PDA

View Full Version : Herintreder met jeukende vingers...



MarkS
12 april 2006, 22:38
Inmiddels bijna 37, met een dubieus gitaarverleden van mijn 14e tot mijn 28e, en tot enkele weken terug bijna 8 jaar lang geen gitaar meer aangeraakt.
In de tussenliggende tijd een beetje verdwaald geweest in het MIDI-gebeuren, maar sinds een tijdje toch genezen verklaard.
Het oude vuur begon weer te smeulen, en ziedaar: ik speel weer gitaar!

Just for old times' sake, de fun, weinig pretenties, jamsessie hier en daar en wie weet ooit weer in een bandje. Dus voor een bescheiden budget, maar wel iets dat uitsteeg boven het waaibomenhout bos.

Heb jarenlang stratmodellen gespeeld, en wilde nu es wat anders.
Bijv. dik mahonie, 2 humbuckers, geen poespas. Rechttoe rechtaan, en hard werken voor tone zeg maar.
Getest zijn: PRS Santana II SE, London City Hurricane 2&3, Hamer Slammer Series Archtop (een goeie ouwe pre '95) occasion, Epiphone Les Paul Standard, Dean Hardtail Select, dat soort gitaren.
Stuk voor stuk mooie gitaren, maar 1 of andere manier vond ik het allemaal gewoon niet lekker aanvoelen en spelen (dikte van hals, korte mensuur, tune-o-matic tailpiece brug). De Hamer beviel eigenlijk het beste, toch lekker licht, en nodigde uit tot meer en meer spelen. Een week later terug naar de shop, nog es op de Hamer gespeeld, nog steeds best OK. Had wel de neiging qua toonhoogte te gaan zweven als je de hals bij de kop ook maar een beetje heen en weer bewoog.

Voor mijn gemoedsrust ook ff wat andere types geprobeerd (strat-modellen) zoals Godin (mooi gebouwd, goede kwaliteit maar bad looks), en nog wat anderen
.
Nog steeds niet echt enthousiast. En toen trok ik nota bene een Ibanez RG320DX occasion uit het rek. Een 2002'er uit Japan, met heerlijk dunne neck, Floyd-achtige trem, sharktooth inlays. Metalgitaar pur sang zeg maar. Past prima bij mijn steeds verder kalende hoofd. Maar toch: alsof ik een ouwe jas aantrok. Nooit verwacht, en die is het dus geworden.

Nu ff flink revalideren na zolange stilstand. De eerste tijd leek het alsof je net een hersenbloeding hebt gehad: de zinnen zitten keurig in je hoofd, maar er komt alleen maar slap gewauwel uit je mond.
Nu, een tijdje later begint de boel weer een beetje los te komen. Wel lichte pijn in mijn vingertoppen na een uurtje of 2, dus ik moet weer wat eelt kweken. er zit trouwens nog een .009 setje op, en ik speelde altijd op een .010 setje dus die moet ik nog vervangen.

Gear: none-what-so-ever.

Qua versterking is het nu nog ff behelpen (via de Mac met Garageband, Amplitube en Guitar Rig 2 over een setje Tannoy studiomonitoren).
Er komt geluid uit.
Heb uit nieuwsgierigheid nog wat modellingamps geprobeerd zoals Behringer (Jezus wat een meuk), Line6, en Vox. Modelling is duidelijk niet mijn ding, Wel veelzijdig, maar absoluut geen "tone", en een vermoeiende scheur die me klankmatig snel verveelde. (zoals ik nu via de Mac speel idem dito, maar goed... dat spul stond er al...)

Dit gaat over een maandje of 2 hopelijk helemaal goedkomen met een buizencombootje. Ben me druk aan het orienteren, maar zoals ik al op dit forum heb gemerkt: zoveel mensen, zoveel meningen...)
Gewoon lekker uitproberen dus.

Ik heb er in ieder geval weer erg veel zin in! Zelfs een deel van mijn verstofte CD-collectie wordt weer nieuw leven ingeblazen!

Ik ga denk ik nog een hoop plezier beleven aan dit forum! (uberhaupt aan de gitaarinfo op Internet, "vroeger" was het maar behelpen met een Music Maker of Guitar Player...)

Previous gear in de periode van 14-28 jaar
(veelal in chronologische volgorde) :

Gitaren:
no-name Les Pauls (type brandhout die je nu regelmatig op Marktplaats ziet als "Vintage 70'er gitaar" , met navenante prijzen)
Avora strat
Hondo strat
Hondo LP Jr
Mako Rhandy Rhoads V model
Fender Jap strat met Kahler/Rose trem, 3x SC vervangen voor 2x EMG81 HB (mijn eerste echte gitaar)

Amps:
National GA-99-TR amp
Fender MA10 (broekclip ampje)
Fender Sidekick 15
Blonde Fender Bassman tube head (pre-CBS) met 2x12" Celestion G12M70 box
Marshall 5010 combo
Marshall JCM800 50W Split Reverb tube head met 2x12" Celestion G12M70 box


FX:
Ibanez TS9 Tube Screamer
Coron Phaser 55
Boss DF2 Distortion & Feedbacker
Electro Harmonix Doctor Q
Tokai TDS1 Distortion
Ibanez TS10 Tube Screamer
Boss CE3 Stereo Chorus
Boss DD3 Digital Delay
Boss OC2 Octaver
MXR Flanger (4knops)
Roland GS6 19" pre-amp/multi-fx met FC50 controller
Bosse SE-50
Mesa V-Twin pedaal

marc_o
12 april 2006, 22:44
Welkom, enne, je bent nooit te oud om e.e.a. weer met plezier op te pakken...sterker nog, je bent jonger dan ik *&^^$^^*$#%%&

DREAMMACHINE
12 april 2006, 23:01
mooi verhaal, welkom!

paulusdeBKB
13 april 2006, 05:10
Ohh jongen, jij gaat zoveel geld uitgeven de komende jaren! Word je helemaal eng van! ;-)

Qua combootje: laat je niet gek maken door de 'puristen' op de versterkertopics. Het hoeft echt niet meteen 2K te kosten om een goede sound te krijgen. Maar stap zo snel mogelijk af van die modeling dingen, tenminste: mij inspireert het niet om op te spelen...

MarkS
13 april 2006, 11:10
Bedankt voor dit warme onthaal!

Paulus, ik denk dat het financieel heel erg mee gaat vallen!
Ik heb het wel een beetje gehad met geldverslindende hobby's (motor, MIDI-studio, Hometheater/Audio). Laatste 2 zijn erg gevoelig voor het upgrade-virus.
Volgens mij is gitaarspelen juist redelijk betaalbaar, er is genoeg 2e hands te vinden, en voor totaal 1000 euro kun je al een heel leuk setje bij elkaar sprokkelen.

Afhankelijk van het budget zat ik aan het volgende te denken:
(amp is voornamelijk bedoeld voor thuisgebruik, evt jamsessie, kleine gigs)

categorie 1
Marshall JCM900 Dual Reverb combo (ik weet hoe men in het algemeen hier over denkt, en men liever een JCM800 hoort, maar deze geeft te weinig scheur op laag volume, overigens mijn JCM800 dual head was ook ruk, een Master Volume model klonk al een stuk beter)
Mesa Boogie Caliber DC5
Peavey 5150

categorie 2 (low-budget, geen buizen)
Marshall Valvestate 8080
"old school" Marshall 5210
Randall G75/G100

Een chorus en een wah-pedaaltje en dan ben ik een heel eind klaar.
Toch?
;-)

marc_o
13 april 2006, 11:29
5150 is geweldig, maar zelfs de combo is erg woest qua volume voor thuis. (Ik weet natuurlijk niet hoe je woont, dat is waar)
Er zijn absoluut erg toffe buizenbakkies te koop op het moment. Wanner je een aantal erg goede sounds wil hebben, dus clean, crunch en led, is wellicht de Koch Studiotone iets voor je. Mocht je willen optreden gaat ie uiteindelijk nog hard zat, maar thuis doet ie z'n werk al meer dan prima.

MarkS
13 april 2006, 22:29
Er is idd erg veel moois te krijgen.
De woonkamer is 54m2, dus kan wel iets qua volume hebben. De kleine kids die boven slapen waarschijnlijk iets minder.
Een powersoak/Powerbrake achter een 5150 (of andere buizenbak) zou e.v.t. ook een optie zijn. (daar gaat mijn initiele totaalbudget van 1000 euro, krijgt PaulusdeBKB toch nog gelijk ;-) ........)
Voorlopig blijf ik mezelf even verlekkeren aan diverse advertenties, hier en daar wat uitproberen, en hoop ik over 2 maanden mijn slag te kunnen slaan.

Nickname
14 april 2006, 00:24
Dude.. jij gaat zo veel last krijgen van het GAS (gear aquisition syndrome) lol... altijd leuk om een verloren ziel weer een gitaar op te zien pakken.. en welkom op het forum :)

paulusdeBKB
14 april 2006, 11:48
Slim dat je niet in het wilde weg wat koopt. Als ik nog een tip mag geven: koop een 'archetype'gitaar. Voorbeeld: veel mensen die een strat mooi vinden maar een Les Paul ook, kopen een soort superstrat, met als gevolg dat het het allebei nét niet is. Uiteraard kan het dan alsnog een goed instrument zijn. Maar als je een Les Paul speelbeleving wilt, of een telecaster beleving, dan moet je dus gewoon een LP of een Tele kopen. In mijn optiek kan een gitaar maar 1 kunstje goed.

MarkS
14 april 2006, 12:53
Paulus, lees mijn eerste post er nog eens op na.
Qua gitaar ben ik nu even voorzien.

paulusdeBKB
16 april 2006, 15:17
Hoi MarkS,

Sorry, niet goed gelezen :) Fijn dat die Ieb zo goed bevalt.