PDA

View Full Version : Fender Mex Strat



lepaul
15 april 2006, 23:11
Hey mensen,
Ik heb even een vraagje. Ik kan een fender mexican strat met serienummer MN2 064515 kopen voor 350 euro. Na lang zoeken op internet, kon ik nog net zelf achterhalen, dat hij waarschijnlijk in 1992-1993 gebouwd is.
Nu is mijn vraag, is dit een goed bouwjaar voor mexicaanse strats en is dit een goede prijs.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen..
Alvast bedankt!

guitardude
15 april 2006, 23:42
Na lang zoeken op internet?
1 minuutje op de Fender site en je ziet dat hij uit 92-93 komt..
http://www.fender.com/support/dating/mexican_dating.php

Overigens zal je toch zelf moeten testen om te weten of hij goed is. En verder is 350 volgens mij wel een normale prijs voor een 2dehands mex. :)

Globetrotter
16 april 2006, 00:14
Hoi!

Zeker een aanrader... ik heb er ook 1tje, en is zowat mijn main axe (voldoende als je op mijn niveau speelt...). Ik ben der best tevreden van, strats zijn sowieso bijzonder polyvalente gitaren en of hij nu uit mexico komt of uit de states, is kwestie van goesting en hoeveel je deraan wil geven. Laat je maar niet al te gauw van de wijs brengen dat een Amerikaanse zoveel beter is. Ik speel in een band met een andere gitarist met een USA en die klinkt daarom niet veel beter of bespeelt daarom niet gemakkelijker of slechter. Goede gitaar, zeker voor die prijs!
Cheers,

Bart

Jax
16 april 2006, 07:41
Dan moet ik zeggen dat ik het weer niet eens ben met globetrotter. Er was een tijd dat ik erg into strats was, ik had toen niet erg veel geld, maar heb uiteindelijk gespaard voor een mex strat, omdat het een fender was. Ik kan je vertellen dat ik er al na drie dagen achter was dat dit niet de strat was waar ik op had gehoopt. Crappy geluid, niet zo'n goede bespeelbaarheid, en de hele feel van de gitaar klopte imo niet. Ik weet niet zeker in hoeverre dit een subjectieve kwestie was, of dat de gitaar echt gewoon van niet zo'n goede kwaliteit was. Mijn punt is gewoon, staar je niet blind op een fender OMDAT het een fender is. Als je een lekkere strat zoekt, zou ik ook naar andere merken kijken, als tokai, een oude fernandes revival, en zelfs een nieuwe richwood, voor de helft van de prijs.

Globetrotter
16 april 2006, 11:17
Hoi!

Ik moet Jax wel deels gelijk geven... Natuurlijk kan dat geval ook een alleenstaand feit zijn, maar ik heb der zo geen ervaringen mee. Waar hij wel helemaal gelijk in heeft is dat der nog evengoed andere merken zijn die ook bijzonder kwalitatief zijn. Een Fender is niet heiligmakend omdat er zulk logootje op hangt. Ik ben der echter wel tevreden van!
Cheers,

Bart

lepaul
17 april 2006, 18:23
Trouwens, wat mij nog niet was opgevallen was dat het brugelement omgekeerd zit. Wat kan hier de reden voor zijn? (gebruik als lefty lijkt me zo onlogisch) Wat voor effect heeft dit op de gitaar en het geluid.
Dit is de gitaar
http://img401.imageshack.us/my.php?image=strat2cg.jpg

Luke-wannabe
17 april 2006, 19:05
Fender mex is helemaal zo slecht nog niet hoor!!!

Rock&Roll
17 april 2006, 19:05
lijkt mij een kopietje van de wiring van een hendrix signature (toch een van de versies). Echt véél invloed op je geluid zal het niet hebben. Beetje minder bas en wat minder hoog, maar ja hoe merkbaar is dat op een brugelement. Verder is de slagplaat dus niet origineel.

Eko
17 april 2006, 19:32
Heeft dezelfde opstelling als de Dick Dale strat. Setje .011 of .012 er op een surfsound here we come!

Dude
18 april 2006, 00:02
mjah ik heb een mex maar ook een usa strat en er zit dus WEL degelijk verschil in.

die mex voelt gewoon stukken minder aan, ook vind ik de onversterkte tone van de mex butt klinken, heel doods en iel. Die usa daarintegen klinkt onversterkt al vol en massief.

De electronica op de mex is ook om te huilen, elementen daarintegen zijn naar mijn mening prima, ik heb de brug pup van die usa in de mex gezet en merkte weinig verschil.

Wat ik echt een BUTT punt vind aan die mex strats zijn de kwaliteit van de frets, na 3 jaar intensief spelen zijn de frets in de E posities al behooorlijk opgesleten, ik denk nog een jaartje flink doorspelen en ze zijn aan vervanging toe. Ik snap niet waarom die dingen zon slechte kwaliteit hebben,

Ach... het is een prima gitaar hoor, geloof me. maar als je de kans hebt voor een usa te gaan zou ik dat zeker doen

hendrix2
18 april 2006, 10:15
Ik heb zeer goede ervaring met mex strats. Het is mijn 'hoofd'instrument geworden en ik heb echt geen nood aan een nieuwe gitaar om deze mex te vervangen.
Hij speelt zeer soepel en klinkt goed. Wel is mijn ervaring dat iets oudere mexicaanse strats betere kwaliteit zijn dan de nieuwere. Een goede vriend van mij heeft een nieuwe mex. strat (bouwjaar 2005) die identiek is aan de mijne, alleen vinden we beiden dat de mijne 100maal beter speelt.
Ik zou zeggen, gewoon uitproberen en kijken of hij jou aanstaat. Is het niet bevredigend, dan kan je altijd sparen voor een USA...

@dude: dat van die frets heb ik ook wel al gemerkt, ik speel nu reeds 6 jaar op mijn strat (vrij intensief) en deze zijn echt wel aan vervanging toe. Enig idee wat dit kost?

Dude
18 april 2006, 10:17
ja das een duur grapje


check www.voxhumana.nl effe, mijn ervaring is dat ze ZEER goede kwaliteit leveren.

Mijn 79'er usa strat is echt gebruikt als een hoer als ik de body zo eens check en heeft nog de orginele frets en daar kan je echt amper aan zien dat ze slijten trouwens...

mex bespaart dus oa de kosten op dat soort zaken.

lepaul
18 april 2006, 15:09
Maar het is dus wel pas mijn eerste gitaar. En hij zit echt aan het limiet van mijn budget. Eigenlijk erboven, maar voor een Fender rek ik het budget graag.
Een echte American Strat is voorlopig dus nog geen optie. Die komt nog wel :). Zeker weten!
Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso zo snel mogelijk even langs om hem te bespelen.

:speed:

Kim Wilson
18 april 2006, 15:47
Ik vind €350 nogal veel geld voor een Mex. Ik heb een paar maand geleden een Japanner gekocht voor €300...

E-J
18 april 2006, 16:43
Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval (ook omdat het je eerste gitaar is) dan voor een leuke NIEUWE London City Spitfire II gaan :) je bent stukken goedkoper uit, klinkt erg goed, alleen moet je genoegen nemen met het feit dat er geen Fender op staat....

robin..
18 april 2006, 18:20
Ja, ik heb een london city spitfire II, ik heb ook op de mex strat gespeeld maar vond de spitfire vele malen beter!

bat
18 april 2006, 20:59
Spuit 11: ook ik heb een Mexicaanse strat en ben er bijzonder blij mee. Ik heb wel gemerkt dat er een groot verschil is tussen de exemplaren van dik 10 jaar terug (waar ik er dus één van heb) en die van tegenwoordig. Die van nu zijn een stuk slechter, qua alles (afwerking, electronica, klank).

Wel heb ik ook last gehad van slijtende frets, maar die van mij zijn eind vorig jaar voor 75 euro gevlakt, inclusief een zeer uitgebreide afstelbeurt, 2 setjes snaren en een revamp voor de electronica (weerstandje erbij, dat soort dingen). En ik had 'm toen 10,5 jaar.

Een mexicaan van voor 1996 is in mijn ogen zeer de moeite waard.

lepaul
18 april 2006, 21:22
300 euro voor een japanner? Das zeker een toffe deal :) , maar alles wat ik op speurders/marktplaats/gitaarmarkt zie aan japanners en mexen is allemaal boven de 350 euro. En als ik dan wel eens eentje zie van 300, dan woont die gast in de Achterhoek of iets in die richting :mad: (wat doen al die oosterlingen toch met al die gitaren :s). Dan heb ik dat verschil er met de reis vanuit Rotterdam al bijna uit.
Deze Fender bevindt zich gewoon in mn stadje, is van voor 1996 en ziet er bovendien erg gelikt uit.
Ik hoop gewoon op een van de goede exemplaren. Ik heb ook op een spifire gespeeld en deze vond ik ook zeker lekker. Je mag me oppervlakkig noemen, of merkengeil, maar toch ga ik liever voor een Fender. En over zowel de Fenders als de LC's hoor ik wisselende meningen.
En ik moet er eerst nog op spelen, als het prut is dan ga ik er echt geen 350 euro voor neerleggen. :stop: Dan kan ik nog altijd voor een LC Spitfire II gaan.

Kim Wilson
18 april 2006, 21:51
Ik heb niet gezegd dat ie te koop stond voor €300. Je moet ook een beetje afdingen. ;)

Wabbie
18 april 2006, 22:27
Mijn mex strat doet al ruim 16 jaar dienst en ondertussen begin ik te merken dat er onderdelen aan vervanging toezijn. Maar dat zijn dan met name de elektronica en de element. Voor de rest is er helemaal niks mis met die gitaar, beetje fretwear dat wel, maar wat wil je als ze ruim 14 jaar als main axe dienst heeft gedaan en tegenwoordig backup axe is ;).

richie sambora
19 april 2006, 14:35
ik heb mijn mex strat nieuw gekocht (wel in 95 gemaakt)
en ik heb onlangs een nieuwe gestest en ik vind de mijne ook veel beter...

( en ja ik heb ze eerlijk beoordeelt)

Letsgo21
19 april 2006, 15:16
kijk maar naar de classic serie, daar kun je geen slecht woord over vinden...

bat
19 april 2006, 20:03
kijk maar naar de classic serie, daar kun je geen slecht woord over vinden...
Jawel: de lak op de toets bij de maple toetsen. Let maar eens goed op hoe die is afgewerkt bij de frets.

floyd
19 april 2006, 20:19
Jawel: de lak op de toets bij de maple toetsen. Let maar eens goed op hoe die is afgewerkt bij de frets.


klopt , bij de mijne mist een klein beetje lak op de kop en onder aan de hals.
Maar verder ben ik uiterst tevreden over mijn strat.

lepaul
19 april 2006, 20:38
Woehoeeeee...
Ik heb 'm gekocht!
De man van wie ik hem kocht was een echte fender-fanaat, hij had aan de muur nog een jaguar, jazzmaster en een bronco uit de jaren zestig hangen en ook nog een twelvestring-guitar van Fender. Een hele aardige gozer die met een beetje pijn in zn hart deze wegdeed. 'Hij was te jong' (1992)

Man wat is ie gaaf... :) :) :)

http://img216.imageshack.us/my.php?image=img01138ph.jpg

http://img216.imageshack.us/my.php?image=img01040tb.jpg

http://img216.imageshack.us/my.php?image=img011027rt.jpg

Ik ben in de zevende hemel en ga gauw weer naar mn gitaar!
:)

bat
19 april 2006, 21:11
Aparte kleur, maar voor de rest: gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Wabbie
19 april 2006, 23:22
gaaf ding man, volgens mij heeft een van mijn huisgenoten ook een mex in die kleur!

Luke-wannabe
19 april 2006, 23:29
Vet ding man!

Letsgo21
20 april 2006, 13:22
mega knappe kleur trouwens, succes ermee, ziet er top uit!

LPplayer
20 april 2006, 14:31
Weet iemand of de Fender Highway strats of telecasters beter of even goed zijn als de mexicaanse, want die zijn gewoon amerikaans toch?

Wabbie
20 april 2006, 14:41
Waren highway strats/ tele's niet in amerika in elkaar gezet met mexicaanse onderdelen? Zoiets meen ik mij te herinneren namelijk.

LPplayer
21 april 2006, 01:16
Okay, want ik heb vandaag zo'n highwaytele uitgeprobeerd. Man wat speelde die lekker vlot en het leek op een normale tele. echt tele's spelen lekker licht
Hij klonk ook niet verkeerd.


Waren highway strats/ tele's niet in amerika in elkaar gezet met mexicaanse onderdelen? Zoiets meen ik mij te herinneren namelijk.

hansies
21 april 2006, 08:17
Weet iemand of de Fender Highway strats of telecasters beter of even goed zijn als de mexicaanse, want die zijn gewoon amerikaans toch?


Gewoon amerikaans................wat bedoel je daarmee.......!!!!

Luke-wannabe
21 april 2006, 11:38
Waarom loopt iedereen toch te zeiken dat die mex standards zo slecht zijn? Ik heb een aantal mex standard strats en teles bespeelt, maar ik vind ze best goed! Niet echt mijn ding, maar ik vind er niets mis mee!

Wabbie
21 april 2006, 13:07
Waarom loopt iedereen toch te zeiken dat die mex standards zo slecht zijn? Ik heb een aantal mex standard strats en teles bespeelt, maar ik vind ze best goed! Niet echt mijn ding, maar ik vind er niets mis mee!

Mex strats rule, ik zweer echt bij mijn oude aftandse mexicaanse stratje. Dat ding is gewoon briljant voor blues!

LPplayer
21 april 2006, 15:30
zoals ik het zeg, dat ze gewoon in amerika zijn gemaakt en dat ze beetje naar de kwaliteitsstandaard zijn gemaakt...
ZO moeilijk is die vraag ook weer niet TOCH


Gewoon amerikaans................wat bedoel je daarmee.......!!!!