PDA

View Full Version : Over barre



Lossesnaar
17 april 2006, 10:35
een goededag,
ik vroeg me het volgende af, dr zijn legio manieren om barre te vatten, en probeer ze allemaal ook onder de knie te krijgen, wat op zich goed is gelukt, mijn vraag was echter of je bij de manier (heb geen idee of daar een naam voor is eiglijk :P ) waarop je m als honkbalknuppel vastpakt, duim over e- snaar, wijsvinger b en e, overige 3 voor adg, of je daarbij egt alle snaren dient te horen, en dan met name de lage e-snaar, ik kan m wel dempen, en heb ik dus de onderste 5 snaren, of wordt die lage e-snaar werkelijk ingedrukt op de juiste positie, wat zo heel af en toe s lukt bij mij.
Maw, is het erg, of af of aan te raden het zo te doen of juist niet.
Als ik namelijk kijk hoe je F wordt geleerd in het begin, dan speel je slechts de onderste 4 snaren.....dus op deze manier dr nog eentje bij dan als ik de lage e demp met mn duim...

tips zijn welkom, bvd.

gr marco

Fvddungen
17 april 2006, 11:30
Volgens mij begrijp en leer je een paar dingen verkeerd.

Ten eerste is het niet de bedoeling om met de duim de lage e-snaar in te drukken. Je duim blijft altijd achter de hals en met je wijsvinger druk je alle 6 de snaren in. Tuurlijk zijn er genoeg gitaristen, die de duim wel voor de e-snaar gebruiken, maar als je het echt netjes wilt doen, doe je dat niet.
Ten tweede hangt het per akkoord af of je de lage e-snaar wel of niet aanslaat. Sterker nog: Er zijn zelfs akkoorden, waarbij je de hoge e-snaar of zelfs een of meerdere snaren tussenin niet aanslaat.
Ten derde je overige 3 vingers zijn niet alleen maar voor de adg snaren. Dat hangt helemaal van de akkoorden af.

Jimi Hendrix
17 april 2006, 13:07
Volgens mij begrijp en leer je een paar dingen verkeerd.

Ten eerste is het niet de bedoeling om met de duim de lage e-snaar in te drukken. Je duim blijft altijd achter de hals en met je wijsvinger druk je alle 6 de snaren in. Tuurlijk zijn er genoeg gitaristen, die de duim wel voor de e-snaar gebruiken, maar als je het echt netjes wilt doen, doe je dat niet.


Beetje flauw, maar dat hangt er natuurlijk vanaf.
Hendrix deed het zo omdat je dan niet de kwint onderin hebt (bij de F: de C op de a-snaar laat je dan weg, kun je met je pink mooi de G op de hoge e-snaar pakken), ook jazzgitaristen vinden die kwint onderin maar niks. Klinkt 'luchtiger' zonder.
Verder zijn er legio akkoordvoicings waar je domweg niet anders kunt dan met je duim de lage e-snaar fretten...

Maar 'gewone' barré akkoorden uiteraard met de wijsvinger plat (maar niet 'te' gestrekt)/ontspannen (dat laatste duurt wel een paar jaartjes haha) en de duim netjes in het midden van hals.

Lossesnaar
18 april 2006, 13:16
ja hoe het "hoort"weet ik wel, en lukt ook perfect, geen centje pijn, speel nu 3/4 jaar maar heb m heel losjes hoor :D

maar neem bijv eric clapton, die pakt m dus ook zo, tog nie de eerste de beste gitarist ;)
maar ik vroeg me dus simpelweg af of dat wel meer gedaan wordt, dan heb je dus een gedempte e-snaar....en onderste 5 snaren die het akkoord maken.

Maar ik zeg nogmaals, als je F in het begin leert speel je enkel de onderste 4 snaren....

greetz