PDA

View Full Version : Impedantie vraag



Dolf
14 april 2006, 20:48
Hoihoi,

Ik ben de trotse bezitter van een Fender Champ en als die openstaat kan dat arme 8" Jensen speakertje dit niet meer aan en is het niet meer mooi.

Nu zat ik te denken:
Bij de speakeruitgan van de Champ staat: 3.2 Ohm en die Jensen is er 4.
Als ik nu parallel met die Jensen een 12" 16 Ohm speaker hang dan krijg ik 1/4+1/16=5/16 en dus zou de impedantie 16/5 of 3.2 Ohm worden (mooi hé).

Nu vroeg ik mij af of dit wel een goed idee was, zal 4/5 van de stroom dan niet nog altijd door de 8" gaan? En zal er dan maar weinig klank uit die andere speaker komen (=de moeite niet?). Of is het de spanning die telt en komt dat op hetzelfde neer voor beide?

Graag had ik hierover enkele meningen/ervaringen gehoord.

groetjes,
Dolf

Agent_Smith
14 april 2006, 21:42
Klopt, het Jensen speakertje zal veel luider klinken.
Lijkt me dus geen oplossing.

Negative K3 fan
15 april 2006, 12:30
Nu vroeg ik mij af of dit wel een goed idee was, zal 4/5 van de stroom dan niet nog altijd door de 8" gaan? En zal er dan maar weinig klank uit die andere speaker komen (=de moeite niet?). Of is het de spanning die telt en komt dat op hetzelfde neer voor beide?

nee je hebt gelijk, de meeste stroom zal idd door de 8" gaan, maar het hangt van de efficientie af hoe luid alles uiteindelijk gaat worden...

chocorookie
15 april 2006, 12:45
Beter idee, Jensen eraf 1x 12"4 ohm erop(externcab) of 2x12"(8ohm parallel aan 8 ohm)extern cab. Champ erboven op.

Legios bluesemuzikanten welke een champ als "main"amp gebruiken.

Ik zou niet de 8"-er eruithalen en er een 10" in zetten, da's jammer.

Alleen weet ik niet of bij een champ de speaker als een plug aan de achterkant is uitgevoerd, of intern.
Anders easy job.

Choc

Dolf
17 april 2006, 15:02
Eerst en vooral bedankt voor de antwoorden.


nee je hebt gelijk, de meeste stroom zal idd door de 8" gaan, maar het hangt van de efficientie af hoe luid alles uiteindelijk gaat worden...

Het gaat em niet om het volume, maar ik wil gewoon geen speaker oversturing horen als ik hem op 7 of 8 zet.




Ik zou niet de 8"-er eruithalen en er een 10" in zetten, da's jammer.

Ik ben zowiezeo niet handig genoeg om dat zelf te doen ;-). De speaker die er nu inzit is niet de originele, maar de 8" keramische versie van Jensen. Vind ik eigenlijk niet echt alles. Zou die alnico versie stukken beter zijn? (Hij kost wel 2 keer zoveel...)

Maar ik kan er altijd wel een cabinet op aansluiten, de verbinding tussen de speaker en de amp is zo'n tulpstekker...

chocorookie
17 april 2006, 19:46
Yottum, maar denk aan de ohmage!!!
Probeer een Weber speaker uit, redelijk goede Alnico's voor een goede prijs.

Choc

master99
19 april 2006, 15:16
Dolf, ik heb bij mijn Champ laatst de speaker vervangen door de 8 inch Alnico Jensen omdat de originele overleden was. Ik ben zeer te vreden over het geluid. Ik kan echter niet beoordelen of het stukken beter is dan de ceramische Jensen. De alnico klinkt ook wel iets anders dan het origineel; origineel klinkt wat 'losser', wat ik een voordeel vond bij laag volume clean spelen. Ook klonk de originele minder strak op hoge volumes.

Ik had er eerst een 8 inch celestion in gezet, maar dat is gewoon niet een goede combinatie. Ik speel bijna altijd met het volume op maximaal en heb geen gevoel dat de speaker er een slecht in het gehoor liggende vervorming bij produceert. Wel is het belangrijk dat je buizen in redelijk/goede staat verkeren. Op hoog volume hoor je snel wanneer ze niet meer helemaal 'lekker' werken.