PDA

View Full Version : outside soleren



EC
15 april 2006, 18:51
Hoe werkt het outside soleren?? Ik heb gehoord dat je daarmee de spanning opbouwt in een solo...

En hebben jullie daar ook voorbeelden van in de vorm van nummers van bekende jazz gitaristen... ???

Dus kan iemand mij uitleggen hoe ik daar een start mee kan maken ? en kan je dat ook toepassen in de Blues ??


grtz :)

Jimi Hendrix
15 april 2006, 19:08
Larry Carlton luisteren...
Simpele voorbeelden:
Even een halfje hoger en dan weer oplossen naar de 'goede' ladder.
Melodisch mineur spelen op mineur7 akkoorden.
Dat laatste is natuurlijk niet echt outside, maar kan wel harmonisch spannend klinken.

GuitarMaster
15 april 2006, 19:37
Hoe werkt het outside soleren?? Ik heb gehoord dat je daarmee de spanning opbouwt in een solo...

En hebben jullie daar ook voorbeelden van in de vorm van nummers van bekende jazz gitaristen... ???

Dus kan iemand mij uitleggen hoe ik daar een start mee kan maken ? en kan je dat ook toepassen in de Blues ??


grtz :)

Je kan het zeker in blues gebruiken, ik doe het zelf wel eens door een solo te spelen waarin alleen maar niet-sterke noten voorkomen (dus niet de grondtoon, kwint en terts). Zo bouw je echt een enorme spanning op, die je na een tijdje dan weer kunt laten oplossen door "gewoon" te gaan spelen.
Een erg leuke manier om je solo's interessanter te maken.

Tristan
15 april 2006, 19:43
In de blues toepassen kan zeker, luister maar eens naar Scott Henderson, die doet dat op een waanzinnige manier... Als je wat meer over outside spelen wilt weten is het zowieso de moeite waard om de instructie video/dvd van Scott Henderson "Jazz Fusion Improvisation" te halen, daarin legt hij precies uit welke ladders en arpeggio's hij gebruikt om outside te spelen over verschillende akkoorden...

Ik heb zo mijn eigen theorie over outside spelen ontwikkeld...
Wat je kan doen is het indelen van alle scales in Root scales (inside) en Outside scales (outside)
Dit zijn zo'n beetje de scales die ik ken:
Melodisch mineur (en alle verschillende modi/trappen)
Octotonisch
Heletoons

Mineur Pentatonisch / Majeur Pentatonisch
Mineur Pentatonisch 6 / Dominant Pentatonisch

Majeur (en alle verschillende modi/trappen)
Harmonisch mineur / Phrygisch dominant
Zigeuner mineur / Zigeuner majeur

De eerste drie ladders beschouw ik als outside scales: deze klinken ook goed als ze niet het akkoord suggereren dat er daadwerkelijk klinkt...
De pentatonische ladders kan je zowel als inside als outside scales gebruiken...
De laatste drie scales vind ik zelf niet geschikt om outside mee te spelen, dus die gebruik ik juist om op te lossen naar het akkoord toe...

Een andere benadering is gewoon door een akkoord te loopen en hierop alle 12 tonen te proberen. Je schrijft je favoriete en minst favoriete outside noten op en dan kijk je in welke scales je favoriete noten zitten, zonder dat je minder favoriete outside noten erin zitten. Sommige scales werken ook weer niet, omdat ze zowel de b6 als de 6 suggereren en ook nog een 7 hebben, maar uiteindelijk houdt je dan een paar scales over die wel erg goed werken...

Veel plezier ermee!

Negative K3 fan
15 april 2006, 20:17
luister maar eens naar Scott Henderson, die doet dat op een waanzinnige manier...

http://www.youtube.com/watch?v=IIuG6cVPig0&search=henderson%20scott

je hebt nog gelijk ook :)

LuukieRayVaughan
15 april 2006, 21:09
Robben Ford kan er ook wat van.

Tristan
15 april 2006, 21:59
http://www.youtube.com/watch?v=IIuG6cVPig0&search=henderson%20scott

je hebt nog gelijk ook :)

Je gaat me toch niet vertellen dat jij Scott Henderson nog niet kende???
Een goed blues album van hem is trouwens Tore Down House. Well to the Bone is een van zijn laatste blues albums, maar daarop is het echt blues/ fusion geworden. Met Tribal Tech vind ik Thick een van de vetste platen...

Tristan
15 april 2006, 22:00
Robben Ford kan er ook wat van.

Absoluut, maar die speelt wel een stukje smoother, minder rauw dan Scott Henderson. Gaat misschien wat meer de Larry Carlton kant op...

Negative K3 fan
16 april 2006, 13:07
Je gaat me toch niet vertellen dat jij Scott Henderson nog niet kende???

kwa naam wel en ooit wel eens een nummer gehoord, maar verder niet :gitarist:

Tristan
16 april 2006, 14:24
kwa naam wel en ooit wel eens een nummer gehoord, maar verder niet :gitarist:

Veel plezier ermee dan, want die man is echt ziek!!!
Als je van blues houdt zou ik zowieso Tore Down House halen en voor de meer Jazz/Rock achtige dingen Thick van Tribal Tech...

arjanb01
16 april 2006, 14:25
kwa naam wel en ooit wel eens een nummer gehoord, maar verder niet :gitarist:

MENSEN DIT IS BLUES SPELEN !!! Scottie, Robben en Larry zijn toppers op dit gebied ! En wie heeft het nu nog over Clapton ? Hahahaha, post meer van dit soort filmpjes ! Ik sta zwaar te freaken hier ! :rockon:
Heb zelf tore down house en well to the bone van Scott Henderson en dit zijn absolute top blues platen !

Negative K3 fan
16 april 2006, 14:42
ik moet zeggen dat het hier wel gaat om muzikanten muziek, af en toe leuk, maar ben er niet wild van

arjanb01
16 april 2006, 14:44
ik moet zeggen dat het hier wel gaat om muzikanten muziek, af en toe leuk, maar ben er niet wild van

muzikanten muziek ??? Luister maar es naar tore down house ! Absoluut geen freakmuziek, maar echt lekker luisterbaar ! You'll love it ! :hippie:

Tristan
17 april 2006, 13:35
muzikanten muziek ??? Luister maar es naar tore down house ! Absoluut geen freakmuziek, maar echt lekker luisterbaar ! You'll love it ! :hippie:

+1 Scott Henderson is ook echt een waanzinnige Blues gitarist hoor!