PDA

View Full Version : Ik wil prutsen!



GunMetalBlue
13 april 2006, 12:47
Ik heb nog een Stagg aan de muur hangen waarmee ik wat wil gaan leren over het 'zijn' van de gitaar binnen in.
Zijn er dingen die ik zeker is moet proberen of die ik zeker niet mag doen?
Waar moet ik voor oppassen?

paulusdeBKB
13 april 2006, 12:56
Hals verneuken is altijd wel zuur. Voorzichtig met de halspen dus. Verder gewoon lekker gaan hakken en zagen, maar verzin wel eerst wat je wilt gaan doen voordat je het gaat doen.

GunMetalBlue
13 april 2006, 12:59
Hals verneuken is altijd wel zuur. Voorzichtig met de halspen dus. Verder gewoon lekker gaan hakken en zagen, maar verzin wel eerst wat je wilt gaan doen voordat je het gaat doen.

<rookie>:chicken:En wat kan ik zoal doen?:chicken:</rookie>

JER00N
13 april 2006, 14:44
Slagplaat eraf halen? Erg boeiend ziet het er ook niet uit van binnen trouwens :P

zoon van Piet
13 april 2006, 15:04
Prutsen is heel leerzaam.. je kunt behoorlijk wat experimenteren met de schakelingen, zonder onherstelbare schade aan te richten -tenzij je de keet in de hens steekt. bij stratachtigen kun je wat extra schakelcombinaties aanbrengen, bij gibsonclonen valt er meestal wat te splitten of paralelschakelen.

GunMetalBlue
13 april 2006, 23:56
Prutsen is heel leerzaam.. je kunt behoorlijk wat experimenteren met de schakelingen, zonder onherstelbare schade aan te richten -tenzij je de keet in de hens steekt. bij stratachtigen kun je wat extra schakelcombinaties aanbrengen, bij gibsonclonen valt er meestal wat te splitten of paralelschakelen.

Ik zou idd graag nieuwe schakelcombinaties aanbrengen, maar ik kom er niet uit hoe de kabels vanaf het element naar de output lopen, heeft iemand daar een schema van? Het is een standaard stagg S302 strat met het verst van de hals een humbucker.

Nickname
14 april 2006, 01:27
Ik zou idd graag nieuwe schakelcombinaties aanbrengen, maar ik kom er niet uit hoe de kabels vanaf het element naar de output lopen, heeft iemand daar een schema van? Het is een standaard stagg S302 strat met het verst van de hals een humbucker.

dus een humbucker in de brugpositie :D Tip.. neem gewoon eens een schroevendraaier en haal het hele ding uit elkaar.. (wel ff onthouden of opschrijven hoe het zat natuurlijk) en bekijk alles eens rustig.. kijk wat wat doet.. en dan schroef je de hele mikmak weer in elkaar en dan kan je eens rustig gaan nadenken over of je iets wilt veranderen :)

zoon van Piet
14 april 2006, 09:55
en via wat gegoogle kom je vast wel bij wat niet al te technisch weergegeven schema's die je op nieuwe mogelijkheden brengen.

G.G.
14 april 2006, 10:10
kijk hier eens:

klikkerdeklik, ik ben een linkje :) (http://www.guitarnuts.com/wiring/menu.php)

Basseytje
15 april 2006, 20:14
ik zou gewoon alles uit elkaar halen hals erafschroeven. slagplaat eraf elementen eruit. stemmechanieken eruit. pots eruit, female jack eruit en dan flink schuren keertje proberne te verven kijken wat eruit komt mss heb je wel talent.

GunMetalBlue
16 april 2006, 21:04
ik zou gewoon alles uit elkaar halen hals erafschroeven. slagplaat eraf elementen eruit. stemmechanieken eruit. pots eruit, female jack eruit en dan flink schuren keertje proberne te verven kijken wat eruit komt mss heb je wel talent.

Das mss toch wel een beetje drastisch niet? De lak die derop zit is tuut beschadigd maar ik vind ze echt wel mooi. (Blue transparent).

Ik zou wel graag proberen het geluid wat op te krikken door er nieuwe elementen in te stoppen. heeft iemand ervaring met het customizen van Stagg's en of dat nieuwe pick-ups wel de moeite waard zijn?

olaf reijnders
16 april 2006, 22:26
Zonde van de elementen. Stagg is immers bagger.

DarknessAwaits
17 april 2006, 00:46
Dat zou inderdaad zonde van je geld zijn. Dan kun je beter een gitaartje van degelijke kwaliteit voor 300-400 euro kopen en die een degelijke upgrade geven.

zoon van Piet
17 april 2006, 14:46
Nou... ik begrijp dat GunMB vooral wil prutsen (en zopdoende ontdekken en leren). Tweedehandspickups worden regelmatig aangeboden en goede pickups kun je gewoon later weer in een andere gitaar zetten. maar dna moet je wel weten hoe en dan is zo'n uitprobeergitaar geen slecht startpunt.
Ik zou beginnen met de humbucker te vervangen, door een beter exemplaar met splitcoil mogelijkheden. die kosten en paar tientjes, tweedehands.

GunMetalBlue
17 april 2006, 17:29
zal ik absoluut doen zoon van piet (wie verzínt nu zo'n naam :seriousf:)
maar dan moet ik toch nog ff wachten tot de financieën het toestaan :P

Saf
20 april 2006, 00:53
je hebt geluk het is ee nstagg, wat je ook doet je hoefd er geen spijt van te hebben zolang je maar neit in de body of hals gaat zegen.

Ik heb ooit met hetzelfde idee een oude marlin strat (voor 15 guldens gekocht) gecustomized. Zagen, boren kerstverlichting in de gaten, opgeverft, helemaal onder geducttaped, de meest vage element combi's etc etc. Heel erg leuk, veel geleerd over wat je echt niet moet doen.

Maar voorla heel erg veel lol aan beleefd. Op het laatst zelf hals in de fik gezet om te kijken wat het effect was.

Alleen op het laatst in mijn enthousiame te ver door geschoten en er zoveel aan verzaagt/geboort dat hij nu gewoon weg is. De body vier bijna uit elkaar had alle sterkte verloren, en de hals heb ik nog maar heeft voor ongeveer te helft in brand gestaan. Word denk i knog wel een keer gerecycled.

GunMetalBlue
20 april 2006, 20:25
je hebt geluk het is ee nstagg, wat je ook doet je hoefd er geen spijt van te hebben zolang je maar neit in de body of hals gaat zegen.

Ik heb ooit met hetzelfde idee een oude marlin strat (voor 15 guldens gekocht) gecustomized. Zagen, boren kerstverlichting in de gaten, opgeverft, helemaal onder geducttaped, de meest vage element combi's etc etc. Heel erg leuk, veel geleerd over wat je echt niet moet doen.

Maar voorla heel erg veel lol aan beleefd. Op het laatst zelf hals in de fik gezet om te kijken wat het effect was.

Alleen op het laatst in mijn enthousiame te ver door geschoten en er zoveel aan verzaagt/geboort dat hij nu gewoon weg is. De body vier bijna uit elkaar had alle sterkte verloren, en de hals heb ik nog maar heeft voor ongeveer te helft in brand gestaan. Word denk i knog wel een keer gerecycled.

jiiiiij bent gek :eek: EN IK HEB EEN SPLINTER EN HET TOPJE VAN M'N RECHTERPINK!!!

GunMetalBlue
20 april 2006, 20:58
ik wil m'n twee single coils mid en neck in serie plaatsen. weet iemand hoe ik dat moet doen?