PDA

View Full Version : Voor de fans ;-)



Picker
14 april 2006, 14:49
"De wereldroem gloort..." http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-2093/aniGif.gif

http://www.eindhovensdagblad.nl/eindhovenregio/article257323.ece

...rock...
14 april 2006, 14:54
:o Ik dacht even dat je een nieuwe gitaar had ...
cool artikel!

Picker
14 april 2006, 14:55
...als ze het steeds in de krant gaan zetten als ik een nieuwe gitaar heb, hebben we binnenkort geen bossen meer over!

(En ook geen inktvissen ;-))

gertdm
14 april 2006, 15:52
Proficiat Eltjo!! ....e.e.a. komt me bekend voor. :)

Misschien had ik mijn artiekeltjes ook ns op n forum moeten plaatsen :)

Maar hoe dan ook.....a man has a mission...:) zoals de drummer in een vroeger bandje van me vaak zei....en zo is t ook :)

Picker
14 april 2006, 15:55
Bedankt Gert,

Ik had het ook weer "perfect" geregeld... de nacht vóórdat die foto gemaakt moest worden moest ik (voor het eerst van mijn leven!) een nachtdienst draaien op mijn werk.

Dus daar sta je dan met je brakke kop, in honderduizendvoud... :)

gertdm
14 april 2006, 15:55
...als ze het steeds in de krant gaan zetten als ik een nieuwe gitaar heb, hebben we binnenkort geen bossen meer over!

(En ook geen inktvissen ;-))

Precies...iets om over na te denken.....(grapje)

Gitaren....de feel is natuurlljk een passie en een niet in woorden uit te drukken gevoel naar anderen toe...mij is t in ieder geval in al die jaren nooit gelukt, behalve door body language als ik n gitaar vast heb....herkenbaar zeker?

Boom-chick-Franky
14 april 2006, 19:45
Zeg Picker , heb ik ook niet eens op die bank gezeten !?! :roll:

Proficiat man ! Eindelijk erkenning !(na wat je me vertelde over de diverse reacties van de z.g.`gitaarkenners`is dit eindelijk de gerechtvaardigde erkenning !)

Geniet ervan Picker en het volgende krantenbericht moet toch zeker wel in de New York Times komen te staan ! ;) 8-)

Picker
14 april 2006, 20:12
Zeg Picker , heb ik ook niet eens op die bank gezeten !?! :roll:


Nee!! Dit is een nieuwe!
(En dan zeggen ze dat een Taylor duur is...)

McEagle
18 april 2006, 13:10
Erg gaaf en toch ook wel inspirerend artikel, gefeliciteerd hoor!
Moet je cd toch ook maar eens gaan bestellen! :)

RIES
18 april 2006, 18:50
Super gaaf man!

paulusdeBKB
18 april 2006, 19:04
Van harte gefeliciteerd. Jammer genoeg heb ik zelf onlangs besloten dat ik mijn geld wil verdienen met muziek maken, dus ik kan het me niet meer veroorloven om typisch 'fangedrag' te vertonen zoals het kopen van CD's enzo, maar ik ben bijna jarig, en jouw CD staat hierbij op mijn verlanglijstje!

Is 'ie in Amsterdam te krijgen?

Picker
18 april 2006, 20:26
Van harte gefeliciteerd. Jammer genoeg heb ik zelf onlangs besloten dat ik mijn geld wil verdienen met muziek maken, dus ik kan het me niet meer veroorloven om typisch 'fangedrag' te vertonen zoals het kopen van CD's enzo, maar ik ben bijna jarig, en jouw CD staat hierbij op mijn verlanglijstje!

Is 'ie in Amsterdam te krijgen?

Hmmm... als jij je geld wilt verdienen met muziek maken dan hoop ik toch dat jouw fans het zich wel kunnen veroorloven om typisch 'fangedrag' te vertonen zoals het kopen van CD's...

(Geintjuh... http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-2093/aniGif.gif)

Het zou me verbazen als mijn CD in de Amsterdamse platenrekken staat, maar een e-mailtje naar mijn vrienden bij www.peghead.nl (http://www.peghead.nl) doet wonderen. Overigens is de CD nu ook verkrijgbaar bij iTunes en www.amazon.com (http://www.amazon.com). Of anders even naar Tower Records in Los Angeles, daar ligt hij ook!

mechmichael
19 april 2006, 09:03
Wow Eltjo, dat is goed nieuw joh! Echt super, ik zal zeker op zoek gaan naar je cd (via de legale weg uiteraard!!)

Succes,

Michael

Basseytje
19 april 2006, 16:31
leuk voor je. k had je vorig jaar ook in de trompetter zien staan want die brach ik toen rond. kheb de foto nog steeds :P

dejohan
26 april 2006, 16:29
Zakig dat er nog van die wonderverhalen ontstaan. Onzettend gefeliciteerd en ik hoop dat je nog ver geraakt.

Ik vind het vooral bewonderingswaardig dat je eigenzinnig je eigen ding zoekt.
Zoals buiten gaan opnemen :-). Enkel mensen die het echt menen en met een open mind komen daar op.

Ik had nog een vraag hierover, in het artikel staat:
De oplossing bleek: buiten opnemen. „Ik ben naar een weiland hier in de buurt gegaan. Fantastisch, daar klonk het ’t best, omdat je helemaal vrij zit.“ Een nadeel was wel het bijgeluid. „Er kwam af en toe een vliegtuig over.“

Om toch zijn favoriete geluid te kunnen vastleggen, toog hij met de buitenopnames naar de studio en liet deze ’meelopen’ als hij de nummers opnieuw opnam. Wanneer de computer registreerde dat de studio-opname anders klonk dan de ’ideale’ opname, corrigeerde die dat. „Ik hoor nu gelukkig vaak dat de cd mooi klinkt.“

Hoe is dit precies in z'n werk gegaan? Wat deed die computer dan?

Ik hoor op de mp3's op de site wel dat het allemaal heel 'open' klinkt, iets wat echt goed past bij deze muziek.

Picker
26 april 2006, 17:50
Zakig dat er nog van die wonderverhalen ontstaan. Onzettend gefeliciteerd en ik hoop dat je nog ver geraakt.

Ik vind het vooral bewonderingswaardig dat je eigenzinnig je eigen ding zoekt.
Zoals buiten gaan opnemen :-). Enkel mensen die het echt menen en met een open mind komen daar op.

Ik had nog een vraag hierover, in het artikel staat:
De oplossing bleek: buiten opnemen. „Ik ben naar een weiland hier in de buurt gegaan. Fantastisch, daar klonk het ’t best, omdat je helemaal vrij zit.“ Een nadeel was wel het bijgeluid. „Er kwam af en toe een vliegtuig over.“

Om toch zijn favoriete geluid te kunnen vastleggen, toog hij met de buitenopnames naar de studio en liet deze ’meelopen’ als hij de nummers opnieuw opnam. Wanneer de computer registreerde dat de studio-opname anders klonk dan de ’ideale’ opname, corrigeerde die dat. „Ik hoor nu gelukkig vaak dat de cd mooi klinkt.“

Hoe is dit precies in z'n werk gegaan? Wat deed die computer dan?

Ik hoor op de mp3's op de site wel dat het allemaal heel 'open' klinkt, iets wat echt goed past bij deze muziek.

Je werkt in het frequentiedomein. Je moet je voorstellen dat de buitenopname (met alle vliegen, koeien, vogeltjes en straaljagers eruit gefilterd) loopt, terwijl de computer een spectrumanalyse doet (de vertikale dansende streepjes op Windows Media Player) van zowel de studio-opname als de buitenopname. Overal waar de studio-opname uit de pas loopt, wordt dat aangepast, met een computergestuurde equalizer.

Ongeveer. Slim hè? :p

gertdm
26 april 2006, 17:57
Deden de broers Lomax zoiets ook niet in de vijftiger jaren met de oude blues- en folk muzikanten? Op locatie opnemen, vaak buiten in een weiland, op straat of op een 'porch' ?
Ook toen kon het al, zij het minder geavanceerd dan nu....en soms noodgedwongen.

Uiteindelijk telt het resultaat, dus kan ik Picker wel gelijk geven om dan desnoods maar buiten op te nemen.Akoestiese gitaar opnemen is een relatief proces omdat een akoestiese gitaar (het woord zegt t al) zijn eigen sound produceert (door constructie, houtsoorten etc), maar ook door de resonantie van de omgeving.
Hoe beter de gitaar en de resonantie, hoe voller en mooier....
Mijn gitaren klinken in ieder geval altijd verrassend goed in kleedkamers en badkamerachtige omgevingen....maar of dat dan weer goed is om op te nemen?

Flipkoos
26 april 2006, 23:06
Mijn gitaren klinken in ieder geval altijd verrassend goed in kleedkamers en badkamerachtige omgevingen....maar of dat dan weer goed is om op te nemen?

Over de chansonnier Jaap Fischer (speelde er ook een beetje gitaar bij):

"Het gerucht gaat dat Fischer bij de opnamen zo nerveus was, dat hij dronken moest worden gevoerd, en dat de opnamen in de wc plaatsvonden, voor een betere akoestiek."

Bron: wikipedia

Maar ja,...hoe betrouwbaar is een gerucht :P

En over de broers Lomax: Dat waren toch vader en zoon (Alan)?

gertdm
27 april 2006, 00:14
John en Alan Lomax waren broers dacht ik.....ze hebben de nodige fieldrecordings gedaan...maar het kan ook zijn dat t vader en zoon waren....minder relevant...

Het gaat om t principe....opnemen op locatie, omdat t zo moet of omdat t wel beter klinkt :)