PDA

View Full Version : SRV tremelo vraagje (wat is het nut)



G.G.
13 april 2006, 18:17
Dit vraag ik me dus al jaren af, en heb nooit het antwoord gevonden.

Waarom had Stevie Ray Vaughan een linkshandige tremelo op zijn (rechtshandige) strat? Wat is hier het nut van? Iets te maken met tremelotechniek van hendrix ofzo?

Waarom zou je een linkshandige tremelo op je rechtshandige strat zetten?

Wie het weet mag het zeggen.......

Ash ketchum
13 april 2006, 18:27
Volgens mij beweerde SRV dat het anders klonk, ook omdat hij vond dat Jimi anders klonk doordat linkshandig op een rechtshandige strat speelde. Zoiets kan ik me vaag herinneren van een interview in ieder geval.

G.G.
13 april 2006, 18:30
Volgens mij beweerde SRV dat het anders klonk, ook omdat hij vond dat Jimi anders klonk doordat linkshandig op een rechtshandige strat speelde. Zoiets kan ik me vaag herinneren van een interview in ieder geval.

Dat het brug element van Hendrix de andere kant op wijst, zijn bassnaren meer lengte achter de nut hebben, daar kan ik me wel van voorstellen dat het de klank beinvloed. Maar dat het pookje van de tremelo aan de andere kant zit, daar kan ik me qua klank echt helemaal niets bij voorstellen.

G.G.
13 april 2006, 18:45
Dit heb ik kunnen vinden:

Stevie replaced the original tremolo unit on “Number One” with a 1977 left handed unit, which permitted him to come closer to emulating Jimi Hendrix, who everyone knows played a right handed guitar turned upside down with his left hand. The bridge on the tribute model is a gold plated left handed American Vintage Synchronized Tremolo. It is a faithful reproduction.

maar snap het nog niet. Kan toch niet de reden zijn dat je een gat maakt in de body van een '59er strat?

Luke-wannabe
14 april 2006, 01:33
Dit heb ik kunnen vinden:

Stevie replaced the original tremolo unit on “Number One” with a 1977 left handed unit, which permitted him to come closer to emulating Jimi Hendrix, who everyone knows played a right handed guitar turned upside down with his left hand. The bridge on the tribute model is a gold plated left handed American Vintage Synchronized Tremolo. It is a faithful reproduction.

maar snap het nog niet. Kan toch niet de reden zijn dat je een gat maakt in de body van een '59er strat?
*coughs* 63!
Fender is vanaf 61 pas gitaren met rosewood toets gaan maken!

tuonra
14 april 2006, 02:58
..heeft 't niet te maken met de extra ruimte die er vrijkomt als de tremoloarm van onder naar boven verplaatst wordt? ..je kunt dan wellicht net effe beter met je handpalm dempen en beter bij de volume pot..

ik vind zelf die arm ook wel in de weg zitten en heb daarom 't haakse gedeelte van de arm in de bankschroef wat omgebogen zodat 'ie wat verder van de brug af staat..

Jerre
14 april 2006, 05:00
Waarom zou je een linkshandige tremelo op je rechtshandige strat zetten?


Waarom deze meneer dat doet, dat is simpel.
Als je tremolo hendel van bovenaf komt (het linkse model op een rechtse gitaar), dan past deze hendel veel beter in de palm van je hand terwijl je op de lage snaren aan het spelen bent.

Je moet je gitaar maar eens omdraaien en linkshandig je rechtse tremolo vastnemen, dan voel je het zelf wel. (Je moet natuurlijk wel eerst zo'n gitaar hebben :-p )

1959SLP
14 april 2006, 07:12
*coughs* 63!
Fender is vanaf 61 pas gitaren met rosewood toets gaan maken!

Nee hoor, vanaf `59, ook met mint groene pickguard en als ik het me goed herinner ook het 1e jaar van de clay dots.

Eko
14 april 2006, 07:13
Van SRV zou je kunnen leren dat hij bijna geen reet uitmaakt hoe je instrument er uit ziet, als je het maar beheerst. De strat heeft SRV ooit gekregen terwijl hij in een muziekzaak werkte ( opruimen e.d.). Hij mocht van de eigenaar een nieuwe strat uitzoeken. De eigenaar had SRV leren kennen als talent en wilde hem helpen. SRV koos niet voor een nieuwe , maar voor een barrel in de hoek. Half gemonteerd en in slechte staat. Hiervoor hoefde hij niet te betalen , hij mocht hem hebben. Alles gemonteerd en de rest is geschiedenis.
De goudkleurige trem is er ooit door een guitartech opgezet. De zilverkleurige was kapot en SRV vondt het goudkleurige wel wat hebben.

G.G.
14 april 2006, 08:18
*coughs* 63!
Fender is vanaf 61 pas gitaren met rosewood toets gaan maken!

De body van de number one is een '59er, de hals is inderdaad van een later type (als ik het me goed herinner was dat een '62er.

Heb net ff mijn gitaar omgedraaid (zo kan ik wel niet spelen maar heb ik wel een idee hoe het voelt).

Het is heel grappig maar je kan dan de arm veel gemakkelijker onder je pols zetten. Zo kan je heel gemakkelijk je plectrum gebruiken en met je pols je tremelo bedienen

Orpheo
14 april 2006, 12:20
De body van de number one is een '59er, de hals is inderdaad van een later type (als ik het me goed herinner was dat een '62er.

Heb net ff mijn gitaar omgedraaid (zo kan ik wel niet spelen maar heb ik wel een idee hoe het voelt).

Het is heel grappig maar je kan dan de arm veel gemakkelijker onder je pols zetten. Zo kan je heel gemakkelijk je plectrum gebruiken en met je pols je tremelo bedienen

mee eens. t probleem is imo dat dat weer nog meer uitnodigt tot zwaar tremolomisbruik, en je strat dus nog valser wordt dan normaal.