PDA

View Full Version : Mat lak voor hoogglans afwerking?



Gitaarbouwer
16 april 2006, 15:06
Hoi,

Ik hoorde eens dat je het beste matte lak kunt gebruiken indien je een hoogglans afwerking wilt hebben (uiteraard na lang schuren en polijsten e.d.).

Een beetje vreemd verhaal vond ik. Iemand die dit kan onderschrijven?

no 1 hops
16 april 2006, 19:50
onderschrijven niet, maar wel melden dat ik eens een harder, rashard geloof ik, gebruikt heb voor een tafel hoogglans te lakken.
daarna met schuurpapier en polijstpasta afwerken, en dat was net een spiegel

Javaca
16 april 2006, 19:52
Robert (B_2_the_a) heeft z'n bas mat gelakt. Door het spelen polijst hij het hoogglans...

RopStop
17 april 2006, 13:40
Ja hoor, als je het oppervlak maar glad genoeg maakt wordt het altijd glans.

Gitaarbouwer
17 april 2006, 18:31
Ja hoor, als je het oppervlak maar glad genoeg maakt wordt het altijd glans.

Maar waarom zou je mat lak gebruiken i.pv hoogglans? Droogt het sneller? Wordt het harder? Dat vraag ik me nog steeds af.

RAW
17 april 2006, 20:47
Ook al is het heel goed mogelijk om een mat gelakt oppervlak prachtig te laten blinken, de laklaag zelf is altijd iets mat. Hierdoor ontstaat een hele lichte vervaging van de oorspronkelijke houtnerf, in sommige gevallen is dit effect mooier dan de heldere nerf van het onderliggende hout (smaken verschillen nogal...).
Matte lak is over het algemeen iets minder hard dan heldere lak, reden voor sommige schilders om eerst enkele lagen heldere lak aan te brengen en vervolgens de zaak af te werken met een matte lak. Zo heb je het vervagend effect en tòch een totale laklaag die niet snel door en door beschadigd....

Why invent the wheel when someone's beat you to it?

Gitaarbouwer
17 april 2006, 21:11
Ook al is het heel goed mogelijk om een mat gelakt oppervlak prachtig te laten blinken, de laklaag zelf is altijd iets mat. Hierdoor ontstaat een hele lichte vervaging van de oorspronkelijke houtnerf, in sommige gevallen is dit effect mooier dan de heldere nerf van het onderliggende hout (smaken verschillen nogal...).
Matte lak is over het algemeen iets minder hard dan heldere lak, reden voor sommige schilders om eerst enkele lagen heldere lak aan te brengen en vervolgens de zaak af te werken met een matte lak. Zo heb je het vervagend effect en tòch een totale laklaag die niet snel door en door beschadigd....

Why invent the wheel when someone's beat you to it?

Duidelijk verhaal. Bedankt.