PDA

View Full Version : Metal op een fender buizenamp?



Satriani
12 april 2006, 00:25
Iemand ervaring met dist/overdrive pedalen op echt cleane amps. Denk aan een fender hotrod, blues deluxe en soortgelijke amps zoals h&k edition tube of een peavey classic.
Ben er nog niet uit welke ik wil moet nog gaan testen, maar clean/ bluesy crunch is voor mij het belangrijkst.

Iemand ervaring met metallica/bls achtige dingen op dit soort amps met pedalen die redelijk goed te krijgen zijn. Ubermetal, H&k warp??..zolang het maar niet van die boutique shit is ;)

DarknessAwaits
12 april 2006, 00:58
Ik denk (heb het dus nooit uitgetest) dat je op amps zoals die van Fender altijd het karakter van het cleane kanaal erdoor blijft horen. Dus veel hoog en gewoon dat typische geluid.

Daarom denk ik dat het niet echt goed samengaat.

Dastard
12 april 2006, 01:17
Ik heb wel eens een Marshall Jackhammer op een Twin Reverb uitgeprobeerd en op een Super Twin, in beide gevallen kon ik je vertellen, het klonk nergens naar.
Er zat gewoon geen krachtig dik geluid in, het klonk dof en slap, net of de versterker het niet aan kon.
Wat ik wel 8 jaar terug hoorde is om een Fender Bassman te gebruiken voor metal...dat scheen goed te klinken, ik heb het zelf nooit gehoord.

zoon van Piet
12 april 2006, 09:16
Het is zeker alweer een jaar of twaalf gelden.. maar toen hebben mn bandmaten en ik idd zoiets gedaan. Uit nood geboren, hebben we een silverface fender flink overstuurd met een H&K buizenvervormer ( Ik dacht de Metal Master..) en het resultaat was eigenlijk heel goed te pruimen. het enige probleem was het gebrek aan echt diep laag, maar dat zal aan de combo-opzet hebben gelegen.
Kort daarna zijn we bij die band Musicman-amps gaan gebruiken - die uncoole fenderachtige met transistorvoorversterker. En die klonken echt super, vanweg hun enorme bereik: veel laag veel hoog en alles ertussen haalden we weg... ik herinner me dat Pidah - toch iemand met goeie oren- erg onder de indruk was..

Dus het kan wel. de cleane eindversterker is zelfs een groot voordeel, omdat je dus gewoon lekker veel laag keihard kan uitversterken. Hoog is nooit ene probleem bij fender. zaak is wel dat je de amp aanstuurt met een fraai vervormde sound, want zelf voegt zo'n ding weinig vervorming toe...

wateenbende
12 april 2006, 12:39
Ik speel verschillende stijlen metal op een fender bandmaster '66 (kan een jaartje schelen) met een ubermetal.

klinkt geweldig, dat ding is 40 watt maar knalt er nog wel 30 bij.

Enkel voor opnames gebruiken we de distortion die in de richie blackmore 100 watt buizenamp zit omdat dat geluid toch uit geen enkel pedaal te verkrijgen is.

Maar voor oefenen en live ist zeker goed te doen.

Satriani
12 april 2006, 12:51
Mooi dan ga ik die ubermetal zeker ff testen.

dunnoaname
12 april 2006, 15:38
De H&K edition tube heeft ook een redelijk scheurkanaal met best wat gain hoor. Met een booster kom je denk ik een heel eind. Ik heb het nooit geprobeerd op mijn Edition Tube omdat ik geen metal speel :)

paulusdeBKB
12 april 2006, 16:49
Ik gebruik zelf een V-Twin pedaal en/of een Koch Pedaltone voor mijn Fender HotRod Deville, en ik kan je verzekeren dat het scheurt als een tiet! Maar de vraag is: hoe metal wil je het hebben? Ik heb er zelf de gitaar en de speelstijl niet voor, maar ik vermoed dat een echt donderend chugga-chugga er met een Fender combo niet inzit, al was het alleen maar omdat hij geen closed back heeft.

Satriani
13 april 2006, 00:39
Tsja ik speel niet veel nummers na maar bijv de sound van metallica op garage inc vind ik supervet veel vetter als in de eerdere albums toen speelden ze op een dual recto volgens mij, en wat zakk wylde achtige riffs wel allemaal standard tuning hooguit drop D dus echt heel heftig wordt het niet.

Pedaltone/ V-twin heb ik ook al aangedacht maar dat wordt me toch iets te prijzig dan..;)

paulusdeBKB
13 april 2006, 11:30
Joh, je moet gewoon een paar distortionpedaaltjes gaan proberen. Daar zit vast wel iets tussen wat je bevalt. En wat sounds namaken betreft: ik doe daar niet zo moeilijk in. Metallica is voor mij gewoon veel gain en als het niet naar Kirk H. klinkt, so what? Als het de energie maar heeft.