PDA

View Full Version : Floyd-Rose Systeem



PunkGuitarist
6 november 2002, 10:19
Kan iemand mij precies uitleggen wat een Floyd- Rose systeem is??

collin hoeve
6 november 2002, 11:00
een floyd rose systeem is een brug systeem waarbij de brug "zweeft"... je kunt dus de spanning van je snaren veranderen door aan je 'tremolo pook' te gaan trekken (of duwen) en zo wordt je toon lager of hoger, ik zelf kan eigenlijk niet meer zonder, want dive bombs maken met je gitaar is toch wel erg leuk, en het geeft veel meer vrijheid in hoe je je noten aanslaat en wat je met ze doet, btw... ALS je een floyd rose hebt zorg dan dat je ook een locking systeem op je kam hebt zitten (bij de kop van je gitaar) want anders is je gitaar in no time ontstemt =]

PluueeR
6 november 2002, 11:11
Uiteraard bedoel je hier een Vibrato systeem ipv een Tremolo systeem. Vibrato verhoogd/verlaagd de noten. Tremolo verandert het volume.

Omdat Fender hun systeem Tremolo noemde noemt nu iedereen het Tremolo terwijl het Vibrato is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PluueeR op 2002-11-06 11:12 ]</font>

Rectifier
6 november 2002, 12:00
Als je geen liefhebber bent van divebombs en als je niet van plan bent om heel extreem veel dat ding te gebruiken raad ik hem niet aan.
Hij heeft als grote voordeel dat ie heel lang heel zuiver blijft en dat je er best ruig aan kunt trekken....

Maar als grote nadeel heb je een probleem als een snaar knapt. Dan is alles instabiel.
Nog iets, je kan je pols niet op de brug laten rusten, want dan wordt ie vals.
Maar dat is met alle zwevende vibrato's zo.

Stitch
6 november 2002, 12:15
Divebombs?? Kan me bij die naam wel iets voorstellen maar kan iemand et uitleggen? En floyd-rose is toch gewoon 'standaard' vibrato?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stitch op 2002-11-06 12:16 ]</font>

Raffel
6 november 2002, 13:37
Nog iets, je kan je pols niet op de brug laten rusten, want dan wordt ie vals.
Maar dat is met alle zwevende vibrato's zo.


is het niet de bedoeling dat je op een gitaar speelt ipv proberen zo hard mogelijk op je brug te drukken? :razz:

Ik heb daar echt absoluut geen last van.

Een dive-bomb will gewoon zeggen, dat je de zwengelstengel zover naar beneden drukt dat alle snaren tot hun verste ontspannen zijn en dus heel laag klinken. Kan leuk zijn...

skabouter
6 november 2002, 13:49
ik zou een GOEDE floyd rose niet iedereen aanraden.

voordelen:
met een goede floyd heb je nauwelijks ontstemming (als je top-locks hebt) verder kan je altijd leuke truukjes doen aan het eind van een nummer of er midden in in een solo enzo. en het zit totaal niet in de weg als je het niet gebruikt.
en als je een sustainer hebt kan je helemaal mega vette sounds krijgen door de compressie vol open te zetten en dan aan de tremelo gaat hangen.

nadelen:

als je vaak je snaren down-tuned. dan moet je de locks steeds losdraaien. das heel onhandig.
een floyd rose gaat vaak ook een beetje ten koste van de sustain van je gitaar.

Anders Destium
6 november 2002, 16:19
Een floyd geeft je vleugeltjes :smile:

Rectifier
6 november 2002, 18:27
is het niet de bedoeling dat je op een gitaar speelt ipv proberen zo hard mogelijk op je brug te drukken?

Ik heb daar echt absoluut geen last van.


Ik heb nergens getypt dat ik de brug zo hard mogelijk naar beneden druk....!!!
Feit is wel dat best wel wat gitaristen hun pols op de brug laten steunen in sommige gevallen. (bv. tokkelen)

Maar daar heb jij absoluut geen last van! :grin:

Negative K3 fan
6 november 2002, 19:11
een floyd is ghey :grin:

Ic3gl0vE
6 november 2002, 19:18
Tokkelen?

palm muten! :grin:

Darklight
6 november 2002, 19:35
een floyd is ghey

Goede reden geef je ook enzo :wink:

Ik heb ook een Floyd en moest er in begin erg aan wennen vooral als ik mn gitaar anders wilde stemmen. Ik heb toch besloten om mijn nieuwe gitaar weer met Floyd te kopen. Als hij eenmaal goed getuned is blijft hij dat ook!

Moonchild
6 november 2002, 19:46
ik ben het helemaal met skabouter eens, alleen een GOEDE floyd is aan te raden, denk aan de original floyd rose (OFR)en op de Ibanez gitaren (want dat zijn eigenlijk de meest voorkomende axes met floyds) moet je kijken naar een edge brug (zowel edge, lo-pro edge, als double edge)

slechte trems kunnen je een hoop ellende geven

Negative K3 fan
6 november 2002, 21:02
Op 2002-11-06 19:35, schreef Darklight:

een floyd is ghey

Goede reden geef je ook enzo &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">



en wat voorspelbaar ben jij...

Ic3gl0vE
6 november 2002, 21:40
k3 fan jij bent 'ghey'

skabouter
6 november 2002, 21:49
juist, moonchild,

ik heb hier al te veel toppics gezien over mensen met een floyd waar ze alleen maar kwaad over spreken. vooral JUIST met ontstemmen enzo. maar als je een GOEDE floyd hebt dan issie nog beter in tune te houden dan een fixed bridge !

ik heb een lo-pro double edge, en ik heb nu al 3 weken NIET hoeven stemmen. en de trem gebruik ik toch vrij veel.

Moonchild
6 november 2002, 23:01
mijn Lo-trs II blijft ook perfect in stemming, hij is alleen niet goed afgesteld, dus is ie tot de volgende afstelbeurt gelockt.

Ik speelde laatst op een PERFECT afgestelde 555, ik vond m serieus veel beter dan de RG3120 met lo-pro edge die ik erbij had om te testen.

Moraal: de afstelling is MINSTENS zo belangrijk als de brug zelf.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-11-06 23:02 ]</font>

vulvasonic
6 november 2002, 23:17
Is dat zo, moonchild?
Ik heb namelijk 3 weken geleden een RG met een EDGE-brug gekocht en ik ben daar bijzonder over te spreken. Zozeer zelfs, dat ik overweeg gelijk maar een reserve ervoor aan te schaffen. Het probleem is echter dat ik helaas niet in staat ben iedere maand een goede gitaar te kopen en daardoor wordt ik min of meer gedwongen te kijken naar goedkopere alternatieven in de RG-reeks (het liefst nog 2de hands ook).
Maar helaas hoor ik zoveel negatieve verhalen over o.a. de TRS-systemen. Zijn die dingen desondanks niet goed te houden?
;}

Raffel
7 november 2002, 08:52
Op 2002-11-06 18:27, schreef Rectifier:


is het niet de bedoeling dat je op een gitaar speelt ipv proberen zo hard mogelijk op je brug te drukken?

Ik heb daar echt absoluut geen last van.



Ik heb nergens getypt dat ik de brug zo hard mogelijk naar beneden druk....!!!
Feit is wel dat best wel wat gitaristen hun pols op de brug laten steunen in sommige gevallen. (bv. tokkelen)

Maar daar heb jij absoluut geen last van! &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">




Daar heb ik wel last van ja, maar bij mij klinkt ie nou eenmaal alleen raar als ik dat wil. Zal wel aan mij liggen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">

Wat is dat trouwens voor onzin dat je minder sustain hebt van een floyd. brokkel!

ohw ja, en een lo-trs II beter in tune blijven dan een lo pro edge? Maak dat ding iets langer mee dan 5 minuten, en dan kom je er wel achter hoe klote een lo-trs of lo-trs II is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raffel op 2002-11-07 08:55 ]</font>

Neals
7 november 2002, 10:24
kben zelf een down-tuner, en dan is floyd zeer irri... Voordeel is dat je weinig hoeft te stemmen....

Op zich is een back-up gitaar voor optredens zeer aan te raden, bij een gitaar met floyd noodzaak.

Raffel
7 november 2002, 10:54
een backup is altijd noodzaak als je t mij vraagt. Maar wat is het probleem met downtunen dan? Of bedoel je on-the-fly een andere tuning pakken? Dat moet je met een floyd idd niet doen, maar verder is er geen probleem met down-tunen

Anders Destium
7 november 2002, 13:34
Ik kan niet voorstellen dat iemand een lo-trs DURFT te vergelijken met een edge of lo-pro.
Ik kan het weten want ik heb zowel een lo-trs als een edge op een gitaar zitten en die edge is niet alleen superieur met stemmen, maar ook met gestemd blijven....
Ik zou dus ook zeker nooit meer een gitaar kopen met een lo-trs (sinds ik beter ben gewend), ook omdat de duurzaamheid minder is

Moonchild
8 november 2002, 14:56
En dat is ook het punt waar de Lo-trs keihard afgaat, de duurzaamheid, de knife edge is binnen no time versleten en dan is het echt een onding.
Het ding ontstemt niet sneller, de toplocks zijn hetzelfde en de snaren worden op dezelfde manier vastgemaakt op de brug.
Wat je bedoelt met onstemmen is denk ik, dat ie niet helemaal terugkomt in de neutrale positie, dat is echt het belangrijkste bij een floating trem. De reden dat de lo-trs hier zo slecht in is, is dus de knife edge die te snel verslijt. En de studs die geen studlocks hebben schijnen ook inferieur te zijn.
Een gloednieuwe perfect afgestelde lo-trs II zal in principe even goed in stemming blijven als de edge bruggen (hij zal hoogstwaarschijnlijk wel een andere feel hebben, want de lo-trs is een metalen plaatje, en de edge is een massief blok).
Het verschil met de edge is dus dat ie langer goed blijft, en dat je in de instellingen een veel grotere marge hebt waarin je naast de perfecte afstelling mag zitten.

Moonchild
8 november 2002, 15:02
Ik zou dus niemand een lo-trs aanraden, behalve in speciale gevallen. bijvoorbeeld een Jem 555 nieuw voor 960 euro.
Hijs nu trouwens 1240 bij Feedback :grin:

Maar nu het toch over floyds gaat, ik wil mijn trs vervangen met een Original Floyd Rose (wat er op de jackson gitaren zit) alleen vraag ik me een beetje af wat nou precies die OFR's zijn. als je bij voxhumana kijkt heb je schaller en gotoh floyd roses, welke moet ik hebben?
OFR past trouwens gewoon op de plek van de trs (aangezien de lo-trs een goedkope knock-off is van de OFR)

Anders Destium
8 november 2002, 15:17
Zijn allebei heel goed, zowel de Schaller als de Gotoh, alleen hun afmetingen en locks zijn net anders.

Kan je het beste daar navragen, hebben ze wel verstand van :wink: