PDA

View Full Version : zekering buizenversterker vervangen



rupke
15 april 2006, 08:52
Hoi,

Gisteren tijdens de repetitie stopt emijn buizenversterker er mee. geen plop of iets gewoon stilte (ik had er wel mee door de regen gelpen een stukje bij het naar binnen dragen) nu keek ik zojuist thuis en zag dat 1 van de 2 zekeringen doorgebrand waren. nu staat er een hele code op dat ding. ik kan het niet goed lezen maar volgen smij staat er op T1.6A250V. Ik zla wel prcies zo'n zelfde zekering moeten gaan halen ergens he?

MAar wat blenagrijker is weet iemand wat een zekering kan doen doorbranden. Ik bedoel, dadleijk stop ik er een nieuwe zekering in en brand ie weer gelijk door?

Greetz Rupke

rupke
15 april 2006, 09:54
Hoi

ik heb nog wat zekeringen liggen en daar staat op T1,25A250V. kan ik doe ook gebruiken of moet ik de T1.6A250V die er origineel inzit.

GReetz Rupke

Punt
15 april 2006, 10:11
Volgens mij betekent die 6A zes ampere.
Als je er een zekering van 25 ampere indoet reageert die te laat in noodgevallen, dan brandt straks je hele versterker uit voordat de zekering doorbrandt.
Een spijker of een stukje zilverpapier moet ook wel lukken, maar is nog minder aan te raden:)

Ik zou gewoon een 6 ampere zekering halen.

Vocht kan idd een reden zijn van kortsluiting.

Schunhart
15 april 2006, 10:12
ER wordt altijd aangeraden om dezelfde waardes te pakken, dus dat zou ik als ik jou was in dit geval ook doen.
Daarnaast is 25A wel erg veel, ik geloof dat je stoppen er al uit schieten bij 16 ampere (klopt dit of loop ik nu onzin uit te kramen???)

Anders Destium
15 april 2006, 10:13
NIET die zekering gebruiken iig!

Het kan zijn dat de zekering is doorgebrand zonder een duidelijke oorzaak ergens anders, dat komt voor. Zekeringen kosten geen drol, als hij er gelijk weer doorbrandt dan heb je een echt probleem maar dat hoeft niet zo te zijn.

bluegate
15 april 2006, 10:21
Wohhh... :o geen 6A maar 1,6A.

Spanning is 250V
T staat voor Slow Blow (trage zekering)

Je moet hetzelfde type erin zetten wil je geen problemen krijgen.
Te laag < 1,6A, zekeringen klappen er steeds uit.
Te groot > 1,6A, branden er andere dingen door dan de zekering.

Schunhart
15 april 2006, 10:48
Oef ja, 1,6 ipv 6 ampere, ik vond het ook al zoveel :D

el loco
15 april 2006, 10:56
Neem gewoon die doorgebrande zekering mee naar een electronica-zaak en vraag om een stuk of 5 van dezelfde! Waarschijnlijk doet ie het dan gewoon weer, als de zekeringen blijven doorbranden zou ik ff langs de zaak gaan waar je hem gekocht hebt.
succes!

chennie
15 april 2006, 11:17
voor de volledigheid:
T is inderdaad slow blow en komt van Time Delay =)

rupke
15 april 2006, 16:01
Damnnnnnnnnnn

bedankt voor de tips,

maar er is iets met de versterker aan d ehand. Ik had een nieuwe zekering gehaald er in gezt en aan gezet op de stand by stand. joepie............ik haal hem van de stand by stand af om te gaan spelen en alles uit. dat wordt terugbrengen denk ik.

laturs Rupke

Anders Destium
15 april 2006, 16:26
Succes ermee, dat kan best eens een eindbuis zijn die kortsluiting maakt!

Mr.Bluesbreaker
15 april 2006, 23:59
Vaak is inderdaad het een probleem in de eindbuizen. Gitarist in mijn band met zijn 5 maanden oude Koch Powertone blies ook zekeringen vandaag aan gort.
Blijkt nu al een instabiele eindbuis te zijn, dan maar naar Amersfoort ff op en neer...

rectojon
17 mei 2006, 23:56
rammelen je oude buizen?