PDA

View Full Version : Guitar Rig 2 met of zonder DI Box



Koekjes zijn lekker
16 april 2006, 17:07
Hoi,

Ik heb pas Guitar Rig 2 gedownload, en ik ben er redelijk tevreden over. Met de Asio4All driver kan ik de latency terugbrengen naar 9 ms, dus daar heb ik nu geen last meer van (veel mensen hebben er wel last van).

Nu ben ik dus wat aan het proberen met die sounds, en ik vind het nog aardig goed klinken. Alleen de distortiongeluiden vallen me een beetje tegen. Ik hoor nauwelijks verschil in geluid als ik over mijn nek of brug humbucker speel, terwijl dat wel zou moeten. Tenminste, dat neem ik aan.

Denken jullie dat een Di box ertussen zou helpen? Wordt het signaal hierdoor echt beter, of maakt het niet zo veel uit?

Mvg, Gertjan

Scali
16 april 2006, 17:29
Dat kan best veel uitmaken, ervanuitgaande dat je een gitaar gebruikt met passieve elektronica.
In dat geval is de impedantie van de kabel en de input van je computer ook bepalend voor het geluid. Vooral het hoog heeft hier onder te lijden.
Als je dus een DI-box zou gebruiken die een impedantie heeft in de buurt van normale gitaarversterkers, zou het kunnen dat je gitaar meer z'n eigen karakter behoudt dan wanneer je em direct in de PC plugt.

Ik gebruikte zelf Guitar Rig met m'n Zoom 8080 op bypass als preamp/DI-box, om op die manier m'n gitaargeluid (en ook de 'feel') te behouden. Dat werkte best aardig.
Je zou ook eventueel een los effectpedaaltje kunnen gebruiken, als je dat hebt, die kunnen meestal ook als buffer/DI-box gebruikt worden.

Koekjes zijn lekker
16 april 2006, 18:11
Jo bedankt voor je reactie. Ik heb een gitaar met piezo, en die is actief (toch?). Als ik hem op de "niet-piezo" stand zet, is hij dan nog steeds actief, of is hij dan actief? Met andere woorden, gaat jou verhaal dus nog wel voor mij op?

En kan je een Pod trouwens ook zo instellen dat hij werkt als een DI box? Ik weet dat de sound van een Pod waarschijnlijk beter is dan dat hele Guitar Rig 2, maar toch...

Scali
16 april 2006, 18:53
Een piezo is altijd actief, maar als er ook 'gewone' elementen in de gitaar zitten, kunnen die best passief zijn (waarschijnlijk betekent het dan dat die elementen ook werken als je de batterij eruit haalt).
Ligt er dus maar aan wat de fabrikant heeft uitgehaald met de elektronica, daar kan ik weinig over zeggen. Volgens mij is het wel gebruikelijk om passieve elementen te gebruiken... Ik dacht dat Parker, MusicMan, Godin en Ibanez allemaal passieve elementen in hun gitaren met piezo gebruikten. Soms zijn ze zelfs compleet gescheiden en heeft de gitaar gewoon twee output-jacks.

Over een Pod kan ik weinig zeggen, ik heb er zelf weinig ervaring mee.

Nitefly7
16 april 2006, 20:40
wat gebruik je nu allemaal? want stel dat je al een POD hebt, dan hoef je die al niet meer te kopen (de outputs van een POD zijn line-niveau, ervanuitgaande dat je gewoon een geluidskaart's line-in gebruikt..zou dat al genoeg zijn om 't juiste niveau 'aan te bieden'..)

welke gitaar-met-piezo heb je? in 80% van de gevallen is de piezo wél actief (actief = 'met een preamp') en de 'gewone' elementen (nek/mid/brug) zijn dan passief..

mijn Parker heeft passieve piezo's (zonder preamp of eq) en passieve Seymour Duncans bijvoorbeeld..
de output jack is stereo ("links" = piezo's, 'rechts' is SD's) en met een Y-kabel (1x stereo naar 2x mono) split je dan 't signaal...

actieve 'gitaar-elementen' zijn EMG's e.d. (met een extra 9v batterij)
de rest is eigenljk passief (dimarzio, duncan, suhr...)

als je al een POD o.i.d hebt, dan is de output daarvan line-level/lijn-niveau..
je kan dus de output (links/mono) via een kabel naar je geluidskaart halen..

een andere optie is een (USB of firewire) 'audio-interface' kopen (= geluidskaart met 6,3" gitaarjack-ingang..) en die gebruiken..

een DI is wel handig, maar alles wat je gitaar op lijnniveau krijgt (rec.out/line-out etc..) zal werken..


ik ga ervan uit dat je 'n POD hebt/gaat hebben: dan kun je gewoon de POD in 'bypass' zetten, 'manual mode' en dan alles 'neutraal' en de POD aan je pc hangen...

IMHO, Guitar Rig reageert dynamischer en fijner op je gitaarspel dan een POD 2.0.... ik vond Guitar Rig en Amplitube beter klinken dan de POD..
POD XT is ander verhaal...

Bouke
16 april 2006, 21:01
Ik heb ook even GR2 geprobeerd. Erg cool programma en in eerste instantie dacht ik dat ik mijn podje zou gaan inruilen op een GR2-systeem. Maar na een paar dagen spelen kwam ik daar op terug. De mogelijkheden zijn echt gigantisch. Alle routing is mogelijk, dubbele, splitten, zoveel amps tegelijk als je maar wilt etc. Gaaf systeem. De clean sounds van de Twin etc. zijn best oke (goed), maar zo gauw als ik de drive in ga, wordt het volgens mijn oren toch minder mooi. Niet dat de PodXT nou de absolute top is, maar daar kan ik, geluidstechnisch, toch even net wat lekkerder mee werken.

Op zich wel een heel gaaf programma met features die ik graag in een podje zou zien...

Bouke (die *schaam* nog niet eens een Tonelab heeft geprobeerd)

Edit: O ja, ik gooide mijn gitaar in de Hercules 16/12 en met die Asio-drivers kon GR2 behoorlijk uit de voeten maar niet 1:1 zeg maar. Minimale latency bleef ik houden (voelen?).

Nitefly7
16 april 2006, 21:08
Ik heb ook even GR2 geprobeerd. Erg cool programma en in eerste instantie dacht ik dat ik mijn podje zou gaan inruilen op een GR2-systeem. Maar na een paar dagen spelen kwam ik daar op terug. De mogelijkheden zijn echt gigantisch. Alle routing is mogelijk, dubbele, splitten, zoveel amps tegelijk als je maar wilt etc. Gaaf systeem. De clean sounds van de Twin etc. zijn best oke (goed), maar zo gauw als ik de drive in ga, wordt het volgens mijn oren toch minder mooi. Niet dat de PodXT nou de absolute top is, maar daar kan ik, geluidstechnisch, toch even net wat lekkerder mee werken.

Op zich wel een heel gaaf programma met features die ik graag in een podje zou zien...

Bouke (die *schaam* nog niet eens een Tonelab heeft geprobeerd)

Edit: O ja, ik gooide mijn gitaar in de Hercules 16/12 en met die Asio-drivers kon GR2 behoorlijk uit de voeten maar niet 1:1 zeg maar. Minimale latency bleef ik houden (voelen?).

de POD XT vond ik weer net iets dynamischer/even dynamisch als Guitar Rig (GR2 heb ik nog niet kunnen testen)

qua latency vond ik 't acceptabel (denk dat ik op 9 of mss zelfs 20 zat..)

het hangt ook af van de afluistering, had je in beide gevallen een hoofdtelefoon op? of ging je door (studio-)speakers?

Koekjes zijn lekker
16 april 2006, 21:37
wat gebruik je nu allemaal? want stel dat je al een POD hebt, dan hoef je die al niet meer te kopen (de outputs van een POD zijn line-niveau, ervanuitgaande dat je gewoon een geluidskaart's line-in gebruikt..zou dat al genoeg zijn om 't juiste niveau 'aan te bieden'..)

welke gitaar-met-piezo heb je? in 80% van de gevallen is de piezo wél actief (actief = 'met een preamp') en de 'gewone' elementen (nek/mid/brug) zijn dan passief..

mijn Parker heeft passieve piezo's (zonder preamp of eq) en passieve Seymour Duncans bijvoorbeeld..
de output jack is stereo ("links" = piezo's, 'rechts' is SD's) en met een Y-kabel (1x stereo naar 2x mono) split je dan 't signaal...

actieve 'gitaar-elementen' zijn EMG's e.d. (met een extra 9v batterij)
de rest is eigenljk passief (dimarzio, duncan, suhr...)

als je al een POD o.i.d hebt, dan is de output daarvan line-level/lijn-niveau..
je kan dus de output (links/mono) via een kabel naar je geluidskaart halen..

een andere optie is een (USB of firewire) 'audio-interface' kopen (= geluidskaart met 6,3" gitaarjack-ingang..) en die gebruiken..

een DI is wel handig, maar alles wat je gitaar op lijnniveau krijgt (rec.out/line-out etc..) zal werken..


ik ga ervan uit dat je 'n POD hebt/gaat hebben: dan kun je gewoon de POD in 'bypass' zetten, 'manual mode' en dan alles 'neutraal' en de POD aan je pc hangen...

IMHO, Guitar Rig reageert dynamischer en fijner op je gitaarspel dan een POD 2.0.... ik vond Guitar Rig en Amplitube beter klinken dan de POD..
POD XT is ander verhaal...

Ik heb een Ibanez S520x, met V1/V2 humbuckers. Die zouden dus passief moeten zijn. Volgens mij kan dat wel kloppen want toen mijn batterij pas leeg was werkte mijn normale elementen nog wel goed.
Ik prik mijn gitaar nu rechtstreeks in de mic ingang van de pc, want de line ingang is niet bruikbaar. Er zit een afgebroken stekkertje in, wat ik er morgen even uit moet zien te krijgen.

Ik zit momenteel zonder versterker/Pod(xt), want ik heb mijn Flextone II vanmiddag verkocht. Ik heb nu genoeg geld om een podxt live te kunnen kopen, maar ik wil graag zo veel mogelijk geld bewaren om onze garage om te bouwen tot "geluidsoverlastloze" oefenruimte (dus met een elektrisch drumstel). Ik ben dus nu een beetje aan het kijken naar een goedkope "tussenoplossing" qua gitaarversterking. Ik denk erover om goedkoop een 2e hands pod te kopen, zodat ik de sounds van de pod én de sounds van GR2 kan gebruiken. Als ik weer meer geld heb, en de oefenruimte 'af' is koop ik een PodXt (live)... Tot zover mijn achtergrondverhaal ;)

Ik zou de Pod dus inderdaad kunnen gebruiken, maar ik moet hem dan wel in de line-in doen dus.

JoostBaksteen
16 april 2006, 22:09
Ik zou de Pod dus inderdaad kunnen gebruiken, maar ik moet hem dan wel in de line-in doen dus.

Klopt. Zelf ga ik via mijn behrenger mengpaneeltje naar de line-in van mijn pc en vervolgens naar GR2.