PDA

View Full Version : Niewe body maken voor oude Ibanez Destroyer (1982)



DarknessAwaits
15 april 2006, 12:20
Ik ben van mening dat het er nu maar eens van moet komen, mijn oude Ibanez Destroyer die overigens 2 jaar ouder is dan ikzelf ben moet worden opgeknapt.

Ik heb hem +/- 3.5 jaar geleden gekocht als soortement 'bouwpakket' voor 180 gulden dus vond ik de ervaring en het resultaat al prima. Maar nu kijk ik alsmaar naar de body en weet zeker dat dat beter kan.

Allereerst een overzichtje van de gitaar zoals hij nu is (niet schrikken he):
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezDestroyer1982/afbeelding015.jpg

Onlangs heb ik de elementen eruit gehaald, dus vandaar de gaten. Op deze foto is al te zien dat de body flink wat te verduren heeft gehad.

Onder het halselement is een vreemdachtige opgedroogde lijm(?) te zien die er niet meer af te krijgen is, bij de elementschakelaar zitten naast alle andere krassen twee grote lange rechte krassen, bij de brug is iemand (vorige eigenaar) bezig geweest met schuurpapier en onder de stickers is het ook al niet veel soeps.

En nu nog de doorslaggevende factor:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezDestroyer1982/afbeelding027.jpg
't Is verdikkeme MDF!

Voor meer foto's:
de link naar Destroyer1982 (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/IbanezDestroyer1982/index.html)

Daarom lijkt het me de moeite en de kosten niet waard om deze body te schuren en opnieuw te lakken. De hals van de gitaar is overigens nog wel in goede staat en zodoende ben ik van plan een nieuwe body te maken. Het nadeel van deze gitaar is dat de hals in dezelfde kleur is meegespoten dus ik heb niet erg veel vrijheid wat betreft de nieuwe kleur.

Ik hoop dat ik met mijn onlangs aangeschafte dremel al een eindje de goede richting kom. Ik heb al wel redelijk wat gelezen over gitaarbouwen en het intrigeert me mateloos.

Dan komen nu mijn vragen:

1: Welk hout kan ik het beste gebruiken voor deze body? Zelf dacht ik aan mahonie met evt. een maple top.
2: Waar zou ik terecht kunnen voor hout? Ik heb de Faq al meerdere malen gelezen, maar zowel Amsterdam als Arnhem zijn voor mij behoorlijk ver weg. Het liefst zou ik ergens in de regio Rotterdam iets vinden.

Bij voorbaat dank!

G.G.
15 april 2006, 12:57
Mohonie en esdoorn lijkt me een prima keuze. Als je iets zoekt in Rotterdam, ga dan eens kijken bij de westerhouthandel www.westerhouthandel.nl die hebben alles op voorraad. Ben er pas geweest om wat prijzen info in te winnen en de prijzen zijn daar niet echt slecht.

DarknessAwaits
15 april 2006, 13:37
Ah, super bedankt!

En er zijn nog wat vraagjes bij gekomen:

Ik wil graag een binding maken (cremekleurig), wat is doorgaans het procede hiervoor?

Hoe kan ik het beste de gaten maken in de binnenkant van de body waardoor de elementdraden moeten lopen? Boren gaat niet lukken, althans dat denk ik omdat boor+machine veel te groot zijn...

JvD.
15 april 2006, 14:39
volgens mij is iedereen verlieft op shakira.. hoe kan het ook anders.

ontopic: wat ga je met de oude body doen ?

DarknessAwaits
15 april 2006, 22:43
volgens mij is iedereen verlieft op shakira.. hoe kan het ook anders.

ontopic: wat ga je met de oude body doen ?

Aan Shakira geven :)


Neh, maar ik ga de oude body gewoon bewaren denk ik. Zoveel zal die toch niet waard zijn en dan kan ik 'm altijd nog in 'originele' staat terugbrengen.

Noid
16 april 2006, 08:22
die nieuwe body die je gaat maken wordt dat dezelfde vorm als de originele body?

Klonk die MDF body trouwens goed (of slecht)?

X-Rated
16 april 2006, 13:03
Ja hij is inderdaad wel toe aan een nieuwe body :D Ik ben trouwens ook erg benieuwd wat voor finish je hem gaat geven? Gewoon naturel lakken of toch een speciaal kleurtje in gedachten? Succes ermee :)

ruezzz
16 april 2006, 13:40
Als je de bodyvorm zo wilt houden als ie nu is, is misschien Korina een goed alternatief qua houtsoort. Deze soort werd gebruikt bij de 58-er Gibson Explorer. Volgens mij vanwege de goede klankeigenschappen en het gewicht (misschien ook goedkoper?). Als je een complete Explorer(achtige) vorm uit mahonie maakt lijkt ie me behoorlijk zwaar te worden. Hoewel ik op de Gibson-site zie dat de huidige Explorer gewoon van Mahonie gemaakt worden.

Desalniettemin: De Korina Explorer is een klassieker geworden...
(Ik heb net de Epiphone versie besteld, ben zeer benieuwd. Met een paar betere humbuckers erin zou het een prima gitaar moeten zijn)

Waar je dat Korina vandaan zou moeten halen? No clue, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Succes met bouwen!

DarknessAwaits
16 april 2006, 22:18
die nieuwe body die je gaat maken wordt dat dezelfde vorm als de originele body?

Klonk die MDF body trouwens goed (of slecht)?

De nieuwe body wil ik zo dicht mogelijk bij het origineel houden qua vorm als het mogelijk blijkt.

De MDF body klinkt niet echt zo slecht als je wel zou verwachten maar qua sustain moet het met zo'n grote lap hout toch echt wel beter kunnen.


Ja hij is inderdaad wel toe aan een nieuwe body :D Ik ben trouwens ook erg benieuwd wat voor finish je hem gaat geven? Gewoon naturel lakken of toch een speciaal kleurtje in gedachten? Succes ermee :)

Ik zou hem graag naturel lakken, maar dat gaat waarschijnlijk niet staan omdat de hals ook compleet in het metallic rood is gelakt. Het idee wat ik nu heb is om de achterkant en zijkanten van de gitaar dezelfde kleur te geven als het origineel maar bij de top een rood transparante finish.

Ik zie wel enorm op tegen het lakken, dat zal ik eerlijk zeggen. Ik heb hier niet echt een goede ruimte om het te doen en ook eerdere simpele dingetjes lakken is niet erg goed gelukt. Ik zal eerst nog eens flink de lak-faq bestuderen.


Als je de bodyvorm zo wilt houden als ie nu is, is misschien Korina een goed alternatief qua houtsoort. Deze soort werd gebruikt bij de 58-er Gibson Explorer. Volgens mij vanwege de goede klankeigenschappen en het gewicht (misschien ook goedkoper?). Als je een complete Explorer(achtige) vorm uit mahonie maakt lijkt ie me behoorlijk zwaar te worden. Hoewel ik op de Gibson-site zie dat de huidige Explorer gewoon van Mahonie gemaakt worden.

Ik zal het in ieder geval in m'n achterhoofd houden, mocht de houthandel die houtsoort in voorraad hebben.

Allemaal bedankt voor de reacties!

Orpheo
16 april 2006, 23:34
bij de arnhemse fijnhouthandel kan je korina kopen weet ik bij toeval.

mahonie valt heel erg mee qua gewicht. mahoniegitaren krijgen vaak een esdoorntop, en dat esdoorn maakt t gewicht van de gitaar vaak.vooral bij les pauls; die top is echt asociaal dik gewoon.

DarknessAwaits
16 april 2006, 23:57
Wat ik heb gevonden over de houtsoorten:

Korina (Limba; White)

True name is White Limba, from Africa. Used in Gibson's Explorer and [Flying] V's. A medium weight wood similar to mahogany. Black Limba is usually lighter weight with more interesting grain and darker color.



Mahogany

Light to moderately heavy wood with smooth attack and rich singing sustain [when used as body material]. When it's very heavy, the wood losses the warm round attributes. The Gibson Les Paul Standard is a classic example of a mahogony body capped with a maple top.

Dus als conclusie: mahonie kan lichter én zwaarder zijn als korina, ligt er dus weer net aan welke soort je zal hebben.

Bram+
17 april 2006, 00:23
Aan Shakira geven :)


Neh, maar ik ga de oude body gewoon bewaren denk ik. Zoveel zal die toch niet waard zijn en dan kan ik 'm altijd nog in 'originele' staat terugbrengen.
Hehe mocht je desalniettemin van plan zijn 'm te verkopen, dan zullen er wel een paar interesse hebben, waaronder ik.