PDA

View Full Version : hout uit 1 of 2 stukken?



jan jansen
11 april 2006, 20:59
Overal waar ik info opdoe over een telecaster zie je dat de body uit 2 delen bestaat(soms zelf 3).Is het niet beter om de body uit 1 stuk Essen te maken?
Scheelt weer wat werk zou je zeggen...maar ik denk dat het niet voor niks is een body uit 2 delen.???
En wat is de gemiddelde prijs zoal voor Essen?

jan

B_2_the_a
11 april 2006, 21:26
Uit 1 stuk is niet te betalen.

Arjo
11 april 2006, 21:45
uit 2 stukken is het sterker heb ik altijd begrepen, wat betreft kosten was ikzelf geloof ik 40 euri kwijt. Dit was bij een bouwer dus duurder als dat je het zelf bij een houthandel haalt lijkt mij, maarja zo slim was ik toen nog niet :roll:

Arjo

Javaca
11 april 2006, 22:03
In een body uit meerdere stukken heeft het hout minder de neiging om te gaan trekken.

G.G.
12 april 2006, 06:51
uit 2 stukken is het sterker heb ik altijd begrepen, wat betreft kosten was ikzelf geloof ik 40 euri kwijt. Dit was bij een bouwer dus duurder als dat je het zelf bij een houthandel haalt lijkt mij, maarja zo slim was ik toen nog niet :roll:

Arjo

Is geen slechte prijs. Was Gisteren bij de Westerhouthandel en daar kwamen ze met twee stukken voor 1 body (essen) op ongeveer €80 uit. Ben dus nog maar ff verder gaan kijken.

jan jansen
12 april 2006, 21:17
Is geen slechte prijs. Was Gisteren bij de Westerhouthandel en daar kwamen ze met twee stukken voor 1 body (essen) op ongeveer €80 uit. Ben dus nog maar ff verder gaan kijken.

IDD voor 40 euro ben ik blij.... :rockon: :rockon: :rockon:

jan jansen
12 april 2006, 21:19
In een body uit meerdere stukken heeft het hout minder de neiging om te gaan trekken.

Dan zou je dus de 2 stukken verschillend aan elkaar moeten lijmen zodat de krachten mekaar opheffen?

jan

Dirk W
12 april 2006, 21:25
Dat is ongeveer het idee denk ik ja. Maar die krachten zouden elkaar ook kunnen versterken. Maar dat is minder waarchijnlijk.
Dirk

RIES
12 april 2006, 21:29
De jaarringen van de ene naarboven wijzend en de andere naar benede om kromtrekken te voorkomen. Kijk maar eens als voorbeeld naar een massief tafelblad van bv grenen.

Dirk W
12 april 2006, 21:31
Ow, daar is over nagedacht!

Ikaros
13 april 2006, 11:35
Dan zou je dus de 2 stukken verschillend aan elkaar moeten lijmen zodat de krachten mekaar opheffen?

jan

Eerder compenseren dan opheffen.
Nuja, er bestaat hout dat zowel radiaal als tangentieel niet trekt. Dan zou je wel een gitaar uit 1 stuk hout kunnen maken zonder problemen lijkt mij.

Dirk W
13 april 2006, 13:57
Echt veel problemen zal het volgens mij niet geven hoor. Het voornaamste is en blijft dat het duur is. Het heeft ook stabiliteits voordelen, maar die zijn niet ECHT nodig... denk ik

jan jansen
14 april 2006, 18:41
Echt veel problemen zal het volgens mij niet geven hoor. Het voornaamste is en blijft dat het duur is. Het heeft ook stabiliteits voordelen, maar die zijn niet ECHT nodig... denk ik


Tja wat is duur?Ik heb nog geen prijzen gezien.Scheelt het zoveel met 2 verschillende stukken?Ben wel benieuwd want ik neem de tijd om diverse onderdelen uit te zoeken,als dat gereed is dan is het hout aan beurt.


jan
Kick me when im down :rockon: :rockon: