PDA

View Full Version : Ja,ja.... dom plan, ik weet het. Maar........



G.G.
15 april 2006, 14:55
Ik zet hem hierneer, want het is geen zelfbouw.

Zit al heel lang met een idee te spelen dat te dom klinkt om waar te zijn (maar wil het toch proberen en jullie mening weten)

Op marktplaats kan je bij diverse grote zaken al voor 70 euro een "schitterende" imitatie strat kopen (met echt houten body, elzen (geen lindehout of mdf of multiplex)).

Nou weet ik dat iedereen zegt: da's bagger, zo'n gitaar. En dat weet ik ook wel, maar een elzen body is een elzen body. Spuitwerk is natuurlijk ook niet alles, maar wel leuk om te reliccen. )Dus ff 3 keer van de trap gooien en aan de trekhaakhangen over de A20 en dat soort acties).

Dan heb je dus een mooie afgeragde body voor €70

De rest van de zooi (die naar mijn mening van inferieure kwaliteit moet zijn voor zo'n abseurd bedrag) kan je op marktplaats wel kwijt raken als je de prijs maar laag genoeg houdt.

Bijv: (onder eerlijke vermelding dat het troep is natuurlijk)

tremelo €7,50
Hals €15,00
Stemmechanieken €7,50
Elementen en potmeterers €15,00
Plugingang met plaatje en nackplaat €5,00

Voor dit soort bedragen raak je die zooi echt wel kwijt zonder iemand te naaien en dan koste die body me ineens netto € 15

daara wilde ik bij GHS een komplete set kopen van elementen (imitatie Texas specials) voor ongeveer $60 (altijd leuk met die lage dollarprijs)

Zit je dus uiteindelijk op een totaal van ongeveer netto €75

Dan op marktplaats een beetje een fatsoenlijke strathals (squire ofzo) vinden. Met een beetje zoeken voor €50

En nog een tweedehands tremelootje van iets betere kwaliteit €25

Volgens mij heb je dan voor €150 een heel leuk instrumentje als backup dat precies zo semengesteld is zoals je zelf wil (maar dan lowbudget)

Zou het de moeite waard zijn om het eens te proberen mat zo'n €75 imitatie sunburst stratje van marktplaats.

Hoeft geen super instrument te worden, daar heb ik er al twee van hier naast me staan :rockon: (die gaan nooit meer de deur uit. Moet meer wat leuks worden voor erbij om op te pingelen.

RUIS
15 april 2006, 15:08
Koop er dan één van 150 en mishandel die. Zelfde resultaat, veel minder werk. Of beter, gebruik die tijd om gitaar te spelen.

STW
15 april 2006, 15:11
ik vind t wel een leuk idee
lekker rommelen, lekker low budget en misschien klinkt/speelt t ook nog goed

Franc
15 april 2006, 15:58
Heel veel lol voor 150 euro :)

Er zijn dingen waar je het slechter aan zou kunnen besteden.

Doen!

dickie
15 april 2006, 16:02
Tip veur de body: 10 min in de oven op 200 oC en daarna koelen in bak met ijskoud water.... Doe em dan wel ff in de plastic!

G.G.
15 april 2006, 16:04
Koop er dan één van 150 en mishandel die. Zelfde resultaat, veel minder werk. Of beter, gebruik die tijd om gitaar te spelen.

Ik snap wat je bedoeld, maar dan is de keus erg beperkt, de hals vaak bagger en de elementen ook niet veel soeps. Die GFS elementen zijn wel redelijk en je hebt keus.

JvD.
15 april 2006, 16:55
je vergeet de verzend kosten, maar als nog, leuk idee.. doen =D

G.G.
15 april 2006, 17:02
je vergeet de verzend kosten, maar als nog, leuk idee.. doen =D
KLopt, en de invoerrechten zitten er ook nog ff niet bij. Maar dat kan nooit echt veel zijn omdat het om een product van een paar tientjes gaat.

Wat ik mee meer afvraag: Is het wat zo'n body van zo'n €70 euro gitaar? Mijn mening zou zijn: "een plak elzen is een plak elzen" dus het zou geen hol uitmaken of ik zo'n body neem of er eentje van warmoth neem die 5 keer zo duur is (en dan heb ik alleen de body nog maar en geen shit om op marktplaast te dumpen, dus uiteindelijjk zou die warmoth body dan zo'n 20 keer zo duur zijn als op mijn manier.

Luke-wannabe
15 april 2006, 18:00
KLopt, en de invoerrechten zitten er ook nog ff niet bij. Maar dat kan nooit echt veel zijn omdat het om een product van een paar tientjes gaat.

Wat ik mee meer afvraag: Is het wat zo'n body van zo'n €70 euro gitaar? Mijn mening zou zijn: "een plak elzen is een plak elzen" dus het zou geen hol uitmaken of ik zo'n body neem of er eentje van warmoth neem die 5 keer zo duur is (en dan heb ik alleen de body nog maar en geen shit om op marktplaast te dumpen, dus uiteindelijjk zou die warmoth body dan zo'n 20 keer zo duur zijn als op mijn manier.
Nee natuurlijk is een plak enlzen geen plak elzen
Elk stuk hout is verschillend. Houtdichtheid enzo...

G.G.
15 april 2006, 18:17
Nee natuurlijk is een plak enlzen geen plak elzen
Elk stuk hout is verschillend. Houtdichtheid enzo...

Gaan we nou op alle slakken zout leggen?














Nee hoor, ik ben het wat dat betreft wel met je eens hoor. Tuurlijk zit er verschil in, maar er zijn zoveel factoren die het geluid bepalen van een gitaar. Mijn vraag is dus eigenlijk is het een beetje een zinnig projectje om eens te proberen (kosten stellen toch niet veel voor) of heeft het echt helemaal geen zin/nut om zo'n barrel te verbouwen.

Ik weet dat het resultaat niet te vergelijken is met een echte topkwaliteit fender, maar dat hoeft ook niet. Mijn toppertje heb ik al.

SimonS
15 april 2006, 18:22
ik zou persoonlijk niet bezuinigen op de hals en brug. Vooral de hals zou bij mij prioriteit hebben, een schrale gare hals zoals die op mn ouwe trouwe squier zit vergald toch veel speelplezier...

maar uiteraard is dit wel een erg tof idee :)

nopster
15 april 2006, 18:40
Een tijd geleden heb ik ook zoiets gedaan.

Ik heb een volhouten body, een neck, nieuwe elementen, een nieuwe slagplaat en vergeelde kapjes en knoppen appart gekocht en de rest heb ik van mijn oude Richwood genomen.

Nu lag ik uiteindelijk met alle verzending er bij gerekend toch aan bijna 250 euro.
Wat ik wel voorhad was dat de neck wat los zat in mijn body en daar heb ik wat houtpasta moeten tussenspuiten.

Maar al bij al ben ik tevreden. De gitaar beviel me zelfs beter dan ik verwacht had.

Het was plezierig om te doen en het is leuk om te kunnen zeggen, die gitaar heb ik zelf in elkaar gestoken. :)

Dit is de gitaar:

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/electricslide.jpg

Dirk W
15 april 2006, 18:42
KLopt, en de invoerrechten zitten er ook nog ff niet bij. Maar dat kan nooit echt veel zijn omdat het om een product van een paar tientjes gaat.

Voor gfs heb je geen last van invoerrechten geloof ik. Als ik het me goed herinner zetten ze op de beschrijving dat het een kado (of gift) is.
Daarom geen invoerrechten. Best relaxte belastingontduiking op hun risico.

Wimvdb
15 april 2006, 19:19
http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_eguitar_kit_prodinfo.html

Veel gemakkelijker toch

Luke-wannabe
15 april 2006, 19:21
Gaan we nou op alle slakken zout leggen?














Nee hoor, ik ben het wat dat betreft wel met je eens hoor. Tuurlijk zit er verschil in, maar er zijn zoveel factoren die het geluid bepalen van een gitaar. Mijn vraag is dus eigenlijk is het een beetje een zinnig projectje om eens te proberen (kosten stellen toch niet veel voor) of heeft het echt helemaal geen zin/nut om zo'n barrel te verbouwen.

Ik weet dat het resultaat niet te vergelijken is met een echte topkwaliteit fender, maar dat hoeft ook niet. Mijn toppertje heb ik al.
Nee ik vind het een heel leuk idee! Maar ik had alleen commentaar op jouw uit spraak dat alle hout het zelfde is :hippie:

grayfink
15 april 2006, 19:24
Deze moet je hebben. Hals kan best meevallen, is al de goede vorm headstock. Oliebadmechaniekjes, wat wil een mens nog meer!

http://cgi.ebay.nl/GITAAR-STRATOCASTER-FENDER-STYLE-TOP-MODELL-NIEUW_W0QQitemZ7406382583QQcategoryZ10171QQrdZ1QQc mdZViewItem

sjaakies
15 april 2006, 19:42
vergeet niet dat het fret werk KVB is.
frets snel versleten zijn.
neck ongetwijfeld een hobbel heeft.
je er een nieuwe topkam in moet zetten.
enz.

maaar veel plezier en succes toe gewenst

Franc
15 april 2006, 19:45
Die op eBay had ik pas ook al gezien.
Wat kan het zijn voor 50 euro vraag je je af.
Aan de andere kant kun je je er niet echt een buil aan vallen.

Zou je die halfnaakte gitaarstandaard er bij krijgen? :seriousf:

grayfink
15 april 2006, 19:52
Zou je die halfnaakte gitaarstandaard er bij krijgen? :seriousf:

Dat hoop ik toch niet. Ik heb er al zo een, en die doet al moeilijk over een gitaartje van 700€. "Ja maar, de kinderen dit, en de kinderen dat....".
Je moet gewoon prioriteiten stellen!

G.G.
15 april 2006, 20:03
Ik ga denk ik voor zo'n 49 euro gitaartje van ebay (komt nog 16,50 verzendkosten bij) Valt wel mee dus. (body is "solid alder" dus dat valt weer mee)

Over die hals, met die slechte frets: die gebruik ik toch niet. Die gaat gewoon voor 3x niets marktplaats op.

Heb als budget maar ff 200 euro apart gehouden.

Franc
15 april 2006, 20:05
Ik ben benieuwd of het iets is GG dat 50 euro gitaartje.

G.G.
15 april 2006, 20:19
Ik zal mijn bevindingen de komende weken wel hier posten.

JoostBaksteen
15 april 2006, 20:34
Tonefactory verkoopt een strat: alder / maple/(rosewood of maple) voor 70 euro. Zat er ook aan te denken om zoeentje te kopen met hetzelfde doel....

http://www.tonefactory.nl/shop/product_info.php?cPath=6&products_id=2193

G.G.
18 april 2006, 08:28
Ik heb mijn donorgitaar gevonden

Is wel ietsjes duurder geworden dan ik wilde (€150) en ik ga van de week ff kijken en spelen, maar zodra ik hem heb zal ik wel een fotootje posten, dan snappen jullie wel dat het het waard was.

Wordt een mooie basis voor de cheapo strat. Moet alleen nog een andere hals komen, hoewel de hals die erop zit super is volgens mij (maar ik wil rosewood ipv maple)

Ik wil in de brigpositie een jeffbeck humbucker plaatsen en op de hals een '59. In het midden blijft de singlecoil zitten

De middelste potmeter wordt vervangen door eenminiswitch die het halselement bij het brug element kan schakelen of bij de brug EN middenelement.
Dan heb je dus 7 standen ipv de normale 5

Vervolgens wordt de volume pot vervangen door een pushpull exemplaar om de humbucker ste splitten.

Nu heb je dus 13 standen op de gitaar.

Die 3e potmeter gebbruik ik ook nooit, misschien vervang ik die wel voor ook een miniswitch die het hals element serie/paralel schakelt.

Dan heb je dus 17 standen op een standaard stratocasterslagplaat.


Waarom zoiets raars monteren op een strat? Niet omdat je al die standen gebruikt, in de practijk gebruik je toch maar 3 of 4 verschillende standen, maar gewoon om te kijken of het kan.

Ik hoop vandaag of mogen de eerste foto's te kunnen posten van de donorgitaar.

Nickname
18 april 2006, 11:09
Ik vind het een leuk idee.. een beetje knutselen kan nooit kwaad. Zelf zou ik ook wat willen knutselen met mn Ibanez GSA maar daar kan ik helaas weinig onderdelen voor vinden.. Ik zoek met name een nieuwe hals en een piezo-brug

GunMetalBlue
18 april 2006, 11:17
Een tijd geleden heb ik ook zoiets gedaan.

Ik heb een volhouten body, een neck, nieuwe elementen, een nieuwe slagplaat en vergeelde kapjes en knoppen appart gekocht en de rest heb ik van mijn oude Richwood genomen.

Dit is de gitaar:

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/electricslide.jpg

Wat bleef er nog van die richwood over!?

DarknessAwaits
18 april 2006, 11:21
Wat bleef er nog van die richwood over!?

http://volcanoes.usgs.gov/Imgs/Jpg/Tephra/30410914-076_large.jpg

:)

Nickname
18 april 2006, 11:26
http://volcanoes.usgs.gov/Imgs/Jpg/Tephra/30410914-076_large.jpg

:)

YEAH.. :seriousf: WHAHAHAHAHAHHAHAAA :seriousf:

nopster
18 april 2006, 14:42
Enkel de body en de hals bleven over. Het was zo'n oude Richwood waarvan de body uit multiplex gemaakt is.

G.G.
19 april 2006, 17:09
Nou, vanavond kan ik de donorgitaar bekijken en als het wat is gaat ie gelijk mee naar huis. Misschien gaat er een nieuwe hals op.

Nu heb ik een vraag waar ik echt niet uit kom. Ik vind de neckjoint echt helemaal niets bij stratjes en wil hier iets aan aanpassen en wil graag jullie ideeën weten

Optie 1:
Neckplate kopen met 1 afgeschuinde zijkant en een stuk van de body wegvijlen zodat ie schuin naar de hals loopt.

Optie 2
Body aan de achterkant schuin afvijlen (in de richting van de kop van de hals (van 0 mm naar ongeveer 10 mm weghalen) en standaard neckplate monteren maar dan schuin.

Optie 3
Optie 1 en optie 2 samen toepassen.

Optie 4
Het rechte gedeelte (haaks op de hals) van de neckpocket vrijmaken van alle lak en er een blok esdoorn tegenaan lijmen waardoor de body bij de neckpocket ongeveer 5 cm langer wordt en dan alles strak naar de hals toe wegvijlen/slijpen en dan de hals verlijmen met de body (en het aangelijmde stuk)

Optie 5
Optie 4 maar dan de hals niet verlijmen maar met een afgeschuinde neckplate zoals in optie 1

En voor de lolbroeken, want er zal wel een dergelijke reactie komen optie 6

Optie 6
Een stuk uit mijn linker hand wegzagen/slijpen/dremelen etc.

(zie het maar als een poll (alleen optie 6 telt in de berekening helaas niet mee)



Heeft iemand goeie ideeën, ervaringen of foto's van dergelijke aanpassingen.

Luke-wannabe
19 april 2006, 23:23
Ik zou die eerst dan doen

Saf
19 april 2006, 23:43
he als je van die donor gitaar die hals voor drie keer niks verkoopt laat het me daneven wetne ik zoek een gitaarhals voor een project en het intresseert werkelijk niet wat de kwaliteit er voor is. De hals die er nu misschien op komt is de headstock ooit van in flames geweest. Dus die is helemaal niets.