PDA

View Full Version : JCM 800 bass geschikt voor gitaar?



Ed Nugent
17 april 2006, 10:41
Ik vraag me zomaar eens af,.....is het wat om met een gitaar over een JCM 800 bass (top) te spelen?

Net zoals met zo'n fender bassman wel eens gebeurt (na een kleine aanpassing welliswaar).

Zal het geluid vergelijkbaar zijn met een JCM 800 lead?
Het zal wel niet, anders had ik er wel meer van gehoord.
Of start ik nu een hype?
Maar die dingen staan nog voor normale prijzen te koop n.l.

Dude
17 april 2006, 11:09
Er zijn zat gasten die over een 800 bass top gitaar spelen,

Je moet dan wel gruwelijk hard gaan en pedalen gebruiken om je scheur te krijgen maar het is cool,

ik kan zo effe niet komen op welke bekende bands dat nou deden maar er zijn een aantal bandjes die daarom bekend stonden.

Trouwens, de marshall plexi superbass is ook erg gewild onder gitaristen.

En nee je start geen hype, het is iets dat dus al vele malen gedaan is maar blijkbaar niet zo heel erg aanslaat ??

Anyway, kan je een 800 superbass scoren voor weinig... doen.

Ed Nugent
17 april 2006, 13:26
Nu je het zegt, dat is met de fender waar ik het over had ook zo.
Klinkt het beste met volume héél ver open.
Beter met een koch loadbox er achter dan met een big muff of een boss super overdrive ervoor zijn mijn ervaringen.

pol
17 april 2006, 14:30
Ik heb die top gehad, en dit circuit is compleet anders dan de ouwe superbass.
Hij is geschikt voor gitaar, als je enkel een clean geluid wil.

Ik had die van mij laten verbouwen tot een 2203 circuit, dat was al stukken beter.

Ed Nugent
17 april 2006, 17:08
Dus een zo'n JCM800 bass omgebouwd tot een 2203.
Wat zou zoiets kosten dan?

Ik bedoel maar;

Er staat een 800 bass(100Watt) te koop bij speurders.nl of zo, voor 400 euro.
En tegenwoordig durven ze zo 8/900 euro te vragen voor bijv. een 2204 (50Watt).

pol
17 april 2006, 18:22
Er moet een volledig andere print in dan.
Dit gaat tussen de 200 en 300 euro kosten schat ik ongeveer.

Unicron
18 april 2006, 12:22
Als je al je scheur uit effectpedalen haalt is dit een prima bak, veel meer druk en bas dan een gewone jcm 800, alleen geen master volume dus...

Ik zou hem niet modificeren maar gewoon proberen, anders kan je hem misschien wel weer ruilen met iemand voor een 2203.

pol
18 april 2006, 12:57
als poweramp is die best heel goed, dezelfde als van een gewone 800,hij heeft wel een dubbele bias regeling, 1 per paar buizen, da's wel handig, dan kan je met gematchte duetten van lampen werken ipv een gematched kwartet.

Maar die preamp vind ik voor gitaar niet zo geschikt, voor bas klinkt die amp ook niet zo geweldig trouwens.
ik bezie die jcm800 bass series een beetje als donor amps, en als je de ouwe print er volledig uithaalt kun je em altijd terug naar originele staat brengen moesten die amps ooit een hoge vintage waarde krijgen, maar dat denk ik niet.

BartT5R
19 april 2006, 10:12
Ik heb eens een JTM100 superbass gehad uit '78.
Da's ook voor gitaar een superding, die had natuurlijk nog wel de 4 inputs dus doorgelust kwam er op volle bak!!!!! een wondermooie crunch uit die perfect controleerbaar was, dat heb ik met geen enkele andere versterker gehad.

Natuurlijk is het wel een nadeel dat ie volledig opengedraaid diende te worden. Das ook de reden waarom ik hem uiteindelijk verkocht heb. Af en toe toch nog spijt van.

Tot mijn verbazing reageerde mijn stomps niet zo goed op deze amp.


O ja, als je nog wil weten welke bekende bands er een Superbass gebruiken?
The Red Hot Chili Peppers gebruikten hem vaak, en dan bedoel ik niet Flea, maar Frusciante of hoe heet die gozer weer.

pol
19 april 2006, 12:03
Ik heb eens een JTM100 superbass gehad uit '78.
Da's ook voor gitaar een superding, die had natuurlijk nog wel de 4 inputs dus doorgelust kwam er op volle bak!!!!! een wondermooie crunch uit die perfect controleerbaar was, dat heb ik met geen enkele andere versterker gehad.

Natuurlijk is het wel een nadeel dat ie volledig opengedraaid diende te worden. Das ook de reden waarom ik hem uiteindelijk verkocht heb. Af en toe toch nog spijt van.

Tot mijn verbazing reageerde mijn stomps niet zo goed op deze amp.


O ja, als je nog wil weten welke bekende bands er een Superbass gebruiken?
The Red Hot Chili Peppers gebruikten hem vaak, en dan bedoel ik niet Flea, maar Frusciante of hoe heet die gozer weer.


Je hebt het over de oudere superbass. Die liggen qua circuit veel dichter bij de superlead.
De jcm800 superbass heeft een volledige andere preamp, 2 inputs, een slope control en semi-parametrische mid .

Tristan
19 april 2006, 14:47
Van die ouwe bakken weet ik inderdaad dat die met een paar modificaties zo om te bouwen zijn tot echte Superleads enzo... Ze hadden in die tijd ook een P.A. versie va die amps en die schijnen ook super makkelijk om te bouwen te zijn... Die JCM800 Bass dingen weet ik niet, want die ken ik niet... Voor meer info kan je wel even kijken op de Marshall page van www.drtube.com

Ed Nugent
19 april 2006, 20:20
Okay, bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik maar niet aan zoiets ga beginnen.

Ik kan wel wat solderen hier en daar en ken een goedkope buizendokter.
Maar het is nogal wat, om het zomaar te proberen.