PDA

View Full Version : Xotic RC Booster en BB Preamp: LANGE review



LordRiffenstein
16 april 2006, 17:19
Mijn laatste 2 aankopen in het FX departement. Ik was op zoek nr een vervanger voor mijn Barber DDSS en HWA Myclone Amp. Beiden zijn erg lekker om een crunchy versterker een trap te geven maar de Myclone was bij de ene prima en bij de andere TE bright. De DDSS heeft teveel gain waardoor hij snel zompig drijgt te worden. Ik ging dus op zoek naar een cleane boost, liefts met goeie tone regeling.

Enkele weken geleden ging ik met een vriend nr VD Haar om pedalen te testen, we namen een Hiwatt top onder de arm hiervoor. We testen uiteindelijk een 15-tal pedalen en ik was gecharmeerd door de Fulltone Fatboost en kocht hem (mijn vriend kocht de Menatone Blue Collar). Thuis bleek die Fatboost totaal niet te werken in combi met mijn Engls. Alles werd heel modderig en compressed, heel bizar. Dus, de Fatboost return to sender en nog een namiddagje testen met mijn Engl Savage 120.

Test resultaten zijn inīt Engels, had net alles vertaald toen mijn PC crashte, dus nu cut and paste van ander forum.

-Menatone Blue Collar : Sounded really nice, sweet mids but changed the tone to much overall, sounded better for lead tones then rhythm, really nice pedal.
-Menatone Red Snapper : Ended up in the final 3 between which I decided. It matched very nicely with my amp, much better then what I heard with the Hiwatt. I could match my amps tone with just a bit more mids. Excellent stuff
-Maxon OD9 : Good sounding but to much a real TS pedal although a bit less mid hump, also sounded better for lead tones than rhythm like the Blue collar (which sounded better then the OD9)
-Fulltone Fulldrive : Did not really care for this with my amp, not bad but not spectacular either
-MI Audio Blues Pro : I knew what to expect and it delivered but again, to much change in tone, sounded fat but to different from my amp, again nice for leads.
-MI Audio Crunch box : Euh yeah, great on the clean channel, fat sounding but not good on gain, it was just too much on ch2 but if I had a clean amp, I would buy this pedal immediately.
-Fulltone OCD : This didnīt even stay 5 mins on the test-board, to much gain for what I was looking for. Nice tone but not for the stuff I want to do.
-Roger Mayer Voodoo1 : Adds some serious fatness to the tone, up to the point where everything is getting a bit muddy, cleans up well but sounds muddy compressed, plenty of gain and works better on clean channel AND can be boosted well with a TS-style pedal (Snapper)
-Roger Mayer Voodoo Boost : Probably the biggest surprise of the day, sounded really good, great match with the amp, made it fatter without changing the tone much. Worked equally well on all 3 gain channels, yes even boosting the lead channel. It was part of the final 3, great stuff
-Habanero (?) : Booster made by Bob Sweet of the Mojovibe, sounded nice but almost exactly the same as the Micro Amp clone I have and also only 1 control (gain) and a toggle to change the kind of boost. Nice but I already have something like it.
-Xotic AC Booster : Turned my amp into mud, nice sweet tones with the gain low but made the tonal spectrum muddy, better on cleans so not what I was looking for
-Xotic RC Booster : Worked and sounded way better on the Engl than on the Hiwatt last week, worked well on all channels, sounded even great on the clean channel. No change in tone if you set the tone controls correctly, impressive pedal and the one I thought I would have bought last week. Went into the final 3 easily.
-Xotic BB Preamp : Another surprise because we did not like it a lot last week but it sounded very impressive through my Engl. It does change the tone a bit but it adds some frequencies that match really well with the amp, it adds a fatness without turning into mud and even on ch3 it did a good thing. It was #4 of the overall list and since itīs different then what I was looking for now, I might end up buying one anyway for the fatness.

Uiteindelijk na de grote finale met de RC, Red Snapper en Voodoo Boost, besloot ik om de RC te kopen. Enkele weken later heb ik dan een 2de hands BB Preamp op de kop getikt. Momenteel heb ik dus de keuze uit de RC, BB en Barber LTD als boost pedaaltjes, alle 3 net even anders.

Heb nu beiden zowel thuis als live gebruikt en blijf me soms verbazen over de kwaliteit van die 2. De RC was onmiddellijk een hit, deed perfect wat ik wou en ik moet eigenlijk niet echt aanpassen wanneer ik tussen versterkers switch. Heb ondertussen ook al met enkele andere versterkers getest (Brunetti en Aiken) en ook hier maakt de RC je sound echt vetter. Het enige nadeel da tik heb ontdekt, is het feit dat je de RC eigenlijk niet meer af wil zetten. De BB Preamp was in eerste instantie wel goed maar niet zo WOW als bij de test bij VD Haar. Tot ik de ontdekking deed dat die BB pas echt goed tot zijn recht komt op volume, bij repetities en optredens dus en dan klinkt hij echt fantastisch. Hij voegt iets extra toe aan de klank waardoor je precies automatisch wil gaan rocken.

Voor wie de RC en BB eens wil horen, kan ik de clips van JP Cervoni aanraden. Je hoort dan ook hoe veelzijdig dat ze zijn. http://www.prosoundcommunications.com/english/video/jp/index.html

DREAMMACHINE
16 april 2006, 18:31
leuke revieuws, alleen zo zie je maar dat je pedalen erg afhankelijk zijn waar je ze tussen hangt. Afgaan op goede reacties kan voor jou persoonlijk door je gitaar/amp combinatie nog wel eens een dure grap worden.

het blijkt maar weer, zelf testen is de uitkomst!

ieme
17 april 2006, 11:42
nice yoeri!

Lucluc
17 april 2006, 12:11
Zo zie je maar, ik heb ook een tijdje een Red Snapper en RC op m'n bord gehad en de Red Snapper was echt te schel (ook na modificaties werd het niets) en de RC had totaal geen headroom voor een booster. Altijd dat randje gain pakte voor mij niet goed uit. Wel als ik de bass en treble alletwee op 2 uur zette, maar dan verdween alle mid en bleef je in de mix weer nergens.

Persoonlijk houd ik wel van een cleanboost die wat hoog toevoegt, maar een overdrive moet dat niet teveel doen, zoals een Snapper.

Rock&Roll
17 april 2006, 13:00
Een red snapper doet het dan weer wel goed op een wat bassige amp. Heb ik zelf nog gehoord. Maar op mijn blues deville, die al wat meer mids heeft klonk hij niet zo fantastisch. De AC booster daarentegen (als od, niet boost) deed het bij mij wel erg goed.

paulusdeBKB
17 april 2006, 18:22
@Lord: leuk en gaaf dat je je ervaringen op deze manier deelt met de internetgemeenschap at large.

Vraagje: heb je ook wel eens overwogen om een floor pre-amp zoals V-Twin pedaal (of een Tube factor / Pedaltone / verzin het maar) te gebruiken ipv een boost?

Vast wel, maar ik ben heel benieuwd waarom het voor jou niet werkt.

LordRiffenstein
18 april 2006, 10:18
Zo zie je maar, ik heb ook een tijdje een Red Snapper en RC op m'n bord gehad en de Red Snapper was echt te schel (ook na modificaties werd het niets) en de RC had totaal geen headroom voor een booster. Altijd dat randje gain pakte voor mij niet goed uit. Wel als ik de bass en treble alletwee op 2 uur zette, maar dan verdween alle mid en bleef je in de mix weer nergens.

Persoonlijk houd ik wel van een cleanboost die wat hoog toevoegt, maar een overdrive moet dat niet teveel doen, zoals een Snapper.

Heb ondertussen 3 versies van de RS gehoord: oude 3-knops, de PTP 4-knops en dus nu de nieuwe versie en vind die nieuwste het beste klinken, ook minder scherp dan de 2 anderen.

Gebruik de RC eigenlijk vooral met gain en heb niet heel veel boost nodig, volume staat op ong 2:00, gain op 11:00.

LordRiffenstein
18 april 2006, 10:20
@Lord: leuk en gaaf dat je je ervaringen op deze manier deelt met de internetgemeenschap at large.

Vraagje: heb je ook wel eens overwogen om een floor pre-amp zoals V-Twin pedaal (of een Tube factor / Pedaltone / verzin het maar) te gebruiken ipv een boost?

Vast wel, maar ik ben heel benieuwd waarom het voor jou niet werkt.

Nope, nooit geprobeerd als booster, wel een tijdje een H&K pedaal gehad, niet de Tube Factor, dat ander geval en die vond ik wel lekker om mijn Peavey Classic in een 3 kanaals te veranderen.