PDA

View Full Version : tempo



sjor
5 november 2002, 20:57
hallo,

Ik "speel" sinds een maand of twee met (een) akoestisch gitaar. Wil uiteindelijk naar elektrisch, maar mn pa vind het nog te vroeg omdat ik nog geen volledig liedje kan spelen. Veel verder dan een paar standaard intro's ben ik nog niet gekomen :sad:
Mijn probleem is dat als ik die tabs van bijv. nirvana unplugged erbij pak ik niet weet hoevaak ik het akkooord moet aanslaan... het klinkt zeg maar nergens naar :sad: heeft iemand enig idee hoe ik dat het beste kan oefenen?

groeten,
robbin

Qwerios
5 november 2002, 22:38
Dat is iets waar ik binnenkort ook mee zal komen te zitten. Het lijkt mij het handigst om het originele nummer erbij te zoeken of zo...

Misschien dat de bladmuziek versie ook kan helpen want daarop kun je wel timing aflezen.

christian
5 november 2002, 23:12
leer eerst goed de akkoorden. je begint meestal met de open akkoorden A,C Am enz... en daarna met de barree
ga daarna leren de akkoorden over te pakken en het makkelijkste is dan te beginnen met de open akkoorden en daarna met de barree en door elkaar enz...
bij het aanslaan van akkoorden van een nummer heeft het met ritme te maken ga vaak naar het nummer luisteren dat je wilt spelen en probeer bijvoorbeeld 1 regel van een nummer met akkoorden steeds te herhalen en probeer op zoveel mogelijke ritmische slagen van dat regel te spelen zodat je doorkrijgt hoe je ritmisch een nummer moet spelen en na een tijdje gaat het dan vanzelf automatisch goed en weet je bijna gelijk hoe je dat ritmisch moet bespelen ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gezegt en misschien heb je er wat aan

DOLBY
7 november 2002, 13:01
Dit is geen antwoord op je vraag maar meer een opmerking voor je vader.
Het is echt onzin om eerst akoestische te (moeten) gaan spelen als je eigenlijk electrisch wilt. Je moet vooral spelen en oefenen wat je leuk vindt en als dat electrische nummers zijn moet je gewoon electrisch gaan spelen. (ik praat de leraar van mijn zoon na). Er zijn er ook simpele (delen van) nummers die je als beginner op electrisch kan oefenen.

B_FORCE
8 november 2002, 23:46
tja, beste is om zelf de muziek erbij te hebben.(dus op cd/mp3)
eneuh., ik denk dat et makkelijker is om te oefenen met nummers etc, is ook leuker (motiveerd) dan alleen maar een paar accoorden achter elkaar te douwen.
En ik denk dat akoestisch wel goed is om mee te beginnen, omdat je meer kracht moet zetten, zo train je je vingers, (kan ook onzin zijn, maar dat gevoel had ik..)

Sjaak_H
9 november 2002, 10:47
Sjor,

Vaak, in ieder geval bij de meer eenvoudige liedjes, lopen de accoord-wisselingen synchroon met de maat. Dit is meestal een drie- of een vierkwartmaat. Ik neem aan dat je deze kunt meetellen?
Ik ga hier verder maar even uit van een vierkwartmaat. In principe kun je de slagen eindeloos variëren. Neem als basis bijvoorbeeld vier neergaande slagen, met accent op de eerste slag. Schematisch maar even:
N n n n (Meetellen mag :smile:). Gebruik dan wel 1ne 2e 3e 4e i.p.v. 1 2 3 4 maar sla aan op de 1, de 2, de 3 en de 4).
Je kunt nu al variëren door 1) of het accent verleggen naar een andere tel, of 2) door slagen weg te laten.
Vervolgens kun je niet alleen de slagen naar beneden maken, maar ook die terug omhoog.. Bij accent op de eerste neergaande slag schrijf ik dat maar even als volgt (n= neer, o= op):
Nononono
Je zult merken dat dit eentonig klinkt. Ook hier wordt het spannender als je accenten verlegd en/of als je slagen laat lopen. Zorg voorlopig wel dat je de slag beweging blijft maken, ook al sla je de snaren niet aan.

Ben je nog aangehaakt? Zoals gezegd: je kunt eindeloos variëren. Probeer bijvoorbeeld eens de volgende. Is goed te doen en klinkt toch lekker profi:
N nO ono (accent op de eerste neergaande slag en accent op de eerste opgaande slag). Na de vier tellen verander je van accoord. Zo lekker een tijdje aan klooien..

Tot slot het volgende. Ik dacht ook altijd dat een nummer op 1 bepaalde wijze gespeeld moest worden. Als je een immitatie wilt neerzetten is dat zeker zo, maar inprincipe kun je zelf veel invullen.

Hopelijk was de uiteenzetting niet te theoretisch. Veel succes

B_FORCE
9 november 2002, 13:34
en als je et tempo met 10 vermenig vuldigt, heb je al bijna ska, Hoewel je dat steeds et accent legt op de laatst tel.(hel simpel gezegd)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: B_FORCE op 2002-11-09 13:35 ]</font>

sjor
10 november 2002, 09:41
ok.., bedankt allemaal voor jullie reakties! ik ga volgas oefenen, oefenen en oefenen.


groeten,
robbin