PDA

View Full Version : [Blues] I just got to know (en meer)



Bouke
13 april 2006, 15:28
Hey,

Gisteravond tijdens een repetitie even wat opnames gemaakt van mijn bandje. 3 nummers (covers) heb ik online gezet:

I just got to know (http://www.lbbb.nl/music/LBBB%20-%20I%20just%20got%20to%20know.wma) (J. McCracklin)
I'm ready (http://www.lbbb.nl/music/LBBB%20-%20I%27m%20ready.wma) (W. Dixon)
Travelin' South (http://www.lbbb.nl/music/LBBB%20-%20Travelin%20South.wma) (A. Collins)

(rechtermuisknop: opslaan als...)

Drums met 1 mic opgenomen, gitaaramp met een mic, zang met een mic, bas direct en piano/hammond direct. Allemaal naar de Hercules 16/12 FW (geluidskaart Firewire) naar de laptop.

Ben benieuwd naar wat reacties, alle commentaar is welkom!

Bouke (die zingt en gitaar speelt)

dodoweirdo
13 april 2006, 16:12
how nice man, buiten de tekst die iets te cliché blues is, vind ik het extreem geslaagd.

Prachtige opnamekwaliteit ook, jij hoeft niet naar een studio te gaan om opnamens te maken, ik denk dat het afbreuk zou doen op jullie sound.

Doe zo voort...

mogwai
13 april 2006, 16:14
Ik heb ze alledrie beluisterd en vind ze alledrie zeer goed :)

Han S
13 april 2006, 17:04
Ik heb het eerste nummer geluisterd, erg knap gedaan, alleen geloof ik niet dat die drums met één microfoon zijn opgenomen, daarvoor heb je teveel click in je basdrum, wat je alleen krijgt met de microfoon in de kick, maar dan krijg je nooit dit snaregeluid. Of heb je het een en ander vervangen?

Maar wel te gek gedaan!

Bouke
13 april 2006, 17:27
Ik heb het eerste nummer geluisterd, erg knap gedaan, alleen geloof ik niet dat die drums met één microfoon zijn opgenomen, daarvoor heb je teveel click in je basdrum, wat je alleen krijgt met de microfoon in de kick, maar dan krijg je nooit dit snaregeluid. Of heb je het een en ander vervangen?

Maar wel te gek gedaan!

Hoi Han,

Drums is toch echt met 1 mic gedaan. Een samson s12, aan de voorkant van de kit, nog voor de kick (bovenkant) gericht op de snare. Zo krijg ik nog net een tik van de kick en een beetje snare. Wel klote om goed in de mix te krijgen (geen body in de kick en een lelijke snare zonder echt mooie attack) en ik heb ook wel ge-eq'd achteraf. Plus, ik heb de track gedubbeld en een lichte vertraging toegepast. Gepanned en wat verb op de drumsporen. Helaas ben ik met de eq volgens mij wat doorgeschoten in het mid-hoog. Ik heb gemixed met de koptelefoon en da's natuurlijk niet optimaal.

Gitaargeluid is ook een groot aandachtspunt. Ik klooi sinds vorige week wat met deze opnamemogelijkheid en ik moet het steeds even snel opstellen en instellen. Binnenkort gaan we echt opnemen en dan kan ik aan alles wat meer tijd besteden en meer (en andere) mics gebruiken.

Bedankt voor je commentaar (en de rest ook natuurlijk)

Bouke

Han S
13 april 2006, 17:53
Knap hoor, ik heb ook wel eens een wereldgeluid gehad met één microfoon, een PZM welke ergens op een plank lag. Valt niet mee hoor.

Negative K3 fan
13 april 2006, 19:53
ik heb het eerste nummer gehoord, klinkt heel erg goed, de zang mag ietsje harder.

je lead tone vind ik echt geweldig (komt natuurlijk ook door het spel)! je clean sound in het begin is alleen wat saai :)

taylor
14 april 2006, 09:54
goed gedaan hoor, klinkt allemaal wel goed vind ik,dit soort muziek moet ook zo'n oefenruimte/live vibe hebben vind ik.

armageddon
14 april 2006, 10:00
Alles aan deze opnames is briljant :) Fantastisch opgenomen.

sandman4justice
14 april 2006, 11:19
Dat derde nummer, van Albert Collins, is waarschijnlijk al duizenden keren gecoverd. Blijkbaar kan je hier vele kanten mee uit, zalig nummertje.

nopster
15 april 2006, 00:43
Ik vind het allemaal goed klinken. Er zit een lekkere vibe in . Jullie spelen mooi samen zonder dat er iemand uit wil springen. (je begrijpt me wel denk ik)
Je gitaargeluid vind ik ook heel mooi! Vooral op Travelin' South komt het er heel goed uit. Is dat met je Tele gespeeld? I just got to know vind ik mooi intiem klinken, zonder kaal te worden. Mooi gedaan.

scholier
15 april 2006, 12:36
Bouke, dit vind ik echt heilig gewoon, echt ziekelijk goed gespeeld. Je hebt ook echt een hele coole stem vind ik. PM me als je een keer in de buurt van Baarn/Hilversum komt optreden, ik zou graag komen kijken;)

Tom

Bouke
16 april 2006, 09:47
Hey,

@Dodoweirdo: Thanks, de nummers zijn covers dus die teksten liggen enigszins vast zeg maar :D Ik vind het voor bluesnummers nog wel meevallen eigenlijk :D. Het lijkt me opzich best wel leuk om eens in een echte studio te werken, maar daar hebben we het geld niet voor en het werkt een stuk ontspannender als we gewoon in ons eigen hok in ons eigen tempo kunnen opnemen, dus we blijven inderdaad lekker bezig met wat we aan het doen zijn. Voor een hobbybandje gaqat het best wel lekker eigenlijk. Onze band-lat ligt niet zo heel hoog, als we maar plezier hebben in het spelen en dat lukt nog steeds. Het zelf opnemen is ook een stukkie van die hobby dus dat blijven we ook nog wel even doen.

@Mogwai: Dankje!

@HanS: Dankje, volgende keer ga ik de drums wel met een aparte mic voor de snare doen, die is nu veel te dun.

@LenK3: Danku, ik vind vooral de leadtone in het eerste nummer mooi als ik met de solo begin. De andere twee nummers heb ik te veel gain uit het bakkie gehaald. Je hoort daar te weinig van de amp.

@Taylor: Thanks, ik vind ook dat bluestyle muziek 'live' opgenomen moet worden. Layeren haalt de spirit daar een beetje uit denk ik. Nadeel is wel dat het allemaal in een keer goed moet, je kunt niet heel veel meer poetsen, ivm overspraak. Aan de andere kant is die overspraak soms best lekker om het geluid hier en daar wat aan te dikken.

@Armageddon: Thankyou, ik ben er nog mee aan het oefenen, maar het gaat de goede kant op.

@Sandman: Dank je! Albert Collins rulez!!! Hij is erg cool, zijn licks zijn super en zijn tone is te gek. Ik wil (en kan!!!) hem niet helemaal nadoen, maar ik probeer wel iets uit zijn stijl op te pikken. Iemand die erg goed is in de Collins-stijl, qua tone en spel is Matt Schofield (www.mattschofield.com (http://www.mattschofield.com)). Hij speelt de komede tijd behoorlijk wat gigs in NL en als je de kans hebt moet je die even gaan bekijken. Hij mixt veel met erg lekkere jazzy licks, hele gave stijl.

@Nopster: Dank! Het eerste nummer proberen we ook wel dynamisch te spelen, gaat de goede kant op. Alles is met de Tele gespeeld over een Super Reverb met een Red Snapper (begin van de solo eerste nummer) en een Barber LTD (solo's in de rest, met helaas iets te veel gain er in gedraaid, niet dynamisch genoeg naar mijn zin).

@Scholier: Dank je, zingen gaat me meestal makkelijker af dan gitaarspelen, daar moet ik veel meer moeite voor doen. Ik heb eigenlijk altijd wel gezongen, vanaf mijn eerste bandje. Lekker om te doen, soms erg moeilijk te combineren met gitaarspelen, maar dat is een kwestie van veel oefenen. Op onze site staan de gigs voor de komende tijd, dichtste bij voor jou is Deventer op 13 mei (voorprogramma van Greyhound Bluesband).

Allemaal bedankt voor het commentaar. Ik begrijp dat we op de goede weg zitten met opnemen, maar er is nog veel te verbeteren en ik zal na de volgende keer proberen weer wat online gooien. Ik probeer een setup te maken waarmee ik live snel goede opnames kan maken zonder extra personeel. Ik moet het dus zelf kunnen doen allemaal. vandaar dat ik het oefen tijdens wat repetities.

Groeten,

Bouke

sandman4justice
16 april 2006, 17:49
Ook een Travellin' South-cover waard om te checken, die van Joe Bonamassa.

DavidGilmour
27 april 2006, 21:21
Héééél mooi!!! Keep the blues alive!! :cooler:

Bouke
2 mei 2006, 13:48
@Sandman: Bonamassa's versie is ook cool inderdaad. Weer eentje voor de verzameling :D

@DavidGilmour: Dankje!

meul
3 mei 2006, 18:26
Hoi Bouke,

ik ben geen expert in dit genre maar.

je zingt opvallend goed en gemakkelijk! ook je gitaarspel en sound zijn erg in orde vind ik!

ik luister over pc speakertjes maar de opnamen klinken goed in balance en ondanks je mid hoog boost, niet op het oor. Ik hoor allen instrumenten afzonderlijk goed en niets verzuipt. verder klinkt het mooi ruimtelijk, denk niet dat je met een gemiddeld budget in een studio iets beters gaat krijgen.

kortom, mooi werk!

groetjes,
jan

Fumi SG
3 mei 2006, 19:20
(voorprogramma van Greyhound Bluesband).

Hee super... Ik heb ze afgelopen zaterdag voor het eerst gezien tijdens de Bluesroute in Tolkamer. Ik was onder de indruk moet ik zeggen, klonk erg lekker!!

Jouw opnames klinken ook zeker fijn!! Ik speel zelf weinig tot geen blues, ik ben er sinds zaterdag achter dat ik er toch maar eens mee aan de gang moet. Helemaal nu ik deze opnames hoor. Super gedaan!!;)

EDIT: Ik zie net dat jullie 11 maart in Doetinchem gespeeld hebben. Balen man!! Is voor mij 'om de hoek', had ik graag bij willen zijn:(