PDA

View Full Version : Epiphone Studio, Dot, Les Paul?



ixque
14 april 2006, 10:56
Hallo mensen,

ik speel nu al meer dan een jaartje gitaar, op een oude gitaar die mijn vader nog op zolder had staan. Al zo'n 20 jaar oud, maar toch heb ik er een hoop plezier van. Hij zit met plakband aan mekaar en maar 1 pickup werkt nog, en aangezien ik het ondertussen wel tijd vond voor mijn eerste echte gitaar, ben ik maar gaan rondkijken.

Ik speel zelf voornamelijk moderne rock, denk daarbij aan (voornamelijk) Queens of The Stone Age. Geen metal of iets, gewoon simpele rock.

Nu ben ik zelf enorm gecharmeerd door de Epiphone Dot, pracht gitaar. In de lokale muziek winkel hier heb ik even rondgekeken en daar hangt een Epiphone ES-335 Dot , en een Epiphone ES-335 Studio. Nu is mijn budget ongeveer 300 euro, de Studio past precies in mijn budget, maar de Dot is nog 100 € duurder. Wat is het precieze verschil tussen deze gitaren en is het het waard om even door te sparen? En is zo'n semi-acoustische gitaar niet de 'slapjes' voor muziek zoals Queens of the Stone Age, wat voornamelijk in C is gestemd en dus redelijk zwaar. Zou je dan niet beter een Les Paul model kunnen nemen?

Veel vragen :P, ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen. Ik heb ook genoeg gekeken naar andere modelen, Strats, Tele's maar daar voel ik me niet echt prettig bij. Dus tja..

Alvast bedankt, Bas.

hoofd
14 april 2006, 15:39
Volgens mij is de studio gewoon een gestripte dot, hout & pups zijn hetzelfde, er is alleen geen binding, extra pots of andere meuk. En als ik zo naar de epi-website kijk vind ik de studio ook mooier dan de gewone.

Probeer ze uit en kijk of je de dot de extra 100 ballen waard vind. Anders zou ik gewoon voor de studio gaan, kan je nog ff lekker sparen voor andere pups erin of een leuk effectpedaaltje. En qotsa rock gaat prima met een semi-hollow, RAT erbij en gaaan! :rockon:

Rw
14 april 2006, 15:45
ram nog een paar jaar door op de oude peddel van de vader ga werken en koop een gibson!

(moet ik nodig zeggen met al mn budget modellen, maar het is eigenlijk wel de moeite waard)

Dude
14 april 2006, 15:54
welnee joh niks doorsparen voor een gibson das bullshit

die epiphones zijn GEWELDIGE gitaren, echt geloof me ik ben dr verliefd op.

Rw
14 april 2006, 17:19
klopt maar vaak is het ook een kwestie van mazzel...

ixque
14 april 2006, 18:02
Bedankt allen ^^, ik zal binnekort is even de 2 gitaren gaan bespelen, kijken of ik wat verschil kan horen en voelen. Bedankt in ieder geval

Keesz
14 april 2006, 18:33
Josh speelt zelf ook op Dots.....alleen wel in E

songs als hangin tree, gonna leave you in the fade enz...

cker wel een queens gitaar dus, en stukken goedkoper dan die maton's en motorave's waar josh ook op speelt!!

ixque
14 april 2006, 18:42
Josh speelt zelf ook op Dots.....alleen wel in E

songs als hangin tree, gonna leave you in the fade enz...

cker wel een queens gitaar dus, en stukken goedkoper dan die maton's en motorave's waar josh ook op speelt!!

Ik ben die-hard QotSA fan, no need to tell me ;) Het liefst zou ik ook wel zo'n Ovation willen hebben die Josh Homme eerst altijd bespeelde, maar aangezien er daar maar 600 van gemaakt zijn ooit lijkt me dat geen optie :P

nielsduursma
14 april 2006, 19:15
Ik ben die-hard QotSA fan, no need to tell me ;) Het liefst zou ik ook wel zo'n Ovation willen hebben die Josh Homme eerst altijd bespeelde, maar aangezien er daar maar 600 van gemaakt zijn ooit lijkt me dat geen optie :P

er is een merk wat ze belachelijk goed namaakt, koste maar iets van 300 (goed voor het geld dan he ;) ) ik kan alleen even niet op de naam komen..

Hectische Hector
14 april 2006, 19:34
je tikt gewoon ergens ovation gp in google en je komt er wel geloof ik...
ik kan er ook niet opkomen nu :-) komt er niet east of zo in? ze maken vanalle kopieën van 'legendarische' (nu ja) gitaren...

nielsduursma
14 april 2006, 19:44
je tikt gewoon ergens ovation gp in google en je komt er wel geloof ik...
ik kan er ook niet opkomen nu :-) komt er niet east of zo in? ze maken vanalle kopieën van 'legendarische' (nu ja) gitaren...

eastwood

http://www.eastwoodguitars.com/

klopt, alleen daar zijn die kopien 800 dollar, en ik heb ze ergens gezien voor rond de 300. waren volgens mij geen eastwoods....

STW
14 april 2006, 21:02
ik heb een dot studio
misschien dat de elementen anders zijn (er zit iig geen verchroomd kapje op) maar verder is het verschil puur cosmetisch lijkt me
oh ja, de studio heeft 2 knoppen ipv 4

het is n mooi ding (zeker nu ik de mijne gepimpt heb) maar ik vind die brede hals wel lastig spelen

rocken doet ie wel :)

renier
14 april 2006, 22:20
ram nog een paar jaar door op de oude peddel van de vader ga werken en koop een gibson!

(moet ik nodig zeggen met al mn budget modellen, maar het is eigenlijk wel de moeite waard)

wat een gelul.

echt waar. een beginnende gitarist aanraden om nog jaren door te spelen op een halfdode gitaar om maar een peperdure gibson te kopen als eerste echte gitaar.

dat is echt het meest beroerde advies dat ik tot nu toe op dit forum gelezen heb. zeg dan gewoon niks zeg...


ontopic: een epi studio kun je prima mee vooruit, goed voor jouw stijl en als je er veel live mee gaat spelen kun je altijd de pups nog veranderen.

SBloke
14 april 2006, 22:27
Ik ben die-hard QotSA fan, no need to tell me ;) Het liefst zou ik ook wel zo'n Ovation willen hebben die Josh Homme eerst altijd bespeelde, maar aangezien er daar maar 600 van gemaakt zijn ooit lijkt me dat geen optie :P


Welke Ovation is dat en heb je een plaatje???? (Ben er helemaal niet in thuis...)



http://i.pbase.com/u12/nakedvoleprimpa/upload/3003949.QueensOfTheStoneAgeJoshHomme1.jpg

Mooie gitaar, alleen nu nog een betere foto....

Rw
14 april 2006, 23:44
ach waarom is het raar... ze zakken niet zo veel in waarde en zitten iets degelijker in elkaar. maar ik doe het zelf ook op budget's maar die zal ik nooit kunnen verkopen als ik er op uitgekeken ben voor de zelfde prijs. ik zou de studio kopen als ik jou was en een set lekkere elementen... en eventueel een set nieuwe mechanieken die minder snel ontstemmen (onbelangrijk detail maar als hij snel ontstemt kan dit natuurlijk handig zijn) en op de potmeters wordt meestal ook bezuinigd dus je zou er een set goeie pot's in kunnen doen

ixque
14 april 2006, 23:59
Welke Ovation is dat en heb je een plaatje???? (Ben er helemaal niet in thuis...)



http://i.pbase.com/u12/nakedvoleprimpa/upload/3003949.QueensOfTheStoneAgeJoshHomme1.jpg

Mooie gitaar, alleen nu nog een betere foto....


http://thefade.net/GPNICE.bmp

renier
15 april 2006, 09:51
ach waarom is het raar... ze zakken niet zo veel in waarde en zitten iets degelijker in elkaar. maar ik doe het zelf ook op budget's maar die zal ik nooit kunnen verkopen als ik er op uitgekeken ben voor de zelfde prijs. ik zou de studio kopen als ik jou was en een set lekkere elementen... en eventueel een set nieuwe mechanieken die minder snel ontstemmen (onbelangrijk detail maar als hij snel ontstemt kan dit natuurlijk handig zijn) en op de potmeters wordt meestal ook bezuinigd dus je zou er een set goeie pot's in kunnen doen

dude, die gozer kan waarschijnlijk net stemmen. het duurt nog zeker 2 a 3 jaar voor hij het verschil tussen een Epi en een gibson uberhaupt MERKT, laat staan dat hem dat een prijsverschil van 2000 euro waard zou zijn...

jammer dat de meeste mensen hier alleen vanuit hun eigen, ervaren insteek kunnen denken. voor een beginner tegen de eventuele beperkingen van een epi aanloopt, is het allang geen beginner meer. kap nou toch eens met het behandelen van beginnende gitaristen alsof ze fuckin steve vai zelf zijn en een bijbehorende set gear moeten hebben...

als beginner is het enige dat je nodig hebt een gitaar die je zelf mooi vindt, gestemd blijft en qua klank enigzins in de buur komt bij je voorbeelden. verder een versterkertje en als je tof wilt doen een cheapo overdrive pedaal. de rest is voor als je eenmaal goed genoeg speelt om op een podium te staan en andere mensen dus lastig gaat vallen met je herrie..

Hectische Hector
15 april 2006, 12:27
daar ben ik het volkomen mee eens...
voor een goeie gitarist te worden heb je geen supergitaar nodig. wat belangrijk is dat je jezelf vertrouwd maakt ermee, en een hebt waar je graag op speelt. toen ik mijn eerste kocht (gewone fender strat mex :)) moest en zou het die worden, mijn vader wou nog bijleggen voor een duurder modelletje, maar ik wou die. en ik vind het nog altijd een supergitaar.
toen josh homme zijn ovation gp kocht zal ze ook niet duur geweest zijn... want hij had ze al van toen hij 15 of 16 was, al van bij kyuss en zo.
en jack white speelt op echte rommel, maar als je inventief genoeg bent maak je er zelf iets van

ps ik heb btw zelf een epiphone dot besteld onlangs, jammer genoeg is ze nog niet gearriveerd... ik zal zo snel mogelijk laten weten wat ik er van vind... mijn bedoeling is ook om er vooral stonerrock mee te spelen... daar is die strat jammer genoeg niet stevig genoeg voor.

Rw
15 april 2006, 12:41
vat mij niet te negatief op... ben zelf laaiend over dat soort gitaren maar ik kan mezelf er nooit toe aansporen om te sparen voor zoiets...

ixque
15 april 2006, 14:14
Stemmen kan ik al langer renier, en ik weet ook wel dat ik geen Gibson moet gaan kopen, of er voor moet gaan sparen. Zoals ik al zei kom ik al langer op dit forum en weet ik onderhand ook welke gitaren ik niet en wel moet hebben als beginner. Ik ben geen complete leek op het gebied van gitaren ;)

episua
15 april 2006, 19:44
Ik heb gewoon zo'n Epiphone dot es335. Ding klinkt en speelt echt goed!
Alleen de slagplaat van epiphone vond ik niet zo mooi dus heb ik maar een originele gibson model slagplaat er op gezet, lijkt al veel beter!

Hier ff een pic.:

http://www.geocities.com/rockingcat21/epiphonedotgibsonsl.jpg