PDA

View Full Version : Kap'es lekker met gratis spelen!



vinni
11 april 2006, 20:59
Zeg collega's....

Even een voorbeeldje.....

In de Wilp zit een kroeg die organiseert de zoveelste contest.
"Uiteraard" verdien je dr he-le-maal niets mee!
Dit terwijl de "beste" man altijd betaalde voor bandjes.

Het gaat hem dr gewoon om dat hij voor nix extra publiek trekt.
Als klap op de vuurpijl mag de winnaar spelen in de feesttent op het
jaarlijkse dorpsfeest. Daar werd vroeger ook een band voor ingehuurd.
Je mag dan wel een demo opnemen.

Jongens....kap daar nou eens mee!

Geef direct toe dat ook wij twee keer gezwicht zijn "Wellicht levert het wat op en je speelt weer...." Nou....het levert geen fuck op behalve vaak voor de organisator......die lacht zich he-le-maal te barsten.

Stoppen!

Vinni

Bram+
11 april 2006, 21:21
Wat een flauwe kul. Die 'festivalletjes' zijn uitstekend voor beginnende bands om podiumervaring op te doen en zich eventueel in de kijker te spelen. Betaalde gigs zijn niet makkelijk te krijgen, ben ik mee eens, maar om die te krijgen moet je nou eenmaal goed/exceptioneel zijn, of in ieder geval interessant genoeg voor de boekers.

vinni
11 april 2006, 22:12
Hoi Bram,

Waar het mij met name om gaat is dat uitbuiterige gedrag van met name
de horeca.....Da's toch niet normaal?

Onlangs vroeg een cafe in Assen of we op 29 april wilde spelen...Gratis dus!
29 april!!!....kom op zeg......zijn kroeg vol en wij voor niets?

En dr zijn zat bandjes die wel willen. Maar ik vind gewoon dat je het voor jezelf en de rest verknalt. En probeer maar niet een betaald optreden eruit te slepen....die kroegbaas neemt dan gewoon een ander gratis bandje.
Het gaat hm niet om de muziek....

Maar goed.....ieder recht op zn mening.
Vond toch dat ik deze frustratie even moest delen.

Vinni

Johannes
12 april 2006, 00:11
Kijk, als je dan toch voor niks komt, kun je het nietsvermoedende, van rustige blues houdende kroegpubliek wel trakteren op een bak gruwelijke deathmetal.

Sta je daar in mooie pak, nette les paul om je nek, fender twin achter je.......... H&K Warp pedaaltje weggemoffeld aan de zijkant. :D

Dridon
12 april 2006, 00:29
Waarom zou je sowieso betaald willen worden? Ik zou het prachtig vinden gewoon voor de lol daar staan spelen, voor de ervaring, en derg. De rest van de avond gratis bier zou wel een must zijn :D. En als ze dan toch willen betalen is dat mooi meegenomen, je speelt uiteindelijk voor je plezier...

MichaelSS
13 april 2006, 12:34
Niks aan toe te voegen.

Je speelt inderdaad voor je plezier, en ik zou het juist wel een "eer" vinden, als een kroegbaas je uitnodigd voor wat muziek te produceren.

naja net als 2 posts hiervoor moet het drinken wel gratis zijn en dan maar lekker :rockon:

peter_heijnen
13 april 2006, 12:38
Het is een moeilijk verhaal van vraag en aanbod.

De kroegbaas moet erg veel bier omzetten om een klein bandje te kunnen betalen, laat staan een grote band incl installatie.
Daar staat weer tegenover dat een band uit zijn potje "promotie" betaald dient te worden. De bedoeling van bands te programmeren is doorgaans klantenbinding op langere termijn. Tel uit je winst.

Tegenwoordig is het aanbod bands niet alleen erg groot, maar die markt wordt ook nog eens afgeroomd door dj's en dergelijke die ook gewoon live muziek maken ook al spelen ze die muziek niet zelf. Dit is trouwens ook niet onvoordelig, want zonder echte drummer krijg je veel minder snel problemen met de geluidshinderwet.

Ook de economische malaise is voelbaar in de muziek.
Er gaan minder mensen naar de kroeg, of ze drinken thuis al in.
Er wordt merkbaar minder getrouwd, en op die bruiloften is de band een van de eerste bespaarposten, "Dan maar geen band, ik heb nog een neef die....".
Bedrijfsfeesten waar voorheen kosten noch moeite werden bespaard moeten nu ook op de kleintjes gaan letten.
De theaters hebben de grootste moeite hun zalen gevuld te krijgen. De grote produkties zitten nog wel vol, maar de kleine en vaak mooie produkties krijgen nauwelijks nog publiek binnen en staan daardoor onder grote druk, simpelweg omdat de poen na Youp v/h Hek en de Lion King helemaal op is.

Ik verdien nog steeds mijn geld met muziek, maar dat wordt steeds lastiger. De consequentie van "geld verdienen" was altijd al dat jij in dienst speelde en nooit bepaalde wat er gespeeld ging worden. "Onze" muziek speelden we alleen in de kroeg en dat was ook in de goede tijd al enkel tegen onkosten.

Voor mensen spelen en er geld voor vangen is dus een lastig verhaal momenteel. Misschien is creativiteit nu toch een reden weten te bedenken waarom het toch voordelig kan zijn om voor deze kroegbaas te spelen.

BTW Natuurlijk nooit gratis spelen op 29 april!

Mitch
13 april 2006, 12:42
Als je wil verdienen moet je in een coverband gaan. Eigen muziek verdient geen pepernoot meer.

paulusdeBKB
13 april 2006, 12:43
hoho, iedereen speelt (hopelijk) voor zijn plezier, maar een optreden brengt altijd kosten met zich mee, zoals bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam 4 euro parkeergeld per uur. Kostenneutraal spelen alla, maar voor niets? Nooit!

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die proberen hun geld te verdienen met muziek. Als die snabbels hebben waarmee ze 200 euro (bruto uiteraard, ook dat nog) verdienen dan mogen ze niet klagen. Deel je dat door de 10 uur die je met een optreden kwijt bent dan word je rijker van een krantenwijk!

Ben het dus helemaal met Vinni eens. Bij iedereen is het heel normaal dat hij/zij betaald wordt voor bewezen diensten, maar bij muzikanten gaat die vlieger niet op. Muzikanten staan altijd achteraan als er geld te verdelen valt, en dat hebben we gedeeltelijk aan onszelf te danken.

peter_heijnen
13 april 2006, 12:51
Muzikanten staan altijd achteraan als er geld te verdelen valt, en dat hebben we gedeeltelijk aan onszelf te danken.

Klopt! Als we maar kunnen spelen, vinden we het vaak al heel best.

Helaas staan de zakenmensen, met wie wij steeds te maken hebben, wel vooraan in de rij bij het uitbetalen.
En zakenmensen delen nou eenmaal liever niet.

paulusdeBKB
13 april 2006, 13:04
Peter, sorry maar dat is te makkelijk. Wij muzikanten moeten zelf zakelijker worden. Dat betekent onze shit voor elkaar hebben, even uitzoeken hoe het nou zit met administratie en zelf op een professionele manier achter optredens en andere deals aan. De truc is dat er geld te verdienen is met het oplossen van andermans probleem. Als je haarfijn kunt aanvoelen wat het probleem van de kroegbaas is en je kunt daar een passende oplossing op bedenken, dan kan je geld verdienen. Heel simpel.

En als een kroegbaas zegt dat het geen geld mag kosten dan antwoord je gewoon: "Maar je wilt toch dat het goed is?"
- "Ja natuurlijk!" zegt 'ie dan
- "Nou," zeg je. "Dat kan. Dat kost zoveel." Klaar.

Als hij erg hardleers is dan kan je hem nog uitleggen dat hij toch ook betaald wil worden voor zijn werk (op een vriendelijke manier natuurlijk). Zo iemand is ook ooit een kroeg begonnen omdat hij het leuk vindt. Niemand komt op het idee dat hij daarom maar al zijn bier moet weggeven. Met muziek is het niet anders.

Er is 1 grote maar: het moet dan wel goed zijn. Dus het moet swingen, het bandje moet de sfeer kunnen maken en het mag niet te hard. En die drie dingen hebben heel veel bandjes niet in de vingers. Optreden is in eerste instantie niet muziek maken - het is MENSEN VERMAKEN.

Trocar
13 april 2006, 13:23
Ik ben het wel grotendeels met Vinni eens. Je bederft je eigen markt een beetje. Stel je voor dat je, als beginnend bandje, kroegjes afwerkt voor niets. En je wordt wat beter, je hebt een demo, en je wilt wat geld gaan vragen (want je begint te merken dat je spullen slijten, dat je benzine moet betalen, dat je toch een hele dag kwijt bent met regelen en reizen en zo). Dan zegt de kroegbaas 'jullie spelen voor niets, toch?'. Dan kun je rustig zeggen 'nee, nu niet meer, nu zijn we beter'. Maar dan zegt de kroegbaas 'ik ken nog wel meer bandjes en die willen wel voor niets komen, helaas!'.
Dus ik zou zeggen: durf geld te vragen, dat is normaal. Ik heb met mijn bandje nog nooit voor niets gespeeld. Als ze niets willen betalen, ga terug naar het oefenhok om je geld waard te worden (en vervloek dat andere bandje dat wel voor niets wilde komen ;) )

Squier4ever
13 april 2006, 13:30
wij hebben zaterdag onze eerste gig.
mogen half uur spelen en daarna rest van de avond bier voor nop.
maar dat we geen geld krijgen boeit ons nog niet, gaat ons om de lol en publiciteit....

Dick Wolkendeck
13 april 2006, 13:50
Hoe gaat dat in Amerika? Daar mag je niet eens spelen of de geluidsman uithangen als je geen lid bent van de bond, en dus speelt daar niemand gratis? Alleen de schoolbandjes? Wie weet er meer van?

sregor
13 april 2006, 13:51
Zo hebben wij ooit in A'foort een keer opgetreden (een van onze eerste optredens). Wij daar heen, hij had PA en versterking geregeld+drank gratis voor ons. OK d8en we.

1)Eenmaal daar geen Bas versterker(die was stuk) of wij er een konden huren ergens en dan 50/50 WTF!!

2)Wij lekker spelen Hele kroeg stampes vol (hij moest zelfs nog een vust bier bij de buurcafe halen!) Zei hij halverwegen dit rondje is van mij (alleen voor de band) WTF!! wij zouden gratis drank krijgen de gehele avond:eek:

3)Eind van de avond kregen wij een rekening van 180 EU voor de drank!

4) die dude belt ons (lekker bijdehand) een maandje later op of we weer wilde komen (voor niets natuurlijk)

Toen hebben we die gozert wel ff flink de waarheid verteld. I eerste instantie niet,eigenschuld vonden we hadden we het maar beter moeten regelen, maar toen hij ons weer durfde op te bellen.....:angry:

Ik heb wel geleerd dat we ons nooit meer zo af zullen laten zetten.
1e keer spelen we gratis (quit alles er uit vervoer drank eten etc...)
2e keer als zij ons weer benaderen geld vragen (wel 1e keer vermelden als het suc6 is komen we terug en kost het je doekoe, part of the deal. Heb je meteen 2 optredens)

peter_heijnen
13 april 2006, 13:52
Peter, sorry maar dat is te makkelijk.

Wat vind je te makkelijk?



Wij muzikanten moeten zelf zakelijker worden. Dat betekent onze shit voor elkaar hebben, even uitzoeken hoe het nou zit met administratie en zelf op een professionele manier achter optredens en andere deals aan. De truc is dat er geld te verdienen is met het oplossen van andermans probleem. Als je haarfijn kunt aanvoelen wat het probleem van de kroegbaas is en je kunt daar een passende oplossing op bedenken, dan kan je geld verdienen. Heel simpel.

Ik zie om me heen dat je nog zo goed kunt zijn, maar als je je zaakjes niet op orde hebt ben je gedoemd te Mislukken. En dan heb ik het niet over je administratie in orde hebben. Zonder administratie zit je namelijk na een tot twee jaar al diep in de problemen.
Jouw "truc" is wat ik ook bedoelde met de creativiteit van nu. Daar inspringen waar er wel behoefte is. Maar wil je muziek maken of andermans problemen oplossen. Ik wil muziek maken en dan maar niet mijn eigen, want in de kroeg valt het nauwelijks te halen.



En als een kroegbaas zegt dat het geen geld mag kosten dan antwoord je gewoon: "Maar je wilt toch dat het goed is?"
- "Ja natuurlijk!" zegt 'ie dan
- "Nou," zeg je. "Dat kan. Dat kost zoveel." Klaar.

En als hij dan zegt: "het mag niks kosten, klaar!"?




Als hij erg hardleers is dan kan je hem nog uitleggen dat hij toch ook betaald wil worden voor zijn werk (op een vriendelijke manier natuurlijk). Zo iemand is ook ooit een kroeg begonnen omdat hij het leuk vindt. Niemand komt op het idee dat hij daarom maar al zijn bier moet weggeven. Met muziek is het niet anders.

Helaas is de realiteit anders, niet je argumenten maar je maandcijfers tellen. En wat betreft muziek: God is tegenwoordig een dj.




Er is 1 grote maar: het moet dan wel goed zijn. Dus het moet swingen, het bandje moet de sfeer kunnen maken en het mag niet te hard. En die drie dingen hebben heel veel bandjes niet in de vingers. Optreden is in eerste instantie niet muziek maken - het is MENSEN VERMAKEN.

Dat is niet het grote maar, maar voor mij de grote regel 1. En inderdaad hebben veel bands dat niet in de vingers. Maar die staan dan ook vaak gratis te spelen en de kroegbaas zal het een grote zorg zijn. Als mensen van buiten een bandje horen, komen ze misschien nieuwsgierig voor een pilsje naar binnen. En als dat bandje dan gratis is, win je als kroeg met ieder pilsje. Win win voor de baas.

Ik heb naast mijn theaterwerk ook veel zogenaamd commercieel werk gedaan en in kroegen gespeeld. Theaterwerk is het mooist, maar kroegen zijn veruit het leukst. Maar met een klein bandje is het al snel niet meer rendabel.
Interressant wordt het als je een duo bent, en liefst akoestisch, waarmee je een hele kroeg kunt onderhouden. Maar ook dan zul je eerst je naam moeten vestigen voor je een beetje gaat verdienen.

En dan moet je voor de grap eens een hypotheek aanvragen. Hoe goed je maandcijfers als muzikant ook zullen zijn, zonder vriendin/vrouw met vaste baan wordt het erg lastig, maar dat terzijde.

-=Rob=-
13 april 2006, 14:17
3)Eind van de avond kregen wij een rekening van 180 EU voor de drank!



Misschien de volgende keer wat beter opletten en minder zuipen...

marc_o
13 april 2006, 14:25
Voor niks spelen is er niet meer bij. Ja, als je een erg mooie show kunt doen héél misschien, maar dan toch altijd reiskosten. het is wel goed met die uitbaters. Ze willen altijd voor noppes een tent volhebben, laat ze maar zeiken tegen de brouwerij, je mag bier leveren, maar wel voor niks, kijken hoeveel ie dan nog tapt.
Je verkoopt (verhuurt) een product en dat kost nu eenmaal wat. De markt is helaas wel helemaal verknald door een berg beginnende bands die wel gratis spelen.
De muzikanten moeten inderdaad zakelijker worden.

peter_heijnen
13 april 2006, 14:30
Wij lekker spelen Hele kroeg stampes vol (hij moest zelfs nog een vust bier bij de buurcafe halen!) Zei hij halverwegen dit rondje is van mij (alleen voor de band) WTF!! wij zouden gratis drank krijgen de gehele avond

En hij keek er vast ook heel erg trots bij....?

In amersfoort wordt sinds jaar en dag veel gespeeld in de kroegen en 's zomers op de pleinen. Wist je dat bijna ALLE amersfoortse kroegen eigendom zijn van "Krijco" die gokmachinesgasten. Over geld verdienen gesproken.

Die arme kroegbazen pachten de boel van Krijco en moeten echt wel wat verzinnen om zelf een aardige cent over te houden. En met alle economische ontwikkelingen de laatste jaren is het er zoals gezegd echt niet beter op geworden.
Maar gratis spelen tegen een drankrekening van 180 e is echt beneden alle peil.

Trocar
13 april 2006, 14:48
De markt is helaas wel helemaal verknald door een berg beginnende bands die wel gratis spelen.
De muzikanten moeten inderdaad zakelijker worden.

Hier ben ik het dus volkomen mee eens. Waarom wil een kroegbaas niet veel of niets betalen? Juist... omdat er dit soort bandjes zijn.


En als hij dan zegt: "het mag niks kosten, klaar!"?


Dan zeg je "Jammer, dan niet." Als je band goed genoeg is betaalt hij ervoor. Als je alleen 'for cheap' aan de bak kunt komen (of hij liever een gratis bandje boekt) doe je iets niet goed.

Wij hebben het een aantal keer meegemaakt dat we te weinig kregen geboden, naar ons idee. De ene keer hebben we extra geld geboden gekregen (afdingen mensen!) de andere keer hebben we het afgeslagen. Jammer, spelen is leuk, maar niet voor niets.


wij hebben zaterdag onze eerste gig.
mogen half uur spelen en daarna rest van de avond bier voor nop.
maar dat we geen geld krijgen boeit ons nog niet, gaat ons om de lol en publiciteit....

Dat snap ik wel, en zo'n eerste gig is slim om mee te pikken. Maar als je vaker gaat spelen en je doet dat altijd gratis, zal een programmeur niet snel geld op tafel leggen als je er om gaat vragen; je bent immers zo'n gratis bandje.

Nogmaals, zo'n eerste gig moet je altijd doen denk ik, idd publiciteit en lol!
Dus veel plezier! En rock on!

marc_o
13 april 2006, 14:53
Ik denk dat ik van de ongeveer 750-800 optredens 2 of 3 keer gratis heb gespeeld, waarvan 1 keer afgelopen jaar op zo'n helpdeTsunamislachtoffersellende.

paulusdeBKB
13 april 2006, 15:48
@ Peter: we zijn het dus eigenlijk roerend met elkaar eens. Met dat 'te makkelijk' doelde ik puur op deze zin:

Helaas staan de zakenmensen, met wie wij steeds te maken hebben, wel vooraan in de rij bij het uitbetalen. En zakenmensen delen nou eenmaal liever niet.

Daar leg je het probleem buiten jezelf neer. En niet onterecht, want er zijn wel degelijk zwaarwegende externe factoren die het voor muzikanten extra moeilijk maken om geld te verdienen. Maar wij muzikanten kunnen zelf nog een hele hoop doen om onze positie te verbeteren. Ik beschouw mezelf als redelijk handig op dat gebied, maar in vergelijking met een beetje handige party-organisator ben ik nog best een prutser. Kortom: laten we het eerst bij onszelf zoeken!

De bank gaat inderdaad niet hard voor je lopen als je vertelt dat je muziek maakt voor je geld. Ik denk ook dat de hele rock'n'roll levensstijl (= ranzig)meer pure noodzaak is dan dat muzikanten vanzelf neigen naar rondlopen in oude kleren, rijden in oude barrels en (anti-)kraak wonen... Arme wij :)

peter_heijnen
14 april 2006, 16:08
@ Paulusde BKB: ik bedoelde niet het "probleem" bij een ander te leggen, maar wilde eerder de aard van de verschillende beestjes aangeven.

Dude
14 april 2006, 16:28
Waarom zou je sowieso betaald willen worden? Ik zou het prachtig vinden gewoon voor de lol daar staan spelen, voor de ervaring, en derg. De rest van de avond gratis bier zou wel een must zijn :D. En als ze dan toch willen betalen is dat mooi meegenomen, je speelt uiteindelijk voor je plezier...


mjah weet je, als je elk weekend speelt, en dus elk weekend van 7 uur savonds tot 4 uur snachts bezig bent is het toch wel leuk als er ook wat tegenover staat hoor,...... echt

paulusdeBKB
14 april 2006, 17:25
Precies, en als je bruiloften speelt dan ben je vaak nog langer onderweg (maar vaak ook wel ietsje eerder thuis). Wat mij altijd zo nekt is de volgende dag. Ik kom dan (als het niet per sé hoeft) niet voor elven mijn nest uit en moet dan echt nog een tijdje opwarmen voordat ik iets zinnigs kan doen. Daar gaat je dag!

wietse
14 april 2006, 19:48
Niks aan toe te voegen.

Je speelt inderdaad voor je plezier, en ik zou het juist wel een "eer" vinden, als een kroegbaas je uitnodigd voor wat muziek te produceren.

naja net als 2 posts hiervoor moet het drinken wel gratis zijn en dan maar lekker :rockon:
erg naieve instelling, het gaat die lui om het geld en ze durven zelfs een gratis band met gratis bier afgesproken nog drinken in rekening te brengen als er naar hun idee teveel is gedronken.
ik begrijp best dat je als beginnend bandje graag wilt spelen, en een keer op een festival oid gratis spelen moet kunnen maar bij hoge uitzondering.
optreden kost jou ook geld (tijd, slijtage materiaal, brandstof, inspanning etc)dat moet je minimaal vergoed krijgen, vaak moet jezelf ook nog een zang installatie huren want lang niet iedere band heeft dat.
een paar honderd euro is helemaal niet vreemd en niet duur, een beetje stemmings orkest (2 a3 man die klote muziek slecht spelen) vragen al minimaal 600 euro per avond.
een feestzanger met eigen zangset een 250/300 euro, grote bekende coverband zit over de 1000 euro in veel gevallen.
dus als je komt met een 5 mans band kan je gerust een paar honderd vragen, want meestal als alle onkosten er af zijn dan hou je per man op zo'n avond een 50 euro over (zeker als je zelf nog een pa moet huren, hoe meer jezelf hebt des te meer je overhoudt, maar ook des te meer de belasting wil vangen.
als je net begint en zelden speelt kan het belasting technisch niet uit om zelf een zangset aan te schaffen, huren is dan goedkoper vreemd genoeg.
ik ben een enorme tegenstander van het gratis en een krat bier en we spelen idee dat veel hebben.
het gaat een kroegbaas er niet om hoe goed jullie zijn, maar hoe goedkoop jullie zijn, en of de muziek het publiek aanspreekt, er zijn namelijk enorm veel bar slechte coverbands die enorm veel spelen omdat ze goedkoop zijn en alles spelen wat het publiek maar wil.
en daar gaat het bij het gros, om niet of het goed is maar of het bekend klinkt, helaas.
dus altijd geld vragen, want met gratis spelen verpest je de markt, en daar kom je dan later achter als je bekend genoeg bent zodat je al geld wilt zien, dan hoeven ze je opeens niet meer.
vergelijk het idee gratis spelen maar met poolse arbeiders die hier komen werken voor hetzelfde salaris als in hun geboorteland, als dit door zou gaan dan zouden enorm veel dure nederlanders werkeloos worden.
regelt een boekingskantoor jullie optredens dan moet je zowiezo meer vragen want ook die wil in veel gevallen een deel van jullie gage hebben als betaling voor hun werk.
alleen voor niets gaat de zon op en werken stomkoppen.

vinni
15 april 2006, 22:04
Heren,

Als topicstarter ben ik blij te zien dat toch het merendeel het met mij eens is.
We verknallen het voor onszelf en moeten gewoon zakelijker worden.

Kijk....
Een beginnend bandje dat gratis bevend het podium voor de eerste keer betreedt.....daar is natuurlijk nix mis mee.

T'is zondermeer moeilijk in de huidige markt....maar dat betekent nog niet dat er misbruik kan worden gemaakt van muzikanten.

Groet en geniet van je muziek en de betaalde optredens!
Voorop staat natuurlijk plezier.....

Vinni

marc_o
16 april 2006, 09:51
Ik wil er wel aan toevoegen dat wanneer een kroegbaas wel naar behoren betaald, je te allen tijde een goed product MOET neerzetten.

Ik heb 5 jaar een op zich zeer succesvolle coverband gehad met een repertoire van 150 nummers, je kon ons neerzetten als top 100 band, maar ook als zware rockband. We hebben jarenlang doorgerepeteerd, ook wanneer we 3 optredens in de week hadden, al werd het dan wat moeilijker om vol te houden naast opleiding, maar we wilden gewoon een goed product verkopen, want daar heeft zo'n kroeg ook recht op en je zet jezelf onsterfelijk voor lul als je bezopen het podium opgaat of wanneer één van de leden zonodig de virtuoos wil uithangen.
Je moet beseffen dat mensen vaak alleen de extremen onthouden, dus wanneer één van je bandleden zat is, onthouden ze dat, maar wanneer je afsluit met een te gek nummer, onthouden ze dat ook. Het is gewoon een kwestie van goed je best doen, op tijd zijn, afspraken nakomen, je spullen voor elkaar hebben en kijken wat voor sfeer er hangt, zodat je daarop kunt inspelen. Ook als het niet druk is, goed je best doen. Maar vooral genieten natuurlijk.

paulusdeBKB
16 april 2006, 15:09
@ Peter: ok :)

@Marc Odijk: Mee eens. Waar ik nog aan wil toevoegen dat optredens in cafés voor weinig geld ook voor veelspelende coverbands zeer nuttig kunnen zijn. Je hebt daar de mogelijkheid om geïnteresseerde potentiële klanten uit te nodigen om te komen kijken en als je zorgt dat mensen je naam onthouden (visitekaartjes!!!) dan kunnen er uit onverwachte hoek nieuwe gigs uit voortkomen.

Je kunt mensen natuurlijk ook op een repetitie laten komen kijken, maar de meeste oefenruimtecentrums hebben zo'n ranzige uitstraling dat de eerste indruk van (bijvoorbeeld) een aanstaand bruidspaar niet al te best is!

Set Wenker
16 april 2006, 15:44
Je levert een dienst en daarvoor moet je betaald worden. De opmerking die hier viel, dat het leuk is en dat je het daarom gratis doet, is een beetje een rare. Je moet dus volgens die redenatie altijd werk gaan doen dat niet leuk is om geld te verdienen.

Daarnaast als je een paar keer opgetreden hebt weet je wel dat optreden niet alleen even leuk op het podium staan is. Bij een band komt gewoon super veel kijken en daar mag je best naar betaald worden. Op de een of andere manier denken veel mensen niet zo. Die denken dat je als muzikant alleen voor de aandacht een dag gaat lopen zeulen met je apparatuur.

Wij hebben ooit een poosje geprobeerd om in een café hier in de buurt te spelen. We werden meerdere malen geweigerd omdat de eigenaar geen behoefte had aan een band. Op een avond dat er een soort sessie georganiseerd was, waar bands gratis speelden sprak ik hem. Het café was helemaal vol. 'Zie zo moet je dat doen', zei hij. 'Hartstikke druk en ik betaal er niets voor.'

Sommige café-eigenaren weten dus gewoon dat ze bands voor niets kunnen krijgen en spelen daar op in. Dat vind ik van de muzikanten zelf een slechte zaak.

paulusdeBKB
16 april 2006, 19:08
Het is wel duidelijk hoe ik er over denk, denk ik. Maar één ding moet gezegd: In geen enkele andere sector gaan zoveel bedrijven failliet als in de horecasector. Dat komt vast door een heleboel verschillende oorzaken (malafide ondernemers, prutsers, gezeik met gemeentevergunningen, warenwet, steeds duurder wordend personeel, overbevolkte markt etc.) maar wat ik er zo zijdelings van meekrijg is dat het runnen van een goeie kroeg weinig financiële ruimte biedt voor een kroegeigenaar om geld te steken in bands.

Want laten we wel wezen: een band trekt publiek aan, maar stoot ander publiek weer af. Dus of hij er per saldo wat mee opschiet (financieel) is maar de vraag. Als band moet je de win-win kunnen aantonen (of in ieder geval aannemelijk maken). Als een kroegeigenaar 1000 euro moet betalen voor een band dan moet hij 1000 biertjes meer verkopen om winst te maken. Da's een hele hoop. (100 man meer binnen, die allemaal 10 bier drinken en dus allemaal aangeschoten naar huis gaan). Als je als band zo'n reputatie hebt dat je een lege kroeg gegarandeerd vol speelt, dan willen ze je best betalen hoor!

BLOK182
16 april 2006, 20:19
Bands kunnen kroegen gebruik om zichzelf te promoten (en voor weinig/niks te spelen) en kroegen kunnen bands gebruiken om zichzelf te promoten (dus om een avond geen winst te maken). Zelf heb ik meerdere malen beiden meegemaakt. Dan speelden we ergens voor een schamele benzinevergoeding en drank en speelden we quite, maar dan hadden we wel een gig gehad buiten de provincie, of voor een groot publiek, of in een bekend JC, iets moois voor op je lijstje. Ook hebben we in kroegen gespeeld die bezig waren zichzelf te profileren als zijnde cafés met livemuziek. Tja, dan komen der 50-100 man, die normaal drinken en geen bizarre omzet opleveren, maar dan hebben wij wel 400 euro gekost. Mijn advies: wanneer je een beetje waardige show kan neerzetten, en een beetje leuk klinkt, mag je best geld vragen, maak het alleen niet te bont, anders gaan kroegbazen naar gratis bandjes!

Neals
24 april 2006, 00:00
Wat mij opvalt is dat sommige zalen al entree durven te vragen voor een band-contest. Voor een show in een kroeg is ook al het zelfde geval.

Zelf heb ik wel eens feesten in een kroeg georganiseerd, en merk gewoon dat kroegbazen bang zijn om echt geld in een band of show te stoppen. 150 euro is vaak de max, en met deurgeld kan je toch een beetje quite spelen.

Ook een groot probleem met betrekking tot gigs is dat er weinig mensen zijn momenteel zijn die echt moeite willen doen om beginnende bands eerlijk op het podium te krijgen in de vorm van DIY concerten. Overal heb je geldlustige band-contests