PDA

View Full Version : hoe makkelijk lak verwijderen??



mm80
13 april 2006, 19:16
Ik heb een zwarte 'made in Indonesia' Squier Telecaster body die ik wil ontdoen van z'n zwarte lak om hem straks in de zomer van een nieuw kleurtje te voorzien.
Bij eerdere projecten pakte ik altijd schuurpapier en een schuurmachine en was dan dagen bezig om die troep eraf te krijgen.
Nu las ik ergens dat het mogelijk is om de body tezamen met .....??? in een vuilniszak te stoppen, 24 uur te wachten, en daarna zou je het er zo af kunnen schrapen?
mijn vraag is, weet iemand wat precies het middel is wat ik erbij moet doen?

Alvast bedankt,

Michell

wietse
13 april 2006, 19:22
volgens mij zit er een polylak op die squiers en dat krijg je er maar op 1 manier af, schuren, of in de fik steken.
gemakkelijkst is gewoon opschuren en gladmaken en er overheen spuiten, de originele laag hoeft er niet helemaal af.

FKNTHNDR
13 april 2006, 19:24
naar mijn weten is het mogelijk om de lak er af te "branden" (met zo'n hetelucht pistool) of met paint stripper... maar of het goed zou zijn voor uw hout weet ik niet... het bespaart je in ieder geval veel werk...

ernieman
13 april 2006, 20:30
maar of het goed zou zijn voor uw hout weet ik niet...
Hout, hout??? Die dingen zijn toch gemaakt van multiplex, nee?
Nu, ja das ook een soort hout, maar dan met veel lijm bij zekers...

EJ

jan jansen
13 april 2006, 20:38
Probeer ergens ouderwetse verfafbijt te krijgen...(met die moderne op waterbasis duurt het langer)..,daarna met een sopje goed schoonmaken,drogen en naschuren.....
Nadeel hiervan is dat als je de afbijt niet goed verwijdert het een zootje wordt naderhand... :rockon: :rockon:

mm80
14 april 2006, 15:39
Bedankt voor de suggesties,

De houtsoort is Agathis, volgens mij een soort Mahonie?
In ieder geval, ik wil graag alles eraf hebben want als de houttekening een beetje fatsoenlijk wil ik een sunburst proberen.

Ik heb een blik verfafbeit gekocht en ga gewoon een poging doen, er staat op dat het hout niet aangetast gaat worden. Ik ben benieuwd.
Ik heb de hele body eronder gekliederd en in een vuiniszak gestopt en die vervolgens afgesloten en in de schuur gelegd. morgenmiddag maak ik hem open.

Michell

nielsduursma
14 april 2006, 15:45
Bedankt voor de suggesties,

De houtsoort is Agathis, volgens mij een soort Mahonie?
In ieder geval, ik wil graag alles eraf hebben want als de houttekening een beetje fatsoenlijk wil ik een sunburst proberen.

Ik heb een blik verfafbeit gekocht en ga gewoon een poging doen, er staat op dat het hout niet aangetast gaat worden. Ik ben benieuwd.
Ik heb de hele body eronder gekliederd en in een vuiniszak gestopt en die vervolgens afgesloten en in de schuur gelegd. morgenmiddag maak ik hem open.

Michell

als ie zwaar verminkt is kan je m ook relic laten :hippie:

jan jansen
14 april 2006, 16:02
Ik heb een blik verfafbeit gekocht en ga gewoon een poging doen, er staat op dat het hout niet aangetast gaat worden. Ik ben benieuwd.
Ik heb de hele body eronder gekliederd en in een vuiniszak gestopt en die vervolgens afgesloten en in de schuur gelegd. morgenmiddag maak ik hem open.

Michell[/QUOTE]

Nadel hiervan kan zijn dat alles weer opgedroogd is.Als ik het gebruik smeer ik een zijde in wacht een paar minuten,daarna alles verwijderen met een scherpe en vlakke verfkrabber (een goed recht stuk glas kan ook) en daarna eventueel herhalen.Onnodig t zggen dat je dit in een goed geventileerde ruimte moet doen,ht stinkt behoorlijk en vooral die ouderwetse is niet echt gezond,

jan

piezo
14 april 2006, 16:08
Agathis is (sub-)tropisch naaldhout.

wietse
14 april 2006, 16:59
Bedankt voor de suggesties,

De houtsoort is Agathis, volgens mij een soort Mahonie?
In ieder geval, ik wil graag alles eraf hebben want als de houttekening een beetje fatsoenlijk wil ik een sunburst proberen.

Ik heb een blik verfafbeit gekocht en ga gewoon een poging doen, er staat op dat het hout niet aangetast gaat worden. Ik ben benieuwd.
Ik heb de hele body eronder gekliederd en in een vuiniszak gestopt en die vervolgens afgesloten en in de schuur gelegd. morgenmiddag maak ik hem open.

Michell
als het inderdaad een poly lak is dan kan je afbijt vergeten dat werkt daar niet bij.
en inderdaad afbijt opsmeren in laten werken en dan afkrabben, of als je een hogedrukreiniger bij de hand hebt dan wil het daarmee ook prima, voordeel je beschadigt het hout niet doordat je te hard krabt.
en dat het nat wordt is niet erg want als je met afbijt werkt moet je dat er ook altijd erg goed afspoelen.