PDA

View Full Version : Squier



GunMetalBlue
12 april 2006, 22:16
Squiers merk je veel op in starterspakketten.
Ik ken iemand met zo'n starterspakket: een fender squier strat en als versterker is een FrontMan15.

Het geluid dat hieruit komt vind ik echt bangelijk walgelijk (ook als ik erop speel, dus het ligt niet aan haar).

Als ik mijn gitaar (een Mexicaanse Fender Strat) op die FrontMan aansluit, klinkt dat kastje fantastisch.

Wat is jullie ervaring met Squiers? Als ik nicknames zie zoals "Squier4ever", kan het toch niet zo'n slechte gitaar zijn... Of heeft zij gewoon giga-pech met haar gitaar.

FruscianteFan
12 april 2006, 22:20
Ik speel nu 3 jaar op een Squier en ik ben er best wel tevreden mee, maar dat komt ook wel doordat ik nu eenmaal gewend ben aan déze gitaar. Inmiddels zijn elementen, brugzadels enzo allang vervangen, snaren zijn van 9 naar 11's gegaan.

Ik moet wel opmerken dat de meeste andere Squiers, die ik in mijn handen krijg, behoorlijk goedkoop aanvoelen.

BeKaaW
12 april 2006, 22:37
Je moet een beetje geluk hebben.

Ik had een Squire Jazz - Bass en de hals was na een aantal jaren een rijpe Chiquita en repareren niet meer mogelijk - althans volgens de geleerden. (in middels omgeruild voor een bruikbaar Fender Mexje.)

Een van mijn vrienden heeft een Squire Stratocaster (uit Japan) en na vervanging van het brug element door een "echt" humbucker PU eigenlijk wel een heel fijne gitaar qua spelen en ook qua geluid

Fvddungen
12 april 2006, 23:05
Een beetje afstellen doet wonderen, ook al is het een Squier.

En Squiers zijn echt niet slecht, hoor.

Als ik jou was zou ik de Squier gewoon 's na laten kijken door een expert en wellicht laten afstellen.

Funkblaster
13 april 2006, 00:36
Squiers zijn idd niet zo slecht als vaak beweerd word, niet dat ik er zelf nu nog een zou kopen maar wel een prima gitaar voor de beginner vind ik

Eko
13 april 2006, 07:06
Heel eerlijk gesteld , kan een gitaar voor dat geld met een versterker ook nooit helemaal goed zijn. Alleen, als we iedereen lieten beginnen met goed materiaal werden de startsets van boven 1000 euries verkocht. Dat heeft niet iedereen er voor over.
We gaan dus bezuinigen. Hout minder , metaal heel wat minder e.d. en zo komen we aan sets voor minder dan 200,- inclusief een verpakking en reclame.
Zijn de startsets daarme slecht ? Nee , niet echt. Ik kan een Squier uit een startset goed laten klinken. ( geld trouwens ook voor Epi`s en anderen) . Het heeft me alleen wel heel wat jaren spelen gekost om zover te komen.
Mijn eerste gitaar ( in 1965) leek nog wat op een pijl en boog. Niet dat je er ver op kwam , maar meer vanwege de actie. Ik heb het er op geleerd omdat ik wilde leren spelen.
Zo moet je een startset ook zien. Kijk of het leuk is en houd vol. Wel merk ik vaak dat de sets slecht worden afgesteld. Of helemaal niet. De sets worden vaak zo met doos meegenomen. Een muziekwinkel kan wonderen doen voor zo`n instrument.

G.G.
13 april 2006, 08:09
Squires kunnen best goed klinken en spelen. Heb er eentje gehad waarbij ik er wel 10 getest had, en die stak er met kop en schouders bovenuit. Een van mijn favorite gitaartjes op dit moment is een strat met een body die waarschijnlijk van een squire af komt en de hals, daar twijfel ik soms ook nog wel aan of ie van een fender is.

Ik heb in de loop van de jaren gewoon onderdelen om me heen verzameld en zo dus een iets aangepaste squire/fender gemaakt (oké, er is nu bijna niets meer origineel
Kramer stemmechanieken
Toplock
Scalloped hals
Hals element is Dimarzio PAF
Midden element is strat uit een Hohner (hoge output)
Brug element is SD Jeff Beck
Floyd Rose tremelo

Deze gitaar gaat dus echt nooit meer de deur uit ondanks dat het misschien maar een Squire is.

Je kan dus zeker een squire nemen als beginners gitaar. Zolang je er maar een hoop test en de juiste eruit pikt. Misschien handig om als je echt een beginner bent iemand mee te nemen die een beetje verstand heeft van die dingen. Later upgraden kan altijd nog.

aart steekelenburg
13 april 2006, 09:41
japanse squire's waren zoiezo nooit van een inferieure kwaliteit

GunMetalBlue
13 april 2006, 10:16
Wat wordt er bij dat afstellen dan precies gedaan?
Kun je dat zelf ook proberen?
Ik de gebruiksaanwijzing staan wat schroefjes die je harder en vaster kunt draaien, de hoogte van de brug die je kunt instellen...
Bedoelen julie dat soort dingen?

robert-gitarist
13 april 2006, 10:16
Ik moet eerlijk zeggen,die Squires vallen me niet echt tegen.Inderdaad je moet mazzel hebben op welke je speeld/koopt want heb op hele goeie en fijne gespeeld maar ook wel eens op een dat nergens na klonk en voor geen meter speeld.De Chinese modellen(kosten nieuw rond de 150 ofzo?) vind ik echt tien keer niks.Die voelen echt goedkoop aan en spelen niet lekker vind ik.

Squier4ever
13 april 2006, 10:41
Wat is jullie ervaring met Squiers? Als ik nicknames zie zoals "Squier4ever", kan het toch niet zo'n slechte gitaar zijn... Of heeft zij gewoon giga-pech met haar gitaar.

:D:D die naam is meer uit nood geboren, wist nix beter toen, maar toch ben ik het ermee eens dat, mits je goed zoekt er echt wel lekker plankies tussen zitten. De nieuwe ben ik idd ook nie echt van te spreken, mijne is ca 10 jaar oud nu, die is veel beter als huidige, komt ook uit China

G.G.
13 april 2006, 10:48
:D:D die naam is meer uit nood geboren, wist nix beter toen, maar toch ben ik het ermee eens dat, mits je goed zoekt er echt wel lekker plankies tussen zitten. De nieuwe ben ik idd ook nie echt van te spreken, mijne is ca 10 jaar oud nu, die is veel beter als huidige, komt ook uit China
Mijn hals en body zijn minimaal 15 jaar oud en hebben een superkwaliteit.

Ik ben van mening dat de oudere (japanse ) squires echt een superbasis zijn.

Stel je koopt een oude squire van marktplaats voor €100 en voor $40 bestel je een slagplaat met elementen bij GFS.

Dan heb je echt een heel leuk ("custom") instrument dat qua prijs met niets te vergelijken is in de lokale muziekhandel.

Anders Destium
13 april 2006, 10:54
Verreweg de meeste Squiers zijn beginnersgitaren met alle voor- en nadelen vandien. Ik ben op een Squier Affinity Strat begonnen maar binnen het jaar merkte ik dat de gitaar een beperking vormde. Je kunt natuurlijk geluk hebben en sommige series zijn inderdaad hele redelijke gitaren maar dat zijn de uitzonderingen. Een Squier koop je vrijwel altijd als eerste gitaar, en dat heeft een reden.

Eko
13 april 2006, 11:40
Afstellen van zo`n instrument kan er voor zorgen dat je spel en plezier hierin enorm vooruit gaat.
Om een eerdere vraag te beantwoorden, Bij het afstellen moet je denken aan het volgende. Intoneren van een gitaar om te zorgen dat het instrument overal op de hals goed en zuiver klinkt. Afstellen van de bruggen zodat de snaren in dezelfde radius lopen als je halsprofiel.Zorgen dat de p.u`s op de juiste hoogte staan. Er voor zorgen dat de hals recht staat en dat de snaren op een prettige hoogte boven het fretboard liggen. Dit afgesteld op de snaardikte en/of voorkeur van de bespeler.
Omdat een goed instrument van hout gemaakt is en dat werkt , moet zoiets soms wel meerdere keren per jaar. Ook als je van type snaar wisselt is het verstandig om dit opnieuw te doen.
Als je het eenmaal weet en zelf kunt doen is het echt niet veel werk. De Echte goede Squiers zijn inderdaad begin jaren `80 gemaakt van goed hout met goed materiaal.

GunMetalBlue
13 april 2006, 11:41
Mijn hals en body zijn minimaal 15 jaar oud en hebben een superkwaliteit.

Ik ben van mening dat de oudere (japanse ) squires echt een superbasis zijn.

Stel je koopt een oude squire van marktplaats voor €100 en voor $40 bestel je een slagplaat met elementen bij GFS.

Dan heb je echt een heel leuk ("custom") instrument dat qua prijs met niets te vergelijken is in de lokale muziekhandel.

Waar kun je ergens informatie vinden over welk soort element wat voor geluid geeft?

G.G.
13 april 2006, 15:33
Waar kun je ergens informatie vinden over welk soort element wat voor geluid geeft?
Veel fabrikanten hebben geluidsbestandjes op het internet staan, maar het blijft altijd een gok hoe het in je instrument gaat klinken.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk gitaren te testen waarvan ik weet welke houtsoorten erin zitten en wat het exacte type is van de elementen.

outside
13 april 2006, 17:58
:D:D die naam is meer uit nood geboren, wist nix beter toen, maar toch ben ik het ermee eens dat, mits je goed zoekt er echt wel lekker plankies tussen zitten. De nieuwe ben ik idd ook nie echt van te spreken, mijne is ca 10 jaar oud nu, die is veel beter als huidige, komt ook uit China

Ik denk dat ik dezelfde heb als jij. Uit 1996, made in china. Ik heb nog nooit andere squiers in mijn handen gehad (wel een london city die zogezegd beter was als hedendaagse squiers en dat was de slechte gitaar waar ik ooit op heb gespeeld!). Maar ik vind mijn squier zeker een super beginners-gitaar! Ik heb hem nu wel wat geupgrade om er mee te punkrocken: Seymour Duncan JB in de bridge met een serie-parallel switch. De andere pick-ups gebruik ik bijna helemaal niet meer, de JB is té goed :p. Met die JB klinkt die zeer goed door mijn BOSS gt-8, (voorlopig) rechtstreeks in de PA. Klank is dus goed en ik vind de bespeelbaarheid super, de frets zijn dunner als degene die tegewoordig op gitaren worden gedaan en dat vind ik veel handiger (mss wel gewoon omdat ik het gewoon ben). Volgens de verkoper heb ik medium frets en tegewoordig zijn het vaak jumbo's.


Ik moet eerlijk zeggen,die Squires vallen me niet echt tegen.Inderdaad je moet mazzel hebben op welke je speeld/koopt want heb op hele goeie en fijne gespeeld maar ook wel eens op een dat nergens na klonk en voor geen meter speeld.De Chinese modellen(kosten nieuw rond de 150 ofzo?) vind ik echt tien keer niks.Die voelen echt goedkoop aan en spelen niet lekker vind ik.

De meesten vinden de chinese net de betere squiers d8 ik...

Ash ketchum
13 april 2006, 18:06
Ik heb ook zo'n china squier uit mid 90's, een tele affinity. Ik heb die ook een upgrade gegeven, namelijk;
Graphtech brugzadels.
Andere Tuners.
Alnico II's.
Fretjes gepolijst en lekker laag afgesteld.
Onderhand is het echt een lekker gitaartje geworden. Als ik h'm oppak na een poosje links laten liggen is het altijd een gevoel van thuis komen, twang to the max. Al met al is een squier een leuk upgrade gitaar naarmate je gitaarspel vordert of als backup;)

guvnor
13 april 2006, 20:27
Heb meerdere Squiers gehad en met veel plezier op gespeeld.
Heb nu iets beters... (zie sig)

RS-Rik
14 april 2006, 00:41
Kep een '72 Tele.. die kninkt beter dan een gemiddelde ibbi van 300 nogwat euro.

W/s gewoon geluk gehad bij aanschaf

Luke-wannabe
14 april 2006, 01:43
Ik heb een squier standard van 1,5-2 jaar oud. Was mn eerste elektrische, maar ik speel er nog steeds op. Zit een heel lekkere neck op. De elementen zijn ook okee! Het halselement heeft iets heel eigens. Dat als je hem aanslaat (vooral met OD) dat je je aanslag heel goed hoort. Das echt lekker :D

Vickman
14 april 2006, 17:37
Het lijkt mij hoe ouder de Squier, hoe beter die is. Ik heb een Korea Squier strat 12 jaar geleden gekocht (2e hands) en speel er nog steeds mee. Hij is van begin jaren '90 en is wel wat zwaar (net als zijn baasje), maar klinkt beter dan een aantal mexicaanse en japanse Fender strats waar ik wel eens op heb gespeeld.