PDA

View Full Version : Epiphone Valve Junior en buizenvragen



AlterEgo
16 april 2006, 18:42
Gegroet,

Ik heb nu een Roland Cube 30 met een clubje pedalen. Ik gebruik alleen het clean channel en ook de effecten van de cube gebruik ik niet. Daarom wil ik mijn cube verkopen en overgaan op een Epiphone Valve Junior. Hierover heb ik veel goeds gehoord en het lijkt mij een prachtig ding. Nu heb ik wel een dilemma, of eigenlijk, twee dilemma's.

Ten eerste weet ik niet zeker of ik de Epiphone Valve Junior Combo of de Head moet kopen. De Combo schijnt een erg storende zoem erin te hebben zitten, terwijl die bij de Head ontbreekt. Ook is de head goedkoper. Daarom trekt de Head mij meer aan, maar ik weet niet goed wat voor Cab ik er het beste bij kan kopen.

Ten tweede is de VJ maar 5 watt. Mijn Cube 30 heeft 30 watt. Ik neem dus aan dat er erg veel verschil tussen zal zitten, of zijn 5 watt buizen en 5 watt transistor heel wat anders? En als ik de Valve Junior Head koop, kan ik er dan een Cab opzetten die ervoor zorgt dat het geheel harder klinkt?

Als laatste heb ik een vraag over buizenversterkers in het algemeen. Wat is het effect van andere buizen in een versterker? En waarom doen sommige mensen er lampen(!) in?

Alvast dank :)

nicoverduin
16 april 2006, 18:51
Gegroet,

Ik heb nu een Roland Cube 30 met een clubje pedalen. Ik gebruik alleen het clean channel en ook de effecten van de cube gebruik ik niet. Daarom wil ik mijn cube verkopen en overgaan op een Epiphone Valve Junior. Hierover heb ik veel goeds gehoord en het lijkt mij een prachtig ding. Nu heb ik wel een dilemma, of eigenlijk, twee dilemma's.

Ten eerste weet ik niet zeker of ik de Epiphone Valve Junior Combo of de Head moet kopen. De Combo schijnt een erg storende zoem erin te hebben zitten, terwijl die bij de Head ontbreekt. Ook is de head goedkoper. Daarom trekt de Head mij meer aan, maar ik weet niet goed wat voor Cab ik er het beste bij kan kopen.

Ten tweede is de VJ maar 5 watt. Mijn Cube 30 heeft 30 watt. Ik neem dus aan dat er erg veel verschil tussen zal zitten, of zijn 5 watt buizen en 5 watt transistor heel wat anders? En als ik de Valve Junior Head koop, kan ik er dan een Cab opzetten die ervoor zorgt dat het geheel harder klinkt?

Als laatste heb ik een vraag over buizenversterkers in het algemeen. Wat is het effect van andere buizen in een versterker? En waarom doen sommige mensen er lampen(!) in?

Alvast dank :)De "hum"wordt vaak veroorzaakt door o.a. low-budget voedingen en lage ontwerp kosten. Alle waar naar zijn geld.

Ik denk dat je wat teleurgesteld zult zijn in de 5 watt voor het clean. Dit soort bakkies breken snel op. Of je dat gaat oplossen met een grotere cab verwacht ik niet. Dit soort bakkies is meer voor de huis/slapkamer. Als je al een cabinet gaat gebruiken dan moet je al richting de hoog rendements speakers.

5 Watt buizen en 5 watt transistor is in ieder geval een totaal ander geluid.

Andere buizen (mn de pre-amps) zullen een ander geluid geven bij een wat ander type/merk. Hier onstaan dan ook allerlei soorten kreten als "meer punchy, minder hoog, donkerder, strakker..en ga zo maar door. HEt nadeel is dat dit soort effecten per beluisteraar EN versterker verschillen.

Lampen = Buizen. Beide betekenen hetzelfde.

ochieloedere
16 april 2006, 18:52
Hey,

a) ik heb de valve special, mijn collega de valve junior en ze hebben allebei een behoorlijke zoem.

de head is een verbeterde versie, daar zou (volgens Epiphone) de zoem sterk verminderd moeten zijn.

b) Als je al een cab hebt, kan je dus best voor de head gaan. Je lampen zullen in een head+cabcombinatie minder snel stuktrillen dan in een combo.

c) 5 watt is zeker voldoende voor thuis. Je kan de wattages van lampen niet met transistor vergelijken => omdat je bij een lampenversterker veel meer harmonischen krijgt, klinkt het geheel luider (volume is afhankelijk van hoeveel trilling je trommelvlies bereikt).
Waarvoor wil je het gebruiken => oefenversterker? Thuis? podia?
Mijn idee is dat de valve junior iets minder luid is dan een cube, zeker als je clean wil blijven.


d) Andere lampen, andere sound => zelf uitzoeken wat je wil. (een lamp of een buis is hetzelfde, om verwarring te vermijden)

e) welke cab? => gebruik de search, hier zijn al veel topics aan gewijd, en conclusie is meestal hetzelfde => kies wat je zelf het beste vindt.

Tristan
16 april 2006, 19:04
Ik zou zeker voor de head gaan, want de speaker die bij de combo zit is misschien niet zo denderend goed en het is volgens mij mar een 8" of 10" speaker. Als je er een 2x12 cabinetje (Marshall tweedehands met bijv. Celestion Greenbacks) aanhangt dan heb je toch een iets voller/groter geluid.
Ik denk dat 5 watt voor thuis echt hard genoeg is hoor en dan krijg je er ook nog wel een clean geluid uit, zeker als je je volumeknop terugdraait...
Als laatste zou ik absoluut niet voor die duurdere versies gaan, met die DSP effecten ingebouwt, aangezien dat het pure buizen geluid alleen maar door de mangel haalt...
Met het proberen van andere buizen en het proberen van verschillende cabs kan je het geluid van de versterker dan ook nog een beetje naar je smaak tunen. Wat betreft cabs zou ik, in jouw geval, voor een tweedehands Marshall 2x12 cabinet gaan, die JCM 800 cabs zijn erg okee, zeker als er Greenbacks inzitten, alleen G12H30 en G12T75 zou ik niet voor gaan, dat vind ik minder lekker klinkende speakers...

AlterEgo
16 april 2006, 19:31
Ik zou zeker voor de head gaan, want de speaker die bij de combo zit is misschien niet zo denderend goed en het is volgens mij mar een 8" of 10" speaker. Als je er een 2x12 cabinetje (Marshall tweedehands met bijv. Celestion Greenbacks) aanhangt dan heb je toch een iets voller/groter geluid.
Ik denk dat 5 watt voor thuis echt hard genoeg is hoor en dan krijg je er ook nog wel een clean geluid uit, zeker als je je volumeknop terugdraait...
Als laatste zou ik absoluut niet voor die duurdere versies gaan, met die DSP effecten ingebouwt, aangezien dat het pure buizen geluid alleen maar door de mangel haalt...
Met het proberen van andere buizen en het proberen van verschillende cabs kan je het geluid van de versterker dan ook nog een beetje naar je smaak tunen. Wat betreft cabs zou ik, in jouw geval, voor een tweedehands Marshall 2x12 cabinet gaan, die JCM 800 cabs zijn erg okee, zeker als er Greenbacks inzitten, alleen G12H30 en G12T75 zou ik niet voor gaan, dat vind ik minder lekker klinkende speakers...

Wat zijn Greenbacks? En maakt het uit hoeveel watt de cab is die ik onder de Head zou zetten?

Hoe zijn de buizen van de VJ?

Dude
16 april 2006, 20:11
ik begreep dat de head niet in europa geleverd gaat worden (alleen in de us als 110 v versie)

maushe
16 april 2006, 21:20
HOi,
ff een vraag
zou je met die Head en een cab op kunnen treden of moet je dan perse met microfoons en dat soort dingen gaan werken
alvast bedankt
MAushe

Javaca
16 april 2006, 21:33
Ligt er aan wat voor Cab je er onder gooit...

nicoverduin
16 april 2006, 21:58
HOi,
ff een vraag
zou je met die Head en een cab op kunnen treden of moet je dan perse met microfoons en dat soort dingen gaan werken
alvast bedankt
MAushevoor een kamerorkest prima, maar met 5 watt kom je niet ver ongeacht de kast.

Tristan
16 april 2006, 22:24
Volgens mij moet je er live wel mee kunnen spelen, als je geen echte clean sound nodig hebt en er een 2x12 of 4x12 aan hangt...
Green backs zijn een type speaker van Celestion, een van de meest gebruikte speakermerken en ik vind Greenbacks erg lekker klinken...

nicoverduin
16 april 2006, 23:14
Hij vindt juist het clean zo mooi (zie eigen mededeling van topicstarter). 5 watt stort in elkaar in een te grote ruimte. Te weinig druk uit de speakers. Maar be my guest. Het is mijn geld niet.

Mitch
17 april 2006, 11:11
ik begreep dat de head niet in europa geleverd gaat worden (alleen in de us als 110 v versie)

Precies wat ik ook dacht. Hoe dan ook; nice heeft gelijk als -ie zegt dat 5W wel erg weinig is om mee op te treden. 't Kan wel, tuurlijk. Iedereen die zegt dat 5W buizen hard genoeg is heeft in theorie gelijk, maar de praktijk leert dat je dan ten eerste een normale drumer nodig hebt (die dus niet te hard slaat), ten tweede een podium met normale akoestiek en ten derde een goede PA/monitoring + een goede geluidsman. Want je zal wel degelijk over de monitor moeten.

Oude Drummer
18 april 2006, 00:07
Weet je wel zeker dat je de Cube 30 wil vervangen door de Epiphone? Ik heb ze allebei voor huiskamergebruik, maar zo veelzijdig als de Cube is, zo simpel is de Epiphone. Veel minder bas en echt maar 1 (fraai) maar dun geluid met redelijk wat ruis. Wil je hem flink laten vervormen dan moet ie nog (onbeschoft voor de buren) hard. Meestal speel ik toch op de Cube.

d'oh
19 april 2006, 10:51
ik begreep dat de head niet in europa geleverd gaat worden (alleen in de us als 110 v versie)

Hij gaat wel geleverd worden, net contact met Gibson erover gehad, eind mei/ begin juni zal de valve junior head de europese en nederlandse markt gaan bestormen!

ik kan niet wachten:D

fullorder
19 april 2006, 11:43
Wat zijn Greenbacks? En maakt het uit hoeveel watt de cab is die ik onder de Head zou zetten?

Hoe zijn de buizen van de VJ?

Met greenbacks wordt normaal gesproken de Celestion G12M (25 Watt) bedoeld. Het slaat op de groene cover die op de magneet van de speaker zit. Echter de G12H (30 Watt) kan ook een groene cover hebben, als het een oude betreft (van voor '71 geloof ik, daarna werden het greybacks ;) ). In de huidige heritage serie van Celestion hebben zowel de G12M als de G12H een groene cover. In de standaard serie heeft alleen de G12M een groene cover, volg je me nog? ;)

Kortom: In het algemeen geldt: Greenback = G12M

Dude
19 april 2006, 11:46
Hij gaat wel geleverd worden, net contact met Gibson erover gehad, eind mei/ begin juni zal de valve junior head de europese en nederlandse markt gaan bestormen!

ik kan niet wachten:D

goed man !! ik ben benieuwd

Negative K3 fan
19 april 2006, 12:30
ik ga er dan zeker wel een halen, kijken of daar nog wat aan te modden valt :D

nicoverduin
19 april 2006, 12:34
strippen en heropbouwen.....

Negative K3 fan
19 april 2006, 12:37
haha, ook nog een optie :)

op HCAF zeggen ze dat hij nogal een 'raspy' overdrive heeft, meer een smerig geluid dan een smooth buizengeluid...

Tristan
19 april 2006, 14:26
Wel leuk nieuws in ieder geval, dat die head ook naar Nederland komt!
Ik ben benieuwd wie er hier allemaal uiteindelijk zo'n ding gaan kopen en wat ze er allemaal aan gaan knutselen...
Ze zijn niet echt duur toch, nog onder de twee a driehonderd euro?

d'oh
19 april 2006, 20:27
Wel leuk nieuws in ieder geval, dat die head ook naar Nederland komt!
Ik ben benieuwd wie er hier allemaal uiteindelijk zo'n ding gaan kopen en wat ze er allemaal aan gaan knutselen...
Ze zijn niet echt duur toch, nog onder de twee a driehonderd euro?

Nee, volgens de heren bij Gibson zal de valve junior head ongeveer dezelfde prijs hebben in europa als in de VS, dus ong. 100 euro:hippie:

Goed nieuws als je het mij vraagt;)

Tristan
19 april 2006, 20:34
Nee, volgens de heren bij Gibson zal de valve junior head ongeveer dezelfde prijs hebben in europa als in de VS, dus ong. 100 euro:hippie:

Goed nieuws als je het mij vraagt;)

Ah, dus toch onder de tweehonderd euro. Dat is echt een koopje zeg, dan kan je hem inderdaad alleen al kopen voor het chassis enzo en dan een hele nieuwe amp erin bouwen, zoals Lennart met die London City heeft gedaan...
Of in ieder geval andere trafo erin, zelfde buizen configuratie en regelaars, maar gewoon alles met betere componenten en circuitfoutjes eruit halen...

nielsnielsniels
19 april 2006, 22:34
Wel handig dingetje , dus je zou bij wijze van spreken zo een ding kopen , een monitor of hoe-heet-z'n-ding erbij kopen , zo een ding zonder knopjes enkel om geluid nog 's te versterker ofzoiets , een 2dehandse voor 200 Euro en je heb dus voor 300 euro een buizensound die 20x zo hard gaat als 5 watt ?

Dat is mooi :)

nielsnielsniels
20 april 2006, 08:41
Oja , kan je 2 van die dingen aan elkaar aansluiten ? Zodat je iets van 10 watt krijgt?

Dude
20 april 2006, 08:59
Wel handig dingetje , dus je zou bij wijze van spreken zo een ding kopen , een monitor of hoe-heet-z'n-ding erbij kopen , zo een ding zonder knopjes enkel om geluid nog 's te versterker ofzoiets , een 2dehandse voor 200 Euro en je heb dus voor 300 euro een buizensound die 20x zo hard gaat als 5 watt ?

Dat is mooi :)


sorry hoor....

maar hier snap ik echt geen HOL van

dingjetje - zo een ding - hoe-heet-z'n-ding - zo een ding zonder knopjes :dontgeti: :roll:

Mitch
20 april 2006, 09:07
Antwoord op vraag 1: spie-kur-ka-bi-net

Antwoord op vraag 2: als je ze aan elkaar vastbindt met touwtjes dan heb je inderdaad 5 + 5 = 10W en nog veel leuker, als je ze aan een 100W Marshall schroeft heb je 105W !!! 8-)

nielsnielsniels
20 april 2006, 14:08
Ohh koel , een AC15 kost 600 euro en is 15 watt

Dus 3x keer een EVJ is 300 euro goedkoper en gaat even hard :)

Ik ben geintereseerd :)

nicoverduin
20 april 2006, 14:14
Ohh koel , een AC15 kost 600 euro en is 15 watt

Dus 3x keer een EVJ is 300 euro goedkoper en gaat even hard :)

Ik ben geintereseerd :)Blijven dromen lui......3 van die 5 watt bakkies gaat never nooit het geluid/druk produceren van een enkele 15 watter.

Mitch
20 april 2006, 16:52
Hè ? Nou snap ik het niet meer :seriousf:

Even serieus, niels: dat optellen was maar een geintje hè ? Je moet dit soort versterkers eens naast elkaar horen, dan snap je wat beter de verschillen.
Het gaat om meer dan prijs en wattage alleen.

Eko
20 april 2006, 18:19
Even voor degene die dromen van veel voor weinig. Een versterker moet ook vermogen leveren om een speaker te laten bewegen. Achter een speaker zit een magneet en die moet je aan de gang krijgen. Dit gebeurt door vermogen als een klein stroompje naar de speaker te sturen. Een speaker met een vermogen van 30watt zal een grotere magneet hebben en dus ook meer vermogen vragen om aan te sturen. Een 5 watt versterker levert gewoon te weinig vermogen om een 30 watt speaker te laten bewegen. Is bijna net zoiets als vragen of je met een 1200cc motor ook 16 ton kunt trekken. Ja gaat , maar ik zou het niet doen.
Een 5 watt versterker zal dus een speaker moeten aansturen die hij aankan. een 12inch is gekkenwerk. Wordt niet wat. Denk hooguit aan een enkele 10 inch. Liever nog minder.
De DSP die in de Epi`s zit is trouwens echt beroerd en zou er beter uit gesloopt kunnen worden.
Voor die honderd+ euries krijg je dus ook echt kwaliteit van niks.

Negative K3 fan
20 april 2006, 18:29
Even voor degene die dromen van veel voor weinig. Een versterker moet ook vermogen leveren om een speaker te laten bewegen. Achter een speaker zit een magneet en die moet je aan de gang krijgen. Dit gebeurt door vermogen als een klein stroompje naar de speaker te sturen. Een speaker met een vermogen van 30watt zal een grotere magneet hebben en dus ook meer vermogen vragen om aan te sturen. Een 5 watt versterker levert gewoon te weinig vermogen om een 30 watt speaker te laten bewegen. Is bijna net zoiets als vragen of je met een 1200cc motor ook 16 ton kunt trekken. Ja gaat , maar ik zou het niet doen.
Een 5 watt versterker zal dus een speaker moeten aansturen die hij aankan. een 12inch is gekkenwerk. Wordt niet wat. Denk hooguit aan een enkele 10 inch. Liever nog minder.
De DSP die in de Epi`s zit is trouwens echt beroerd en zou er beter uit gesloopt kunnen worden.
Voor die honderd+ euries krijg je dus ook echt kwaliteit van niks.

dit slaat ook echt helemaal nergens op... hoeveel mensen lopen hier rond die thuis hun buizenstack (100 watt ofzo) nooit boven standje 1 zetten.

en als een 5 watt amp te weinig vermogen heeft om een speaker te laten bewegen, waarom komt er dan wel geluid uit???

Rude Perception
20 april 2006, 19:15
dit slaat ook echt helemaal nergens op... hoeveel mensen lopen hier rond die thuis hun buizenstack (100 watt ofzo) nooit boven standje 1 zetten.

en als een 5 watt amp te weinig vermogen heeft om een speaker te laten bewegen, waarom komt er dan wel geluid uit???

+1.... Ik denk dat het niet nodig is om de conus ver uit te laten slaan, omdat bij een beetje uitslag een grote conus al veel geluid geeft.

Joey Handsome
20 april 2006, 19:20
Ik krijg met mijn 5 watt Farfisa crap buizenversterker toch meer geluid uit een 1960 dan uit het ingebouwde 8" speakertje... :???:

vester86
21 april 2006, 01:18
rendement kan verschillend zijn, dus dat zegt nog niks....

overigens snap ik het punt van EKO wel en ik kan me het ergens ook wel voorstellen. kan me een verhaal herinneren van de heideroosjes die hun album over een 1x12 hadden opgenomen ipv een stack, omdat de versterker al zn vermogen dan via die ene speaker moest uiten en dat voor een krachtiger geluid zorgde.
en klinken buizenstacken op volumestandje 1 net zo lekker als dat ze klinken op 4 of 5?? mijne NIET in ieder geval.

harder is mooier

Treeb
21 april 2006, 19:00
Ik heb een ander vraagje over deze top: Ik heb laatst op de valve junior gespeeld, en die had nogal last van ruis. Omdat de top hier minder last van schijnt te hebben lijkt het mij een goed idee om de top te nemen. Probleem, ik heb geen cabinet. Ik heb wel een line6 spiderII 30 watt.

Is het mogelijk om de valve junior top aan te sluiten op de speaker van de line6? Of krijg je er dan geen mooi geluid uit? Ik heb even een foto van de speaker gemaakt, misschien dat jullie er dan meer mee kunnen.

http://www.treeb.com/gitaar/celestion.jpg

Negative K3 fan
21 april 2006, 19:03
hoi treeb, dat is mogelijk, maar hangt van de impedantie af van de valve junior. Jouw speaker heefteen impedantie van 4 ohm...

er zit trouwens een verschil tussen ruis en zoem, bij de head versie hebben ze vooral het zoem probleem aangepakt geloof ik.

Punt
21 april 2006, 19:58
Is er al een adres waar je de head kan kopen?

Treeb
21 april 2006, 21:04
hoi treeb, dat is mogelijk, maar hangt van de impedantie af van de valve junior. Jouw speaker heefteen impedantie van 4 ohm...

er zit trouwens een verschil tussen ruis en zoem, bij de head versie hebben ze vooral het zoem probleem aangepakt geloof ik.

Yo, bedankt. De Valve junior heeft een impendantie van 4, 8 en 16 dus dat zal wel goed gaan denk ik. Het gaat mij meer er om of de line6 speaker de epiphone versterker aan kan, en of dit goed zal klinken (zal vast heel moeilijk te voorspellen zijn, maar als het helemaal niet gaat klinken dan is dat vast van te voren te zeggen) En het was inderdaad een zoem die in de valve junior cab zat.

nopster
22 april 2006, 00:42
Die Head lijkt me wel interressant voor die prijs. Ik heb echter geen cab, maar een vriend van mij heeft een houthandel en die wil wel gratis 1 maken voor mij, dus moet ik enkel voor de speaker(s) kijken.

Nu vraag ik me af waar ik het best voor kies: 1 x 8 / 10 / 12 of 2 x 8 / 10 / 12.
En mss ook welke speaker(s)? (vooral voor blues en rock)
Het is enkel voor thuisgebruik.

Negative K3 fan
22 april 2006, 12:16
CLIPS!

http://www.instituteofnoise.com/L6/ampclips.asp#Epiphone

ik doe het er wel voor

ook de verschillen tussen v30 en greenback goed te horen

nopster
22 april 2006, 14:18
Bedankt! Die site kende ik nog niet.

Die Greenbacks spreken me toch meer aan moet ik zeggen.
Je kunt bepaalde van die Celestions ook op de site zelf horen.
Ook heel duidelijk.
Maar het is vooral de opstelling waar ik aan twijfel.

Zou 1 x 12 genoeg zijn?

Tristan
22 april 2006, 14:58
CLIPS!

http://www.instituteofnoise.com/L6/ampclips.asp#Epiphone

ik doe het er wel voor

ook de verschillen tussen v30 en greenback goed te horen

Thanx Lennart, wat een waanzinnige site!
Ik vond de Epiphone (met Greenback) het lekkerst klinken van alle amps op de site, alleen de gemodificeerde amps heb ik niet gecheckt...
Volgens mij is dit een redelijk waarheidsgetrouwe site, want het klopt dat de Orange Rockerverb zoveel gain heeft en zo compresst op het lead kanaal en die Divided by 13 FTR37 is inderdaad bijna geen crunch uit halen en klinkt heel stug, dat ondervond ik zelf ook toen ik ze ging testen...
Alleen die Vox vond ik een beetje raar klinken, helemaal niet wat ik van een Vox gewend ben...
Die Tone King Meteor 2 klonk trouwens ook wel lekker op de clipjes...

Dat van dat rare geluid kan overigens ook door die Bardens komen, want die clipjes klinken wel erg bright, misschien dat daarom die Vox ook zo klinkt...
Dan is het ook logisch dat ik die Epiphone en die Tone King het beste vind klinken, want dan vind ik die Bardens gewoon kut, maar dat ik die Divided by 13 kut vindt klopt in ieder geval wel...

Tristan
22 april 2006, 15:03
Bedankt! Die site kende ik nog niet.

Die Greenbacks spreken me toch meer aan moet ik zeggen.
Je kunt bepaalde van die Celestions ook op de site zelf horen.
Ook heel duidelijk.
Maar het is vooral de opstelling waar ik aan twijfel.

Zou 1 x 12 genoeg zijn?

Dat weet ik wel zeker, voor thuisgebruik!
Ik zou voor een 12" en niet voor een 10" speaker gaan.
Omdat die maat van je je cabinet wil bouwen kan je je ook afvragen of het voor de toekomst niet toffer is om een 2x12 cabinet te hebben (voor als je in kroegjes gaat spelen ofzo), maar voor nu zou ik gewoon voor een 1x12 gaan.

nopster
22 april 2006, 15:54
Okay, ik dacht wel het genoeg ging zijn. Bedankt!

Negative K3 fan
22 april 2006, 18:11
Thanx Lennart...

wat heb je tegen %13s?? ik heb hier een paar clips op de computer staan die mij persoonlijk enorm tot de verbeelding spreken om het maar zo te zeggen :) nog nooit echt gespeeld

Tristan
23 april 2006, 01:22
wat heb je tegen %13s?? ik heb hier een paar clips op de computer staan die mij persoonlijk enorm tot de verbeelding spreken om het maar zo te zeggen :) nog nooit echt gespeeld

Ik vond die FTR 37 die bij Erik Van De Haar stond echt helemaal ruk klinken...
Totaal niet smeuig en heel stug, bovendien was er uit het click kanaal geen overdrive te krijgen, dan moest dat ding echt knijter de knijter hard en dan nog was het niet echt om over naar huis te schrijven...
Hij klonk eigenlijk bijna gelijk aan de Valvetech amp die Erik ook had staan, die Valvetech was misschien nog net ietsje beter en veel goedkoper natuurlijk... Ook die Fuchs Blackjack 21 en Lucky 7 hadden er wel iets van weg, maar minder, die vond ik trouwens helemaal ruk... Zo dood als een pier, er kwam echt niets uit...
Die Bruno's waren ook wel te netjes en daar kwam ook niet echt een goede overdrive uit, maar die waren dan tenminste nog wel smeuig: een lekker Blackface Fender achtig geluid...
Als ik jou was dan zou ik naar Van De Haar gaan en al die dingen gewoon een keertje proberen...

Pynchon
18 oktober 2012, 22:31
Sorry voor de bump maar ik hoop dat jullie me ergens mee kunnen helpen: Ik kan van iemand een Epiphone valve junior head met het bijbehorende cabinet erbij overnemen. Kan iemand mij vertellen wat een redelijke prijs is voor dit setje? Of een indicatie geven van wat ze samen nieuw gekost hebben? Alvast bedankt!

peter_heijnen
19 oktober 2012, 02:49
Lekkere bump idd. :)

Ik ga mijn head wegdoen voor 75 euro denk ik, is zgan dus ik denk wel dat dat een redelijke prijs is. Geen idee wat zo'n cab moet opleveren.

Pynchon
19 oktober 2012, 11:52
:soinnocent:

Bedankt voor de respons. Mag ik vragen waarom die weg gaat? Praktische redenen of een tekortkoming? Ik kan de speakerkast voor minder dan 50 euro erbij krijgen, heb ook geen idee of dat redelijk is...iemand?

peter_heijnen
19 oktober 2012, 13:45
Ik kwam na een paar pedalen kits in mekaar gesoldeerd te hebben op het geweldige idee eens aan een buizenampje te sleutelen mbv online info, de valve junior is daarvoor een aardige instapper.

http://duhvoodooman.com/vjr/vjr_mods.htm

Het afgelopen jaar heb ik echter niet naar het ding noch naar mijn soldeerbout omgekeken, euh, dan weet je het wel geloof ik... :)
Ook ben ik weer eens aan te ruimen hier, dan gaat er van alles wat ik niet gebruik uit.

Triggy
20 oktober 2012, 10:32
Als je ze samen voor 125,- kan kopen is dat een prima prijs. Cab en Head waren beide nieuw iets meer dan 100,- per stuk nieuw.

Pynchon
21 oktober 2012, 21:23
Goed om te weten. Ik kan ze voor iets minder mee krijgen dus dat is dan wel oké. Na het horen van de Fender Excelsior vraag ik me alleen af of dat misschien niet een kwalitatief betere amp is. Lees her en der op internet dat de Epi sowieso een paar mods nodig heeft om wat aan helderheid te winnen, daarentegen breekt de Excelsior wel erg gemakkelijk op. Jammer dat ze nergens meer naast elkaar te testen zijn :???:

Squier4ever
21 oktober 2012, 23:22
Dat opbreken vind ik wel meevallen.... Volume moet ver over de helft daarvoor hoor.....

Tankman
21 oktober 2012, 23:29
Ik heb zowel de Fender als de Epi getest. De Fender heeft een bijzonder goed geluid, maar wel erg droog. Ik hou wel van een beetje sprankel en een beetje reverb in mijn clean sound. De Epi vond ik niet echt bijzonder ofzo. Klinkt inderdaad als een budget ampje.

Squier4ever
21 oktober 2012, 23:32
Dat droge kan ik niet zeggen, maar van een beetje slapback leeft het zaakje wel enorm op!

Tankman
21 oktober 2012, 23:36
Dat droge kan ik niet zeggen, maar van een beetje slapback leeft het zaakje wel enorm op!

Ik denk dat het ook strk afhangt van wat je gewend bent. Na de Excelsior ik verder op een Fender '65 Deluxe Reverb en tja, dat is toch een heel ander beestje! Neemt niet weg dat ik de Excelsior wel een heel gaaf ding vind. De looks en de prijs zijn daarbij ook niet verkeerd.

marc_o
22 oktober 2012, 10:13
Ik heb ze beide thuis staan en wanneer je ze voor thuis bewaart ligt het erg aan je woning (lees: de buren) of je ze snel op vindt breken, en dat geldt voor beide versterkers.
Ik zit er in ieder geval niet meer prettig voor wanneer ik dat op de gitaarkamer doe...
De Exselsior vind ik echt een goede amp, zeker wanneer je de prijs meeneemt...rond de 270 heb ik er geloof ik voor betaald.
De Epi vind ik ook erg goed, mits aangesloten op een kwaliteitscab, in mijn geval een Rivera212 met V30's. De Epi slikt pedalen als een volleerde hoer :-) De Fender is, zoals altijd, ietsje kieskeuriger en houdt vooral van tubescreamerachtigen...