PDA

View Full Version : Het grote kopieen topic



aart steekelenburg
11 april 2006, 21:59
Ok, ik ben nieuw hier das waar maar ik zou toch graag een topic zien waarin ervaringen over kopieen van de klassiekers eens allemaal goed besproken worden. Gewoon omdat ik er erg in geinterreseerd ben.
Een paar openingsvraagjes en persoonlijke ervaringen
- JV squiers zijn uit mijn ervaring inderdaad instrumenten die niet veel onder doen voor de originelen
- japanse fenders uit eind tachtig begin negentig zijn uit mijn ervaring inderdaad klasse instrumenten die niet onderdoen voor de originelen.

maar?

- zijn tokai love rock's inderdaad geduchte concurrenten voor de gibson les paul en zo ja verschilt dat ook nog per periode?
- zijn ibanez les paul's uit eind 77/78 inderdaad net zo goed als gibson's en zijn die van daarvoor dan minder?
-zijn die greco, burny en noem maar op kopieen gewoon troep of doen ze niet onder voor de originelen en ga zo maar door.....

en een edit want hoe stom ben ik dat ik dat vergeet

-worden er tegenwoordig nog steeds goede kopieen gemaakt voor een fractie van de prijs, als in zo goed als vroeger?

Ik ben benieuwd

Javaca
11 april 2006, 22:20
In de gitarist van deze maand staat een leuk artikel hierover...

DREAMMACHINE
11 april 2006, 22:28
idd, erg interessant artikel!!

over het algemeen is hier iedereen wel te spreken over de gitaren/modellen die je benoemd, jammer is alleen dat de laatste jaren de prijzen van zelfs deze copy's ook de pan uit reizen.

Afgelopen weekend nog een mooie deal op een '87 MIJ strat misgelopen....helaas!

aart steekelenburg
11 april 2006, 22:46
In de gitarist van deze maand staat een leuk artikel hierover...
Die heb ik inderdaad gelezen en is een geweldig artikel maar ik wilde toch ook graag wat persoonlijke bevindingen van de mensen hier horen;)
En uiteraard ben ik ook heel benieuwd naar nieuwe kopieen die heel goed zijn;)

no 1 hops
12 april 2006, 07:42
toch ook een goede test gelezen van de londoncity comet tele copy en hurricane prs copie.

het blijft het verhaal van goede afwerking en wat is goed en voor welke prijs.
stagg word afgekraakt, maar ik zie ook aria voor diezelfde prijs en daar hoor je niets over.
samick maakt ook een wereld aan instrumenten, maar ook hier lees je er niets over.

ik vind de olp mm1 nog steeds een dijk van een copie voor het geld.
kocht hem voor 400 euro kost nu nog maar 235.
of het succes ervoor gezorgt heeft dat men ergens anders de gitaar goedkoper laat maken met goedkopere hardware, dat weet ik niet.

Eko
12 april 2006, 09:28
Ik ben laatst op de beurs in Frankfurt geweest. Daar vond je de wereld aan kopien uit China en Korea. Fabrieken zoals die van Samick. Deze is trouwens zo ongeveer de grooste producent van instrumenten.
Het werkt vaak als volgt. Stel je wilt in Europa een strat op de markt brengen met je eigen naam. Dan volgen er onderhandelingen over de materialen en afwerkingen en maten en gewichten. Je plaatst een order van een bepaalde hoeveelheid et voila.
Het verschil met de Japanners uit de jaren `70 en `80 is dat er toen exacte kopien werden gemaakt van goede instrumenten. Dus goede halsprofielen op goede body`s. Ook de algehele afwerking was zeer nauwgezet.
Als je bv een goede `62 reissue uit `82 neemt en hem naast een hedendaagse Chinese strat vallen er een paar dingen op. Het Japanse instrument is een exacte replica van een USA model. Het Chinese model is niet meer dan dat ( alleen hetzelfde model).
Als je ,om een laatste voorbeeld te noemen ,gewoonweg alleen maar de halsprofielen vergelijkt , zul je merken dat ,naarmate de gitaren goedkoper worden , de halsprofielen steeds dunner worden. Steeds meer zagen uit een zelfde boom dus. Spaart wel , maar verliest ook veel toon.

aram
12 april 2006, 09:46
hmmmmm, tokai ST... strats uit de 70/80's. Ik heb er inmiddels een hoop versleten, voornamelijk goldstarsounds. Kostten geen drol en hebben een goede feel. Pickups waren echter vaak te trebly en vaak waren er toch een of twee dingen aan die gitaren die gingen irriteren.

De squier E-serie strats habben iets minder lekkere necks maar zijn over het algemeen heel resonant en niet te zwaar. Zijn erg goede gitaren.

Ik was niet kapot van alle Ibanezzen uit de 70's, maar heb een erg goede PF400 les paul gehad uit de 80's met maple i.p.v mahonie neck. Ze wisselden nogal eigenlijk, naar mijn ervaring.

Ik heb ook nog nooit het genoegen gehad over een oude tokai LP te spelen....

Stratman70
12 april 2006, 10:08
Ik heb alleen ervaring met Tokai Goldstar Sound en Springy Sound. Ik vin dhet geweldige gitaren. Eén ervan is zo enorm stemvast, terwijl je het tremoloblok zo op zijn donder geeft, dat heb ik bij geen enkele andere Strat met vintagetremolo meegemaakt.

Elementen vind ik niet echt belangrijk. Die zijn gemakkelijk te vervangen, maar op de Tokais vind ik ze best goed. De hardware en electronica is ook oké. Wat ik zelf het allergrootste pluspunt van Tokai vind, is de lakafwerking: die is solide, maar flinterdun aangebracht. Bij de oude modellen vaak ook met Nitrocellulose lak. Dat maakt de gitaar zo 'echt'.
Ik heb ook een JV Squier, die eigenlijk beter speelt en klinkt, maar die lak is dan toch weer wat dikker, waardoor de gitaar al veel gemakkelijker te onderscheiden is van het origineel. Bij Tokai is dat (afgezien van het logo en wat andere kenmerken) een stuk moeilijker, als je alleen op de lak afgaat.
De JV voelt wat meer solide en degelijker aan, dan de Tokais.

Mijn nummer 1 strat is ook een Japanner. Een '72 RI uit 85 daaromtrent.

Tegenwoordig zijn de prijzen van de oude Tokais, Greco's, Burny's etc. behoorlijk hoog en betaal je voor hetzelfde geld een Fender RI uit Japan of Mexico die net zo goed zijn.

Maar ja, op een Fender speelt iedereen al. Op een Tokai niet. ;)

Interessant topic btw!

aart steekelenburg
12 april 2006, 10:22
bij die mexicanen vraag ik me dat dan weer af, heb er ooit een bespeeld die wel heel goed was een esquire reissue, maar voor de rest was het echt niet veel bijzonders jammer genoeg. Japanse fenders daarentegen daar ben ik een groot fan van!

Iceman
12 april 2006, 11:33
Heb 2 Burny Les Paul's gekocht, waarvan ik de Joe Perry nog steeds heb. De Honeyburst heb ik verkocht omdat ie teveel was afgeragt, dat kon je qua bespeelbaarheid merken aan de hals. De Joe Perry is een ander verhaal, heerlijke gitaar met veel toon. Inmiddels verschillende elementen op uitgeprobeerd met als favouriet de Gibson 498T.

Je kunt makkelijk een koopje doen op Ebay van een japanse verkoper, voor weinig geld een goede gitaar. Mocht je uiteindelijk toch niet tevreden zijn, een Les Paul verkoop je erg gemakkelijk weer.
http://members.home.nl/thomas.dijk/BurnyPerry/100_0001.JPG

aart steekelenburg
12 april 2006, 11:39
zijn dat nieuwe kopieen dan? als in na de jaren 70/80?

JvD.
12 april 2006, 12:01
http://members.home.nl/thomas.dijk/BurnyPerry/100_0001.JPG

die donkerpaarse is echt het mooiste wat er is!

ik heb de cheapste samick les paul(sory of) copy.
de constructie is heel netjes gedaan, en met een setje GFS pickups klinkt ie als een beest! http://62.163.28.24/Samick.htm

zeppo
12 april 2006, 16:49
Ik heb zelf een Squier Stratocaster van plm 1985. Vergelijken kan ik alleen maar met mijn andere gitaren (T-60's, Generation, The Paul, SuperSwede e.d) en de incidentele stratocaster die ik in handen heb gehad.

Moet zeggen dat ik er bijzonder tevreden over ben. Hij is in ieder geval veel beter dan de MiM die ik laatst in handen had. Bespeelbaarheid, geluid en afwerking zijn allemaal op hjoog niveau, maar ja, de Japanners hadden in die jaren de kunst van het gitaarbouwen al goed onder de knie (denk aan Ibanez, Yamaha). Ook de kwaliteitscontrole zal wel in orde zijn geweest (wat in Indonesie / China wel eens anders was, in ieder geval in de begintijd)

Overigens moet je wel even precies definieren wat je verstaat onder kopie: in mijn ogen is een MiM ook een kopie, net als een Squier, en wel van een Amerikaanse strat. Het verschil is dat het wel van hetzelfde bedrijf afkomstig is. Het artikel in de Gitarist (leuk artikel wel) gaat over de, laten we zeggen, niet-geauthoriseerde kopieen :-)

aart steekelenburg
12 april 2006, 17:22
Ik beschouw een made in mexico en een made in japan fender ook als een kopie ja.. tenzij het een ontwerp is wat niet door fender amerika gemaakt is natuurlijk

Johannes
12 april 2006, 18:17
Die donkderpaarse Burny is inderdaad errug mooi, imo een van de mooiste Les Pauls. Gibson Les Paul studio Lite's vind ik ook super.

On topic: ik heb zelf een Gerrinez es-335 copie (70er jaren). Ik vind m erg goed klinken en de looks zijn bijna identiek aan een Gibson. Slechts de pickup rings wijken iets af, ze zijn iets te breed, en ook de hiel heeft een iets andere vorm. Verder is de hals is niet uit één stuk, maar verlijmd waar de kop een hoek maakt. Helaas is ie wel toe aan nieuwe frets... :( En aangezien de frets tussen de binding zitten zal het wel een lastig/duur klusje worden.

Matthias
13 april 2006, 11:29
Ik heb ooit een paar maanden een Hondo LP gehad, klonk aardig maar speelde niet lekker vond ik. Ik was in die tijd dan ook een superstratje gewen ;)

Wat betreft moderne kopieen ben ik erg goed te spreken over mijn LondonCity comet/tele kopie. Komt heel dicht in de buurt van een echte, 10 x beter ook dan wat squier maakt.

Zijn de ervaringen met andere LC modellen ook zo goed?

aart steekelenburg
13 april 2006, 11:50
he jij zit met nico in de band! doe hem de groeten;)
Ik heb goede dingen gehoord over london city inderdaad, die hurricane prs kopieen schijnen ook erg goed te zijn, maarja ik ben dan weer helemaal geen prs persoon ;)

Matthias
13 april 2006, 11:54
hehe, Nico is inderdaad onze nieuwste aanwinst!

Die hurricane's ben ik wel benieuwd naar

Eko
13 april 2006, 11:55
Aart heeft wel een punt hier. Eigenlijk is alleen wat de topmerken zelf maken in hun eigen fabriek in de US origineel. Al het andere zijn kopien.
Toen Fender de fabriek in Japan kocht was het eerste wat ze deden dezelfde gitaren , van hetzelfde materiaal , maken tegen goedkopere lonen. De Squiers waren toendertijd ook niet goedkoop. Omgerekent naar nu bijna net zo duur als een Highway 1.
Het jammere alleen is dat ze er na , met z`n allen, enorme hoeveelheden wilden gaan maken met dezelfde naam er op. Toen begon het grote schrapen aan de kwaliteit.
Laten we wel zijn , als je een set p.u`s koopt uit de US ben je al meer kwijt dan een complete startset. Ergens moet dat weggeschrapt zijn.

Pat85
13 april 2006, 12:02
Ok,- zijn ibanez les paul's uit eind 77/78 inderdaad net zo goed als gibson's en zijn die van daarvoor dan minder?


IK heb een Ibanez Musician uit 1978, geen Les Paul kopie dus, maar met de kwaliteit van het ding zit het wel goed, als het een indicatie is voor de kwaliteit van alle 78 modellen zeg ik ,zeker aanschaffen als je de mogelijkheid krijgt!
was trouwens wel een koopje die gitaar van me, maar zal em niet snel verkopen.(hoewel ie weinig gebruikt wordt de laatste tijd)

guvnor
13 april 2006, 12:28
Ik heb een Fernandes Revival Strat... echt een super fijne '57 copy.

aart steekelenburg
13 april 2006, 13:19
Hoe zit het nou eigenlijk met orville gitaren?
Stel ik kijg een orville les paul custom uit 94 in alpine white aangeboden voor 750 euro.. is dat dan een sweet deal?

telecastermaster
13 april 2006, 13:51
Uitstekende kopieen van Hohner:

http://www.edromanguitars.com/guitar/hohner/hoh_models/images/G3T.jpg

Luke-wannabe
14 april 2006, 01:34
Lelijk ja...

JvD.
14 april 2006, 14:39
ik ben er heel erg van gecharmeerd. denk niet dat ik zo'n ding zou kunnen laten staan als ik er 1 tegen kwam

Orpheo
14 april 2006, 14:46
Hoe zit het nou eigenlijk met orville gitaren?
Stel ik kijg een orville les paul custom uit 94 in alpine white aangeboden voor 750 euro.. is dat dan een sweet deal?

op zich wel. orville is de japanse tak van gibson. maar dan met de japanse aandacht voor detail. ik heb eens een orville les paul bespeeld, en die deed zeker niet onder voor een gibbie...

Tupelo
14 april 2006, 15:03
Ik heb een Burny LP Standard gehad & dat ding zoog big time. Idd. Gibson specs behalve dat de brug op een verkeerde plaats stond en de gitaar daarom niet te intoneren was. Misschien de rotte appel gekocht, than again zegt wel iets over de kwaliteitscontrole daar.

fred dons
18 april 2006, 07:09
iemand (sorry ben de naam vergeten) was zo vriendelijk een link te posten voor de goedkoopste tokai love rocks binnen europa, het was een adres in portugal (mrjackguitars.com) en omdat ik er al een tijdje 1tje wilde hebben ter vervanging van mijn heritage heb ik er vorige week dinsdag 1 besteld
woensdag betaald en zaterdag leverde de postbode deze af
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=13&page=2&ktw=85640443ca0cbd319722f6a8a657371c
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=15&page=2&ktw=85640443ca0cbd319722f6a8a657371c
en tering wat is het een goede gitaar, hij heeft een lange necktenon, correcte binding en hoewel ik nogal van de "alles wat te vervangen is" ook gelijk te vervangen hoefde ik bij deze alleen de trussrod cover te vervangen voor een bellshape cover. De pickups zijn heel erg goed :rockon:, ik heb hem naast een standard met seymourduncan seth lovers gezet en de tokai pups klinken zoveel romiger zonder definitie te verliezen (john sykes achtig)
(er zat ook nog een mooie koffer bij btw)

ijzerbroot1
18 april 2006, 07:25
Krijg nou wat.....dat is een hele mooie gitaar Fred! En dat voor 750?

Nogmaals gefeliciteerd met deze aanschaf, heel erg mooi, ik ben jaloers!!

fred dons
18 april 2006, 07:50
zenks, en inclusief verzend kosten kwam het op eur 790

Franc
18 april 2006, 08:02
iemand (sorry ben de naam vergeten) was zo vriendelijk een link te posten voor de goedkoopste tokai love rocks binnen europa, het was een adres in portugal (mrjackguitars.com) en omdat ik er al een tijdje 1tje wilde hebben ter vervanging van mijn heritage heb ik er vorige week dinsdag 1 besteld
woensdag betaald en zaterdag leverde de postbode deze af
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=13&page=2&ktw=85640443ca0cbd319722f6a8a657371c
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=15&page=2&ktw=85640443ca0cbd319722f6a8a657371c
en tering wat is het een goede gitaar, hij heeft een lange necktenon, correcte binding en hoewel ik nogal van de "alles wat te vervangen is" ook gelijk te vervangen hoefde ik bij deze alleen de trussrod cover te vervangen voor een bellshape cover. De pickups zijn heel erg goed :rockon:, ik heb hem naast een standard met seymourduncan seth lovers gezet en de tokai pups klinken zoveel romiger zonder definitie te verliezen (john sykes achtig)
(er zat ook nog een mooie koffer bij btw)

Sjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit! Heb je die Goldtop gezien?? 8-)

aart steekelenburg
18 april 2006, 08:11
ja jammer dat ie al weg is...

fred dons
18 april 2006, 08:22
er was 2 weken geleden ook iemand op gitaarmarkt in duitsland die een zelfde serie aanbood maar dat was 8 uur rijden (heen) en omdat het geen winkel was durfde ik vooruitbetalen/opzenden niet echt aan
maar ik kan de japanse serie van tokai echt aanraden (en ook mrjackguitars was een groot genoegen om zaken mee te doen)

Franc
18 april 2006, 08:32
Maar had die mrjack gewoon een partij of levert hij gewoon regelmatig ?

fred dons
18 april 2006, 08:48
geen idee voordat iemand een link naar zijn site had gepost had ik nog nooit van dit bedrijf gehoord
je zou hem anders een mailtje kunnen sturen (hij reageert snel)
<mrjack@mrjackguitars.com>
ik geloof dat realguitars.de ook regelmatig tokais heeft

Punkrockerke
18 april 2006, 11:45
Orville's zijn echt goede gitaren.
Ik heb mijn LP nu +/- 1,5 jaar en ben er echt heel tevreden van. Ik heb wel de tuners en PU's vervangen. Maar voor classic rock voldoen de PU's zeker, enkel de brugPU klonk wat te flauw voor mij.
Kwaliteit en afwerking is ook in orde. De mijne weegt wel wat minder dan een Gibson.

Plus het is een vette gitaar om te zien:
http://image50.webshots.com/50/6/61/75/537866175VnBcwq_ph.jpg

Luca P
18 april 2006, 17:40
http://img380.imageshack.us/img380/4392/dscn06217xw.jpg

Mijn Hondo II Melodymaker.
Net als de echte. Denk ik.
Ik heb de echte nooit kunnen proberen.

Franc
18 april 2006, 18:14
Sexy!!!!!!

JvD.
18 april 2006, 18:33
Mijn Hondo II Melodymaker.
Net als de echte. Denk ik.
Ik heb de echte nooit kunnen proberen.

is zo'n brug een beetje zuiver?

Luca P
18 april 2006, 18:34
Wonder boven wonder wel!
Maar als dat niet het geval was had je een probleem.

JvD.
18 april 2006, 18:38
Wonder boven wonder wel!
Maar als dat niet het geval was had je een probleem.

dan is het wel echt een gitaar om verlieft op te worden =D

frekie
19 april 2006, 12:28
Hee Fred, is dat een echte Jap die Tokai? Leuk dat ze weer leverbaar zijn. Zit er een echte dikke maple top op? Kan je in de positieholte al zien. En zeker als je het hals element er even uithaalt.
Ik heb nog een begin jaren 90 Jap Tokai LP. Te gek ding, gaat niet weg. Om hem te sparen heb ik een Richwood RE125 van 99 euri :) gekocht, GFS crunchy Pafs erop, beetje afstellen en spelen maar. Gister meegehad naar een oefenruimte, heerlijk soundje op een Laney buizenbakje.
Helaas een tijdje geleden verkocht: Tokai Jap Goldstar sound strat met essen body. Elementjes waren wat slap, vervangen door Fender USA. Felle agressieve sound met strak laag eronder. Speel nu op een... Richwood 62LPB met GFS PUs, prima ding voor het geld.
Ooit een Ibanez ES175 kopie gehad, prima jazzer, wel erg duur tegenwoordig. Ook een Ibanez LP goldtop, was een k*tding, holle body, stukjes hout aan elkaar gelijmd.