PDA

View Full Version : Welk houtsoort moet ik gebruiken voor mijn zelfbouw?



washburn93
11 april 2006, 16:38
Hallo allemaal ik heb een vraagje.
ik ben bezig met een zelfbouw akoustische gitaar, maar welk houtsoort kan ik daar het best voor gebruiken??.
Alvast bedankt

Dirk W
11 april 2006, 16:45
Ik denk dat Indisch pallisander het beste is om te beginnen. Dat hoor ik hier en daar.

Bram+
11 april 2006, 16:47
Ligt er in de eerste plaats een beetje aan hoeveel geld je er in wil steken, en wat je precies wil met je gitaar. Wat voor een akoestische gitaar je wil gaan bouwen is ook niet onbelangrijk.

washburn93
11 april 2006, 16:59
Ok uuh tja!
mijn vader betaalt alles maar hij niet te diir natuurlijk,
dat begrijp je denk ik wel he
maar ik heb er zelf een ontworpen gewoon om te beginnen
als oefening
maar bedankt
en is dat indisch pallieter (ofzo iets) duur hout?
Groetjes washburn

Bram+
11 april 2006, 17:08
je moet wel snappen dat zelfbouw waarschijnlijk duurder wordt dan een leuke akoestische gitaar kopen. Het is niet een goedkope oplossing of zo. Ik weet niet met welk doel je een gitaar wil gaan bouwen, maar het kost, naast veel geld, ook veel tijd en moeite.

washburn93
11 april 2006, 17:12
Ja dat weet ik maar ik doe het niet voor een goedkope oplossing
maar gewoon omdat ik het leuk vind om te doen anders deed ik het niet:D

washburn93
11 april 2006, 17:25
maar is dat Indisch pallisander nou duur of niet??
alvast bedankt:D :cooler:

Bram+
11 april 2006, 17:29
Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met houtbewerking? Hoeveel wil je vader ervoor uittrekken? 500 euro? 1000 euro?

washburn93
11 april 2006, 17:32
nou ik hbe wel wat ervaring met houtbewerking maar ik weet niet hoeveel mijn vader er voor uittrekken srry
groetjes washburn

Minda
11 april 2006, 18:08
Misschien is het een goed idee wat boeken over het onderwerp aan te schaffen, en te beginnen met een kit. Bijvoorbeeld deze (http://madinter.com/b2c/index.php?page=pp_producto.php&md=0&codp=441) . Verder heb ik kort geleden een topic gestart over hout buigen, hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72358) . Verder kan ik je de zoekfunctie aanraden, we hebben een leuk archief!

Succes,

Hugo

washburn93
11 april 2006, 18:27
Ok bedankt voor de tips allemaal
groetjes,

Guido

Gitaarbouwer
11 april 2006, 18:47
Een zelfbouw gitaar kost je minstens 350 euro materiaalkosten. Dan heb je een spruce bovendek van gemiddelde kwaliteit en mahonie zij- en achterkant. Alle extra luxe kost ook extra. Uiteraard heb ik het nog niet gehad over gereedschappen en verbruiksartikelen als schuurpapier.

Dirk W
11 april 2006, 19:26
oei, en ik maar denken dat ik beter akoustisch kan bouwen omdat het goedkoper is. Als dit het goedkoopste is...

Javaca
11 april 2006, 19:33
Het kan goedkoper, maar dan moet je goed zoeken.

Gitaarbouwer
11 april 2006, 20:46
Het kan goedkoper, maar dan moet je goed zoeken.

Of 3mm triplex gebruiken :)

washburn93
11 april 2006, 20:53
hahaha:P lol:P

Javaca
11 april 2006, 21:59
Of 3mm triplex gebruiken :)

Bijvoorbeeld.

Nee, als je wat rondzoekt kun je goedkoper spul vinden.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Proarte en de winkel van het CMB in Puurs.

ernieman
11 april 2006, 22:11
Bijvoorbeeld.

Nee, als je wat rondzoekt kun je goedkoper spul vinden.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Proarte en de winkel van het CMB in Puurs.

Of je wacht eventjes tot op de GBM in oktober en dan heb je voor nog geen 200 euro als een set bijeen. Top, back & sides, hals, toets, etc... Gaat echt wel lukken hoor. Ik heb al een paar setjes voornog geen 4 tientjes. topje voor 4 à 5 tientjes, toetsje, halsje etc...

Eneuh, Proarte is echt niet goedkoop hoor, hij heeft mooi spul liggen maar weet zijn prijzen echt wel. En in puurs kun je eigenlijk alleen nog terecht als je er lid van wordt.

EJ

Javaca
11 april 2006, 22:18
Ow ik had een tijdje terug in puurs nog wat leuk spul.


Goedkope setjes... je maakt me nieuwgierig...

Proarte weet idd z'n prijzen, maar je kan er geluk hebben. En het is altijd nog goedkoper dan Vox

ernieman
11 april 2006, 22:39
Ow ik had een tijdje terug in puurs nog wat leuk spul.


Goedkope setjes... je maakt me nieuwgierig...



Nou, als het effe meezit heb ik een aantal leuke setjes bubinga (gewolkt) voor 40 a 45 euro per set.

EJ