet zeggen dat het bij een redelijk stevige band het niet fijn is om te oefenen terwijl het geluid van alle bandleden uit 1 of 2 speakers komt.
Veel muzikanten willen zichzelf net iets harder horen dan de rest..
Als je met zijn allen speelt over 1 installatie vereist dat zoveel discipline en muzikaal talent dat ik dat maar weinig bands zie doen.

Waarom niet ieder zijn eigen versterkertje zoals 99% van de andere bands die oefenen?

Fvddungen
17 april 2006, 22:40
Ik moet eerlijk zeggen dat je op zich wel een punt hebt, Harrie. Wij oefenen ook met een pa-systeem, waar al het geluid uit komt. En elk van ons heeft het gevoel dat hij alleen zichzelf niet hoort, maar de rest wel. Terwijl iemand die gewoon naar ons kijkt en luistert gewoon alle instrumenten prima en in balans hoort. Hoe dat komt is me een raadsel. Dus ik wil dat graag oplossen. Tips zijn welkom. Overigens ieder eigen versterker is niet echt een oplossing, omdat bijna niemand van ons dat heeft en we ook geen zin hebben om dat elke keer mee te zeulen. De pa staat al ter beschikking in de ruimte waar we oefenen.

harrie-beton
17 april 2006, 22:51
Ik denk met je mee hoor:
laatst een coverband gezien zonder versterkers op podium. Ze hadden allemaal oortjes in en een beest van een mengtafel met ieder bandlid zijn eigen mix.
Is dat niet iets? Met een tafel van 350 euro ben je er wel denk ik.

Een koptelefoon of een oortje is redelijk goedkoop, onze zanger oefent al paar jaar met ons via een oortje. Wij willen er nog niet aan, het rock en roll gevoel mis je een beetje.

bert k
17 april 2006, 23:09
Nou, voor 350 euro... je moet een mengtafel heben met een hoop aux sents, allemaal pre-fader, voor ieder bandlid één, en dan allen idd via de tafel laten lopen. Iedereen een oortje (draadloos? Wel lekker) en voor je het weet ben je arm.
Maar die monitortafel gaat je kosten.

Fvddungen
17 april 2006, 23:13
Nou, ik gebruik zelf een PodXT Pro als preamp, die rechtstreeks de mixer in gaat. Maar zou ik bv nog een kleine actieve floormonitor apart op de PodXT Pro kunnen aansluiten voor mezelf? Dus naast de 2 kabels naar de mixers ook nog een kabel naar een floormonitor voor mezelf. Maar ja, dan moet ik wel een monitor hebben, die niet al te groot is. Het is net dat kleine beetje extra wat ik nodig heb om mezelf te kunnen horen naast de rest. Terwijl de rest zeurt dat ik te hard sta, heb ik juist weer dat ik vind dat de rest en dan met name de synth mijn geluid compleet overstemt.

harrie-beton
17 april 2006, 23:26
Valt mee Bert, die Behringer UB FX pro van 360 euro heeft 4 aux sends en stereo uit. Dus de 4 aux sends gecombineerd met links rechts zijn 6 onafhankelijke kanalen. Redelijk dichte oortjes zijn 122 euro (Sennheiser IE4).

Helaas zijn de tafels van deze budgetten wel post EQ, dat wil zeggen als de zanger hoog bij zijn stem indraait alle bandleden dat ook horen.

Het lijkt me niet super maar beter dan om met zijn allen op 1 stereo pa te spelen met 5 bandleden!

harrie-beton
17 april 2006, 23:29
hihi, ik heb drank op en ben lekker implusief.

Wat je ook kunt doen is 5 kleine mengtafels kopen van 40 euro per bandlid (heb je meteen 5 koptelefoon uitgangen) en ieder bandlid door prikken.

Voordeel = 5 keer 40 is 200 euro.
Nadeel = Je hebt dan wel erg veel kabels nodig.. 5 mono kabels per bandlid.

Han S
17 april 2006, 23:38
Of overgebleven stukken multikabel scoren bij iemand die daar handel in heeft, er liggen altijd wel stukjes van een een paar meter tot een meter of zes. Pluggen er aan solderen en klaar is Arie.

Via de insert er uit en bij de andere via de line in naar binnen, dus aan een kant een stereo plug met de tip en ring samen aan de kern en de sleeve aan de afscherming.

Kunnen jullie het nog volgen of ga ik te snel?

bert k
18 april 2006, 09:30
Valt mee Bert, die Behringer UB FX pro van 360 euro heeft 4 aux sends en stereo uit. Dus de 4 aux sends gecombineerd met links rechts zijn 6 onafhankelijke kanalen. Redelijk dichte oortjes zijn 122 euro (Sennheiser IE4).

Helaas zijn de tafels van deze budgetten wel post EQ, dat wil zeggen als de zanger hoog bij zijn stem indraait alle bandleden dat ook horen.

Het lijkt me niet super maar beter dan om met zijn allen op 1 stereo pa te spelen met 5 bandleden!
Ja, maar ik durf te wedden dat er twee van de auxen post fader staan, en dan heb je er niets aan voor een monitormix. En ff pre fader schakelen lukt nooit met die gekke Behringer printen.

En hoe wil je het signaal van al je instrumenten op 5 tafeltjes tegelijk laten terechtkomen?

harrie-beton
18 april 2006, 11:56
ik praat geen poep hoor. Ik ken die tafel en de 1e 2 aux zijn schakelbaar pre fader en meteen ook pre EQ.
De andere 2 zijn post fader maar je kunt de faders aan groepen toewijzen en ook een fader toewijzen aan geen enkele groep. Dan is het master signaal stil en heb je toch 4 aux groepen.

Schakel schema gaat ik over nadenken,

bert k
18 april 2006, 12:02
Snap ik niet helemaal. Als je dan een fader dichttrekt, wordt je aux 3 en 4 signaal toch ook zachter?

harrie-beton
18 april 2006, 13:32
Snap ik niet helemaal. Als je dan een fader dichttrekt, wordt je aux 3 en 4 signaal toch ook zachter?



Dat klopt.

Echter, je kunt een fader toewijzen aan 1 van de 4 monitor groepen met 2 druk knoppen. Als je geen knop indrukt dan heeft de fader geen signaal naar de main out. Echter als je de fader gewoon open zet dan hoor je wel signaal op de aux3 en auz 4. Je hoort dan geen geluid op de main out.

bert k
18 april 2006, 13:48
Dat begrijp ik. Maar dan kan je dus de fader niet meer als monitorgroep 5 en 6 gebruiken, die moet dan altijd open blijvenstaan om 3 en 4 door te laten.

Koekjes zijn lekker
18 april 2006, 16:31
Hmm, ik ben er nu ook over aan het denken om iedereen met oordopjes/koptelefoons in te laten spelen. Ik heb zelf ook wel gemerkt dat iedereen zichzelf eigenlijk harder wil horen en dat je geen mix kunt hebben waar iedereen tevreden mee is.

Alleen ik vroeg me af: wat is een fader? En hoe kun je ervoor kunt zorgen dat alle instrumenten op alle 5 de mengpaneeltjes terecht komen...

Fvddungen
18 april 2006, 16:46
Een fader is niks anders dan een ander woord voor een schuifknopje, wat je dus op de meeste mixers ziet.

Verder heeft Behringer ook koptelefoonsplitters. Dan kun je wel 8 koptelefoons aansluiten en elk kan dan ook nog zijn eigen volume regelen. Die zet je dan na de mixer. kijk maar op http://www.behringer.com/HA8000/index.cfm?lang=ENG

Koekjes zijn lekker
18 april 2006, 16:54
Ja maar die regelt dan alleen het volume, niet de mix. Dus dan kan je nog steeds niet doen dat bijv. onze zanger zichzelf harder horen dan wij.

bert k
18 april 2006, 23:18
Precies. Dat was de discussie die ik met Harry voerde. Vertel nog eens, hoeveel aparte mixen heb je nou nodig?

harrie-beton
19 april 2006, 09:06
Bert vroeg hoe ik het wou aansluiten.

De makkelijkste manier lijkt me als volgt:

Sluit alle hardware aan op 1 mengtafel, ik gok dat je 6 kanalen nodig hebt + zang = 7. Maak hier een mix van met alles lekker hoorbaar.
Eigenlijk zoals je een demo mixt.

De muzikanten hebben allemaal een klein mengtafeltje van 30 euro ofzo en prikken daar [a] de mix in plus [b] apart nog hun eigen signaal.
Ze kunnen dan de mix horen en zichzelf ietsje harder zetten om lekker je eigen partij de horen.

bert k
19 april 2006, 09:13
Ah, das een slimme! Dat werkt wel denk ik. Je moet dan alleen wel van alle instrumenten het signaal splitten: 1 naar de hoofdmengtafel, en 1 naar je eigen tafel.

Han S
19 april 2006, 13:31
Verder heeft Behringer ook koptelefoonsplitters. Dan kun je wel 8 koptelefoons aansluiten en elk kan dan ook nog zijn eigen volume regelen. Die zet je dan na de mixer. kijk maar op http://www.behringer.com/HA8000/index.cfm?lang=ENG

Ik heb er een liggen, mag je komen halen, dat apparaat heeft bij mij zes dure koptelefoons gesloopt. Blijkt een erg fout apparaat te zijn volgens veel van mijn collega's uit de hele wereld.

Fvddungen
19 april 2006, 15:07
Ik heb er een liggen, mag je komen halen, dat apparaat heeft bij mij zes dure koptelefoons gesloopt. Blijkt een erg fout apparaat te zijn volgens veel van mijn collega's uit de hele wereld.
Waar kan ik het komen halen?

bert k
19 april 2006, 15:20
Jij hebt nog 6 koptelefoons liggen die je wil slopen?

koa
20 augustus 2006, 15:50
Ik zal in een aander draadje mijn wensen voor een set up posten, maar ik ben alvast beniewd waarom de Behringer HA 8000 een koptelefoonsloper is. Gezien de prijs van een Beyerdynamic DT 770 lijkt me dit wel handig tevoren te weten. Wat zijn goede alternatieven voor de HA8000?

Han S
20 augustus 2006, 18:29
De Beyer DT is een fantastische koptelefoon, die ook heel goed afsluit, echt een van de beste op dit gebied.

Wat er met die Behringer koptelefoonversterker precies mis is moet ik opzoeken op de amerikaanse forums. Daar is wel discussie over geweest en daaruit bleek dat het apparaat heel wat koptelefoons aan stront heeft geholpen. Heeft iets te maken met minimale impedantie die niet onder de 100 ohm zou mogen komen of zoiets als ik het me goed herinner.

En met Sennheiser cans van 600 ohm heb je dan geen probleem, maar bij mij sloopte hij dure Sony's terwijl die op de luidsprekeruitgang van een 2*100 watt versterker heel bleven. En af en toe kon je die dingen in de ruimte er naast horen, maar het bleef wel heel.

harrie-beton
21 augustus 2006, 10:33
+1
Ik heb ook sinds kort een Beyer DT770, erg goede koptelefoon.

De drummer heeft een sony mdr v700 DJ die ook erg goed is. Sluit goed af en klinkt goed, is eigenlijk voor dj's ontwikkeld maar erg geschikt als dichte.

Ik heb al 2 keer dure koptelefoons opgeblazen met lage tonen, hoort bij het leven. Doet wel even pijn als je de pinpas er weer door haalt in winkel.