PDA

View Full Version : batterijen laten zitten bij aansluiten 9V adaptor???



jpb
13 april 2006, 10:17
Ik heb nu een 9V Daisy-chain voor mijn board, maar sommige pedalen wil ik nog wel eens los gebruiken met batterij. Kan ik die laten zitten als ik weer op board zet? Zelf lijkt het me geen probleem, omdat de 9V plug de batterij loskoppelt als 'ie erin gaat. Wil het wel even zeker weten, vandaar.

robert-gitarist
13 april 2006, 10:18
En de input ff los koppelen he..anders loopt je battarij leeg.

jpb
13 april 2006, 10:24
En de input ff los koppelen he..anders loopt je battarij leeg.
Dat is een goeie. Maar dat lijkt me niet nodig omdat de 9V plug de batterij al onderbreekt?? Klopt dit?

wateenbende
13 april 2006, 10:26
als je je adapter of iig het stekkertje van je adapter er in geplugd houd mag dit niets uitmaken.

fhensen
13 april 2006, 10:35
De meeste pedaaltjes werken als volgt:

Als je de 9volt adapter erin steekt heeft dit voorrang op de batterij. Als je die eruit haalt neemt de batterij het over als de jack op de input zit.

Laat je deze erin zitten als je niet meer speelt loopt de batterij leeg. Vandaar ook altijd de jack uit de input halen als je de adapter niet gebruikt en niet meer speelt.

Dirk_Hendrik
13 april 2006, 10:43
De meeste pedaaltjes werken als volgt:

Als je de 9volt adapter erin steekt heeft dit voorrang op de batterij. Als je die eruit haalt neemt de batterij het over als de jack op de input zit.

Laat je deze erin zitten als je niet meer speelt loopt de batterij leeg. Vandaar ook altijd de jack uit de input halen als je de adapter niet gebruikt en niet meer speelt.


Klopt als een bus.Geen probleem dus.

jpb
13 april 2006, 12:33
De meeste pedaaltjes werken als volgt:

Als je de 9volt adapter erin steekt heeft dit voorrang op de batterij. Als je die eruit haalt neemt de batterij het over als de jack op de input zit.

Laat je deze erin zitten als je niet meer speelt loopt de batterij leeg. Vandaar ook altijd de jack uit de input halen als je de adapter niet gebruikt en niet meer speelt.
Is me nog niet helemaal duidelijk. Ik wil čn de batterij čn de 9V-plug čn de input-plug er in laten. Loopt de batterij dan leeg??

schizo910
13 april 2006, 12:40
Zodra de adpater uit het stopcontact is loopt je batterij weer leeg volgens mij...

Speeddemon
13 april 2006, 12:43
nee.

10 tekens.

jpb
13 april 2006, 12:50
Schizo, als het 9V plugje in het effect de leegloop van de batterij (mechanisch) blokkeert, maakt het IMO niet uit of de adaptor in het stopcontact zit.

Speedy, "nee, 10 tekens" ??????? Gaan we crypto's doen???? Verklaar u nader!

Mitch
13 april 2006, 12:58
Je moet minimaal tien tekens in een post plaatsen. Alleen ja of nee is dus te kort :)

jpb
13 april 2006, 13:12
Tien tekens of niet, IK WIL ANTWOORD OP MIJN VRAAG!!!!!!!!!! :wink:

Dirk_Hendrik
13 april 2006, 13:17
plugje er in is batterij niet leeg

aad
13 april 2006, 13:47
Batterijen lopen leeg. Of je nou een plugje erin laat zitten of niet. Als batterijen leeglopen gaan ze lekken. Niet de alkalinebatterijen???
Ook alkalinebatterijen. Soms, als het maar lang genoeg duurt.

Als je dus je effect, met batterijen erin lange tijd met een adapter gebruikt loop je de kans op schade aan je effectpedaal door zo'n lek. De kans dat je vergeet de batterij te checken lijkt mij althans heel reeel.

jpb
13 april 2006, 18:27
D_H en Aad. Lijkt tegenstrijdig, maar dan hebben jullie beiden gelijk. Met de 9V adapter plug ER IN loopt de batt. niet leeg zoals wanneer je alleen de input er in plugt (dan binnen een dag of enkele dagen; dat hebben we allemaal wel eens gehad). Aad heeft wel gelijk dat je batterijen niet eindeloos in je effect moet laten ivm lekken op de lange duur. Als ik dat in de gaten houd is het dus goed.

jero
13 april 2006, 21:54
in mijn ervaring als volgt maar misschien verschilt dit van merk tot merk:

adapter in stopcontact --> batterij loopt niet leeg
adapter uit stopcontact, maar wel in pedaal geplugd --> pedaal haalt stroom uit batterij, en batterij loopt dus leeg

een definitieve test voor jou moet zijn: sluit je pedalen aan met zowel een batterij erin als de adapter. Haal vervolgens alleen de adapter uit het stopcontact. Als je pedalen het nu blijven doen halen je pedalen dus stroom uit je batterijen. Je oplossing zou dan dus niet werken...

bluegate
13 april 2006, 22:11
Als er een plug in de 9V ingang zit dan is de batterij uit de keten.

Er zit een mechanisch onderbreker in de 9V ingang die de batterij loskoppeld.

Anders zou je namelijk je batterij opladen zodra je de adapter gebruikt.
En daar kunnen niet oplaadbare batterijen slecht tegen.

up-guitarman
14 april 2006, 22:00
En wat als je een probleem voor hebt met je adapter ???
Stel je voeding valt uit, zekering springt of zo, en in al je pedalen zit een batterij: Nemen de batterijen het over en kan je gewoon verder spelen of niet ???

Jeanken
14 april 2006, 22:11
Niet dus, want je plug zit nog in..

Sep.
15 april 2006, 06:12
bij alle merken van pedalen die ik heb geldt volgende simpele regel... zolang er een adapter aan hangt, al dan niet in het stopcontact maar wel in het effect... wordt er geen stroom uit de batterijen gehaald! Of het goed is dat je die daar dan eindeloos in kan laten zitten is een andere vraag... neen dus.
Maar zelf laat ik altijd een batt. in de effecten zitten (regelmatig controle of vervangen), je moet daar maar eens op een optreden staan en die f*ck*ng adapter valt uit... gewoon alle kabeltjes los en doorrammen...