PDA

View Full Version : Bassgitaar op gewone gitaarversterker?



washburn93
17 april 2006, 10:56
hoi,
kan je een bassgitaar ook op een gewone versterker van een elektrische gitaar doen??
alvast bedankt,

Guido

Alberto
17 april 2006, 11:08
Dit gaat zeker :) gewone gitaarversterkers hebben echter niet zoveel vermogen (minder watt) en dat kan een probleem zijn omdat lage tonen van een bassgitaar meer versterkt moeten worden om even hard te klinken als de tonen van een gewone gitaar.
Een bassversterker is daarom toch aan te raden omdat het vermogen hoger ligt en je dus zeker bent dat alles klinkt zoals het moet klinken...
Zeker als je gaat optreden is dit een must :satisfie:

Grrtz

washburn93
17 april 2006, 11:10
Ok bedankt,
ik wou het ff weten
want ik wil mischien wel voor de lol een basgitaar erbij kopen
maar niet echt voor optredens ofzo.
bedankt

Gr.
Guido

nielsduursma
17 april 2006, 11:31
wat alberto zegt klopt niet helemaal, want je speakers zijn er ook niet op voorbereid, je hebt immers bas en gitaar speakers. en de klank zal ongelooflijk slecht zijn. want een gitaarversterker heeft een ander karakter dan een basversterker.

Mr.Bluesbreaker
17 april 2006, 12:26
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie, er zijn al minstens 10 onderwerpen hierover geschreven met prachtige voorbeelden.
Bas over gitaaramp bagger is natuurlijk onzin. Kan best goed klinken als je een beetje stevige speakers hebt. Vooral met een 15" gitaarspeaker.

soup
17 april 2006, 12:54
omgekeerd gaat het toch wel he, dus gitaar in bas-amp

jw009
17 april 2006, 13:29
gitaar in bass-amp is geen probleem.

Alleen heeft een bass gitaar een hele andere output dan een gitaar en daarom kan het schadelijk zijn voor de gitaarversterker.

Joey Handsome
17 april 2006, 14:02
Maar wat dan als je met een octaver een octaafje lager speelt, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Misschien dat de speakers wat over hun nek gaan als ie hard staat, maar kapot?

Jerre
17 april 2006, 14:58
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie, er zijn al minstens 10 onderwerpen hierover geschreven met prachtige voorbeelden.
Bas over gitaaramp bagger is natuurlijk onzin. Kan best goed klinken als je een beetje stevige speakers hebt. Vooral met een 15" gitaarspeaker.

Zelfs dat moet niet. Er zijn genoeg basversterkers die 10" speakers hebben, en die naar mijn mening een heel strakke sound hebben.

Misschien wel het beste voorbeeld van versterkers: de Fender Bassman. Die was origineel bedoeld voor bas, maar lag bij gitaristen ook zeer in de smaak ...

De reden waarom gitaarversterkers niet zo goed klinken met bas is omdat ze vanbinnen speciaal gemaakt zijn om de lage bassen niet zo te versterken.

Mr.Bluesbreaker
17 april 2006, 15:01
Ik doel op gitaaramps met 15" speakers.
Een oefencombo'tje a la cube 15 geeft niet zo mooi een basgitaar weer als een Polytone met een 15" of een andere neutrale versterker als een JC-120.
Raar maar waar, ik heb het eens getest.
Topicstarter, misschien is het handig als je vermeld wat voor versterker je hebt. Met een roland microcube word het wel wat link voor je speaker als je er een basgitaar doorheen jaagt.