PDA

View Full Version : klankkast maken



washburn93
15 april 2006, 13:46
Hoi,
hoe kan ik het beste een klankkast gaan maken voor mijn zelfbouw
het gaat wel om een akoustische gitaar
bedankt
Guido

ernieman
15 april 2006, 13:59
Tja, wat moeten we hier nu op antwoorden. In je andere postings is al geantwoord dat het het beste is om eens wat sites te bezoeken of een aantal goede boeken aan te schaffen.
Hier zo eventjes 1, 2, 3 de bouw van een instrument uitleggen gaat moeilijk worden.
Maar in het kort (1 methode van de vele):

-Bovenblad voegen, Rug voegen.
-Bovenblad, Rug en zijkanten op dikte maken.
-Bovenblad rozet inleggen, Klankgat snijden, Balken lijmen, afwerken, scallopen, etc.
-Zijkanten buigen --> krans maken, Blokken, lijmranden, etc.
-Bovenblad verlijmen op krans (of krans op bovenblad)
-Rugbalken plaatsen.
-Rug verlijmen.
-Randinleg snijden/frezen en plaatsen.

EJ

PS. En nu niet gaan vragen om al die onderdelen stap voor stap uit te leggen he. Ofwel wacht je nog tot in oktober tot de GBM, ofwel schaf je je een goed boek en een paar videos van Stewmac aan. Ofwel volg je ergens bij een bouwer een cursus of neem je een paar privélessen.

washburn93
15 april 2006, 14:01
Ok bedankt

Guido

Javaca
15 april 2006, 14:55
Op mijn log staan foto's van het maken van de klankkast van mijn octaafgitaartje.

Maar let op, het is niet iets wat je "even" doet. Het maken van de welving in de rug, het buigen van de zijkanten, het is niet zo makkelijk als het lijkt.

De klassieke methode:
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/bovenbladenhalsjan2.jpg
Het bovenblad en de nek op de mal

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050067.jpg
De zijkanten worden er op gezet.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050083.jpg
En vastgezet met lijmblokjes.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050084.jpg

Javaca
15 april 2006, 14:58
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/25februari20060014.jpg
Lijmranden er in

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/25februari20060020.jpg
Rugbalken er in.


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/25februari20060024.jpg
En de rugwelving er in.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/10maart20060006.jpg

Javaca
15 april 2006, 15:01
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/10maart20060001.jpg
De rug met voegversteviging.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/10maart20060019.jpg
En de rug er op.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/24maart20060032.jpg
Randinleg gesneden

Javaca
15 april 2006, 15:02
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/24maart20060018.jpg
Pasklaar maken

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/31maart20060041.jpg
En er in lijmen.

Dit is het resultaat van ongeveer januari tot nu.

G.G.
15 april 2006, 15:09
Washburn93, uit een aantal onderwerpen die je geopend hebt krijg ik het idee dat je geen pepernoot snapt van gitaarbouw.

Dat geeft ook niets. Van de bouw van acoustische gitaren snap ik ook helemaal niets. Heb ook echt wel respekt voor de heren en dames die zich daarmee bezig houden. Ik ga er in ieder geval niet mee beginnnen voorlopig aangezien je erg kleine marges hebt wanneer je fouten maakt.

Een lompe electrische gitaar is veel meer vergevingsgezind naar mijn mening wanneer je een foutje maakt (in de zin van: "shit..., nouja, dan schaaf ik toch gewoon een milimeter of twee extra af" of "oops......., nouja..... recht afzagen en dan maar een stuk eraan lijmen, komt toch lak overheen").

Mijn advies:

Ga bij een bouwer kijken,
lees alle literatuur op dit gebied die je kan vinden,
maak 1:1 tekeningen van alles wat je wilt doen.
Laat iemand ernaar kijken die al met succes iets gebouwd heeft. Zorg dat je veel feedback krijgt van die persoon en pas je plan desnoods aan.

OF

Begin de eerste keer met het bouwen van bijvoorbeeld een simpele telecaster (leuk model dat gemakklijk uit een simpele plank te halen is.

Ik wil je plannen niet de grond in boren hoor, echt niet. Vind het geweldig dat mensen acoustische instrumenten bouwen. Maar het is wel een echte oude ambacht. Het is vakmanschap en kost een berg geld om de eerste keer zomaar aan te beginnen.

Als je het doet, en het wordt echt een goed klinken en bespeelbaar instrument heb ik eeuwig respekt voor je en trek ik al mijn woorden in die hierboven staan. Maar denk er eens over.

Suc6

Javaca
15 april 2006, 15:49
Ik sluit me bij GG aan.

Tip van mijn kant:
Lees er eerst eens over en doe inspiratie op.
Gitaarbouw begint met een idee, doorzettingsvermogen en liefde.
Dit klinkt misschien heel cliché, maar ik denk dat veel mensen het hier zullen onderschrijven.

Ook helpt het mij altijd heel erg veel de geschiedenis van dingen waaraan ik bezig ben te kennen. Hoe is iets ontworpen en ontwikkeld? Waarvoor? Waaruit kwam het voort?

Leg de lat bij het begin ook niet te hoog. Verwacht geen eersteklas gitaar.
Begin simpel. Goedkope materialen, simpel model.
Ik begon bijvoorbeeld met een stratmodel, uiteindelijk werd het een bas...
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/gitaar0025.jpg
Materialen: Multiplex, meranti, aluminium, langspeelplaat.

Door mij aanbevolen boeken over gitaar:
-Het ultieme gitaarboek - Tony Bacon (In vrijwel elke bibliotheek aanwezig)
-De gitaar - Ralph Denyer


Verder is er bij de Slegte een goed(koop) boekje over gitaren te vinden.

http://www.chrysalisbooks.co.uk/assets/covers/18406528881.jpg

Het kost 7,50 en er staat veel in.



Ander vraagje:
Hoeveel ervaring heb je met houtbewerking e.d.? Hoe precies kun je werken?

Ik ben zelf uit het niets begonnen met 0,0 kennis van gitaren. Maar ik kan je vertellen dat de weg dan moeilijk is.

G.G.
15 april 2006, 15:59
Ik sluit me bij GG aan.



Yes, ik heb eindelijk een zinnige post geplaatst.










Ff zonder dollen, neem het advies van Javaca aan. van wat ik hier op het forum gezien heb heeft hij echt verstand van zaken.

Gebruik 10% van je budget eens oom een echte cheapo gitaar te bouwen. Wordt het niets, dan heb je nog 90% over om een instrument te kopen. Lukt het wel, dan gebruik je die 90% om echt goed meteriaal te koen. De gitaar is toch niet binnen een week af, dus tijd zat om die resterende 10% bijelkaar te sparen.

Ik heb net voor het eerst een necktrough geprobeert te bouwen, en ondek net dat het waarschijnlijk niets voor mij is. Werk liever met losse halzen en bodys. Gelukkig zit er alleen maar voor €4 meranti in. Schroef er wel 3 poten aan vast, dan heb ik een heel mooi bijzettafeltje. Of ik frees mijn naam en die van mijn vrouw erin en maak er een naambordje van voor naast de deur.

thijs88
15 april 2006, 17:33
Ik zou het ook erg knap vinden als je op je dertiende al een hele akoestische gitaar kan bouwen, dat is echt het meest ingewikkelde wat er is op gitaarbouwgebied. Maar vroeg oefenen kan natuurlijk nooit kwaad ;)

washburn93
15 april 2006, 17:36
correctie bijna 13:P
maar is niet erg zon fout
tja
ben trouwens vandaag begonnen:D

het lukt al wel aardig hoor
nouja
allemaal bedankt voor je reactie's
groetjes

Guido

Javaca
15 april 2006, 19:17
:nervous:
Lees je alle reacties wel? Of kijk je gewoon. hé een reactie. Er zijn meerdere vragen aan je gesteld...



Ff zonder dollen, neem het advies van Javaca aan. van wat ik hier op het forum gezien heb heeft hij echt verstand van zaken.
Daar denken een hoop mensen anders over hoor...;)
Maar ik ben vooral door schade en schande 'wijs' geworden...



Gebruik 10% van je budget eens oom een echte cheapo gitaar te bouwen. Wordt het niets, dan heb je nog 90% over om een instrument te kopen. Lukt het wel, dan gebruik je die 90% om echt goed meteriaal te koen. De gitaar is toch niet binnen een week af, dus tijd zat om die resterende 10% bijelkaar te sparen.
Idd



Ik heb net voor het eerst een necktrough geprobeert te bouwen, en ondek net dat het waarschijnlijk niets voor mij is. Werk liever met losse halzen en bodys. Gelukkig zit er alleen maar voor €4 meranti in. Schroef er wel 3 poten aan vast, dan heb ik een heel mooi bijzettafeltje. Of ik frees mijn naam en die van mijn vrouw erin en maak er een naambordje van voor naast de deur.

That's the spirit. Ik heb hier ook nog een halffabrikaat liggen wat nooit af zal komen. Slagplaatje en meuk er op en klaar is de klok, bijzettafel, muurdecoratie, of het naambordje.

thijs88
15 april 2006, 19:28
correctie bijna 13:P
maar is niet erg zon fout


haha excuses van mijn kant :satisfie:

Dirk W
16 april 2006, 10:43
Zo ben ik ook begonnen. Het resultaat was brandhout. (niet goed intoneerbaar. Snare schoten soms van de brug af, lelijk.
Dus ja, dat was elektrisch. Akoustisch is toch wel ff wat moeilijker.

washburn93
16 april 2006, 11:04
Mij lijkt akoustisch tog wel wat makkelijker want dan zit je niet met die elektronika te kijken

Groetjes

Guido

G.G.
16 april 2006, 11:14
Slagplaatje en meuk er op en klaar is de klok,

Goed idee, dat ga ik doen! een klok ervan maken. Lijk me helemaal te gek.


Mij lijkt akoustisch tog wel wat makkelijker want dan zit je niet met die elektronika te kijken

Groetjes

Guido

Electronica is juist het meest eenvoudige van de hel gitaar. Heb je weleens nagedacht hoe het is om een fretboard te maken, of de constructie van de hals? Of de klankast, met al het buigen, balkjes maken en lijmen?

Juist die elektronica kan iedereen aan elkaar solderen met een half uurtje oefenen. En het is altijd weer los te smelten als je iets verkeerd bedraad.

Javaca
16 april 2006, 11:48
Ik sluit me weer bij GG aan.

Electrisch bouwen kan iedereen met een decoupeerzaag, hout, geld, vrije tijd en handigheid.
Akoestisch bouwen is een ambacht. Het kost veel tijd om dat onder de knie te krijgen.

Washburn, waarom reageer je trouwens niet op de dingen die gezegd en gevraagd worden? Dit is een forum, je leert van elkaar door INTERACTIE...


Ander vraagje:
Hoeveel ervaring heb je met houtbewerking e.d.? Hoe precies kun je werken?
Je bent al begonnen?
Waarmee ben je begonnen?
Wat voor hout gebruik je ervoor?
Welke gereedschappen?
Wat is je plan?
Heb je een bouwplan of ben je zo op de bonnefooi begonnen?

Om een indruk te krijgen van het bouwen van akoestische gitaren
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/index.htm (de site van Gitaarbouwer)
http://www.cmbpuurs.be/N/N-fPicts.htm

Dirk W
16 april 2006, 12:04
Helemaal mee eens. Elektronica is juist iets voor een eerste projectje. Het houtbewerken is het lastige want je kan ergens iets afhalen maar moeilijk eraan plakken (meestal is het zichtbaar). Met akoustisch bouwen is dit nog erger. Als je ergens teveel weghaalt heb je een gat (vanwege de klankkast) en ja kan er niet zomaar wat aanlijmen bij akoustisch.
Een elektrische gitaar mag een plank zijn met 6 snaren met een element waaruit 2 draadjes komen en die mag je dan op welke manier dan ook aan 2 lipjes van een jack solderen. Dan heb je een werkende gitaar (zonder fretten en zonder enig speelcomfort maar het werkt wel). Je maakt nu in principe de versterking helemaal zelf door de klankkast te maken.

Is het misschien in iemand opgekomen om deze jongen niet serieus te nemen? Hij is zo onvatbaar voor advies en eigenwijs dat ik het idee krijg dat hij een beetje een spelletje met ons speelt.

Javaca
16 april 2006, 12:06
Is het misschien in iemand opgekomen om deze jongen niet serieus te nemen? Hij is zo onvatbaar voor advies en eigenwijs dat ik het idee krijg dat hij een beetje een spelletje met ons speelt.
Zullen we het maar op kinderlijke kortzichtigheid en koppigheid houden?

Ik heb hem ook een mailtje gestuurd over z'n gedrag hier op het forum, maar daar heb ik tot op heden ook nog niets op gehoord.

G.G.
16 april 2006, 12:34
Ik ga hier nieteens mijn tijd meer in steken om te reageren totdat washburn93 hier gepost heeft, en dat uit die post blijkt dat hij ook de moeite heeft genomen twee pagina's aan reacties te lezen.

JulesKr
16 april 2006, 20:46
Hallo Guido,
Ik ben hier ook net nieuw op het forum en ben ook niet al te oud(12 jaar). Ik zou iedergeval eens naar de bieb gaan en daar alles lenen wat je kan lenen over de gitaar.
Daarnaast zou ik proberen aan een kapot gitaartje te komen en haal hem eens uit elkaar. Dan weet je in iedergeval hoe een gitaar in elkaar zit. En dan kan je eventueel die gitaar opknappen. En ik kan je vertellen dat je daar al weken tijd aan kwijt bent. Zo heb ik een oude jazzgitaar opgeknapt. Of pak een gitaarhals zet die op een kist een brug erop enzevoort. Zo krijg je iedergeval wat ervarin met houtbewerking.

Dridon
19 april 2006, 14:03
Idd. Ik heb zelf een blueridge gekocht van mn oom, en daar ben ik nu al 3 weken mee aan het werk om die weer in orde te krijgen, hier beleef ik al de grootste lol aan, en het kost me verder bijna niks, gewoon kleine dingen, brommen uit de kast halen, brug maken en derg. Ik heb hier al wel veel door geleerd gezien ik er veel over heb gelezen. Maar om nu op de bonnefooi een gitaartje te gaan bouwen lijkt me ook niet alles.

Mattia
19 april 2006, 14:52
Akoestisch: prima te doen, mits je een beetje handig bent, en veel geduld hebt. Regel 1: lees veel. Erg veel. Begin met een of twee gitaarbouwboeken: Cumpiano&Natelson's 'Guitarmaking: Tradition and Technology' is aan te raden.

Als je een beetje idee hebt hoe alles werkt, ga richting MIMF.com, registreer je, lees daar alles over de bouw van akoestische gitaren. Gebruik de 'Library Catalog'. Vogel uit wat/hoe je dingen wil aanpakken. Al dit intensieve lezen, dit kan een paar maandjes duren. Ondertussen oefenen met het bewerken van hout, het scherp krijgen van beitels en schaven, het inkopen van materialen (hoeft niet duur te zijn, maar moet wel redelijk van kwaliteit zijn). Of 't ook wat wordt is een tweede.

Dus, ja, volgens mij kan het best.

Electrisch, da's makkelijker. Hals is hetzelfde, zo ongeveer, maar een body is niet veel meer dan een plankie hout, al dan niet spannend 3D gevormd (fender-style of Les Paul, zeg maar). Er komt nog wel meer bij kijken, maar zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, en vorm en dikte van het hout hebben in veel beperktere mate invloed op de uiteindelijke klank.

Keesz
19 april 2006, 19:40
dat jong lult uit zn nek.

punt

Dridon
19 april 2006, 19:47
Waarschijnlijk is ie er een aan het bouwen van balzahout...

Local Hero
19 april 2006, 20:02
Akoestisch: prima te doen, mits je een beetje handig bent, en veel geduld hebt. Regel 1: lees veel. Erg veel. Begin met een of twee gitaarbouwboeken: Cumpiano&Natelson's 'Guitarmaking: Tradition and Technology' is aan te raden.

Als je een beetje idee hebt hoe alles werkt, ga richting MIMF.com, registreer je, lees daar alles over de bouw van akoestische gitaren. Gebruik de 'Library Catalog'. Vogel uit wat/hoe je dingen wil aanpakken. Al dit intensieve lezen, dit kan een paar maandjes duren. Ondertussen oefenen met het bewerken van hout, het scherp krijgen van beitels en schaven, het inkopen van materialen (hoeft niet duur te zijn, maar moet wel redelijk van kwaliteit zijn). Of 't ook wat wordt is een tweede.

Dus, ja, volgens mij kan het best.

Electrisch, da's makkelijker. Hals is hetzelfde, zo ongeveer, maar een body is niet veel meer dan een plankie hout, al dan niet spannend 3D gevormd (fender-style of Les Paul, zeg maar). Er komt nog wel meer bij kijken, maar zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, en vorm en dikte van het hout hebben in veel beperktere mate invloed op de uiteindelijke klank.


DE vorm en dikte van het hout hebben een erg grote invloed op het geluid. En de hals van een elektrische gitaar is wel degelijk erg verschillend vergeleken met die van een akoestische.
En dat verhaal over dat gelees van maanden, volgens mij, kun je beter maanden gaan oefenen met het bewerken.

Local Hero
19 april 2006, 20:12
Helemaal mee eens. Elektronica is juist iets voor een eerste projectje. Het houtbewerken is het lastige want je kan ergens iets afhalen maar moeilijk eraan plakken (meestal is het zichtbaar). Met akoustisch bouwen is dit nog erger. Als je ergens teveel weghaalt heb je een gat (vanwege de klankkast) en ja kan er niet zomaar wat aanlijmen bij akoustisch.
Een elektrische gitaar mag een plank zijn met 6 snaren met een element waaruit 2 draadjes komen en die mag je dan op welke manier dan ook aan 2 lipjes van een jack solderen. Dan heb je een werkende gitaar (zonder fretten en zonder enig speelcomfort maar het werkt wel). Je maakt nu in principe de versterking helemaal zelf door de klankkast te maken.



Idd, en als je eenmaal een akoestische in elkaar hebt, ik het nog maar de vraag ofdat hij echt geschikt is om op te spelen. De klank is bij lang niet alle probeersels goed genoeg.

Mattia
19 april 2006, 22:09
DE vorm en dikte van het hout hebben een erg grote invloed op het geluid. En de hals van een elektrische gitaar is wel degelijk erg verschillend vergeleken met die van een akoestische.
En dat verhaal over dat gelees van maanden, volgens mij, kun je beter maanden gaan oefenen met het bewerken.

Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. Voor een akoestische gitaar? Of een elektrische? Lezen. Veel lezen. En pas bouwen als je precies weet wat je wil maken, en waarom. En ja, ook oefenen, maar liever een erg goede gitaar, langzaam gemaakt, dan drie slordige bij elkaar gemikte instrumenten. Ik werk liever zo, tenminste; je leert inderdaad veel van het bouwen zelf, maar je wil beginnen met een goede basis, en als je absoluut geen basis hebt, zoals de topicstarter (lijkt het), dan moet je je eerst goed inlezen. Notities maken. Niet zomaar erop los hakken. Er is vanalles en nogwat geprobeerd, dus het is nogal onzinnig om het wiel opnieuw uit te vinden. Dit garandeerd niet meteen success, maar je vergroot wel je kansen.

En de vorm en dikte een 'erg grote' invloed? Voor electrisch? Vergeleken met een akoestische gitaar (fracties van mm die flink effect hebben. Een paar gram hier, een paar gram daar)? Voodoo van de hoogste orde, IMNSHO. Stop dezelfde elementen, zelfde mensuur, zelfde houtsoorten in een Tele, een Strat, en een flying V, en ga dan eens blind na welke gitaar welke vorm heeft. Maak een dread, een parlour en een OM, en je kansen zijn meteen groter om ze uit elkaar te halen. Electrische gitaarbodies, daar kun je veel kanten mee op. Ja, het hout heeft invloed. De vorm vast ook wel, in de zin dat massa en vorm snaartrillingen ander filteren. Maar vergeleken bij een akoestische gitaar verwaarloosbaar weinig, en goed te 'compenseren' met goede pickup en versterker selectie. Je kunt best makkelijk een goede electrische gitaar bouwen als alles gewoon lekker solide in elkaar zit, zonder dat je op de mm nauwkeurig alles hebt geschaafd en geschuurd (als de halsverbinding maar lekker strak zit, zeg maar, en dat beest zuiver speelt). Voor een akoestische moet je flink wat meer werk doen.

Enneh, een hals is een hals is een hals. De constructie is gewoon hetzelfde, het fretwerk moet aan dezelfde eisen voldoen, en puur de verbinding tussen body en hals verschilt van gitaar tot gitaar, en het feit dat je met een 'fingerboard extension' te maken hebt bij een akoestische gitaar. Verder kan ik bitter weinig verschillen ontdekken, of je moet daadwerkelijk willen stellen dat andere halsvorm, een vaak wat bredere hals een intrinsiek verschil vormt...

Vraagje: wat voor bouwervaring heb je eigenlijk? Vind ik wel handig om te weten...