PDA

View Full Version : opnemen acoustische gitaar



trifonius
13 april 2006, 12:16
Lieden,

Zoals wellicht bekend ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van een Studio Projects B1 mic.
Gisteravind ben ik begonnen met het opnemen van mijn acoustische gitaar (Takamine Santa Fé).

het is een prachtige gitaar vind ik, maar niet erg luid.
hoe raden jullie aan de microfoon te plaatsen?
12e fret? klankgat? en hoe ver ervandaan?

Wederom dank, ik leer hier een hoop.

bert k
13 april 2006, 12:48
Kan ik maar 1 ding op adviseren: uitproberen. Een paar centimeter kan al veel schelen. Ik zou zeggen begin op een centimeter of 30, en maak een heel stel proefopnames, steeds wat meer naar de brug of naar de hals. Hou het goed bij op een papiertje wat je doet!

trifonius
13 april 2006, 13:14
thanks bert, ik ga ermee aan de slag.

wat betreft het laten leiden door meningen op internet; dat is waar.
maar ik weet zo gauw geen andere manier te bepalen wat voor mij geschikt is.
daarom laat ik me makkelijk leiden door de meningen van ervaren mensen.

ik heb nu in ieder geval een referentiekader zodat volgende keuzes hier weer op gebaseerd kunnen zijn. de winkel waar ik hem kocht laat me overigens ook zonder verplichtingen de SE M1c proberen zodat ik weer ietsje meer te weten kom.

nogmaals dank voor de feedback.

Han S
13 april 2006, 13:30
Probeer het ook eens van bovenaf, mic boven je schouder naast je oor en zeg even welke opstelling je hebt voordat je begint te spelen, hoef je niet steeds op je papiertje te kijken.

Zo ben ik eens twee dagen bezig geweest met en vleugel, je staat verbaasd te kijken wat voor verschillende geluiden je uit een en dezelfde microfoon kunt krijgen.

Han S
13 april 2006, 13:33
En nog wat, ga naar de autosloperij of garage en regel een flinke (oude) remschijf. Maak die kaal met de staalborstel en schuurpapier, spuitbusje verf er over en schuif hem over je statiefpoot zodat hij op de uitklappoten rust.

Je statief met mic zal nooit meer kunnen omvallen, tenzij je paarden laat ronddraven daar.