PDA

View Full Version : Gitaar versterken dmv PC



Philippe3000
14 april 2006, 16:38
Beste gitaristen

Ik ben beginnend gitarist met enige klassieke gitaar-ervaring (1 jaar). Samen met mn leraar gaan we nu even overschakelen op elektrische gitaar. Het probleem is echter dat ik als student op kot zit en daar geen 2de versterker heb. Nu vroeg ik me af of het op 1 of andere manier niet mogelijk is om de gitaar in te pluggen op mn PC die dan via een hierop aangesloten muziekinstallatie kan dienen als versterker... Mijn excuses als hieromtrent reeds andere topics bestaan maar kheb weinig tijd om dezen allemaal te doorlezen.

Vriendelijk bedankt !!
Philippe

nielsduursma
14 april 2006, 16:40
de jesusonic (http://jesusonic.com/) is een amp simulator (heel veel verschillende amps) en een multieeffect in 1. en gratis!

niet echt moeilijk te bedienen.

Dude
14 april 2006, 18:17
http://www.line6.com/toneport/

is mooi spul,

is niet duur en aangezien ik niet weet of je al een manier had gevonden om je gitaar in je computer te krijgen (software is overal wel te scoren) is dit de ideale oplossing,

hardware + software met een berg effecten, versterker sims, speakersims, basversterker sims, zangversteker sims, noem het maar op.
Ook zit er een programma bij om mee op te nemen,

Fumi SG
14 april 2006, 19:52
+1 voor de Toneport, kheb m zelf ook! Heel tevreden, check reviews... staan volgens mij wel ergens.:satisfie:

STW
14 april 2006, 21:07
ik heb (illegaal, niet verder vertellen) de native instruments guitar rig
softwarematige amp simulator + effecten, klinkt helemaal niet verkeerd

ik prik mn gitaar in een preamp (goedkoop behringer dingetje), die zit in de line-in van de pc en gaan!

nu heb ik wel een vrij goede geluidskaart (is ook niet duur tegenwoordig), ik denk dat een standaard kaart wel latency geeft

aart steekelenburg
14 april 2006, 21:37
ik gebruik altijd amplitube om op te nemen in cubase... als je een goede interface hebt.. bijvoorbeeld tascam us122 dan zou je daar ook prima op kunnen spelen lijkt me.. heb je echter wel cubase ook nodig vrees ik

thijs88
15 april 2006, 00:41
ik gebruik altijd amplitube om op te nemen in cubase... als je een goede interface hebt.. bijvoorbeeld tascam us122 dan zou je daar ook prima op kunnen spelen lijkt me.. heb je echter wel cubase ook nodig vrees ik

hij heeft het niet over opnemen, denk ik.
Ik zou Amplitude Live nemen, daar kan je wel een tijdje mee vooruit, maar als je een slechte geluidskaart hebt zal je buffer groot zijn, waardoor je wel wat vertraging hebt.

Amplitude Live (ftp://www.ikstore.com/pub/iksites/amplitube/DemoDownloadAREA/AmpliTube_Live_demo_WinXP.zip)

Punt
15 april 2006, 10:46
De toneport bevalt me prima

Globetrotter
15 april 2006, 10:48
POD 2.0 of POD XT, dan kan je die compueter evt. der tussenuit laten en kan je het ding ook in andere situaties gebruiken (met versterker...). Kost wel ietsje meer, maar je kan der ook wel meerdere kanten mee uit!

Cheers,

Bart

Baker
15 april 2006, 11:24
speciaal voor dit doel heb ik de POD 2.0 aangeschaft.
Via marktplaats. Ik sluit hem aan op de PC, en soms via koptelefoon.
echt ideaal om te oefenen! (Mijn buizenbak laat ik mooi in de oefenruimte)
Kijk naar deze bijvoorbeeld:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=59967

Het mooie van de POD is dat hij legio effecten heeft en je hem ook kunt gebruiken voor optredens, en om op nemen.

doe ik ook. af en toe treden wij akoestisch op. Neem ik de POD mee om bij 1 nummer toch ff een solotje te trekken op de elec gitaar. Geen gesleep met amps!

NB, de pod is feitelijk hetzelfde als zo'n guitarport. Alleen voor zo'n port MOET je een PC gebruiken. De POD kan ook hup rechtstreeks op de PA

NB2, ik moet zeggen dat ik er wel een LINE6 FB4 via marktplaats bij gekocht heb. Is wel zo handig tijdens oefenen of optreden

Philippe3000
15 april 2006, 12:11
Hé bedankt jongens!

Hier ben ik echt mee geholpen. Kheb voorlopig even snel de Amplitube live demo versie gedownload om eens te zien hoe het gitaarspelen via de PC verloopt en welke klanken je uit dat ding krijgt. Later schakel ik denk ik over op de Toneport van Line 6. Hiervan hoor ik niets dan goede commentaar.

(Dom) vraagje: hoe plug ik nu mn gitaar in mn PC? Vind ik die plugs enkel in een gitaarwinkel?
Mijn excuses maar ik ben een absolute leek op dit vlak en mn technisch doorzicht is eveneens beperkt...

Bedankt !!

SBloke
15 april 2006, 12:22
(Dom) vraagje: hoe plug ik nu mn gitaar in mn PC? Vind ik die plugs enkel in een gitaarwinkel?
Mijn excuses maar ik ben een absolute leek op dit vlak en mn technisch doorzicht is eveneens beperkt...


Geen dom vraagje, ik zou zelf ook neit weten hoe ik m'n gitaar in de comp zou moeten inpluggen.

Vonk
15 april 2006, 12:51
Bij bijna alle mediazaken als mediamarkt en bcc vind je van die kleine converters van de bekende instrumentenjackplug naar de kleine koptelefoonjackplug. En omgekeerd. Kosten misschien 5 euro ofzo.

Als jullie dat bedoelen ;)

STW
15 april 2006, 12:58
ja, dat kan
misschien krijg je wel problemen met t feit dat die verloop-plugjes stereo zijn en je gitaarkabel mono
ik heb wel ns gehad dat t daarom niet werkte, toen heb ik die verloopplug kapot geknipt en aan een gitaarkabel gesoldeerd

maar

een voorversterker schijnt wel een betere geluidskwaliteit te geven (ik heb t nooit vergeleken) en dan heb je ook minder gekut met verloopstekkers

Philippe3000
15 april 2006, 18:41


kheb me zo 'n plugje gekocht van het merk STAGG. Nu heb ik alles geprobeerd maar krijg gewoon geen geluid.. Iemand die me kan helpen met die settings in Amplitube Live?

Bedankt!!

harrie-beton
15 april 2006, 18:48
welkom om dit forum.
In de rubriek versterkers horen deze vragen eigenlijk niet. Je wil helemaal geen versterker maar je wilt weten hoe je thuis met je pc gitaarversterkers kunt nadoen.
Ik heb een lange site met tips over opname van gitaren, hij is nog niet af maar neem een kijkje:

http://jag.dutchgame.nl/gitaarnet/

thijs88
15 april 2006, 19:30


kheb me zo 'n plugje gekocht van het merk STAGG. Nu heb ik alles geprobeerd maar krijg gewoon geen geluid.. Iemand die me kan helpen met die settings in Amplitube Live?

Bedankt!!

ik kan je wel helpen, ik ga even mijn settings bekijken..

- op welke poort heb je je gitaar aangesloten?
- wat zijn de keuzes die je hebt bij settings --> audiosetup?

Philippe
15 april 2006, 21:29
Beste gitaristen

Ik ben beginnend gitarist met enige klassieke gitaar-ervaring (1 jaar). Samen met mn leraar gaan we nu even overschakelen op elektrische gitaar. Het probleem is echter dat ik als student op kot zit en daar geen 2de versterker heb. Nu vroeg ik me af of het op 1 of andere manier niet mogelijk is om de gitaar in te pluggen op mn PC die dan via een hierop aangesloten muziekinstallatie kan dienen als versterker... Mijn excuses als hieromtrent reeds andere topics bestaan maar kheb weinig tijd om dezen allemaal te doorlezen.

Vriendelijk bedankt !!
Philippe

Hmmm..ben ik toch niet de enige Philippe op dit forum :satisfie:

Philippe3000
15 april 2006, 23:46
Sorry Harry, deze vragen horen hier idd wrschlk niet thuis, maar laat me even afronden. Kheb je site even doorlezen. Dankzij je uitleg krijg ik nu tenminste geluid van de gitaar uit de luidsprekers..

Thijs: Heb je ook last van zo'n "delay". Maw als ik een noot speel dan komt die pas na een sec. met het gewenste effect door. Zo valt uiteraard niet te spelen. Heeft dat met de instellingen te maken?

Vriendelijk bedankt!!

Ps: Harry waar hoort dit topic thuis?

thijs88
16 april 2006, 00:00
ja, dat klopt, je kan bij de audiosetup de buffer verkleinen, dat zorgt ervoor dat je delay minder wordt. Ik hoop dat je geluidskaart dat trekt, bij een te kleine buffer kan het geluid gaan haperen.

Shoarm
16 april 2006, 00:07
Heb ik jammergenoeg ook last van --> brakke geluidskaart.

Globetrotter
16 april 2006, 11:20
Hoi!

Waarom wil je je gitaar persé op je PC aansluiten vraag ik me af? Moet je idd al een flinke geluidskaart hebben, en dan ben je ook al snel wat kwijt. Een POD neemt gewoon al die functies van je geluidskaart over, zonder enige latency of haperingen. Ik gebruik mijn POD zonder enig probleem in combinatie met Cubase, en dan is hij de geluidskaart, is de andere compleet dood... Dus maakt 't maar weinig uit hoe krachtig die geluidskaart is. En in die POD zitten wel wat sounds waar je mee verder kan, ook zonder PC...
Cheers,

Bart

JoostBaksteen
16 april 2006, 11:32
Ik heb even een demootje van guitar rig gedownload. Maar dat is best leuk en klinkt niet verkeerd.

Allemaal verschillende amps, JCM 800, plexi, twin reverb, tweed (5e3 oid?), ac30, rectifier en nog een jazz en bass amp. Heleboel effecten, als bv crybaby, big muff, tube screamer, octaver, psychedelay en nog veeeeel meer.
Wat betreft die vertraging, die had ik ook (audigy 2), maar nadat ik nieuwe drivers had geinstallerd kon ik zelf de asio latency instellen. Ik heb hem nu op 2 ms gezet, en er is nu geen merkbare vertraging meer. Dus even kijken of je de nieuwste geluidskaart drivers hebt, kan helpen!

harrie-beton
16 april 2006, 11:52
dit topic zou beter in RECORDING passen. Daar wordt veel gesproken over een pc en een gitaar.

over die latency, tja dat is een combinatie van je geluidskaart en de kracht van je pc.

JoostBaksteen
16 april 2006, 13:12
over die latency, tja dat is een combinatie van je geluidskaart en de kracht van je pc.


Maar ook zeker aan de drivers. Je hebt drivers waar je de latency wel, maar ook waar je die niet bij in kan stellen. Bij de "ASIO Config" kan je het instellen, als dat mogelijk is. Maar dan is het wel nog steeds wat jij zegt, hoe lager de latency, des te meer processor kracht je nodig hebt.

Als je de latency niet in kan stellen (in je nieuwste driver) kan je ook nog even googlen op "<jouw-geluidskaart> asio driver" misschien vind je dan wel een andere, betere driver.

GunMetalBlue
18 april 2006, 17:10
de jesusonic (http://jesusonic.com/) is een amp simulator (heel veel verschillende amps) en een multieeffect in 1. en gratis!

niet echt moeilijk te bedienen.

Hoe download je dat ??
Zie nergens een link

nielsduursma
18 april 2006, 17:14
Hoe download je dat ??
Zie nergens een link

op jesusonic klikken... en dan bovenin bij software kijken.